Hamster: liever alleen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Hamster: liever alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:20

jiehaaa schreef:
Thats_Me schreef:
Zou me trouwens niet te druk maken om de katten. Tuurlijk zullen ze wel interesse in je hamster hebben maar door de tralies zouden ze er opzich eigenlijk niet bij moeten kunnen komen.

Ze trekken zo'n kooi makkelijk om, dus ik zou hem wel vast zetten. En een nageltje tussen de tralies door kan genoeg zijn om een klein hamstertje goed te verwonden.

Ja tuurlijk, maar de kans dat een nageltje een hamster raakt is niet zo heel groot. Hamster is vaak slim genoeg om weg te blijven bij de kat en als het nieuwe er van af is gaat het gewoon goed samen.

Natuurlijk wel goed vastzetten, maar dat lijkt mij eigenlijk gewoon vanzelfsprekend.

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:25

nou je het zegt, zoiets is mij dus ook overkomen. Op dezelfde ongelukkige manier. Verdrietig
Mijn vorige (en eerste) hamster hield ook van klimmen in die tralies, en bleef vervolgens hangen waardoor ze haar pootje brak Verdrietig
wij zijn naar de dierenarts geweest omdat het vreselijk bloedde....
hij zei dat het pootje zou afsterven, en eraf zou vallen en dat hij er verder niks aan kon doen, alleen afwachten.
er bleef natuurlijk die kans dat het ging ontsteken en dat ze ziek zou worden..

3 dagen later vond ik haar dood in haar kooitje... (2 jaar)
deze hamster hield dus vreselijk van klimmen, maar zoiets wil ik niet weer meemaken eigenlijk...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:28

Ja een aquariumbak is beter alleen daar heb je wat meer werk aan en kun je niet morgen al je hamster halen. Misschien kan je wel vragen of ze een lekke grote aquarium bak hebben staan. Die kunnen vaak voor een prikkie weg aangezien ze niet meer geschikt zijn voor de verkoop.

Traliekooien hebben als voordeel dat hamsters lekker kunnen klimmen maar ze kunnen er ook aan blijven hangen. Buizenkooien hebben vaak een slecht klimaat omdat alles afgesloten is. Tja alles heeft zo z'n voor en nadelen...

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:31

ja dat is wel zo Knipoog
kan wel, want ik heb dus nog een andere schone kooi die best even tijdelijk gebruikt kan worden Lachen anders zijn straks al die hamsters weer weg, het is een beetje stormloop op de hamsters geloof ik Tong uitsteken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:34

Meestal komen er om de drie weken weer nieuwe dieren. Zou zelf eerst voor goede huisvesting zorgen en dan het dier pas aanschaffen Lachen Tenzij je beslist een kooi uit de dierenwinkel te kopen dan kan het natuurlijk best tegelijk. Let wel op dat als je hem in een doosje meekrijgt dat hij niet een gat door het doosje knaagt. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een leeg doosje thuis komt en hamster in tas, auto of onderweg ergens rond loopt..

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:39

haha Tong uitsteken toen ik mijn hamster kocht had ik dus de kooi erbij gekocht en het doosje daarin gezet xD
ligt eraan of ze mooie kooien hebben,, als ze een grote hebben voor een leuk prijsje dan neem ik hem wel mee Tong uitsteken
er staat in ieder geval een aardige stapel met kooien in die winkel Lachen

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:25

De kooien dat hier voorbij zijn gekomen zijn allemaal veel te klein. Minimum is toch een Ferplast Mary, lijkt me een leuke beginnerskooi voor een hamster. De afmetingen zijn 80x50x38 cm.

Dit is hem.
Afbeelding

Je Savic Noddy is in ieder geval veel te klein voor een hamster te huisvesten! Lachen

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 22:35

owk Knipoog
raar dat ze in dierenwinkels dan zeggen dat ze groot genoeg zijn ... ik kijk morgen wel even in de winkel wat ze hebben Lachen
moet ook niet te duur zijn...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:41

