Nierfalen bij een kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Nierfalen bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:40

Wat een onzin! Hoe slechter de nieren functioneren, hoe beter de resultaten van een ACE remmer! Juist een nierdieet is nuttig als er slechts sprake is van licht falen, een ACE remmer zet je in als het falen verder gevorderd is..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:41

Chubby schreef:
Wat naar Griebels Ach gut

Fortekor is geregistreerd voor nierfalen bij katten en voor hartfalen bij honden. Bij katten komt hartfalen minder vaak voor en bij honden komt nierfalen minder vaak voor. Vandaar dat officiele registratie voor die ziekten niet lonend was. Het is echter wel bewezen werkzaam...

Wat raar dan dat mijn kat met ernstige hartruis aan de Fortekor moest Verward

Ik heb haar er overigens afgehaald om dat de kat niet meer te genieten was en 3 weken lang (probeertijd) in een hoekje weggedoken zat.
Dan liever een korter leven maar zonder stress... DA was het met me eens Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:42

Pytje schreef:
ik heb het vanmorgen met de assistent van de dierenarts overlegd over de fortekor, maar ze zei dat de nieren al mindere functie hadden en dat het dan al geen zin meer heeft om dit middel te geven. De bloedwaardes van de nieren waren verhoogd, maar hoeveel precies dat weet ik niet.

Wat erg, griebels. 1,5 kg is ook erg weinig. Onze kat weegt nog 2,8 kg, denk inmiddels weer iets meer. Ze heeft altijd 4,2 gewogen.

Mijn kat was al een dunnetje, zo'n 3 a 3,5 kg woog ze...
Dus dat afvallen viel niet eens zo op omdat ze nooit dik is geweest

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:44

Chubby schreef:
Wat een onzin! Hoe slechter de nieren functioneren, hoe beter de resultaten van een ACE remmer! Juist een nierdieet is nuttig als er slechts sprake is van licht falen, een ACE remmer zet je in als het falen verder gevorderd is..

Oké, zal het nog eens aankaarten als ze vandaag terugbelt. Misschien heeft ze het met de dierenarts overlegd. Moet er vanmiddag even heen om een nieuw probeervoedsel zakje op te halen, dus kan het dan nog wel vragen als ze nog niet heeft gebeld.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:52

Ik zou dit zéker bespreken met je dierenarts en niet met een assistente. Eventueel kun je ook Novartis zelf bellen voor advies Knipoog

griebels schreef:
Wat raar dan dat mijn kat met ernstige hartruis aan de Fortekor moest Verward

Wat is er raar aan? Je kat leed aan een afwijking die niet zo vaak voorkomt, maar niet zo vaak betekend iets anders dan "niet". Fortekor is wel het aangewezen midden daarvoor, maar niet officieel geregistreerd ivm de kosten van zo'n registratie..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:07

Chubby schreef:

Ben ik het helemaal mee eens ! tenzij er sprake is van schrompelnier o.i.d. is dit het aangewezen middel, als de nierwaardes te hoog blijven dan helpt een dieet alleen niet genoeg !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:26

Hoeveel is de nierfunctie dan nog? En waarom doen ze geen dialyse?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:27

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:04

geloof dat de dierenarts het medicijn niet wilde geven, omdat ze totaal niet eet. Heel af en toe een hapje rosbief. Het dieet wil ze ook niet. We zijn gister nog een keer bij de dierenarts geweest en heeft een middel meegegeven tegen de misselijkheid. Het werkt alleen nog niet echt. Als je met eten aankomt, begint ze al te kokhalzen, dus ik ben bang dat we haar moeten laten inslapen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:38

Pytje, Fortekor stimuleert de eetlust. Daarnaast zijn er zóveel mogelijkheden: dwangvoederen, infuus, etc. Geef de moed nog niet op, maar ga eens langs een goede dierenarts..

Ach gut

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:46

oke dan, ik ga nog f bellen en dan wil ik de dierenarts zelf spreken. Die assistente is een beetje dom geloof ik.

*hang nu in de wacht*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:53

Is je kat al wel gespoeld?
Ik heb een jaar getobd met een kat met nierfalen, maar waar ze echt goed van opknapte was een anti-braakinjectie (tegen misselijkheid) en spoelen (onderhuids vochtinfuus).
Daar zou ik ook zeker om vragen. En om voor je kat lekker eten voor haar neus te zetten kun je kip koken, blikjes Hills hypoallergeen (was de mijne gek op) en wil je brokjes kun je kijken voor Royal Canin voor kieskeurige katten.
Ik zou je wel adviseren dat wanneer je kat is opgeknapt eens te kijken naar het voeren met vers voer. Ik was er te laat mee, maar het schijnt goed te werken voor katten met nierfalen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 11:58

ze wil niks eten, behalve af en toe een beetje rosbief. Kip hebben we gekookt, wil ze niet (rauw ook niet). Ze heeft een anti-braak injectie gehad en die werkte wel, maar toen hij uitgewerkt was, stopte ze weer met eten. Nu hebben we hier een middel tegen misselijkheid (Metocloral drops), maar als je dat geeft, kotst ze het meteen weer uit.
De dierenarts moet ik tussen kwart voor 3 en 3 uur terugbellen, dus dan ga ik het vragen van de Fortekor. En anders onze vorige dierenarts is bellen.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met spoelen, maar toen ze bij de dierenarts was, heeft ze aan een infuus gezeten. Ze werd opeens dik en kon niet meer zitten, maar de dag erna was het weer weg. Is dit hetzelfde als jij bedoeld?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:03

Je moet er nu gewoon instoppen wat je er in kunt stoppen. Probeer eens tonijn uit blik, of runderpoulet, gewoon blikvoer, wat dan ook. Als katten niet eten worden ze misselijk en dat wordt een vicieuze cirkel..

