Cavia verzorging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: Cavia verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:04

Eerst rustig in hun hok met wat hooi(nog geen huisje kan wel) en dan na een tijdje wat lekkers geven, kijken of ze het uit je hand willen pakken. En dat de eerste dagen herhalen. Doen ze dit goed kriebel ze dan bij het eten geven achter het oortje ofzo. Gaat dit ook goed stop dan eens je hele hand erin en laat ze snuffelen. Vinden ze je hand niet meer eng pak ze dan voorzichtig op en geef ze op schoot wat lekkers. Niet te lang vasthouden maar wel vaker per dag dan wennen ze zo Knipoog

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:05

Fairytail schreef:
ook wel handig met tammaken zorg dat je handen niet naar wortel stinken Nagelbijten / Gniffelen

Of naar chocola!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:06

Echte cavia-experts hier!

Cavia's zijn toch dagdieren, maken ze veel geluid in hun hok?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:09

Cavia's zijn zowel snachts als overdag actief. Ze slapen meestal niet lang omdat het vluchtdieren zijn en ze constant op moeten letten. Ze kunnen van alles leren, bijvoorbeeld als er iets ritseld denken ze dat er eten aankomt (van een plastiktas)die van mij loeien als gekken als ik een banaan openmaak enz. Ze communiceren ook met elkaar moet je maar goed luisteren zodra je ze hebt Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:23

Die van mij hebben een paar dagen in de slaapkamer gestaan (want visite in de woonkamer = drukte) en 's nachts maken de beestjes op zich geen herrie. De drinkfles daarintegen is nogal lawaaierig Tong uitsteken

's Morgens als ik uit bed kom, en ik sta in de badkamer, dan worden de caafjes ook wakker en daan gaan ze zitten 'kletsen'. Klinkt echt schattig Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:36

Ik zal echt 2 caafs nemen hoor, dan koop je nu toch een grotere kooi? Op MP staan er zat.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:37

Bij de welkoop heb je een nieuwe kooi ook voor 2 of 3 tientjes Knipoog

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:58

Nou mijn vriend heeft voor kerst van alles gekocht voor een cavia, inclusief hok, het was allemaal best duur, dus ik vind het een beetje ondankbaar om meteen maar een andere te kopen...bovendien is deze niet heel klein hoor, bij de welkoop heb ik ze wel groter gezien, maar die kosten 60 euro of meer...dat doen we maar liever niet!

Voor mijn gevoel zijn alle hokken klein, maar misschien valt ie van mij best me voor 2 caafjes.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:02

Alleen bronstige cavia's kunnen (als ze met zijn tweeen zijn) s'nachts wel een hoop lawaai maken. Ook twee vrouwtjes kunnen dan op elkaar gaan zitten of dit proberen bij elkaar te doen. Dit kan geen kwaad dit ontstaat aan gebrek aan een man. Hadden wij vroeger ook met zowel onze cavia's als onze konijnen.

(bronstig is zoiets als krols, tochtig etc etc)
Laatst bijgewerkt door Lous op 24-01-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:04

Mijn kooi is 100cm en was 25 euro bij de welkoop nu zijn ze 30 euro geloof ik. Vind ik niet veel. Maar wat is belangrijker een goed hok voor ja cavia of dankbaar zijn naar je vriend. Welzijn gaat toch voor lijkt mij?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:07

Nou de echt grote kooien die ik heb gezien waren boven de 50 euro.
Daarom neem ik aan dat de mijne grote genoeg is, de precies maat weet ik zo niet, gok 80-90 cm...
Ik zou er aan de bovenkant wel een 'uitbouw' aan willen maken,met trappetjes, holletjes en huisjes, maar ik weet niet of ze zo klimmerig/onderzoekend zijn.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:09

Cavia's zijn van nature geen echte klimmers en kunnen last van hun heupjes krijgen. Die van mij springen op het nachthuisje en op de hangmat.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:14

Ik ben ff op wikipedia aan het lezen en daar lees ik dat ze van nature gras eten, zou dat een aanvulling kunnen zijn op droog voer?

Edit: ik lees het al, gras, paardebloemen, klaver, ect...

Edit: haha hier moest ik toch wel even om lachen:
Popcornen: De cavia rent en maakt gekke sprongen waarbij soms het hoofd wordt geschud of abrupt in de lucht van richting wordt veranderd. Dit is een teken dat de cavia heel vrolijk is. Het lijkt heel veel op het bokken wat paarden doen als ze vrolijk zijn.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:33

hehe dat doen die van mij altijd als ik ze los laat lopen Nagelbijten / Gniffelen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:33

Haha, dan heb jij hele vrolijke cavia's!! Haha!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:34

Ja paardenbloemen waren mijn cavia's dol op. Die ging ik dan ook vaak uit de tuin of het bos plukken. Net als paardenbloemblaadjes.

Spruiten, andijvie en witlof waren ze ook dol op. Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:05

mijn cavia's bokken altijd haha die hebben dan de gekke 10 min.. soms 5 haha maar omdat ze altijd zo druk zijn worden het de gekke 10 minuten haha..

de mijne popcornt haast nooit.. alleen als ik hem over zijn rugje aait maar ook niet bij alle haha.. lekker met die kont schudden haha zijn ze ook aan het buik dansen Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:58

Cavia's zijn gewoon cool Haha!
Mijne gaan overigens wel eens mee in de trein. Horen ze niet leuk te vinden maar die van mij vinden het leuk Nagelbijten / Gniffelen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:36

mijne is 1 keer mee de trein in geweest.. hij vond het niet erg maar ik doe het niet weer.. risico op stres vind ik te erg en schurft kan dan ook sneller oplopen Lachen nee doe mij maar lekker thuis Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:45

Mijne popcornen ook iedere dag wel een paar keer, wil er nog steeds een foto van maken als ze in de lucht springen, maar dan stoppen ze gelijk, haha.

1 caaf van mij vind het leuk om auto te rijden (nou ja, mee te rijden dan he! Knipoog ) Clown

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:31

Die van mij zijn een paar keer met de auto geweest en ik geloof niet dat ze er nou zo gelukkig van worden Knipoog
Maar ja, soms moet je nou eenmaal naar de dierenarts (2 schurftcavia's) en dat ga ik even niet lopend doen Tong uitsteken

Verder alleen als we op vakantie gaan ofzo, dan gaan ze naar mijn ouders en daar brengen we ze ook met de auto..

Trein heb ik nog nooit gedaan met een caaf..

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:51

Ook elke week het hok verschonen, elke dag vers water, vers hooi & het oude hooi er even uithalen..

Ook niet te dicht bij een kachel, ze kunnen niet over tocht maar ook niet over te veel warmte.. & een keer in de zoveel tijd even de nageltjes knippen Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:52

Mijn hok was toendertijd 100 gulden.. Scheve mond

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:03

mijn hok was gratis Tong uitsteken (hok van m'n oude cavia's. toendertijd hebben mijn ouders dat gekocht, en nu mocht ik het zo meenemen Haha! )

Oja, die nageltjes is inderdaad een goed punt, en al mijn cavia's tot nog toe hebben schurft gehad...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:43

schruft hebben mijne ook wel eens gehad maar ben er niet mee naar de da geweest.. (even naar de opvang hah) heb er even spray opgehaald en mijn caafs ermee ingespoten Lachen