Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Re: Welke rattenkooi + bodembedekking heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:20

even over het loopwiel ik heb er ook slecht ervaring mee..
ratje had haar staartje er tussen gekregen en heeft die helaas niet mogen overleven ( kwam er helaas savonds pas achter.. voor mij geen loopwiel meer als ik er zelf niet bij ben Boos!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:22

een loop wiel moet ook de doorsneden hebben van 30 cm, en moet dicht zijn, in elk geval zo dat de staart er idd niet tussen kan, ik heb 2 silent spinners en me dames kunnen niet zonder.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:31

het was echt 1 van de grootste die ik kon krijgen ook speciaal voor ratten.
maar toch is het ergens fout gegaan ( de staart was immers er niet af maar heeft wel enorm gebloed )

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:46

Ik heb voor mijn 2 ratjes een Furet XL ( 80 x 75 x 86,5 cm).
Als bodembedekking heb ik beukensnippers en in de kooi speeltjes zoals bv een hangmatje, buizen, zandbak, kussentjes, huisjes, klimtouw etc.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:39

Haha ik snap niet dat jullie ratten zo 'in love' zijn met de loopwielen ROFL
Echt mijn ratten kreeg je er voor geen goud in, alleen om erin te slapen deden ze het nog wel eens...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:17

Even de evolutie van mijn kooi ;-)

Net opgehaald
Afbeelding

Nog geen dames aanwezig, beetje kaal ook.
Afbeelding

De eerste 3 dames, Josje, Azara en Kiara, inmiddels overleden.
http://pic80.picturetrail.com/VOL2101/9 ... 333503.jpg

Tijdje verder, wat nieuwe hangmatten gekocht. Azara groot in beeld ;)
http://pic80.picturetrail.com/VOL2101/9 ... 995941.jpg

Hangmatjes zijn favoriet. (Hier pitten Kiara, Josje, Lina en Elsje)
http://pic80.picturetrail.com/VOL2101/9 ... 776317.jpg

De kooi zoals ie nu is. Ik heb een bh-hangmatje geknutseld, fängst zit vol doeken, Spoetnik onderin, de kokosmand wiebelt zo lekker en de wc-bak... die gebruiken ze om in te slapen. De favoriete hangmat is de rode. Het looprad ligt nu even plat ivm plaatsgebrek door een kartonnen doos die er een middagje instaat. Elsje zit onderin.
http://pic80.picturetrail.com/VOL2101/9 ... 508073.jpg

http://pic80.picturetrail.com/VOL2101/9 ... 508011.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 09-03-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:06

HorsesWoman schreef:
Het staat in mijn ratten boekje die gemaakt is door de rattery houder . Er staat :

Dit mag niet :

.....

.....

.....

Yoghurt Drops Voor Knaag dieren .( Zit veel te veel suiker in ) ..

Dus zij zegt dat er te veel suiker in zit voor zoon beestje ..

Om hier even op terug te komen, Vitakraft komt met light yoghurtdrops op de markt Haha! Haha! Met veel minder suiker dus *LOL*

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:45

Ja, maar daarbij zijn die snoepjes ook nog plakkerig en kunnen blijven kleven in hun bekkie, ook kunnen reutelende ratjes het er nog benauwder van krijgen, nee hoor, hier komen ze er niet meer in. Haha!

Zo veel andere dingen die ze lekkerder vinden Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:48

Wij hebben 2 dames. Ik heb geen idee wat voor kooi wij hebben, iig eentje met allerlei verdiepingen. Ik heb er nu een loopbuis, een trappetje, een loopradje en een hangmat inhangen. Als ik het loopratje weghaal krijg ik een hyperactieve rat, die het hele hok verbouwd. Als ik jullie kooien zie kunnen we er best nog meer inhangen Haha!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 22:02

Ik heb voor 4 dames een Furet XL, als bodembedekking corbo korrels gemengd met aubiose. Nu zitten er 4 verdiepingen, 1 laddertje, 1 buis, 1 sputnik XL , een hanging basket met 2 kussentjes, 2 wc's, 1 savic circus, 1 grote etensbak die vast hangt want anders smijten ze het naar beneden Clown , 1 grote drinkfles, een knaagstok en er zit ook een muts in Haha! .