In dierenwinkels geven ze in 9 kansen van de 10 de verkeerde informatie mee, daar moet je echt geen advies van aannemen Knipoog . Verder moet je niet naar de prijs kijken, desnoods spaar je nog even door. Je hamster mag niet in een te kleine kooi zitten omdat jij geen duurdere kooi wil kopen, dan neem je beter geen levend wezen Knipoog . Verder hoop ik ook dat je je hamster niet in een dierenwinkel gaat kopen? Want zo steun je de broodfok, en je hebt waarschijnlijk veel kans dat je een zwanger vrouwtje mee naar huis neemt (aangezien de meeste dierenwinkels van dat soort zaken geen kennis heeft) Beter is om je hamster van een opvang of een hamstery haalt! Lachen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:51

ik heb mijn hamster gekocht bij de Boerenbond. Bij ons super dieren en goede uitleg + verzorging. ik nam er 2. ( 1 hield ik en de andere kreeg mijn nichtje) die durft ze niet goed tam te maken. ik heb nooit gezien dat ze vochten. alleen op t allerlaatste moment dat er 1 hamster naar mijn nichtje ging zag ik dat ze aan het vechten waren. nu weet ik waarom mijn hamster zo bang is. met elk geluid duikt hij in elkaar. hij heeft bijt wondjes in z'n oor ( zit echt een gat in) bij elk geluidje schiet hij omhoog. bij elke aanraking springt ie weg, al valt ie maakt hem niets uit. houd je hem vast gaat het nog een beetje goed, maar vaak is ze zo bang dat ze plast van angst ( ondraagelijke geur) mijn hamster heeft dus echt een trauma over gelopen. ze gaat nu naar mijn school ( waar ze door diverse leerlingen dus word opgepakt. hopelijk word ze hierdoor minder bang. ik vind haar heel mooi ( zwarte syrische hamster) en dat is een niet veel voorkomende kleur. maar haar gezondheid gaat natuurlijk voor!

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 15:36

diernwinkel was vanmiddag dicht,, precies toen ik uit was Verdrietig
dan maar een andere keer Tong uitsteken
maar ik weet nu wat een beetje goede afmetingen zijn dus ben echt niet van plan een te kleine kooi te kopen Knipoog

ik ga wel naar de dierenwinkel ...
Ik zou hier in de buurt echt geen hamstery of opvang weten Scheve mond

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:36

iris_Mo schreef:
diernwinkel was vanmiddag dicht,, precies toen ik uit was Verdrietig
dan maar een andere keer Tong uitsteken
maar ik weet nu wat een beetje goede afmetingen zijn dus ben echt niet van plan een te kleine kooi te kopen Knipoog

ik ga wel naar de dierenwinkel ...
Ik zou hier in de buurt echt geen hamstery of opvang weten Scheve mond

Even op google zoeken. Hamsters uit de dierenwinkel hebben vaak afwijkingen, ookal zie je ze niet.
Je koopt er zeker weten inteelt!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:44

ik had er ook 2 Pling
uit het zelde nest , ging super, altijd lagen ze bij elkaar te slapen enzo, tot een paar maanden later het helemaal fout ging. Gillen wat dat beesie deed, op zijn rug *doodliggen* . dus heb ze uitelkaar moeten halen

en idd, ik vind de kooien, die hier voor bij zijn gegaan veel te klein!
Afbeelding
ik heb er zo 1 ^maar dan nog groter, hij koste ook 89,99 maar dan heeft je beesje lekker de ruimte

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:47

owk Knipoog

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:48

heb je ook al eens op het hamster forum gekeken?
Daar staan vaak erg leuke nestjes op! Haha!
Vaker geen inteelt (heb je er dus langer plezier van, reken daar maar op*uitzonderingen zijn er natuurlijk ook) Er staan ook leuke, goedkope kooien op!

http://forum.dehamster.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:50

Syrische hamsters: Absoluut alleen houden, absoluut solitair

Chinese dwerghamster: Absoluut alleen houden, absoluut solitair

Russische dwerghamster: Alleen houden, in het wild leven ze in groepen, echter, de lijnen die als huisdierhamsters gehouden worden zijn zeer agressief tegenover soortgenoten

Campbelli's: Groepsdieren, maar houd het altijd goed in de gaten, het kan alsnog mis gaan!

Roborovski's: Groepsdieren, maar houd het altijd goed in de gaten, het kan alsnog mis gaan!

Verder wil ik je adviseren om aub GEEN hamster in een dierenwinkel te kopen!
De meeste komen van broodfokkers en zijn inteeltdieren, koop je ze, dan steun je de broodfok. Tevens heb je in winkels geen zuivere russen, alleen hybrides.

Afmeting voor een hamsterkooi vind ik minimaal 80x40. Heb zelf terrariums van 80x40x50.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:53

Fijne uitleg hierboven! Lachen

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 16:55

idd Tong uitsteken

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:57

Beetje jammer dat er zo negatief wordt gesproken over dierenwinkels. Ik wéét dat er slechte tussen zitten maar over het algemeen genomen zijn de meesten wel goed.

