Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mag een mens over leven/dood van een dier beschikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:52

Is dit nu ineens een bio industrie topic geworden?
Kun je daar niet beter een ander topic over openen? Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:57

smurffie schreef:
vegetarier zijn hoeft ook niks te betekenen met hoeveel je om je dier geeft en hoe erg je het allemaal vind..
ik zal namelijk eerlijk toegeven dat ik een stuk vaker ziek ben sinds ik geen vlees meer eet Knipoog

en ja een mens blijft een roofdier. maar dat kan ook op een vriendelijkere manier dan ze zo'n 1,2 vierkante cm op elkaar te zetten Knipoog vertel me nou niet dat er echt niet genoeg plek zou zijn dat is ONZIN! sorry. als dat echt zo is. en als er mensen zijn die vinden dat DAT NODIG IS. dan zul je het met mij NOOIT eens worden Knipoog dat is mishandeling. erg genoeg dat je ze fokt voor de slacht Knipoog en die korte tijd die ze dan al hebben, laat ze daarvan genieten Knipoog of ga ertussen staan als het je allemaal zo leuk lijkt Ja!

Je hebt een goed punt.. Maar..dat is bij koeien al een lange tijd niet meer zo. Vetmesten gebeurd in de wei, anders worden ze gemolken en zijn er tegenwoordig allemaal regeltjes over huisvestiging.
Varkens weet ik niet zo heel veel van.. Enkel dat die bij ons op school in groepshuisvestiging staan en heel tevreden zijn. Maar daar kan crossmonster vast meer over vertellen Tong uitsteken
Kippen.. tja, dat is helemaal moeilijk.
Maar wie het vooral moeilijk maken, is de consument. Die wil goedkoop vlees (geef eerlijk toe, als student wil ik idd niet te veel betalen) maar wel genoeg vlees. Dus dat wordt bezuinigen, op de medewerkers en dieren. Maar die kippen hebben zo'n slecht leven nog niet.

Dat je geen vlees eet uit protest oid hier tegen vind ik wel weer een goed punt. Maar biologisch is ook nog neit altijd heel logisch Knipoog Daar zitten ook weer allemaal problemen en vooral ziektes aan vast.. Jaja, de voedselketen, lastig ding Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:58

runningkawa schreef:
Is dit nu ineens een bio industrie topic geworden?
Kun je daar niet beter een ander topic over openen? Lachen

Zoals ik eerder al zei, we dwalen wat af.. Maar op zich, gaat nog altijd over leven/dood dier Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:58

Dat wel, maar vanuit wel een héél andere hoek Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:59

Als ik zie in de kliniek waar ik elke dag rondloop, hoe sommige dieren kunnen afzien zou ik het vreselijk vinden dat uit principes het dier geen spuitje geeft. Dat is nutteloos leed

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:01

idd vind ook dat wij daar best over mogen beslissen. vroeger werd een paard die slecht was door een leeuw opgegeten
maar dat gebeurd tegenwoordig niet meer dus ben blij dat we over dieren die lijden mogen beslissen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:47

Even over het hele 'voor God spelen" ding, want dit is een punt dat ik nooit helemaal heb gevat door het oog van streng gelovigen: Waarom is het dan eigenlijk zo dat je wel voor God zou mogen spelen, door een dier(of mens) dat stervende is met allerlei operaties en medicijnen nog langer te laten leven, terwijl als je echt streng gelovig bent je toch gelooft dat God het zo bedoelt heeft dat je tijd gekomen is?
Maar andersom voor God spelen, een dier dat niet meer te redden is en vreselijk veel pijn lijdt zomaar laten afzien omdat we anders voor God zouden spelen mag wel? Als je echt niet voor God wilt spelen, moet je dan niet gewoon een ziek dier (of mens) gewoon helemaal niet behandelen en maar een gebedje extra (bij wijze van) doen en hopen dat God het beter maakt?
Of staat er ergens duidelijk dat je wel een leven dat moet sterven mag beletten te sterven, maar niet helpen? -bedoel het wel niet aanvallend hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig hoe je er met streng gelovig oog naar kijkt Lachen -.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:52