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:39

Mijn dame zit alleen in dr kooi (wel groot voor 1 ratje, een Gabber) maar ze gaat gelukkig geregeld naar dr vriendinnetje op bezoek (rat van een vriendin van me.
Soms logeren ze ook wel bij elkaar (en zeker als een van ons op vakantie gaat) en dat vinden ze alletwee erg gezellig..
Ik heb als bodembedekking beukensnippers en een krant, zodat ze lekker tekeer kan gaan en dat ding in 1000 stukjes kan scheuren.
Ik heb er ook een looprad in (een dichte) maar daar vind ze niet zoveel aan, ze slaapt er alleen in. Af en toe hang ik er een hangmatje in maar die houden nooit lang stand tegen de tanden van madam. Verder heeft ze een kokosnoot (met gat erin zodat ze erin kan) een soort stroding met allemaal gaten erin, knuffeltjes, een houten paasei aan een toutje om mee te spelen, een grote steen, een knaagsteen, een hele grote doorzichtige augurkenpot (lief! daar ligt ze altijd in te slapen, kan je dr goed bekijken) en ze krijgt allemaal lapjes en dingetjes en hamsterbed (van dat gekke wollige gekleurde spul) om op te slapen.
Ik geef dr speciaal rattenvoer in een roze zak (weet het merk niet uit mn hoofd) heb ook Reggie Rat geprobeerd maar dat vond ze niets.
Verder krijgt ze allerlei lekkere mensenhapjes (en ja ze mag hier elke ochtend mee-ontbijten dus dan wil ze nog wel eens de hagelslag van mn bord af 'stofzuigeren'. IK weet het heel slecht maar ze vind het zo lekker dat ik het heel soms maar over het hoofd zie. Ze is trouwens ook gek op banaan!)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:20

mag ik je aanraden om die hamsterwol uit je kooi te halen? dat spul is levensgevaarlijk en mag in mijn ogen zelfs van de markt gehaald worden. Je ratje zou niet de eerste zijn die er in stikt of enkele tenen door verliest. Geef liever stukjes keukenrol of toilletpapier. Vinden ze hier heerlijk om nestjes mee te bouwen en te versnipperen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 00:57

Je doet absoluut je best Sammy, maar waarom is je keuze op een rat alleen houden gevallen? Het is toch echt een groepsdier *LOL* Zou het niet enorm leuk voor haar zijn om een vast vriendinnetje te hebben? Ipv af en toe en dan weer alleen zijn...

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:38

Hamsterzooi heb ik gelijk uit de kooi gehaald ;)

Het is niet mijn keuze geweest om mn ratje alleen te houden. Ik heb haar voor mn verjaardag gekregen in dr eentje. Ze is toen ik dr net kreeg (was nog heel piepjong) een tijd ziek geweest, waardoor ze alleen moest blijven zitten en daarom is er eigenlijk nooit meer een ander bij gekomen.
Ze kan het trouwens ook heel goed met mn kat vinden, die twee liggen heerlijk samen op de bank te maffen.
Maar ik kan jullie verzekeren, volgende keer neem ik gelijk 2 ratjes bij elkaar!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:01

Waarom zet je er niet een 2e bij? Dat kan prima hoor,

Mijn 10 monsters kunnen ook prima, al doet bobbie mijn castraat soms wat moeilijk, vooral tegen de 2 rittens deed hij even lastig. Maar ratjes kun je gewoon bij elkaar zetten ook al zijn het geen nest genootjes, Of zit er een leeftijds verschil in, je ratje zal daar erg gelukkig mee zijn.

Als ziekenboeg heb ik een mini duna, die gebruik ik ook tijdens het verschonen van de grote kooi.

Daarnaast heb ik nog een jenny die werkloos is, en dus leeg staat.
En dan de grote kooi nog. 150 breed 60 diep 210 hoog.

