De aller grootste miskoop...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: De aller grootste miskoop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:51

Faniek schreef:
Van tuigjes, konijnen en clickers heb ik ondertussen wel wat kaas gegeten.
Allereerst jouw konijnen zitten binnen als ik het zo begrijp dan kan je nu niet even zomaar buiten gaan lopen, dat is te koud ze hebben geen wintervacht en daar zijn konijnen zeer gevoelig voor gevolgen longonsteking en snot wat beide dodelijk kan zijn bij konijnen.

Het tuigje. Ik ben meer voorstander van deze tuigjes:
http://www.chinchilla.nl/b_3211.jpg
Maar ook de andere kunnen prima werken al hou ik zelf niet zo van tuigjes. Allereerst zal je ze moeten laten rondlopen met het tuigje gewoon om tot het de normaalste zaak van de wereld voor ze is. Daarna zal jij ze moeten volgen en niet als een hond zeggen kom hiermee heen. Op den duur kunnen sommige konijnen dat wel leren, maar let op lang niet allen.

De clicker deze zal je eerst moeten leren dat click iets lekkers betekend. Dus niet meteen een kunstje proberen aan te leren en wat lekkers geven, maar eerst gewoon leren dat click een bijv. heel klein stukje wortel of nog gezonder andijvie opleverd. Om het wat gezonder te houden dan de snoepjes die in de winkel te koop zijn. Daarna kan je pas de clicker met kunstjes uitbreiden. Wat voor een konijn zeer handig is een stick. Leer dat wanneer het konijn de stick aan raakt deze een beloning krijgt vanuit daaruit kun je hem/haar talloze dingen leren.

Nee nee nee, mijn konijnen zitten niet binnen Knipoog
ja wel in een hok maar in een buiten hok, en in het voorjaar in een ren ongeveer ter grootte van een stal.

Ik houd er absoluut niet van om buitendieren binnen te houden, moeder en dochter zitten ook samen in één hok.

Naar zo'n soort tuigje was ik inderdaad op zoek. Het punt is dat ze geen gras mogen, daarom wilde ik ze graag op de stenen houden. Een ren op de stenen is opzich een optie, we hebben we zo'n ding uit de winkel alleen die is niet veel groter dan hun hok...

Ik wil dus graag dat ze zich op hun gemak voelen in het tuigje zodat ik gewoon wat met ze rond kan lopen. Daarbij ook wat meer 'een band' opbouwen met ze. Ofja, hun vertrouwen winnen en wat meer leuke dingen met ze doen.

Mijn ene konijn is wat schuw, die voelt zich niet gauw op haar gemak, ook niet in haar hok. Alleen als ze echt vrij rondloopt. Haar moeder is van hun twee het dominantst en is dan ook het baasje.
Zij begint dan ook het eerste aan het voer etc. (waar ik me soms ook wel wat zorgen over maak..)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 19-01-08 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:57

Roosjesgat schreef:
En nog steeds ben ik een tegenstander van tuigjes. Maargoed. En omdat jouw konijnen binnezitten kan je ook niet zomer even naar buiten, veel te groot temperatuurs verschil.

Ze zitten dus niet binnen, ze kunnen alleen niet op het gras.

(mijn vader is zelfs allergisch dus ze kunnen niet eens binnen.. heb ik al eerder gezegd als ik me niet vergis)

@faniek, ik vroeg me af wat zo'n 'stick' was. Letterlijk vertaald betekent het natuurlijk stokje maar ik neem aan dat het niet zomaar een stokkie uit de tuin is Vork

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:15

Bij paardentraining heb je ook wel target sticks en letterlijk kan je dus inderdaad gewoon een stok gebruiken of iets anders. Als je maar hetzelfde gebruikt en je het punt duidelijk maakt met bijv. een kleur.
Die tuigjes als hier boven zijn op internet te bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:31

Roosjesgat schreef:
En nog steeds ben ik een tegenstander van tuigjes. Maargoed. En omdat jouw konijnen binnezitten kan je ook niet zomer even naar buiten, veel te groot temperatuurs verschil.

mijn konijnen zitten buiten met een kleed voor het hok en ik moet een nieuwe hebben.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:38

Faniek schreef:
Bij paardentraining heb je ook wel target sticks en letterlijk kan je dus inderdaad gewoon een stok gebruiken of iets anders. Als je maar hetzelfde gebruikt en je het punt duidelijk maakt met bijv. een kleur.
Die tuigjes als hier boven zijn op internet te bestellen.

dus zo'n stick is makkelijker dan clickeren bij konijnen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:02

De stick en de clicker gebruik je te samen zoals je kan lezen in mijn uitleg. Je leert het konijn als die de stick raakt, klik dan beloning. Zo kan je het konijn vanuit die positie veel leren zoals de stick volgen over hindernissen, door hindernissen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:04

dat is makkelijk

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 15:42

Ik heb gezelf nog nooit clicker trainingen gedaan, nu weet ik dat je in het begin gewoon eerst click, dan snoepje moet aanhouden. Zodat ze weten dat de click een beloning is, alleen moet je die snoepjes alsmaar blijven geven elke keer dat je clickt. Of kun je op een gegeven moment gewoon alleen nog maar clicken als beloning, zegmaar.

