Wie laat konijn enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moeten konijnen geent worden?

1. ja
51 (54%)
2. nee
37 (39%)
3. weet ik niet
5 (5%)

Totaal aantal stemmen: 93

millennium

Re: Wie laat konijn enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:52

Mijn konijntjes zijn nooit geënt en die zijn nu 7 en 8 jaar oud.

Maargoed, enten zal vast ergens goed voor zijn, toch?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:53

die van mij laat ik om het hald jaar enten.. Lachen
beter voorkomen dan genezen. (als het nog te genezen is)

je laat je paard toch ook enten etc. waarom je konijn dan niet?

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:57

Nee ik heb mijn konijnen nog nooit geent. Ik heb heb er nu 1 buiten zitten van 11 jaar!!!!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:00

Konijnen enten is echt een must. 1x per jaar tegen VHD en 2x tegen myxomatose. Veel konijnen hebben dit najaar myxomatose gekregen, ook in de stad en op flats.
Houd je van je dier dan laat je het enten !.

De verhalen van: " ik heb al jarenlang konijnen en nooit problemen", ik heb ze zo vaak gehoord en daar staat de eigenaar dan ineens huilend in de spreekkamer met een konijn met dikke oogleden en oren en gezwollen geslachtsopening....myxomatose....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:03

amen..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:41

Met andere woorden als je niet laat enten hou je niet van dieren. Dat vind ik echt een nare opmerking. Iedereen moet zelf kiezen wat ze doen, maar dat ze dan meteen niet van dieren houden

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:14

Faniek schreef:
Met andere woorden als je niet laat enten hou je niet van dieren. Dat vind ik echt een nare opmerking. Iedereen moet zelf kiezen wat ze doen, maar dat ze dan meteen niet van dieren houden

Je hebt de plicht als je een dier neemt zo goed mogelijk te zorgen voor je dier en daar hoort enten zeker bij. Als je het geld niet hiervoor hebt dan moet je niet aan zoveel dieren beginnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:15

Faniek schreef:

Houden van is groot, maar als je een dier houd ben je wel verplicht naar mijn gevoel om verantwoordelijkheid te nemen. En vaccins zijn meer dan alleen voor dat konijn, maar ook voor de verspreiding naar andere toe Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:47

lodo schreef:
Faniek schreef:

Je hebt de plicht als je een dier neemt zo goed mogelijk te zorgen voor je dier en daar hoort enten zeker bij. Als je het geld niet hiervoor hebt dan moet je niet aan zoveel dieren beginnen.

Ben ik het niet mee eens. Ik heb al 2 konijnen die aan de enting zelf zijn overleden.
Overigens ent ik dit jaar gewoon, maar 15 euro per konijn bij de dierenarts is afzetterij. Verder zou ik het fijner vinden als je in de ik vind vorm praat, want het is geen feit dat het een plicht is om te enten.
Dan zouden er veel fokkers moeten stoppen, want de meeste enten niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:51

Enten is voor het behoud van ziektes dus, dus je kan het wel degelijk zien als een plicht. Door het enten zijn er al veel ziektes teruggedrongen Lachen En ja ik weet dat het geen plicht is, het ging dat ook niet om wettelijke plicht maar maatschapelijke plicht wat wel duidelijk is denk ik Lachen

Al de fokkers die ik ben geweest enten trouwens wel

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:59

Faniek schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik heb al 2 konijnen die aan de enting zelf zijn overleden.
Overigens ent ik dit jaar gewoon, maar 15 euro per konijn bij de dierenarts is afzetterij. Verder zou ik het fijner vinden als je in de ik vind vorm praat, want het is geen feit dat het een plicht is om te enten.
Dan zouden er veel fokkers moeten stoppen, want de meeste enten niet.

maar even een vraagje: ent jij je paard? of hond of kat (als je die hebt)

met die entingen probeer je ook verspreiding van ziektes te voorkomen (niesziekte, parvo etc etc)
naar die dieren heb je/ik/iemand anders ook een plicht om ze te enten, je wilt ze toch zo gezond mogelijk houden... ja toch? het dier kan nou eenmaal niet zelf nadenken dus moeten wij mensen dat doen voor ze

waarom dan niet een konijn enten, daar is in feite ook een plicht naar het diertje toe.

ik wens mijn konijntje geen pijnlijke en langzame dood toe via myxo, dus ent ik, en ik vind dat eigenlijk elke konijnen eigenaar dat zou moeten doen. dus houd je van je dieren en gun je ze een zo gezond mogelijk leven ent ze dan...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:01

Maar nog steeds is het niet iets wat wettelijk verplicht is. Natuurlijk zou ik eerder wel kiezen voor het enten dan het niet enten, maar om dan meteen te zeggen dat je dan niet van dieren houd vind ik erg cru.