Tuurlijk verkopen ze spullen die niet altijd even geschikt zijn voor dieren maar tja als de klant het toch graag wil waarom niet. Kijk maar naar de hondenkoekjes. Zo onzinnig als wat, aangezien een hond net zo blij is met een brokje van zijn voer ipv zo'n klein botje. Maar de prijs is er wel 4x zo duur dus verdiend lekker voor de dierenwinkel en mensen denken dat dieren ook snoepjes willen en willen dat dus ook voor hun dier kopen Clown

De dieren komen inderdaad van fokkers vandaan (al fokken sommige dierenwinkels zelf). Dat de dieren ziek zijn of afwijkingen hebben is in de grootste gevallen onzin, want dierenwinkels willen zelf ook geen dieren die ziek worden!! Tuurlijk zitten er soms rotte appels tussen maarmee loopt de samenwerking snel stuk.

En waar dacht je dat de hamsters uit de opvang vandaan komen? Juist ja uit diezelfde dierenwinkel of bij diezelfde fokkers Vork
Je moet gewoon voor aankoop kijken of het diertje gezond is, schone ogen, schone kont, nette vacht, geen kale plekken, levendig etc etc. Dan kun je gerust uit de dierenwinkel kopen.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:07

Ik heb er 1 uit de dieren winkel.
ze is zeer gezond en erg lief.

alleen een nadeel van dat ze in een groepje zat wat dus waarschijnlijk haar eigen broers en zussen waren evt ook haar ouders.
Ik had na een week 10 jongen extra.
allemaal een tehuis gegeven Haha!
en paar op de kinderboerderij van me werk Haha!

Maar ze is nog steeds erg lief en knuffelig en zeer gezond Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:13

Thats_Me schreef:
Beetje jammer dat er zo negatief wordt gesproken over dierenwinkels. Ik wéét dat er slechte tussen zitten maar over het algemeen genomen zijn de meesten wel goed.

Tuurlijk verkopen ze spullen die niet altijd even geschikt zijn voor dieren maar tja als de klant het toch graag wil waarom niet. Kijk maar naar de hondenkoekjes. Zo onzinnig als wat, aangezien een hond net zo blij is met een brokje van zijn voer ipv zo'n klein botje. Maar de prijs is er wel 4x zo duur dus verdiend lekker voor de dierenwinkel en mensen denken dat dieren ook snoepjes willen en willen dat dus ook voor hun dier kopen Clown

De dieren komen inderdaad van fokkers vandaan (al fokken sommige dierenwinkels zelf). Dat de dieren ziek zijn of afwijkingen hebben is in de grootste gevallen onzin, want dierenwinkels willen zelf ook geen dieren die ziek worden!! Tuurlijk zitten er soms rotte appels tussen maarmee loopt de samenwerking snel stuk.

En waar dacht je dat de hamsters uit de opvang vandaan komen? Juist ja uit diezelfde dierenwinkel of bij diezelfde fokkers Vork
Je moet gewoon voor aankoop kijken of het diertje gezond is, schone ogen, schone kont, nette vacht, geen kale plekken, levendig etc etc. Dan kun je gerust uit de dierenwinkel kopen.

Je kunt neit aan de binnenkant van een hamster kijken. Je weet dus niet wat voor erfelijke afwijkingen er in de lijn zitten. En aangezien de mensen die een dier in een winkel kopen verder geen contact hebben met de 'fokker', komt de fokker daar ook niet achter.
Daardoor kan hij geen uitgebreide administratie bijhouden over zijn hamsters.

En dáárdoor ben ik er tegen.

Bovendien weten de meeste mensen in een dierenwinkel echt niet hoe je voelt dat een hamster bijvoorbeeld knikstaart heeft, of een borstbeenvergroeiing.

En ja dat hamsters in opvangen uit een winkel komen weet ik ook wel, maar als je ze daar koopt STEUN je de broodfok in ieder geval niet met geld.

