Faniek schreef:Van tuigjes, konijnen en clickers heb ik ondertussen wel wat kaas gegeten.
Allereerst jouw konijnen zitten binnen als ik het zo begrijp dan kan je nu niet even zomaar buiten gaan lopen, dat is te koud ze hebben geen wintervacht en daar zijn konijnen zeer gevoelig voor gevolgen longonsteking en snot wat beide dodelijk kan zijn bij konijnen.
Het tuigje. Ik ben meer voorstander van deze tuigjes:
http://www.chinchilla.nl/b_3211.jpg
Maar ook de andere kunnen prima werken al hou ik zelf niet zo van tuigjes. Allereerst zal je ze moeten laten rondlopen met het tuigje gewoon om tot het de normaalste zaak van de wereld voor ze is. Daarna zal jij ze moeten volgen en niet als een hond zeggen kom hiermee heen. Op den duur kunnen sommige konijnen dat wel leren, maar let op lang niet allen.
De clicker deze zal je eerst moeten leren dat click iets lekkers betekend. Dus niet meteen een kunstje proberen aan te leren en wat lekkers geven, maar eerst gewoon leren dat click een bijv. heel klein stukje wortel of nog gezonder andijvie opleverd. Om het wat gezonder te houden dan de snoepjes die in de winkel te koop zijn. Daarna kan je pas de clicker met kunstjes uitbreiden. Wat voor een konijn zeer handig is een stick. Leer dat wanneer het konijn de stick aan raakt deze een beloning krijgt vanuit daaruit kun je hem/haar talloze dingen leren.
Nee nee nee, mijn konijnen zitten niet binnen

ja wel in een hok maar in een buiten hok, en in het voorjaar in een ren ongeveer ter grootte van een stal.
Ik houd er absoluut niet van om buitendieren binnen te houden, moeder en dochter zitten ook samen in één hok.
Naar zo'n soort tuigje was ik inderdaad op zoek. Het punt is dat ze geen gras mogen, daarom wilde ik ze graag op de stenen houden. Een ren op de stenen is opzich een optie, we hebben we zo'n ding uit de winkel alleen die is niet veel groter dan hun hok...
Ik wil dus graag dat ze zich op hun gemak voelen in het tuigje zodat ik gewoon wat met ze rond kan lopen. Daarbij ook wat meer 'een band' opbouwen met ze. Ofja, hun vertrouwen winnen en wat meer leuke dingen met ze doen.
Mijn ene konijn is wat schuw, die voelt zich niet gauw op haar gemak, ook niet in haar hok. Alleen als ze echt vrij rondloopt. Haar moeder is van hun twee het dominantst en is dan ook het baasje.
Zij begint dan ook het eerste aan het voer etc. (waar ik me soms ook wel wat zorgen over maak..)