Sommige DA's zijn giga afzetters ook op entingsdagen. Ik denk dat dat veel mensen weerhoud om niet te enten. Ik hoor wel 15 a 20 euro op een entdag terwijl een flesje myx 10 euro kost en je daar 10 konijnen mee kan enten. Daarnaast werkt de myx enting niet de 6 maanden dus zou je eigenlijk nog meer moeten gaan enten.

@ sexy_back
Al mijn dieren worden geent OOK de konijnen!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:17

@faniek, ik denk, nee ik weet zeker, dat er heus niet wordt bedoeld dat als je niét ent ook niét van je dieren houd , maar meer als "als je het beste voor hebt met je dieren en dus van je dieren houdt laat je ze enten want je wilt ze toch zo gezond en lang mogelijk bij jou houden.

er wordt nergens geroepen dat je niet van je dieren houd als je ze niet laat enten, ik denk dat jij die opmerking iets te letterlijk neemt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:20

Er staat letterlijk houd je van dieren dan laat je ze enten!
En dat kan zeker voor andere en zeker jongere gebruikers cru over komen. Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:20

absoluut,
ze zeggen toch altijd 'goedkoop is duurkoop" ?
ik heb het ervaren, ik heb mijn konijnen eerder niet laten enten en ging nooit ermee naar de DA toen werden ze ziek, en zijn ze ernstig vermagerd, en dat twee jaar achter elkaar. Om die reden mogen ze ook niet meer in de ren.

Dat wil ik ze nooit meer aandoen,

Ik laat ze dus enten, twee keer per jaar.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:21

Ja ik laat ook mijn konijn enten, twee keer per jaar. Met name vorig jaar waren erg veel dieren weer ziek en ik als je konijn eenmaal ziek is dan is het te laat.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:25

Faniek schreef:
Er staat letterlijk houd je van dieren dan laat je ze enten!
En dat kan zeker voor andere en zeker jongere gebruikers cru over komen. Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten Lachen

ja het staat er letterlijk, maar je kunt het ook té letterlijk lezen.
tuurlijk staat iedereen vrij om het zelf te weten, ik zeg ook nergens dat je wettelijk verplicht bent te enten, maar je hebt een zekere plicht/zorg die je draagt voor een dier. en ik vind dat enten daarbij hoort.

maar gelukkig wonen we in een democratisch land Knipoog

al hoewel....

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:33

Ik ben het er ook mee eens, hou je van je dier dan laat je hem enten. Konijnen ziektes zijn namelijk erg pijnlijk en de dieren lijden er heel erg onder. Ze kunnen makkelijk besmet worden; door muggen en vliegen. Dus dan is enten een kleine moeite. Je hebt zelfs speciale spreekuren bij de dierenarts waar je voor 17 euro kan enten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:36

Ik vind 17 euro nou niet echt weinig klinken als je met 1 flesje van 10 euro, 10 konijnen kan enten en je konijn maar 3 a 4 maanden beschermd is tegen myx Knipoog
Niet dat ik niet laat enten, maar ik ben meer voor ruim hok met ren en een maatje. Dat vind ik minstens zo belangrijk

@ sexy_back
Jij praat iig in de ik vorm en niet in de feiten vorm dan komt iets al heel anders over Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:39

Dat was voor twee entingen Haha!, maar dan is het nog wel een beetje veel ja als je zoveel konijnen voor 10 euro kan enten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:40

Daarom zou ik het ook fijn vinden dat DA's ook met konijnenspreekuren normale tarieven hanteren ipv bijna het dubbele te vragen waarvor zij 10 konijnen kunnen doen Lachen
Dan denk ik dat er nog veel meer mensen enten Ja

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:43

vergeet niet dat je niet alleen het entspul moet betalen maar ook de dierenarts, die je op dat moment eigenlijk bezet houd...

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:43

ik laat ze niet enten, mijn eerste 2 konijnen waren allebei nog nooit geent, en kwamen van een boerderij, verder liepen ze bij ons thuis los in de tuin, 1 is er nu dood, maar die is 9 jaar geworden, dus gestorven van ouderdom, de ander is nu 7 , en ik heb nu nog een jongere van 3 die ik ook niet ent , ze hebben nog nooit een ziekte gehad Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:47

sexy_back schreef:
vergeet niet dat je niet alleen het entspul moet betalen maar ook de dierenarts, die je op dat moment eigenlijk bezet houd...

Dat zal ik zeker niet vergeten, maar die is hooguit 1 minuut bezig met 2 prijkes. Sommige DA's doen ook nog check-up, maar degene die ik ken niet.
Ik heb ook wel is gelezen dat entingen meer dan 50 euro kosten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:48

Ent jij dan zelf Faniek? Dat lijkt mij wel een lastig kunstje namelijk.. maar het is wel handiger, want anders moet ik steeds een afspraak maken bij de dierenarts, schiet niet echt op 2x per jaar. Want in het weekend is het uiteraard dubbel tarief Knipoog, dus zit Pluis vaak de hele dag daarzo.