Dring echt aan op de Fortekor! Niet geschoten is altijd mis..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:05

Bij mijn kat deden ze een infuus tussen de schouderbladen. Dat zwelt dan inderdaad op. Zo neemt ze vocht op tegen uitdroging en worden de nieren gespoeld. Dit in combinatie met een anti-braak injectie moet voldoende zijn.
Wel moet het infuus een aantal keer herhaald worden, zodat de nieren echt weer schoon zijn. Anders haalt het weinig uit en komen de klachten snel weer terug.

Zijn de nierwaardes al eens gemeten met een bloedonderzoek? Want de klachten die jij beschrijft kunnen ook met problemen met de lever te maken hebben.

En idd wat Chubby zegt, het maakt niet uit wat ze eet, als ze maar eet.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:08

onze ene kat (Liesje) had nierfalen (gebleken uit bloedwaardes) en heeft t nog 1 jaar heel goed gedaan op t nierdieet en toen nog een jaar met medicatie erbij, toen ging het wat minder, maargoed ze was ook al 17 en echt 'op'. Haar dochter Lapje is nu uhmm ook 17? of toch 16 hmm.. die krijgt ook nierdieet en 2 brokjes tanddieet (op aanraden van de DA), omdat ze anders last krijgt van tandsteen (ze mist een aantal kiezen en een voortant> die waren rot). Met haar gaat t sueper, dr vacht glanst en ze is helemaal happy.
Ik zou zeker wel over gaan op nierdieet, want ze kunnen de eiwitten uit normaal voer gewoon niet meer afbreken. Als je ze dan die slechte dingen blijft geven dan krijgen ze steeds meer afvalstoffen in hun lichaam en vergiftigen ze zichzelf als t ware.
Maar als ze echt niets wil eten, gewoon alles proberen wat je kan vinden!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:08

nierwaardes waren verhoogd, de rest was normaal. Maar hoe hoog weet ik niet.

We hebben van alles te eten voor haar in huis, maar bij de aanblik ervan begint ze al te kokhalzen. Misschien toch dwangvoeding proberen (en hopen dat ze het binnenhoudt)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:10

Gewoon doen Pytje!

Zoals Jorretje zegt kun je straks misschien kiezen voor een nierdieet, maar vers vlees is echt vele malen beter voor katten.. Maar de keuze is persoonlijk natuurlijk Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:13

En nog iets. Blijf altijd eerlijk naar je kat toe.
Ik heb dezelfde problemen met Bommel gehad en uiteindelijk is ze afgelopen maandag ingeslapen. Het was gewoon niet eerlijk meer.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:16

Moeilijk beslissing Amanda Ach gut sterkte nog.

Fijn voor Bommel dat je haar grenzen hebt kunnen respecteren. Natuurlijk wil je vechten voor het leven, maar op is op..

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:17

Hier ook ervaring met nierfalen (PKD).
Alleen dan van 2 zeer jonge katten. Dit is op 2 jarige leeftijd bij beide vastgesteld. Levensverwachting was van de ene kat nihil heeft ook een week infuzen gehad. Ze zitten nu beide op de royal canin renal in combinatie met fortekor en ze doen het hier wonderbaarlijk al jaren goed op. Eigenlijk boven verwachting.
Wij hebben ze radicaal van al het ander voer afgehaald echt puur gaan uittesten met verschillende merken dieet voeding wat ze wel willen gaan eten. Zowel brok als de vlees variant. Uiteindelijk is het royal canin renal geworden en eten ze alleen de brokvoer van. Nu ze stabiel zijn krijgen ze heeeeel af en toe stukje vis of kip, maar vrijwel krijgen ze dit nooit. Alles om te voorkomen dat de nieren extra belast worden. Door de DA is het afgeraden vlees, vis of kip te geven. Heel af en toe kan het geen kwaad, maar ze mogen het absoluut niet regelmatig krijgen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:20

Rauwe voeding zonder kruiden zal de nieren niet extra belasten, je kunt dit werkelijk zoveel geven als je wilt naast het nierdieet..

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:24

Chubby schreef:
Rauwe voeding zonder kruiden zal de nieren niet extra belasten, je kunt dit werkelijk zoveel geven als je wilt naast het nierdieet..

Ons is het afgeraden om dat te doen.
En we houden ons daaraan. Ze doen het al jaren goed.
En mijn optiek is dan toch never change a winning team Knipoog
Het is al verwonderlijk dat ze er nog zijn, dus willen we er geen risico lopen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:25

heb net een andere praktijk gebeld. en ben nu de waardes aan het opvragen.

De nierwaarde is nu 169 (en mocht 145 is me net verteld).

En we houden goedin gedachte dat als het niet meer gaat, het niet eerlijk is voor de kat.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:27

bambi76 schreef:
Door de DA is het afgeraden vlees, vis of kip te geven. Heel af en toe kan het geen kwaad, maar ze mogen het absoluut niet regelmatig krijgen.

Waarom is dit afgeraden dan?

@ts, sterkte hiermee.
Dwangvoeren is denk ik momenteel de enige optie voor je. Best kans dat als ze eindelijk eten binnenkrijg dat het al beter gaat.