[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:47

Ik weet niet of mijn verhaal hier een tussenpast hoor maar wil het jullie graag even vertellen .

Ik werk zelf voor de dierenambulance en kreeg 31 - 12 een verontrustend telefoontje .
we moesten met spoed uitrukken omdat een stafford een kat in zijn bek had .
Nou heb ik totaal niks tegen deze honden als ze maar bij de juiste persoon in handen zijn .
Dit bleek echter niet het geval .
Eenmaal aangekomen op de onheilsplek maakte er een zeer verwarrend en hysterisch vrouwtje de deur open .
Eenmaal binnen bleek al snel dat we bij een drugsverslaafd persoon binnen waren .
De hond was niet van haar vertelde ze mij maar had ze van een vriend gekregen voor bescherming .
De kat die door de stafford gepakt was was inmiddels overleden .
Na dit haar verteld te hebben draaide ze door .
Ze had een spuit in haar handen en probeerde te kat tot leven te wekken .
De kat was wel van haar .
Ik ben hierop naar buiten gelopen omdat ze echt ontoerekenings vatbaar was .

Ik was dus genoodzaakt de politie te bellen omdat deze hond in deze situatie daar zeker niet kon blijven .
Maar mocht deze hond geen papieren hebben was het einde verhaal .
De hond verder was uiterst vriendelijk en wat de oorzaak was waarom ie de kat dod had gebeten was niet duidelijk zoals wel meer niet op dat moment .
Ik heb uiteindelijk iom mijn colega de politie ingeschakeld omdat ik er niet aan moest denken dat deze vrouw met deze hond buiten ging wandelen .
Ze kon niet eens voor zichzelf zorgen dus laat staan deze hond bij zich houden .
Politie gearriveerd hond in beslag genomen en vrouw meegenomen voor hulp .
Hond moest naar het tehuis voor tijdelijk opvang .
En moest daar geschouwd worden door aid .
Hond had geen chip dus we vreesden het ergste .

Gelukkig had de hond verder wel papieren en heeft de eigenaar hem een paar dagen later opgehaald .

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:13

Snoevie schreef:
wat is de reden dat je voor een dwergpincher hebt gekozen darwin?
wel goed geregeld bij die fokker,alleen zou ik wel willen weten;je zegt als het niet goed voelt.
wat verstaan ze daar onder?meestal ken je de mensen niet die een pup komen kopen bij je.
en wat zeg je als fokker als het niet goed voelt?

Ik wilde een leuk klein kortharig hondje, om mijn oudere vlinderhondje gezelschap te houden.
Bij mijn man thuis hadden ze vroeger Doberman's en dit was echt een mini doberman, alleen een heel ander karakter......hartstikke ADHD (alle dagen heel druk), maar wel heel lief.
Als je bij hun een pup koopt , ben je al meerder keren daar geweest, het is dus niet zo dat je via de telefoon een pup bestelt en die dan gaat ophalen als ie 9 weken is.
Je moet wel wat goede argumenten hebben waarom je zo'n pup wilt en hun willen ook weten wat je de pup te bieden hebt.
Je moet ook als je pup op gaat halen, een contract tekenen dat je niet met de hond gaat fokken.
Je mag wel met de hond fokken, maar dan moet je eerst contact opnemen met hun , omdat ze niet willen dat ik zo maar 1 of andere reu erop zet zonder papieren en met een rotkarakter, want dan is heel hun levenswerk ( het fokken van een gezonde goede hond) kapot gemaakt en dat willen ze niet.
Ik vind ook dat ze daar gelijk in hebben, want in België en Nederland samen zitten maar 4 erkende fokkers, en de rest van de pinchers komt van broodfokkers , die ze weer met chihuauha kruisen om ze kleiner te kreigen, maar de chihuaha vererft meestal weer het rotkarakter in de pincher.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:52

