Wie niet horen wil, die moet maar voelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Wie niet horen wil, die moet maar voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:54

Ik vind niet dat je een hond gelijk moet gaan slaan als hij niet luisterd, probeer eens andere oplossingen, zoals je stem verheffen.
Als je hond echt iets doet wat niet mag, kan je hem een tik geven, maar echt niet hard slaan of schoppen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:37

Nou, als mijn hond echt niet luistert en hij blijft steeds ongehoorzaam, kan ik hem best wel eens een tik geven, of 'm even in z'n nek grijpen hoor. Maar dit ligt dus wel geheel aan de situatie Knipoog Soms werkt het wel net even wat beter.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:53

Ik sla mijn honden eigenlijk nooit. Alleen als ik heel kwaad ben (en dat is meestal op de oudste, als ze weer eens niet luisterd) pak ik haar bovenin de nek vast en druk ik haar op de grond. Dit is een dominante houding en zo wordt zij weer even op haar plaats gewezen. Dit werkt naar mijn mening veeeel beter dan je hond alle hoeken van de kamer laten zien, daar worden ze alleen maar angstig en teruggetrokken van.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 23:46

het gebeurd maar zelden dat ik mijn hond echt aan moet pakken.
de jongste sowieso al nooit, daar hoef je zelfs nooit boos op te worden.
maar de oudste kan soms wel echt stout zijn.

duidelijkste keer dat ik me kan herinneren is een keer in de winter. onze jongste hond hadden we toen nog niet ( of ik ging apart wandelen ik weet t niet meer)..maar wij hebben bij onze oudste ( nu 4.5) altijd een rolriem.
en in die tijd was dat een rolriem met zo'n dun koord.
mijn hond zag een kat, en ondanks dat ik haar optijd streng toegesproken had dat ze normaal moest doen ( en geloof mij, ze begrijpt me dondersgoed, dat beest is zo slim), besloot ze op t laatste moment om toch er op af te gaan.
kat was niet onder de indruk en bleef zitten, hond vloog er op af, hond trok dwars door de rem/blokkade van de rolriem heen en t enige wat ik nog kon doen om te voorkomen dat ze bij die kat kwam ( ze zou niet bijten, maar de kat zou zeker weten uithalen en ik heb geen zin in een bloedende hond) , was die riem pakken.
uit een soort van reflex greep ik met mn linker hand die riem vast, maar de combinatie snelheid/ dun sterk koord zorgde ervoor dat die lijn dwars door mn handschoen en in mn huid sneed.
ik heb letterlijk een schreeuw gegeven van de pijn ( wel mn hond gestopt overigens), en vervolgens mn hond hard in der nekvel gegrepen en k heb een potje tegen der staan schelden..pfoe..nog nooit zo boos geweest op die hond..
mijn god wat deed dat pijn.
edit : ik heb er overigens een kapotte handschoen en een bloedende snee in mn hand aan over gehouden..rolriem hebben we weg gegooid, rem was nu toch kapot en we nemen nooit meer een rolriem met zo'n dunne lijn, altijd een met een brede riem

verder..als ze echt HEEL stout is en echt niet luisterd (en ik haar dus wel op heterdaad betrap op iets !) dan grijp ik der ook in der nekvel, heen en weer schudden of tegen de grond gaat niet echt ( labrador) maar ik laat haar altijd onmiddelijk af en vlak gaan..midden op straat en op der rug.
open, bloot en kwetsbaar. en dan even laten liggen.
doet ze dat goed, is ze weer braaf.
dit heeft bij haar altijd genoeg effect, rest van de dag probeert ze het namelijk altijd goed te maken ( knuffeltjes en speeltjes naar je toe brengen).

verder vind ik t absoluut niet nodig om je dieren te gaan schoppen of te slaan en ze pijn te doen, ik denk ook niet dat dat effect zal hebben. t enige wat je ermee bereikt is dat je dier angstig wordt

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:43

het verschilt ook helemaal per hond.
een voorbeeldje, bij me moeder thuis hadden we een cairn terrier (nou dat terrier zegt het al) (sorry voor degene die een terrier hebben). maar die luisteren niet altijd (vaak) zo goed.
en die hond als die wat geflikt had, kan je der figuurlijk bijna doodslaan en geeft geen kik en trekt zich er weinig vanaan.

maar dan de border collie heeft nog nooit een knal gekregen, moeten we niet doen ook, alleen je stem verheffen is meer als voldoende.

dus het verschilt echt per hond.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:20

Ik laat mijn hond wel eens voelen. Meestal dmv een ruk aan de riem. soms grijp ik haar ook wel eens flink in het nekvel.