Ik ben bang dat je die streng gelovigen hier niet gaat vinden. Vegatariërs ala, maar de rest Tong uitsteken
Tja, ik geloof niet in een God, dus ga er verder ook neit op in Knipoog

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:55

Maartje1990 schreef:
Citaat:
als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven

weet je dat zeker?? dat zeg je nú ja.. maar wat zeg jij als jij zo óntzettend ziek bent en je zoiezo dood gaat alleen dat het een héle pijnlijke weg gaat worden. Denk je niet dat je dan beter al dood kunt zijn?

En daarbij komt dat je pas weet hoe je er in staat wanneer je dit daadwerkelijk overkomt. Mensen met bijv kanker in een terminale fase, zijn soms zo ontzettend "op" dat ze echt blij zijn als er een einde komt. Het is niet voor niets zo dat er in Nederland actieve euthanasie mag worden toegepast op mensen. Voor een dier is dit niet anders. Ik ben blij dat ik mijn hond een verder lijden heb kunnen besparen toen ze acute leukemie had. Ze kon in erg korte tijd niet meer op staan en ze was echt "op".
Misschien is het interessant om op http://www.uitzendinggemist.nl eens terug te kijken naar de afleveringen van Over mijn lijk. Als je dit gezien hebt, kun je je wellicht iets beter inleven en je er een beter beeld en voorstelling van maken. Wat overigens niet weg neemt dat jouw mening en beeld niet goed zou zijn. Dat is aan ieder voor zich en heel persoonlijk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:15

Wat een lastige kwestie dit. Ik vraag het me ook wel eens af wie ben ik om een dergelijke beslissing te nemen. Van de andere kant ben ik blij dat we het dier het lijden mogen besparen. Alleen hoe weet je dat een dier op is?
Hoe bepaal je dat?
Vanuit je gevoel? Ik heb in augustus een topic gestart over mijn merrie, waarbij ik echt het gevoel had dat ze op was en niet meer wilde, ze is er echter nog steeds, en lijkt tevreden. Ze is veranderd en niet zoals ze altijd was, maar komt dat door pijn of doordat ze niet meer mag werken? Ik weet het niet en mijn da vind haar te goed om haar te laten gaan, toch doet het me pijn dat ze mij vaak zo duidelijk afwijst, terwijl het altijd mijn knuffel was. Maar zolang als ze goed loopt en dus geen pijn lijkt te hebben mag ze blijven, is dit de beste keuze ik weet het niet en twijfel hier vaak over, maar meestal als ik twijfel geeft ze mi een knuffel en denk ik meissie kon je maar zeggen hoe je je voelt en wat je het liefst zou willen.

Het is dus niet alleen prettig dat we deze keuze kunnen maken, maar het is ook een verdomd moeilijke keuze.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:21

RianneH schreef:
Ik ben bang dat je die streng gelovigen hier niet gaat vinden. Vegatariërs ala, maar de rest Tong uitsteken
Tja, ik geloof niet in een God, dus ga er verder ook neit op in Knipoog

Hmm ja misschien op dit moment nog niet, maar volgens mij zitten er toch een redelijk aantal echt gelovigen op bokt. Daarbij zegt de TS het eigenlijk zelf dat ze het voor God spelen vind, dus misschien kan ze zelf er ook wel een antwoord op geven Lachen .

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:26

Zolang het op een eerlijke manier gebeurd, dan vind ik het goed om een dier uit zijn lijden te halen.
Maar niet als het dier niet zindelijk is, of te oud of niet meer verzorgt kan worden door geld en andere zaken. Dan vind ik dat het niet zou mogen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:31

heb niet alles doorgelezen ..reageer op openings post

er zijn heel veel mensen jaloers op de dieren
diem mogen dood
voor mensen is het nog steeds erg moeilijk
om euthenasie te regellen
zeker als er geen aanleiding voor was en iemand
verkeerd in het een op andere moment in ondragelijk lijden
en volgens de wet vaak dan al net te ver weg om zelf te mogen beslissen .. hoe krom kan dewereld zijn ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:33

Katja schreef:
Gelukkig mogen we dat wel. Het lijkt me verschrikkelijk om een dier eindeloos te moeten laten lijden zoals in sommige landen gebeurt.

precies. We hebben vorig onze 30jarige laten inslapen voordat het echt niet meer ging, en dat vond ik een voorrecht.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 17:06

Cassidy schreef:
@ TS: hoe sta jij tegenover euthanasie bij mensen?

