Hond los, of in de bench?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Hond los, of in de bench?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:33

Ik wilde ook al zeggen, dat ik beiden onderdelen combineer. Rust, veiligheid en beloning en alleen leren zijn, zindelijk krijgen, en voorkomen dat hij sloopt. Waarom combineer ik dat, omdat ik heb gemerkt dat mijn honden heel snel het als prettig ervaren om in de bench te gaan als ik weg ben, daarnaast heb ik een geoliede houten vloer, wat vervelende effecten krijgt met diverse plasjes en dergelijke in de eerste maand als je een uurtje weg bent, en als een hond eenmaal sloopt is het moeilijk weer af te leren is mijn ervaring, als ze aan het wisselen zijn in de bench voorkomt dat ze het aanleren, daardoor kan mijn hond nu na een jaar prima los en JR van mijn zus die van jongs af aan los loopt want een bench is zo zielig breekt de hele tent af als ze weg zijn, al is het voor een uur, als ze weg zijn plast hij binnen en vreet meubels en dergelijke aan. Geef mij dan maar een hond die leert dat de bench een veilige rustige plek is, waar lekkers te krijgen is als het baasje je erin zet, en waar je veilig kunt slapen zonder dat het baasje over je waakt. Waardoor de associatie langzaam ontstaat dat het niet erg is als de baas weg is, mijn jongste hond had namelijk in lichte mate last van verlatingsangst, hij was 4 maanden toen hij bij ons kwam en wij waren het 4e adres, door een gedragstherapeute werd de bench geadviseerd aangezien dat een duidelijke eigen plek is voor de hond, en je hem daarmee geruststeld.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:57

Furia schreef:
tantjeuh schreef:
Een bench is nogthans prachtig voor een hond, als het juist gebruikt wordt. (lees mijn bovenstaande stukje eventjes..) Kernwoorden voor het gebruik van een bench voor mij zijn: BELONING, veiligheid en rust. (het gemak van het leren komt er dan gewoon bij)
Jammergenoeg zijn de kernwoorden voor héél veel mensen: alleen leren zijn, zinnelijk krijgen, voorkomen dat hij sloopt. En dan vind ik een bench dus ook helemaal niks..

Hoe kan je er nou op de ene manier op tegen zijn, en op de andere manier niet?

Punt is waar je de nadruk legt. Als je een bench gebruikt om je hond in weg te steken, zodat hij op die manier niks stukmaakt of niks onderpist.. Dan vind ik een bench geen goed 'hulpmiddel'. Als je een bench op een goede manier gebruikt, met véél beloning en een eigen plaats voorop, vind ik het wel een goed hulpmiddel om naast de gewone zinnelijkheidstraining e.d. als hulp te gebruik.

Ik vind een bench oke, zolang het geen trainingsmethode op zich wordt. Net als alle 'hulpmiddelen' trouwens, zowel bij honden als bij paarden. Ik vind een stropketting zeker oke, zolang die stropketting niet als trainingsmethode op zich wordt bekeken.

Een hulpmiddel moet een hulpmiddel blijven, naast gewone training. Bij veel mensen is er geen gewone training naast het hulpmiddel (steek hem in zijn bench en hij pist niks onder. Steek hem in zijn bench en hij kan nergens aan en niks is stuk).. En daar ben ik geen voorstander van.

(oke Haha! ik hoop dat mijn wartaal begrijpbaar blijft)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:00

Wij hebben een golden retriever. Eerst lag ze wel in de bench, vooral toen we haar net hadden. Eigenlijk is ze steeds vrijer geworden, nu ligt ze gewoon los in huis (ook als we weg zijn) en heeft ze een eigen kussen. Dus ze heeft nog wel haar eigen plekje..

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:01

We hebben het geprobeerd met een bench bij onze pup destijds maar helaas hadden we een kat die bovenop de bench sprong midden in de nacht ondanks dat er een deken en al oplag om het geluid te dempen schrok Froukje ( de pup) zich geheel lam. Sindsdien doen we haar niet in de bench, ze durft er ook nauwelijks meer in. Nagelbijten / Gniffelen

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:06

Oud Duitse Herder Beer heeft geen bench, maar een heel huis tot zijn beschikking. Inclusief 2- en 3-zits bank, mand, kleed, 2 katten voor zijn vermaak, en een vrouwtje en baasje die de brokken aanleveren, en de hypotheek betalen. Wij zijn 4 dagen in de week 7 uur van huis, hij heeft nog nooit iets gesloopt en is een opgewekte, stabiele hond Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:15

Wij hebben een Boxer, tot een jaar hebben we hem bij het weg gaan in de bench gehad. Maar ik vond het maar een sta in de weg. Dus dat hebben we afgebouwd en nu ligt hij gewoon los in huis, in zijn megamand, haha. Ik barricadeer wel de bank, anders gaat hij daar op liggen maffen en mijn bank is nogal haargevoelig Haha!
Alleen als we op vakantie gaan in een huisje nemen we de bench wel mee. Als we dan uit eten gaan of iets, gaat hij in de bench, maar in de nacht dan weer niet, eigenlijk alleen als we 'weg' zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:21