Ik heb namelijk een behoorlijk dominante hond, als ik haar niet aanpak neemt ze een loopje met me.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:25

Ik blijf erbij, belonen als ze iets goed doet, en slecht gedragt negeren, of haar even op haar plek wijzen door haar een ruk aan dr halsband te geven of even af te laten liggen. Maar echt slaan, puur om je hond pijn te doen, zou ik nooit doen/kunnen..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:35

_Future_ schreef:
Ik blijf erbij, belonen als ze iets goed doet, en slecht gedragt negeren, of haar even op haar plek wijzen door haar een ruk aan dr halsband te geven of even af te laten liggen. Maar echt slaan, puur om je hond pijn te doen, zou ik nooit doen/kunnen..

tuurlijk dat is ook het beste. maar sommige honden denken dat als ze genegeerd worden het ook mag omdat ze niet gestraft worden.
een moeder straft de pup ook als die iets fout doet!!
en het is niet om puur je hond pijn te doen! helemaal niet! tenminste niet bij mij.
het is om te laten zien dat dat niet mag, en dat jij de baas bent en beslist wat wel en niet mag.
en dat de hond daar naar moet luisteren, want jij bent de baas en niet de hond.
en als ie niet luisteren wil dan maar voelen. zo doen honden het onder elkaar ook hoor.
eerst grommen ze en luisteren ze nog niet dan krijgen ze een hap. heel normaal je blijft niet waarschuwen

EDIT: typfout

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 13:46

ligt geheel aan de situatie wat het dier doet en of het een dominante houding is of niet.

stel me hond wilt niet op comando zitten dan is het gwn niks krijgen voordat hij het doet. of gewoon nergeren. Ik ga dan echt niet slaan.,

maar zit me hond in de puberteit en hij wilt me uitrpoberen, door boven mij te komen en negeren of boze stem werkt niet, dan zou ik hem bij zijn nekvel grijpen, werk dit niet dan kan zo dier wel een klap krijgen.

honden/wolven in het wild zijn ook niet alltijd lief tegen elkaar

natuurlijk is het wel belangrijk dat bij goed gedrag een beloning hoord. En Je moet je dier natuurlijk niet dagelijks slaan, het ligt echt in wat voor situatie en wat voor hond je hebt,

Een dominante hond moet harder aangepakt worden dan een onderdanige hond die je uitprobeerd

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:37

Ik vind dat je nooit geweld moet gebruiken, zeker niet bij honden!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:33

Jennylicious schreef:
Ik vind dat je nooit geweld moet gebruiken, zeker niet bij honden!

hoezo zeker niet bij honden? Waar eerder wel dan?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:36

Nee, ben het niet eens met deze zin.

Maar als mijn hond niet luisterd nadat ik mijn stem heb verheft en hem tig keer moet roepen dan grijp ik in zijn nekvel (nee dat doet geen pijn) om hem te laten weten wie de baas is en dat hij naar mij heeft te luisteren.
En dit hoef ik dus ook bijna niet te doen, omdat hij goed luisterd Lachen

Maarja af en toe zijn andere honden vooral teven leuker dan naar je baasje luisteren Clown

Skitter

Re: WIE NIET HOREN WIL DIE MOET MAAR VOELEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:40

Mlies schreef:
saskiakefie schreef:
oke dan ga ik nu eens uitdagen, dat wil niet zeggen dat ik ermee eens ben hoor.
En als je tegen je hond zegt dat hij bij je moet komen, maar dat doet hij niet, terwijl hij precies weet wat je wilt, hij blijft gewoon aan dezelfde plant ruiken, en je hebt hem al een paar keer gewaarschuwd. Je loopt naar hem toe, je pakt hem bij zijn halsband en wil hem meenemen en hij bijt? Wat doe je dan? Negeren?