wij hebben zoals eerder verteld alleen herders gehad,op het moment ben ik hondloos.
maar ik zal alleen een herder in huis willen,dit omdat ik het uiterst betrouwbare honden vind.
Maar het zijn wel werkhonden wij gingen er ook alke week 2x zelfs mee naar de vereniging.
We hebben met de honden speurwerk rivierwerk en pak werk mee gedaan.
En allemaal de liefste honden voor de kinderen.
De hond van mijn ouders de mechel waarvan ik had verteld die agressief werd door ziekte was de beste pakhond die we ooit hebben gehad.
Zelfs de man in het pak met jaren ervaring zag er tegen op als onze hond kwam.
hij had zo'n bijt kracht en gooide zijn hele gewicht in de strijd,zoiets met jaren ervaring kwam hij zelde tot nooit tegen.
vergeet niet dat je niet zomaar aan pakwerk kan beginnen dit doe je met de juiste mensen.
wij deden dit met de herdervereniging deze mensen werken ook daar met politie honden.
Het leuke van de herder vind ik het zijn niet de beste pakkers of speurders maar wel de beste allrounders.
Met een goud eerlijk karakter een hard werkende hond die voor je door het vuur gaat.
maar daar gaat wel werk inzitten bij een herder komt het niet zomaar.
Hij heeft een baas nodig en daar moet je wat voor doen.
Maar dat geld bij veel honden.
Een herder een de verkeerde handen is een eng wapen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:28

karina, wat een verhaal ik vind dat je het goed gedaan hebt,
gelukkig had de hond papieren en hoeft hij niet afgemaakt te worden , alleen jammer dat deze hond een verkeerde eigenaar heeft. uiteindelijk word de hond hier de dupe van.
dat de hond een kat dood gebeten heeft is erg, maar dat had bij elk ras gekunt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:15

lisetje83 schreef:
ik zelf wacht al een half jaar op me ab pup en over een paar weekjes word ie dan eindelijk geboren Haha!
het duurd ff en het kost wat maar dat heb ik liever dan dat ie in beslag word genomen omdat je te snel een hond zonder papieren koopt. je koopt er een maatje bij voor het leven en die wil je toch bij je houden!!!!

Een amerikaanse bulldog is geen FCI erkend ras, dus ook met deze hond loop je kans op in beslagname als hij aan bepaalde kenmerken voldoet. Met name de Johnson types...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:25

is dat waar?dat wist ik niet!

en wat een naar verhaal karina.
arme kat.
het is alleen zo natuurlijk dat je niet weet wat er gebeurd is,en dat het bij iedere(grotere)hond had kunnen gebeuren.

wel een erg eng verhaal..........

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:42

dat is het hem nu juist het kan bij elke hond gebeuren .
Mijn jack russel heeft vader en moeder cavia en 3 jonge van mijn dochter opgegeten .
Als het een andere hond betrof had ik ook geen melding bij de politie moeten maken .
Maar juist met dit soort rassen moet dat wel .

Ok waarschijnlijk had ik bij deze vrouw niet eens een parkiet achtergelaten maar toch .
De regels zijn zo en was ook echt blij dat het beestje papieren had de hond kon er niks aan doen maar ik had ondanks mijn meldplicht me erg schuldig gevoeld als deze hond ingeslapen werd .

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:58

karina1977 schreef:
dat is het hem nu juist het kan bij elke hond gebeuren .
Mijn jack russel heeft vader en moeder cavia en 3 jonge van mijn dochter opgegeten .
Als het een andere hond betrof had ik ook geen melding bij de politie moeten maken .
Maar juist met dit soort rassen moet dat wel .

dat vind ik discriminatie....
zo krijgen mensen wel de indruk dat altijd de stafford de foute hond is.

een ander vraagje wat zou er gebeuren als je de hond niet aangeeft?
en is jou verteld waarom je deze honden wel moet aangeven

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:08

ik ken genoeg staffords die in juiste handen super braaf zijn .
En als deze verder in juiste handen was geweest had ik hem ook gewoon lekker bij zijn baasje laten zitten .
Maar dit alles was het dus niet .
De vrouw in kwestie was een zware junk en hond was niet van haar .
Dus kon ook geen papieren laten zien of iets dergelijks ze weigerde ook te vertellen van wie hij was alleen dat ze dood was als wij hem meenamen .
als er dus twijfel ontstaat of de hond papieren heeft en de hond heeft bloed geproefd dan moet ik melding maken .
Gelukkig had hij deze wel .
Maar ondanks dat ik juist gehandelt had voelde het niet zo tot ik vanochtend naar de opvang belde en deze mij vertelde dat de hond papieren had en de eigenaar hem is komen halen .

Als ik geen melding had gemaakt ga ik tegen de regels in en ben ik mijn vrijwilligersbaan kwijt .
Maargoed wat ik al zei deze situatie maakte dat ik een melding maakte maar voelde me echt klote .
De kat schoot er nks mee op .
De vrouw ook niet .
En de hond ook niet .