Hetzelfde geldt voor Mochito, aan de buitenkant kan jou hamster heel gezond lijken, jij weet niks over zijn inteelfcoefficient, knikstaart, borstbeenvergroeiing, erfelijek kans op tumoren, enz. enz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-08 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:13

Nee daar ben ik het niet mee eens, de meeste dierenwinkels hebben vaak man en vrouw bij elkaar zitten, ja oké er zijn uitzonderingen. Maar uitzonderingen heten uitzonderingen omdat ze uitzonderlijk zijn.
Als iets Inteelt is betekend het niet dat het beestje gelijk ziek is (vieze oogjes, vieze doffe vacht enz)
Het heeft waarschijnlijk 'binnenin' een mankement.
Lijkt me niet dat een DW (dierenwinkel) een hamster verkoopt met bijv. 3 poten of eentje die 1 oog mist.
Dat verkoopt gewoon niet, mensen willen een 'leuk/mooi' uitziend dier. (In de meeste gevallen dan)
Dierenwinkels blijven dierenWINKELS, ze zijn uit op winst.
En ik geloof best dat er uitzonderingen zijn, maar zoals ik eerder al zei : Uitzonderingen
heten niets voor niets uitzonderingen Knipoog
Daarbij wil ik nog even iets zeggen over opvang :
Als een diertje eenmaal gekocht is bij de dierenwinkel steun je daarmee de broodfok.
Wanneer iemand er dan afstand van doet of misschien zelfs moet doen, op welke manier dan ook
komt het -hopelijk- in een opvang. Aan het feit dat de vorige eigenaar de broodfok gesteund heeft
valt niets meer te veranderen. Aan het feit dat het diertje hoogstwaarschijnlijk Inteelt is, ook niet.
Je kan dan dus beter een (inteelt) hamster uit de opvang halen dan weer opnieuw de broodfok te
steunen.

Probeer dus eerst een opvang te vinden of de dierenasiels te bellen, zij hebben misschien
ook iets leuks zitten. Dan dat je de broodfok weer steunt door naar de DW te gaan
Ik wil hier verder geen discussie mee opstarten.
Dit was gewoon mijn menig en een verdere tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:16

PrettyPony schreef:
Nee daar ben ik het niet mee eens, de meeste dierenwinkels hebben vaak man en vrouw bij elkaar zitten, ja oké er zijn uitzonderingen. Maar uitzonderingen heten uitzonderingen omdat ze uitzonderlijk zijn.
Als iets Inteelt is betekend het niet dat het beestje gelijk ziek is (vieze oogjes, vieze doffe vacht enz)
Het heeft waarschijnlijk 'binnenin' een mankement.

Dat klopt. Maar de hamster is niet van uitstekende gezondheid (door bijhouden van de lijnen) dat het daadwerkelijk de soort verbetert. Integendeel! Aangezien je niets van zijn achtergrond weet (wat hem dus ook direct fokongeschikt maakt).

Mijn mening is dat je alleen moet fokken met dieren als je daarwerkelijk iets kan toevoegen aan de verbetering van de soort. En dat kunnen fokkers voor dierenwinkels niet. Alleen al niet doordat ze niet kunnen bijhhouden wanneer en waaraan hun dieren sterven. En ik ben absoluut geen leek op het gebied van Syrische hamsters.

Vergelijk het met honden. Je gaat toch ook geen hond inzetten voor de fok waar je niets vanaf weet (geen achtergrondgegevens?). Dat doe je toch ook alleen als hij een betrouwbare afkomst heeft en er geen enge ziektes en afwijkingen in de lijn zitten?
Nou, bij hamsters is het precies zo.

Tevens heeft de meerderheid die dwerghamsters levert aan dierenwinkels niet eens zuivere russen of campbelli's, alleen hybrides. Om te janken is het.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-08 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

iris_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:18

owk, nou ik zal eens gaan kijken hoe de hamsters er hier in de dierenwinkel uit zien Knipoog. Ik denk eigenlijk dat jullie allebei wel gelijk hebben, maar niet iedere dierenwinkel zal zulke hamsters met een afwijking hebben toch? Lachen
Laatst bijgewerkt door iris_Mo op 19-03-08 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:18

Iris82 schreef:
Hoe groter hoe beter. Lachen
Ik merk wel dat ze het heerlijk vinden om te kunnen klimmen dus ik zou wel een traliekooi nemen.

Mijn ervaring met buizenkooien is dat mijn rusjes aan het plastic gingen knagen. Die kooi kon dus de prullenbak in.

Mijn oude hamster heeft het voor elkaar gekregen om zo vast te komen in de tralies op zijn kop, die is toen doodgegaan.. maar dat was ook wel een hele gekke hamster, mijn andere hamsters hebben dat nooit gehad Knipoog
En ik zou er idd ook 1 nemen..