Ik keur euthanasie bij mensen goed, mits zij een verklaring hebben getekend waarin staat dat ze bij ondraaglijk lijden geëuthanaseerd (dit is vast geen woord, maargoed) willen worden. Dat is juist het punt, mensen snappen wat er gebeurd, weten dat ze uiteindelijk toch doodgaan, kunnen aangeven wat ze willen... dieren niet!
Dus tsja, ik denk nu (ondanks dat ik niet weet hoe het 'echt' is) dat als ik ooit ernstig ziek word, geen euthanasie wil, maar ik respecteer het volledig als anderen dat wel willen. Zij zijn mens, dus naar mijn mening bij machte om die beslissing te maken.

xKatleentjex schreef:
Hmm ja misschien op dit moment nog niet, maar volgens mij zitten er toch een redelijk aantal echt gelovigen op bokt. Daarbij zegt de TS het eigenlijk zelf dat ze het voor God spelen vind, dus misschien kan ze zelf er ook wel een antwoord op geven Lachen .

Ik ben agnost, dus niet christelijk. Met 'voor God spelen' bedoel ik de macht om te beslissen over leven en dood: dit was figuurlijk bedoeld, ik vond 't wel een mooie manier om 't zo te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:12

Maar als je aan een dier gewoon ziet dat het op is...is dat dan niet net zo belangrijk als de handtekening?

Wat eerder gezegt werd in de natuur worden ze opgevreten, dus ook geen weken aan lijdensweg Lachen
Hier moeten wij dan maar eens voor tijger spelen Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:37

Als ikzelf ernstig ziek al zijn en veel pijn zal hebben (ook met medicijnen) mogen ze mij echt euthaniseren, dat heb ik altijd al geroepen.

Ik vind dan ook dat je een dier niet onnodig moet laten lijden. Want een leven vol pijn, dat wil niemand...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 23:19

Fitch schreef:
Ik ben agnost, dus niet christelijk. Met 'voor God spelen' bedoel ik de macht om te beslissen over leven en dood: dit was figuurlijk bedoeld, ik vond 't wel een mooie manier om 't zo te zeggen.

Als je niet gelooft dat jij of je dier vreselijk gestraft wordt als hij vrijwillig uit het leven stapt, wat houdt er ons mensen dan nog tegen om een dier uit ondraagelijk lijden dat nooit zal overgaan te verlossen? (ben overigens ook agnostisch ingesteld hoor) Lachen .

Dan rest er maar 1 vraag: Zal er een dier zijn dat geniet van het pijn lijden, dat graag wil doodgaan aan de pijn? Nee, dat geloof ik nu eens echt niet.
Mensen kunnen dat wel hebben. Vaak uit geloofsovertuiging, maar ook uit hoop. Het moest maar op het laatste momentje beter gaan...Iedereen heeft wel eens verhalen gehoord van mensen die door vreselijke pijn gingen, die slechts een korte tijd de leven hadden en die plots wonder boven wonder terugvochten en genazen. Veel terminaal zieken (en nabestaanden) houden zich ook wel eens aan die hoop vast en blijven tot een laatste moment vechten, en zijn ondanks ze weten dat er geen weg terug is toch bang om te sterven en stellen het dus maar tot het laatste uit, ongeacht de pijn.