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:45

Mijn konijnen knaagden zich er altijd uit. Ja, lachen was dat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:04

Clicken = beloning dat zal je naar mijn idee toch moeten aanhouden, maar geen snoepjes gaan geven, maar kleine stukjes groenten. Zo krijgen ze hun dagelijkse portie ook binnen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:05

Mijn vorige merrie.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:06

detour schreef:
Mijn vorige merrie.

Blond

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 16:07

Faniek schreef:
Clicken = beloning dat zal je naar mijn idee toch moeten aanhouden, maar geen snoepjes gaan geven, maar kleine stukjes groenten. Zo krijgen ze hun dagelijkse portie ook binnen.

wat heb je dan aan het clicken Blond (dan kun je ze toch net zo goed meteen een beloning geven Tong uitsteken )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:08

Oh, wat stom, sorry, las alleen de titel. Bloos

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:35

Jaimyliefje schreef:
Faniek schreef:

wat heb je dan aan het clicken Blond (dan kun je ze toch net zo goed meteen een beloning geven Tong uitsteken )

Tussen het goeie kunstje uitvoeren en de beloning geven zit teveel tijd. Daarom leer je ze de klik, deze kan je direct toepassen als het dier wat goed doet. Je kan nooit een beloning binnen een paar seconde geven.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:25

Mijn konijn heeft het kattentuigje dat mijn zus vroeger in zwede gebruikte soms om.
Helaas is mijn konijn 'verwilderd in z'n eigen hok'.. een behoorlijk luxe hok (zelf gemaakt, door mijn vader hoor Clown ) en als ik 't deurtje open doe sprint ze zo snel naar 't enige plekje waar ik niet kan komen en blijft daar zitten.
In de zomer ga ik weer wat meer proberen haar eruit te halen, helaas heeft ze enorme nageltjes en weet ze dat ook!
Maargoed, ik ging altijd op een groot veld zitten, gewoon een meter ofzo ervanaf, en dan gewoon blijven zitten tot hij naar je toe komt of ergens anders naartoe probeert te gaan.
Dan héél snel reageren en opstaan en meelopen, mijn konijn heeft in de zomer echt 5 minuten aan een stuk door achter mijn 4 katten aan gerent op het gras Vork
Het is een vrouwtje, maar gedraagt zich als een mannetje tegenover mijn katten, die het enorm intressant vinden Haha!

Click training is niet altijd erg handig, omdat konijnen snel afgeleid zijn.
Ook zou ik hem niet dwingen of tegenhouden, alleen als het niet anders kan.
Want dan word het een gedwonge loop, en dan vind hij het niet leuk en combineert het dus ook niet met leuke herinderingen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:28

Loizy schreef:
Mijn konijn heeft het kattentuigje dat mijn zus vroeger in zwede gebruikte soms om.
Helaas is mijn konijn 'verwilderd in z'n eigen hok'.. een behoorlijk luxe hok (zelf gemaakt, door mijn vader hoor Clown ) en als ik 't deurtje open doe sprint ze zo snel naar 't enige plekje waar ik niet kan komen en blijft daar zitten.
In de zomer ga ik weer wat meer proberen haar eruit te halen, helaas heeft ze enorme nageltjes en weet ze dat ook!
Maargoed, ik ging altijd op een groot veld zitten, gewoon een meter ofzo ervanaf, en dan gewoon blijven zitten tot hij naar je toe komt of ergens anders naartoe probeert te gaan.
Dan héél snel reageren en opstaan en meelopen, mijn konijn heeft in de zomer echt 5 minuten aan een stuk door achter mijn 4 katten aan gerent op het gras Vork
Het is een vrouwtje, maar gedraagt zich als een mannetje tegenover mijn katten, die het enorm intressant vinden Haha!

die hoor je te knippen Knipoog
op het moment dat ze echt scherp worden, zijn ze te lang en moet je knippen. (heb ik van DA) dan worden ze ook wat botter

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:30

@ faniek, ah zo, ik dacht dat de click zelf als een beloning gezien werd door het konijn op een gegeven moment. Maar op deze manier weten ze dus dat er een beloning aankomt..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:47

Ik weet het, maar probeer mijn konijn eens te knippen..
Dat lukt je niet, ze is nieteens normaal te aaien..

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 19:01

Loizy schreef:

Bij de dierenarts doen ze dit vaak gewoon gratis Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:42

Jaimyliefje schreef:
Loizy schreef:

Bij de dierenarts doen ze dit vaak gewoon gratis Knipoog

Moet je hem eerst vangen. Ik heb die fout 1 keer gemaakt met een in de tuin verwilderd konijn. Die kon ik ook niet meer pakken, maar wilde ik perse laten inenten. Toen ik hem te pakken had maakte hij zo'n rare beweging dat hij spontaan zijn rug brak Huilen
Dat laat ik voortaan dus uit mijn hoofd als ik ooit weer konijnen laat verwilderen in de tuin. Die nagels houden ze zelf wel kort als ze demogenlijkheid hebben om te graven.