Zal binnen kort weer foto plaatsen,

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:20

Jullie hebben mn ogen geopend... ik ka zo snel mogelijk een vriendinnetje voor mijn kleine China halen!!
Een een extra kooi want het rattenbeest en ik gaan op kamers dus we moeten heen en weer pendelen tussen twee kooien!Heeft iemand nog suggesties voor een leuke (betaalbare, ben student :Y) ) kooi voor nu nog 1, maar straks 2 ratjes (ik heb nu een Gabber, met in totaal zeg maar 3 verdiepingen)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:44

Lekker marktplaats afspeuren? Zit niet zo in de namen van de kooien :P

Wel super dat je wat met de tips doet!!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:44

Dan denk ik dat je kooi te klein is,

de gabbers die ik ken, is een gabber jolly en een gabber jolly super. De minimalen maten zijn de matenv an een gabber jolly, daarna komt ferplast jenny of ferplast furet plus, zoek maar eens op marktplaats. Genoeg goede kooien te vinden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:44

De kooi van assie is trouwens een gabber jolly super.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:31

@Sammy: Ik zou gaan voor een Furret Plus van Ferplast. Jenny's van Ferplast zijn ook leuk en goed van formaat, maar ik heb de mijne buiten gekegeld omdat ik me dood ergerde aan de kleine deurtjes en de aanslag op de tralies. Voordeel van de Furret Plus is ook dat je hem volledig kan uit elkaar halen. De Freddy2 van Savic zou ook gaan.

Ik zou gewoon eens kijken op marktplaats of er een leuke kooi op staat. Ik zou gaan voor een kooi die rond de 80 x 50 x 60cm draait. Veel kleiner zou ik niet gaan. Groter is ook leuk natuurlijk, maar je moet er de plaats voor hebben.
Als je een nieuwe kooi wil, zou ik aanraden om hem te bestellen via Casper dierenspeciaalzaak (moet je maar even googlen) Daar kosten ze al vlug wat minder dan gewoon in de dierenwinkel, heb je meer keus, en ze worden heel netjes aan huis geleverd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:25

malih schreef:
De kooi van assie is trouwens een gabber jolly super.

Klopt, maar is geen aanrader. Hij wordt overigens ook niet meer verkocht volgens mij. Niet als Gabber iig. Het heet nu Montagna Jolly Super (als ik me niet vergis ;) )
Ik heb er zelf een extra deurtje in gefabriceerd (te bestellen op www.rattenwinkel.nl ), want ik werd strontchagrijnig van de kleine deurtjes. En dan is ie wel ok. IK heb er 5 meiden in gehad, nu dus 4. Gaat prima. Ze amuseren zich kostelijk met het wiel vooral (tot mijn verdriet en verstoring van mijn slaaprust :+ )

Super Sammy dat je op zoek gaat naar een kooigenootje en een grote kooi voor je rat! Daar wordt je rattenmeisje vast heel blij van ;) Ik weet niet waar je ergens woont, maar Rattenopvang Noah in Annen van Bianca heeft altijd hele leuke ratten zitten. Zij hebben 2 maanden op mijn ratten gepast toen ik op stage was in Schotland en de dames kwamen er een stuk liever vandaan dat ze erheen gingen ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:40

Ik heb altijd ruzie met kooien, en heb er altijd een hekel aan :o

Dus toen maar besloten me eigen kooi te bouwen :D was wel 600 euro lichter, en heel wat gevloekt, maar ben er nog steeds erg gelukkig mee, maar moet nog even nieuwe foto's maken, maar eerst wil ik nieuwe verdiepingen :D

mijn 10 monsters stonken echt onwijs, na n halve week kon ik de kooi al doen, k heb nu 3 verdiepingen waar bodem bedekking in kan, ben er echt onwijs blij mee :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 04:08

Niks geen excuses. Ik wil NU foto's :P

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:03

haha, maar hij is maar half in gericht, ze zitten met zijn 10e heel zielig in de halve kooi :P (niet dat het zielig is, want dat is ook nog 150 breed bij 90 hoog en 60 diep, maar toch :P )

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:18

Ik wil ook foto's Malih! Als ik je beschrijving lees is het wel een super kooi :D