Maar ik geloof niet dat een dier hetzelfde redeneert. Dier redeneert: Ik heb pijn, ik voel me vreselijk en ik kan nergens anders aan denken. Dan is het aan de mens om inderdaad 'tijger' te spelen, en een kortstondig einde te maken. Voor de meeste eigenaars de moeilijkste beslissing in hun leven, maar ik ben er zeker van dat het dier je eeuwig dankbaar is als je je principes opzij zet en hem het zinloos lijden bespaard Lachen .
*niet persoonlijk op jouw bedoelt trouwens, dit geldt over het algemeen*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:53

Lielle schreef:
precies. We hebben vorig onze 30jarige laten inslapen voordat het echt niet meer ging, en dat vond ik een voorrecht.

30 jarige wat...? Wow!

Ik vind wel dat ik over het leven of dood van mijn dieren mag beschikken.
En er is niemand die mij een andere mening toe kan doen. Als ik vind dat mijn dier ondraaglijk lijdt, dan ben ik degene die die beslissing kan nemen om er een einde aan te maken. Wanneer ie in de natuur geleefd had, was dat misschien een ander dier geweest.

Ik heb (veel) ratten gehad en die heb ik allemaal op een bepaald moment in laten slapen. Sommige met ouderdomsverlamming, sommige met luchtwegklachten. Als ik een rat heb die ondertussen bijna 3 is (hoogbejaard dus) met gruwelijke luchtwegklachten, die bijna geen adem meer kan halen, wie ben ik dan om te denken: jij gaat vanzelf wel dood als het jouw tijd is? Dat vind ik gewoon gemeen en egoistisch.

Ik ken ook een aantal mensen die het daar niet zo heel nauw mee genomen hebben, die dan op internet schreven: hij is gestikt in mijn handen. Je moest eens weten hoe vaak ik dat gelezen heb. Nou daar word ik gewoon misselijk van! Het idee alleen al. Ik heb het nooit zo ver laten komen.

En soms is het moment misschien moeilijk, want weet je niet wanneer genoeg echt genoeg is. Want wat is namelijk geen dierwaardig bestaan meer? De beestjes zullen het niet zeggen!! Met name de dieren die in de natuur prooidieren zijn, zijn van nature heel goed in het verbergen van pijn. Pijn is zwakte.

Ik blijf even bij de ratten want dat vind ik goede voorbeelden. Ken ook ratten die tumoren hadden. Je haalt er 1 weg en er komt een andere terug. Die haal je weer weg en een week later komen er twee terug. Je denkt: het heeft geen zin meer en dat heeft het ook niet want de tumorcellen zitten in het bloed en zorgen er voor dat er steeds meer tumoren bij komen. Dus je stopt met het laten opereren. Ondertussen groeien er steeds meer tumoren op je rat. Hij is levendig en eet goed, maar ziet er al bijna niet meer uit als rat. Meerdere tumoren zo groot als tennisballen zitten op het diertje. Wanneer is het moment dan daar? Zodra ik merk dat ie doorligplekken krijgt op die tumoren, dan is het genoeg geweest. Moet ik nog wachten totdat het een grote etterende wond is? Echt?!? Ik dacht het niet....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:11

ik heb een poes...van 17 Knipoog
ze is al geopereerd en daarbij hebben ze haar uit de dood moeten terug halen. melkkliertumoren..en als ze die hebben is het einde zoek..

nu ik zie dat poeslief er in 3 maand tijd weer enkele heeft gekregen dat het voor haar straks over is.
weer opereren is geen optie, er zitten er alweer minstens 10 Knipoog

het leven was goed en mooi voor haar, en ik baal me echt gewoon gigantische rot dat ze vanmorgen nog achter een bal aanrende en de boom van de buren in klom...
gewoon zo'n stomme rottumor die door de huid heen aan het komen is...en ik ga ook niet wachten tot het een grote open wond word.

want ook al rent ze nog achter een balletje aan,als die wond er is dan doet ze dat niet meer en dat wil ik haar besparen.

dus ja...ik beslis over haar dood want ik kan verder helemaal niks meer voor haar doen Verdrietig

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:49

Iris82 schreef:
Ik ken ook een aantal mensen die het daar niet zo heel nauw mee genomen hebben, die dan op internet schreven: hij is gestikt in mijn handen. Je moest eens weten hoe vaak ik dat gelezen heb. Nou daar word ik gewoon misselijk van! Het idee alleen al. Ik heb het nooit zo ver laten komen.

niet altijd moet stikken pijn doen Knipoog
ik heb mijn diertje ook in mijn handen voelen stikken Knipoog in 1 keer was hij weg, viel helemaal plat. en laatste ademhaling was niet meer te krijgen.
dat is ook stikken, ja maar dan zijn ze al weg voor die tijd Knipoog

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:12

Nee niet altijd, maar geloof me een rat met een longonsteking. Dat is echt wel stikken hoor...