Wij hebben 5 honden, waarvan de Jack Russel zo nu en dan in de bench gaat. Hij is erg dominant en zeikt alles onder als hij alleen is (zo piest hij dus áltijd op de salontafel in de kamer als we hem per ongeluk daar alleen laten).
Dus 's nachts gaat hij in de bench. Als we overdag weg zijn, mag hij vaak los in de keuken. Als hij dan plast, is het zo weer opgeveegd.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 16-03-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:24

Mijn oudtse hondje van nu 1,5 jaar is begonnen in de bench. Zij kende de bench al vanaf de fokker en dat was echt haar r ust plekje. Met 4 maanden bleef de bench s nachts gewoon open en gebruikte ze t zeg maar als haar mandje/plekkie. Op een gegeven moment hebben we m weg gehaald en heeft ze gewoon een mandje en dat gaat goed. Nu hebben we een tweede hondje sinds dec vorig jaar. We zijn begonnen met een bench maar dat was geen succes. 4 nachten lang heeft ie gejankt ,uiteraard met tussenpozen Haha! . Ik wilde zo graag slapen s nachts dat ik in een zwak moment maar heb gezegd dan slaap je maar niet in je bench. Heerljik geslapen die nacht! Sindsdien heeft ie gewoon zijn mandje in de kamer en loopt ie los. Gaat prima.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:06

Tijdens het zindelijk maken en het leren alleen zijn zat mijn hond in de bench als ik weg ging. Alleen als ik naar school ging niet want dan was ik soms wel 6 uur weg. En nu gaat 'ie nooit meer z'n bench in want die is te groot voor de kamer momenteel Knipoog

EDIT: Hij is trouwens een boxer x dobermann

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:53

Onze hond (kruising border collie) ligt los en dat gaat altijd prima. Hij is niet vanaf pup bij ons maar heeft een cariere als straathond in Turkije achter de rug. Door vervelende ervaringen in het asiel in Turkije met opgesloten zitten kan hij nu niet in een kleine afgesloten ruimte zijn, hij raakt dan compleet in paniek. Dat was wel lastig want eenmaal in Nederland bleek hij een heupoperatie nodig te hebben waarna een lange periode de heup absoluut niet mocht belasten. Omdat dit niet in een bench ging heeft hij toen in de huiskamer zijn eigen matras met hek eromheen gekregen. Ook dit ging niet van harte maar hij accepteerde het gelaten en was heel blij toen hij weer gewoon overal (op de benedenverdieping dan) mocht komen. Gelukkig kan hij prima alleen thuis zijn, en brengt zijn tijd dan slapend door.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:50

Mijn ouders hebben een herder en deze heeft nog nooit in een bench gezeten, hij blijft als we weggaan gewoon vrij in huis.
Hij heeft ook nog nooit iets gesloopt.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:52

Wij hebben een zwarte labrador (nu acht maanden) die heeft altijd in de keuken gezeten als wij weggingen en daar sliep hij ook. Stond een mandje en de keukendeur kan dicht dus had hij toch wat ruimte om te lopen. Hiervoor hebben wij twee andere honden gehad en daar hebben we het ook altijd zo gedaan en dat was geen probleem. Deze hond werd alleen groter en begon met zijn voorpoten op het aanrecht en de bar te springen om daar alles af te trekken tot de gaspitten en waterkokers aan toe. Ook beet hij de keukenkastjes kapot en de deursteilen tot ze gespleten waren.
Geen succes dus. Pas toen ze zeven maanden was, hebben wij een bench gekocht omdat het zo niet langer kon. Ze gaat er met plezier in, en wij gaan weer met plezier weg want we weten dat ze niets meer kapot kan maken. Het is echt 'haar' plekje. Ik hoop wel dat als ze uit de 'puberteit' is, dat ze gewoon los in de kamer kan blijven als we weg zijn, maar dat is iets voor over een jaar ofzo... Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:54

Een chiuahua.

Loopt gewoon los. Lachen
Soms vind hij het wel leuk om ongein uit te halen. Schijnheilig Maarja, in de bench wordt hij helemaal gek. Nagelbijten / Gniffelen
Vind dat ook niks..

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:55

Onze hond loopt gewoon los als we weggaan. We wonen in een appartement en hebben de slaapkamer en huiskamerdeur dicht (al is dit eigenlijk meer voor onze kat). Ze hebben dan de gang, keuken, logeerkamer en badkamer. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de hond 13 is en 20 uur per dag slaapt Knipoog

Ik vind het wel handig om een bench te hebben voor een jonge hond, gewoon als eigen plekje. Altijd handig om die even dicht te kunnen doen. Van de zomer krijgen we waarschijnlijk een shih tzu pup. Als we weggaan willen we een plank voor de keuken zetten, zodat ze daar rond kan lopen maar verder niets kapot kan bijten. Als we zeker weten dat ze niets kapot bijt mag ze ook gewoon overal loslopen!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:30

Ik denk dat er 1 conclusie getrokken kan worden: Elke hond is anders Haha! Die van ons is nu dik een jaar, maar had gisteren weer lego gejat van zoonlief... En ja, dat ligt dan op de grond, maar met kids hou je dat en ze ZOU er vanaf moeten KUNNEN blijven.
Ze sneakt het dan mee de bench in en gaat er op liggen kauwen, oren en staart al in de onderdanige positie omdat ze WEET dat ze iets fout doet....

Kan er nog steeds met mijn pet niet bij dat ze in de winkel wel gewoon al het voer en de botten laat liggen Verward