De buurt wel die voelde zichzelf niet meer veilig en vreesde voor hun kindren met deze hond bij die vrouw .

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:45

maar waarom moet je stafford achtige wel aan geven en bv een herder niet

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:55

waarschijnlijk omdat er hier nog steeds te veel zonder papieren en in verkeerde handen gehouden worden .
Als het in deze situatie een herder was geweest had ik hetzelfde gehandelt bij wat voor hond dan ook .
Maargoed deze dieren lopen niet het risico afgemaakt te worden omdat ze geen papieren hebben .
De stafford achtige helaas wel en juist dan voelt zon beslissing niet goed .

Het is ook gewoon jammer dat er ook mensen zijn die deze hond hebben voor veiligheid deze hond ws daar ook zeker op getraind hoor .
Mijn dochter werd op kantoor afgezet omdat de oppas weg moest en was aan het dollen met collega en de hond werd ineens best dol en had de bench half verbogen .

En 5 min later loopt ie braaf aan de riem mee zijn hokkie in .

ik prat het afmaak beleid ook echt niet goed maar vind wel dat niet iedere gek zon hond mag kopen . Bloos

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:52

er word volgens mij meer naar de uiterlijk van de hond gekekn dan naar de bijt incidenten.
een herder rotweiler dobberman en alle pitbullactige ik noem ze even zo voor het gemak,zijn wat stoerdere honden om te zien.
Ze zien er wat angstaanjagender uit misschien.
maar ze zijn niks minder gevaarlijk dan een andere hondenras.
elke hond heeft een baas nodig doe je dat niet dan heb je een probleem.
kijk eens hoeveel kinderen en baby's in hun gezicht zijn gebeten door een yorkshire of chitzu weet niet hoe ik dat schrijf.
maar wel veel.
Een terrier zijn slimme honden en niet de meest makkelijke honden daar ben ik mee eens.
Het zijn immers dieren die als zodanig beschouwd moeten worden.
Mijn herder deed pakwerk en geloof mee hij bijt je arm eraf als die beste man geen pak draagt.
maar ik heb ze altijd goed getrained en hij zal voor 99% geen andere ziel zomaar kwaad doen.
ja kom niet in huis ongevraagd als wij er niet zijn dan heb je een probleem.
Maar zijn wij thuis is het niet zijn terein en hoeft hij het niet te verdedigen.
een hond die op agresifiteit is gefokt moet worden afgemaakt.
maar een heel ras fokken daarop geloof ik niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:04

Moniek schreef:
er word volgens mij meer naar de uiterlijk van de hond gekekn dan naar de bijt incidenten.

De Pitbullwet is er begin jaren 90 ook niet gekomen vanwege bijtincidenten dus daar wordt inderdaad niet naar gekeken. Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:56

ThePast03 schreef:
Moniek schreef:

De Pitbullwet is er begin jaren 90 ook niet gekomen vanwege bijtincidenten dus daar wordt inderdaad niet naar gekeken. Knipoog

nee idd dat wist ik,maar ik hoopte op een betere regeling en wetgeveing nu.
omdat ik hoopte op meer onderzoek naar pitbullachtige en hun bijtgedrag.
Want als we zo'n wetgeving gaan voeren dan kon ted bundy ook wel weer op straat komen hij was immers een nette uitziende man en nog aan de universiteit afgestudeerd maar ach dat kleinigheidje dat het een van de grootste serieverkrachters en moordenaar was die ooit op deze planeet heeft rond gelopen nemen we dan maar voor lief,want hij heeft immers een net uiterlijk.
ongelooflijk!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:08

Moniek schreef:

Daar heb ik ook lang op gehoopt, maar dezelfde soort mensen wat toendertijd er voor gezorgd heeft dat er een Pitbullwet kwam blijven nu al 14 jaar lang verboden honden kopen en blijven zorgen dat ze in laserasiels terecht komen en zinloos worden ingeslapen.

Niet bepaald een motivatie om de wet aan te passen omdat de echte liefhebbers (waar dit soort honden thuis horen) allang gekozen hebben voor de rashonden met FCI stamboom.
Ze hebben het zelf verpest dat de Wet nog niet veranderd is, zijn zelf schuldig aan het zinloos inslapen en verwachten ook nog steun van de echte dierenliefhebbers?
Nee ik gun dit soort honden betere bazen en vooral verantwoordelijkere bazen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:40

ThePast03 schreef:
Moniek schreef:

Daar heb ik ook lang op gehoopt, maar dezelfde soort mensen wat toendertijd er voor gezorgd heeft dat er een Pitbullwet kwam blijven nu al 14 jaar lang verboden honden kopen en blijven zorgen dat ze in laserasiels terecht komen en zinloos worden ingeslapen.