Doelde niet op die laatste paar happen naar adem die ze doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:14

Maartje1990 schreef:
Citaat:
als ik ernstig ziek ben of iets dergelijks zou ik nog steeds willen leven

weet je dat zeker?? dat zeg je nú ja.. maar wat zeg jij als jij zo óntzettend ziek bent en je zoiezo dood gaat alleen dat het een héle pijnlijke weg gaat worden. Denk je niet dat je dan beter al dood kunt zijn?

Er zijn niet voor niets mensen die terminaal ziek zijn die kiezen voor euthanasie Knipoog

Nee ik ben blij dat wij die keuzen kunnen maken voor onze dieren, zodat hun lijdensweg niet zo lang wordt als die van ons.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 15:28

xKatleentjex schreef:
Als je niet gelooft dat jij of je dier vreselijk gestraft wordt als hij vrijwillig uit het leven stapt, wat houdt er ons mensen dan nog tegen om een dier uit ondraagelijk lijden dat nooit zal overgaan te verlossen? (ben overigens ook agnostisch ingesteld hoor) Lachen .

Nee, ik geloof niet dat ik of m'n dier vreselijk gestraft wordt. Ik heb 't hier niet over een externe straf maar meer over of het vanuit het wezen van de mens bekeken oké is om een dier te doden. Maar zoals 't hier beschreven wordt denk ik eigenlijk dat we de plicht hebben om dit te doen: we geven dieren immers in eerste instantie ook hulp om weer beter te worden, en we veranderen hun hele leven al door ze te domesticeren etc. Hoe denken jullie over de plicht om naast zo goed mogelijk voor je huisdier te zorgen, ze ook te moeten verlossen als hun lijden ondraaglijk is? Maar wanneer is het ondraaglijk? Ik denk dat ik alleen voor mezelf kan bepalen of ik ondraaglijk en uitzichtloos lijd, en eigenlijk voor niemand anders...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:44

Ik vind het een voorrecht dat we dieren uit hun lijden mogen verlossen. Ik kies dan zelf ook pas voor euthanasie wanneer ik merk dat het dier pijn heeft en het geen waardig leven meer heeft.
Op dat punt zullen ze toch niet lang meer leven, en klopt ze gaan ook wel vanzelf dood maar vaak wel dan met ontzettend veel pijn. Bij mensen ben ik ook voor euthanasie, alleen zit dat nog allemaal complexer in elkaar met allemaal regeltje wat betreft actieve euthanasie, echter wordt euthanasie vaak wil in stilte toegepast, niet dat degene direct eraan dood gaat maar bijvoorbeeld meer pijnstilling zorgt ook voor een eerdere dood.
En wat betreft het vechten om te blijven leven, dat is de natuur! Wij mensen en ook dieren hebben allemaal het instinct om te willen overleven, bij iedereen zit wel iets van angst tegen de dood en bij een ouder persoon of dier is die angst vaak een stuk minder waardoor die vaak ( maar lang niet altijd! ) minder lang lijden als een jong persoon. Je verzet je gewoon tegen de dood, je verzet je niet om te willen overleven. Dat zijn twee hele aparte dingen. Bij mensen kun je vaak wat van die angst weghalen waardoor je ziet dat ze daarna ineens sneller overlijden, terwijl ze voorheen steeds tegen hetzelfde punt aanhikte..
Ik vind het altijd nog het ergste om een dier of mens te zien lijden en ben blij dat de dieren daaruit in iedergeval verlost kunnen worden.