Alles proberen om hem toch maar de laten komen, desnoods met een stuk worst, en als hij komt, is het de meest geweldige hond op aarde.
Geef jij hem die mep als hij toch eens komt of jij hem op haalt, vind je het dan heel gek dat hij niet komt?
Het is imo geen kind die je kunt waarschuwen met "als je nu niet komt, dan krijg je...".

Dit kan soms werken maar je hebt ook van die slimme honden tussen die dat dan ook heel snel in de gaten hebben. "Ik kan lekker m'n gang gaan en ik krijg straks nog een stuk worst ook!"

Ik zeg abosluut niet dat je 'm een mep moet geven maar ik ga dat hond toch niet belonen dat 'ie lekker z'n tijd neemt om bij te komen! Kom nou...Ik heb dit truukje dus echt never nooit zien werken he..... Ze krijgen hiermee alleen door dat je ze er uiteindelijk om gaat smeken en lekker eten in de stijd gaat gooien. Dan wachten ze daar toch lekker ook op elke keer Koe

Als die eindelijk, na tig keer vragen, bij mij komt krijgt 'ie een streng woord naar z'n hoofd geslingerd en mag die aan de lijn. Klaar. Komt 'ie in een keer kan die een stuk worst krijgen Ja Maar zo niet? Krijgt 'ie dus echt geen beloning heur...

Verder krijgt mijn hond heus wel eens een tik hoor. Al moet ik zeggen het een hele tijd is geweest dat 'ie een gehad heeft. Hij is vaak redelijk stug van het leren en ontzettend koppig. Hij wil wat 'ie wil en niets anders. Of je moet met een wel heeeeele goede reden komen waarom hij iets niet mag doen/hebben/etc. En sorry hoor, maar als hij zo pushy kan zijn, kan ik dat ook zijn.

Hij is wel heel lief en luistered grootste deel van de tijd maar soms heeft die van die momentent he.. Tja kan gebreuren, maar hij moet niet denken dat 'ie er lekker elke keer mee weg komt Maar ik kan wel zeggen dat ik nooit mijn hond pijn heb gedaan oid. Het is gewoon even wakker schudden van 'weet je wel zeker dat je dat wil doen' ofzo.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 11-03-08 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:45

Mijn hond kan drammen, drammen en nog eens drammen. Als ie echt te ver gaat krijgt ie zijn timeout in het halletje van het toilet. Een minuut of 3, dan is meneer afgekoeld en is er niks meer aan de hand. Hij is net 1 jaar, en echt een kleuter.

Toen we onze andere pup erbij kregen was meneer tot 2 uur 's nachts aan het blaffen om te spelen, meerdere timouts gekregen maar andere pup was gewoon niet toe om al te spelen, die was gewoon moe van alle nieuwe indrukken. Uiteindelijk heb ik de gemeentegids gepakt, aangezien ik echt compleet gek werd (En volgens mij onze buren ook) en Mur keihard een knal op z'n kont verkocht met de opgerolde gemeentegids. Mur schrok zich een ongeluk, en sindsdien zijn de grenzen een stuk duidelijker.

Ben absoluut niet voor slaan, maar hij had me zo ver, en ergens is een grens. 1x gebeurd , nooit meer hoeven doen. En neuh, hij is er niet banger of slechter van geworden Lachen

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:17

_Future_ schreef:

Mm, nou slecht gedrag negeer ik liever niet bij mijn hond.
Wij hebben deze hond gekregen en hij heeft werkelijk niets afgeleerd wat hij niet mocht bij zijn vorige baasje. Vooral het zogenaamde 'knabbelen' net als pups doen. Bij een puppy is dat niet zo erg, dat doet niet zo'n zeer, maar als deze heer begint te knabbelen en je negeert het, ligt je huid binnen de kortste keren open hoor. Een foei werkt niet, een harde foei ook niet. Dan kan hij van mij een tik op zijn neus verwachten. Het klinkt zielig, omdat hij het nooit heeft geleerd, maar hoe moet ik hem het anders afleveren vraag ik me af, ik heb alles geprobeerd, van koekjes als hij stopte tot weglopen, maar hij loopt gewoon achter je aan en gaat vrolijk verder. Haha! Hij begint het te snappen nu, als ik nu foei zeg is het ook afgelopen, en dat zou echt niet zijn als ik hem niet een keer een tik op zijn neus heb gegeven.