Niet bepaald een motivatie om de wet aan te passen omdat de echte liefhebbers (waar dit soort honden thuis horen) allang gekozen hebben voor de rashonden met FCI stamboom.
Ze hebben het zelf verpest dat de Wet nog niet veranderd is, zijn zelf schuldig aan het zinloos inslapen en verwachten ook nog steun van de echte dierenliefhebbers?
Nee ik gun dit soort honden betere bazen en vooral verantwoordelijkere bazen.

ok dat snap ik,maar wat ik niet snap is de fundering waarop deze wet op is gebaseerd.
Ik vind dat verkeerd en zijn de feiten niet op cijfers en onderzoek gebasseerd,en dat is spijtig!!
Want waarom alleen deze hond,geloof me ik kan elk ras elke kruising in 3 dagen vals krijgen daar is de pitbull geen uitzondering in.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:51

Moniek schreef:
ok dat snap ik,maar wat ik niet snap is de fundering waarop deze wet op is gebaseerd.
Ik vind dat verkeerd en zijn de feiten niet op cijfers en onderzoek gebasseerd,en dat is spijtig!!
Want waarom alleen deze hond,geloof me ik kan elk ras elke kruising in 3 dagen vals krijgen daar is de pitbull geen uitzondering in.

Nogmaals de Pitbullwet van begin jaren 90 heeft niets met agressie of bijtincidenten.
De wet is er gekomen omdat de groep die dit soort honden gebruikte als wapen omdat ze zelf niet stoer genoeg waren en de groep die dit soort honden gebruikte voor hondengevechten steeds groter werd.

Een groot deel van deze groep is nu nog steeds verantwoordelijk voor het aankopen van verboden honden en zondoende voor het zinloos inslapen.
Dit soort mensen wil ik onder geen voorbehoud steunen. Daarvoor geef ik teveel om die honden.

Het gaat trouwens allang niet meer over Pitbulls, sinds de Wet gaat het alleen nog maar over kruisingen veelal van Staffs.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:49

griebels schreef:
lisetje83 schreef:
ik zelf wacht al een half jaar op me ab pup en over een paar weekjes word ie dan eindelijk geboren Haha!
het duurd ff en het kost wat maar dat heb ik liever dan dat ie in beslag word genomen omdat je te snel een hond zonder papieren koopt. je koopt er een maatje bij voor het leven en die wil je toch bij je houden!!!!

Een amerikaanse bulldog is geen FCI erkend ras, dus ook met deze hond loop je kans op in beslagname als hij aan bepaalde kenmerken voldoet. Met name de Johnson types...

Met de Johnsontypes dus juist niet,dit zijn juist de extreem Bullytypes.
Hou toch eens op met die onzin,dit is al de zoveelste keer dat ik je corrigeer hierop. Hamer
Painter,Scott, Margentina,LeClerc,dat zijn risico honden qua afstamming.
Maw,de jachtlijnen binnen de AB. Pling

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:47

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:01

Kweetnietje1 schreef:
Kijk en dat gebeurd er nu met een staff : niemand wil hem hebben Huilen :
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2970 ... html?p=7,1

Dit heeft niets te maken met het feit dat het een Staff is maar met het feit dat het dier zijn poot geamputeerd is en ook nog eens niet sociaal is naar andere dieren.

Dit staat op de site van het asiel over deze hond:

-----
Ze is niet erg gesteld op andere honden en met katten durven we het ook niet aan. We zoeken voor haar een baas die ervaring heeft met het ras, die veel thuis is en beschikt over een gezonde dosis geduld. Chelsea mag geen trappen lopen, dus een woning op de begane grond of een lift is voor haar een absolute must. Het alleen thuis zijn, moet worden opgebouwd.
-------
Dat is me nogal wat en er zullen heel weinig mensen zijn die aan deze eisen kunnen voldoen: veel thuis zijn, geen andere huisdieren hebben en ook nog eens ervaring met het ras.
Dit maakt een asielhond moeilijk plaatsbaar, ongeacht van welk ras (of kruising) die is.

