tantjeuh schreef:Meghann schreef:Nou verschillende fokkers doen er ook alleen maar keuringen mee en verder geen sport of iets dergelijks. Dat ligt helemaal aan de persoon die de hond koopt!
Nee hoor. Dat ligt aan de hond die je koopt. De collies waar enkel keuringen mee gedaan worden, zijn de collies die puur uit showlijnen komen.. En die zijn inderdaad wat rustiger van karakter. Border collies net hetzelfde. De borders uit de showlijnen zijn meestal een pak rustiger dan de borders uit werklijnen.
Geloof mij, als jij mijn border collie in huis zou gehaald hebben, en er hetzelfde mee zou gedaan hebben als met jou collie... Mijn border zou doodongelukkig en verschrikkelijk gefrustreerd zijn, met alle gevolgen vandien. Dat ligt absoluut niet aan degene die de hond koopt.
Beestje zit nu elke dag van smorgens tot savonds buiten (tuin + wei + stukje bos = massa's plaats om veel kilometers te doen), ik ga er bijna elke dag een uurtje mee wandelen of lopen (of een uurtje voetballen in de wei, of balletje gooien), drie keer in de week gaan we naar de hondenschool (gehoorzaamheid, hoogste klasse), tussendoor wordt er ook nog af en toe getraind, regelmatig wedstrijden,... Meneer is nogaltijd zo zot als een achterdeur, is nogaltijd één brok zenuwen. Hij is elke dag wel eventjes een beetje schoothond (letterlijk, komt meneer op mijn schoot gekropen en gaat hij op zijn rug liggen als een klein kind), maar dat is zéker niet langer dan in totaal een half uur of een uur per dag.
Mag jij mij eens vertellen hoe jij dat zou doen, als het volgens jou toch aan de opvoeding ligt..
Om hier even volledig in mee te gaan. (Sorry, kan toch mijn mond niet houden

@TS: Succes met het vinden van een geschikte hond