Een kat binnen houden, kan dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een kat binnen ...

... is geen probleem!
44 (25%)
... kan mits ze niet gewend is om buiten te gaan
63 (36%)
... kan mits ze veel aandacht of een speelkameraadje heeft
43 (25%)
... is eigenlijk moeilijk, ze missen het toch wel
10 (5%)
... kan niet!
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 172

Sodeletuut

Re: Een kat binnen houden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:37

Als ik zie hoeveel plezier mijn katten buiten hebben, ze vinden het écht heerlijk om buiten te spelen.
Lekker luieren in de zon, lekker achter de vogeltjes aan.
Ik zou zelf geen kat nemen als ze niet naar buiten zouden kunnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:39

Sodeletuut schreef:
Als ik zie hoeveel plezier mijn katten buiten hebben, ze vinden het écht heerlijk om buiten te spelen.

Dit kan ik persoonlijk omdraaien, mijn kat is alleen maar bang buiten en heeft ontzettend veel plezier binnen! Kortom: dit is sterk afhankelijk van de kat, er zijn zeker katten te vinden die zelf de voorkeur geven aan een leven binnenshuis.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:41

Zwerte schreef:
Sodeletuut schreef:

Dit kan ik persoonlijk omdraaien, mijn kat is alleen maar bang buiten en heeft ontzettend veel plezier binnen! Kortom: dit is sterk afhankelijk van de kat, er zijn zeker katten te vinden die zelf de voorkeur geven aan een leven binnenshuis.

Ja maar dat kan je van te voren niet weten, stel nou dat de ts een kat koopt die eigenlijk heel graag buiten is.
Want als mijn katten binnen willen zijn, dan zijn ze binnen en als ze buiten willen zijn, zijn ze buiten.
En er zijn natuurlijk katten die niet beter weten. Maar ik denk dan toch dat ze wel wat missen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:44

Jij zou geen kat nemen als ze niet naar buiten kunnen, maar jou katten lopen dus wel in andermans tuin enzovoorts.
Ik zou geen kat nemen als iemand anders er dan last van heeft. Ik wil niet dat mijn beesten bij andermans mensen in de tuinen en alles lopen én het risico lopen overreden te worden.

Zo heeft iedereen zijn prioriteiten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:47

precies wat je al zegt, je DENKT dat ze wel wat missen. Als een kat buiten gewend is, kom je vaak idd problemen tegen omdat ze graag naar buiten willen. Maar bewijs dat ze het missen als ze het niet kennen? Voor zover ik weet is dat er niet en kunnen binnenkatten erg gelukkig zijn als je ze alles geeft om in hun behoeftes te voorzien.

En er is zoveel wat je van tevoren niet weet, maar over het algemeen is wel bekend of een kat binnen of buiten gewend is. Ik vind wel je er rekening mee moet houden en zoals de TS doet asiels en poezenboot e.d. nagaan of er binnenkatten zitten, en niet een buitenkat binnen op gaan sluiten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:52

Liesje_Lover: Ik (is mijn mening) heb liever dat mijn katten een heerlijk leven hebben waarin ze kunnen buitenspelen, dat ze dan misschien eerder overlijden (door overrijden of wat dan ook) dan dat mijn katten zoveel jaren de hele tijd binnen zitten.
dat is mijn mening en zo denk ik er gewoon over.
Zwerte: Katten blijven toch roofdieren en oorspronkelijk leven ze ook buiten. Maar goed ik zal er niet over doorgaan want we kunnen zo eeuwen doorgaan. de TS vraagt gewoon om onze mening en mijn mening is gewoon dat het niet kan, en jou mening is anders en daar heb ik ook gewoon respect voor Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:22

Sodeletuut schreef:

En ook bedankt voor jouw mening Lachen Ik was eigenlijk ook van hetzelfde gedacht Ja Ik vind het dan ook gek dat op bokt door veel mensen net afkerig wordt gedaan tegen het buitenhouden van een kat! Maar als ik het zo hoor, dan zijn er hier heel wat binnenkatten die een heel goed leven hebben. Geloof me, als er buitenmogelijkheid zou zijn, gaf ik die (ik wil dus echt wel het balkonnetje afzetten, veel is het wel niet), maar ik heb nu gewoon de idee dat als ze het niet gewend zijn ze het niet gaan missen.