Zo ken ik helaas nog veel meer asielhonden die niemand wil hebben simpelweg omdat ze te oud worden gevonden....

En dit heeft nog minder te maken met de Pitbull wet, dus ik snap ook niet wat dit bericht met dit topic te maken heeft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 10:21

dat klopt,als een dier iets mankeert wil men haar al snel niet meer.
dat heeft idd ook weinig met het ras te maken,maar met het feit dat ze niet sociaal is.
ik wil ook gewoon een hond die fatsoenlijk los kan en met andere dieren om kan gaan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:28

ThePast03 schreef:
Moniek schreef:

Nogmaals de Pitbullwet van begin jaren 90 heeft niets met agressie of bijtincidenten.
De wet is er gekomen omdat de groep die dit soort honden gebruikte als wapen omdat ze zelf niet stoer genoeg waren en de groep die dit soort honden gebruikte voor hondengevechten steeds groter werd.

Een groot deel van deze groep is nu nog steeds verantwoordelijk voor het aankopen van verboden honden en zondoende voor het zinloos inslapen.
Dit soort mensen wil ik onder geen voorbehoud steunen. Daarvoor geef ik teveel om die honden.

ja ik snap wat jij bedoeld,ik heb het alleen puur om het feit dat ik vind dat ze dit probleem verkeerd aanpakken,.
want zo kan je straks elk ras of kruising opdoeken.
doen ze het niet met de stef dan straks met rotweiler(kruisingen) herders(kruisingen) etc.
wat straks resulteerd in een verbod van veel rassen.
Pak de kern aan en dat zijn deze groepen mensen,ja de hond is dan al verloren,maar een verbod op het houden van deze dieren vind ik om deze reden onzin.
Hogere straffen celstraf en flinke geldboetes kunnen ook al helpen,maar straf het ras niet om wat de mens hem aandoet.

Het gaat trouwens allang niet meer over Pitbulls, sinds de Wet gaat het alleen nog maar over kruisingen veelal van Staffs.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:20

ik ben nu een beetje in de war,rotweilers vallen toch niet onder de RAD?
mijn ex-schoonvader is een keer zo hard in zijn arm gebeten door een rotweiler dat ze een heel stuk uit die arm hebben moeten snijden om de rest te redden.
hun hond is ook aangevallen door een andere rotweiler,daar hebben ze gelukkig op tijd kunnen ingrijpen,want die hond had hun eigen hond bij de keel gegrepen
mijn beste vriendin haar moeder had vroeger een rotweiler die eerst opgesloten moest worden voor ik kon komen spelen,hij hield niet van vreemde kinderen.

sinds dit alles hou ik niet zo meer van rotweilers,degenen die ik ken hebben een rotkarakter.

ben benieuwd of er hier mensen zijn die goede ervaringen met rotweilers hebben

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:24

Probleem van rotweilers is dat ze alleen horen bij mensen die veel kennis hebben, en dat is helaas vaak niet het geval.
Heb is een keertje een verhaal verteld over dat ik bij mensen op bezoek was, en die vonden het zo grappig dat hun hond grolde naar de vriendin omdat die naast de zoon wou zitten. En dat mocht niet van de hond. Zo een situaties kunnen dus escaleren

Ik geloof dat rotweiler ook de eerste onderzoeks hond was bij de nieuwe genetische agressie. Of dat die rashond was of niet is wel niet verteld

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:26

Snoevie schreef:
ik ben nu een beetje in de war,rotweilers vallen toch niet onder de RAD?
mijn ex-schoonvader is een keer zo hard in zijn arm gebeten door een rotweiler dat ze een heel stuk uit die arm hebben moeten snijden om de rest te redden.
hun hond is ook aangevallen door een andere rotweiler,daar hebben ze gelukkig op tijd kunnen ingrijpen,want die hond had hun eigen hond bij de keel gegrepen
mijn beste vriendin haar moeder had vroeger een rotweiler die eerst opgesloten moest worden voor ik kon komen spelen,hij hield niet van vreemde kinderen.

sinds dit alles hou ik niet zo meer van rotweilers,degenen die ik ken hebben een rotkarakter.

ben benieuwd of er hier mensen zijn die goede ervaringen met rotweilers hebben

nee klopt maar bij ons is deze hond wel verboden,en ik denk dat het volgens mij een kwestie van tijd is voor deze hond.
Ze hebben gewoonweg geen goede reputatie net als de herder etc