Als ik ooit een seconde het gevoel heb dat ze zitten weg te kwijnen, ga ik daar dan ook de gepaste beslissing bij nemen.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:27

Sodeletuut schreef:
Liesje_Lover: Ik (is mijn mening) heb liever dat mijn katten een heerlijk leven hebben waarin ze kunnen buitenspelen, dat ze dan misschien eerder overlijden (door overrijden of wat dan ook) dan dat mijn katten zoveel jaren de hele tijd binnen zitten.

Jij stelt een dier bewust bloot aan zulke dingen, vind ik echt onbegrijpelijk. Je zult straks je kat maar van het asfalt moeten schrapen, eigen schuld dikke bult maar wordt je niet vrolijk van! En nog maar te zwijgen van degene die je kat doodgereden heeft...
Ik zou trouwens ook niet blij zijn als jou kat hier heel de tijd door de tuin loopt en erin loopt te schijten en alles.

Onze katten hebben een kattenren en heel veel speeltjes, krabpalen enzovoorts tot hun beschikking. Vinden ze heerlijk. Niemand heeft last van onze dieren en ze worden ook niet blootgesteld aan gevaar zoals het verkeer.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:29

Mijn kat is geboren oop een boerderij en met 8 weken bij mij thuis gekomen. Ik heb hem nog nooit los in de tuin gelaten. Dit om 3 redenen:

1. ik heb de kat voor mijn plezier en niet om in andermans tuuin te laten lopen/poepen.
2. Ik zou geen oog dicht doen als hij niet thuis komt
3. als ik hem dood aangereden zou vinden zou ik mezelf dat niet vergeven

mijn kat is van kitten af aan gewent om een tuigje om te hebben, hiermee mag hij in de tuin aan een pen in de grond. Hij kan net niet ergens opklimmen en is ook alleen buiten als ik hem in de gaten kan houden. Hij gaat zijn gang en heeft zelf een vogeltje gevangen terwijl hij een tuigje om heeft. Ook gaat hij aa het tuigje mee met de hond uitlaten en dat is een groot feest. Ik durf dan ook met zekerheid te zeggen dat mijn kat gelukkig is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:33

Tuhan: moet wel een grappig zicht zijn Lachen Ik denk dat veel van de kat afhangt idd: sommige katten zouden nooit met een tuigje kunnen met de jouwe gaat het blijkbaar prima. Met de kat wandelen lijkt me cool Ja

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:37

poes schreef:
Sodeletuut schreef:

En ook bedankt voor jouw mening Lachen Ik was eigenlijk ook van hetzelfde gedacht Ja Ik vind het dan ook gek dat op bokt door veel mensen net afkerig wordt gedaan tegen het buitenhouden van een kat! Maar als ik het zo hoor, dan zijn er hier heel wat binnenkatten die een heel goed leven hebben. Geloof me, als er buitenmogelijkheid zou zijn, gaf ik die (ik wil dus echt wel het balkonnetje afzetten, veel is het wel niet), maar ik heb nu gewoon de idee dat als ze het niet gewend zijn ze het niet gaan missen.

Als ik ooit een seconde het gevoel heb dat ze zitten weg te kwijnen, ga ik daar dan ook de gepaste beslissing bij nemen.

Goed dat je er zo over denkt.
Maar als je een kat neemt, zou ik -als ik jou was- een kitten nemen die nog nooit buiten is geweest, dat is beter dan bijv een kat die al buiten geweest is, want dan weet hij wat hij mist.
Een kitten weet dat niet. Dus dan zou ik dat doen Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:39

Liesje_Lover schreef:
Sodeletuut schreef:

Jij stelt een dier bewust bloot aan zulke dingen, vind ik echt onbegrijpelijk. Je zult straks je kat maar van het asfalt moeten schrapen, eigen schuld dikke bult maar wordt je niet vrolijk van! En nog maar te zwijgen van degene die je kat doodgereden heeft...
Ik zou trouwens ook niet blij zijn als jou kat hier heel de tijd door de tuin loopt en erin loopt te schijten en alles.

Onze katten hebben een kattenren en heel veel speeltjes, krabpalen enzovoorts tot hun beschikking. Vinden ze heerlijk. Niemand heeft last van onze dieren en ze worden ook niet blootgesteld aan gevaar zoals het verkeer.

Jij denkt gewoon anders over het leven van een kat datn ik.
Als ik dan terug praat over mijn kat kan ik zeggen dat ze hun hele leven lekken hebben kunnen doen wat ze wouden, lekker buiten hebben kunnen spelen.
En er lopen zoveel katten buiten, je kan het toch nooit tegenhouden dat er katten in je tuin scheiten. Er zijn mensen die ze wegjagen maar dat heeft geen enkel nut. En als jij een mooie kattenren hebt vind ik dat heel fijn voor jou en je katten, maar mijn katten mogen lekker buitenspelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:42

Ik heb weinig zin in kittens eerlijk gezegd die vinden makkelijk zat een baasje... De optie staat momenteel op twee katten waarvan de 1 6 weken buiten geleefd heeft en de ander 2 jaar, maar als zwerver. Ze leven nu alweer ruim 5 maand binnen dus ik ga even kijken hoe dat gaat.
Voor de rest ga ik gewoon proberen om voldoende speelmogelijkheid te creëren: kleine speeltjes, kartonnen dozen, krabpalen (waaronder minstens 1 grote), ...

Ieder heeft uiteraard zijn eigen normen rond het houden van een kat Ja En ik kan in elke mening wel iets vinden. Van mijn kat thuis bij mijn ma weet ik dat ze nooit of te nimmer uit de tuin gaat dus die mag los. Ik heb nog nooit een kat verloren die overreden werd en ze liepen allemaal buiten, wrs grote mazzel...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:48

OHja dat snap ik ook wel,
en ik snap ook heel goed dat je graag een kat wil.
Maar het kan wel zijn als je katten neemt die al buiten geweest zijn, dat ze gaan drammen. Want toen wij gingen verhuizen moesten onze katten ook een paar weken binnen blijven. Nou, ze werden vervelend, echt de hele tijd miauwen enzo, en toen ze weer naar buiten mochten was het klaar. Dus tja ik weet niet hoe dat dan gaat met die katten die je op het oog hebt. Maar ik vind het (nu ik er over nadenk) ook wel goed dat je geen kittens neem omdat die inderdaad zo een huis hebben. En dat er dan veel speelmogelijkheden komen is het ook wel beter Lachen

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:49

poes schreef:
Tuhan: moet wel een grappig zicht zijn Lachen Ik denk dat veel van de kat afhangt idd: sommige katten zouden nooit met een tuigje kunnen met de jouwe gaat het blijkbaar prima. Met de kat wandelen lijkt me cool Ja

hij heeft net een nieuw tuigje. met groene camouflage kleur van het leger. Hij is absoluut niet de makkelijkste maarja de hond is zijn vriendin dus daar huppelt hij achteraan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:51

Klinkt grappig Lachen Maar ik ken wel katten die met de baasjes altijd meewandelen Ja

Sodeletuut: katten die het echt gewend zijn gaan idd drammen Ja Ik hoop dat ik daarbij een beetje geholpen wordt door de omstandigheden: ik woon op het 7e en 8e, laten we maar zeggen dat 'buiten' van hieruit een nogal abstract begrip is. Dus ik hoop dat ze dan niet gaan denken 'ik wil naar daar'.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:56

mijn kat is overigens ook net een hond. Als ik thuis kom rent hij meteen naar beneden en kroelt hij om mijn benen. Hij is ook echt boos als hij eens niet mee naar buiten mag haha. Ohja en hij kan zitten op commando

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:58

poes schreef:
Klinkt grappig Lachen Maar ik ken wel katten die met de baasjes altijd meewandelen Ja

Sodeletuut: katten die het echt gewend zijn gaan idd drammen Ja Ik hoop dat ik daarbij een beetje geholpen wordt door de omstandigheden: ik woon op het 7e en 8e, laten we maar zeggen dat 'buiten' van hieruit een nogal abstract begrip is. Dus ik hoop dat ze dan niet gaan denken 'ik wil naar daar'.

Tja, ik denk ook niet dat ze daar nog heen willen als ze zien hoe hoog het is Tong uitsteken, heb je trouwens ook een balkon ofzo daar?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:00

Lijkt me van wel. Waarom niet eigenlijk Tong uitsteken Afleiding, ja, dat is wel belangrijk.
Mijn katten gaan iig áltijd naar buiten, dat doen ze al vanaf dat ze klein zijn. Ze doen ook hun behoefte buiten, en vangen muizen en vogels. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 21:08

Ik heb 4 balkonnetjes, en eentje wil ik zien of ik het kan afzetten met gaas.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:10

ja dat is ook wel een idee, dat je in die deur gewoon een luikje maakt zodat ze toch een beetje buitenlucht krijgen Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:21

Ik ben van mening dat het prima kan!
Onze kat komt ook zelden buiten. Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn we gewoon erg bang dat de kat wat overkomt. We wonen aan een drukke weg en er worden genoeg katten platgereden, zo willen we onze poes niet vinden. Ten tweede is het een raskat en die worden hier zonder pardon van de straat gevist en doorverkocht.
Maar onze kat heeft er geen enkel probleem mee op binnen te blijven. Ze vindt het heerlijk, door het huis rennen is tenslotte ook beweging, er zijn zat speeltjes, maar het liefst ligt ze lekker in haar mandje te slapen. Sterker nog, ze vindt het eng om naar buiten te gaan. Ze mag als ze wil aan een lijntje in de tuin, dit is prima, maar zodra er een vogel naar haar toekomt wil ze weer naar binnen. Vogels zijn leuk - zolang je in de vensterbank zit, lekker veilig. Haha!

En onze vorige twee katten hadden er ook geen enkel probleem mee, het is maar net wat de kat gewend is hoor. Nu hebben wij onze katten wel als kitten gekregen, dit scheelt toch, ze zijn niet beter gewend. Maar een kat kan príma zonder buitenlucht, wat is er mis met een huis? Lekker met speelgoedmuisjes gooien en die kat vermaakt zich wel hoor! Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 23:11

Ik kan eigenlijk gewoon niet wachten tot zondag!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:13

gaat prima een kat binnen. Wat ook kan is dat ze ook in de tuin mogen maar niet erbuiten. Gaat prima is mijn ervaring

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:18

Ik woon ook op een bovenwoning met 2 verdiepingen en mijn 4 katten komen ook niet buiten, zijn ze ook nooit gewend geweest, grootste deel van de dag kunnen ze het balkon op als ze willen al doen ze dat niet zoveel uit zichzelf, ze lopen lekker het hele huis rond, ik heb wel overal krabpalen en speeltorens staan, zodat er veel gespeeld kan worden.
Mijn katten zijn lekker vrolijk dus ik heb niet het idee dat ze iets missen.
Voor mijn deur is een drukke weg en het zijn raskatten dus ik zou er ook niet gerust op zijn als ze wel naar buiten gingen en ik denk mijn buren ook niet Tong uitsteken