Konijnenvoer, wat geven jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Konijnenvoer, wat geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:42

haha dat past net niet denk ik stoot zijn hoofd aan het dak die staat op 2 meter als ie een beetje omhoog komt op het heuveltje schrikt hij van de hoogte

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:48

Ikke Fanieks tip uitproberen (de Brinta als extratje) vreten die 2 pitsers het weer niet.. Scheve mond

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:30

Ik geef om de dag een bakje voer (van de supermarkt konijnenvoer), hij heeft altijd hooi, en krijgt ook de dagen dat hij dus geen bakje voer krijgt, zo'n knaagsnoepje (kan niet goed uitleggen hoe het eruit ziet) is van hetzelfde spul gemaakt als die oranje en groene stukjes in gewone konijnenvoer, alleen dan 6x groter. Ook krijgt die redelijk vaak een stukje groente of fruit. Zoals appel, witlof, wortel.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:32

MissYvette4u schreef:
Mijn meisje krijgt kant en klaar schepvoer.
Helaas zit daar tegenwoordig minder brok door dus dat koop ik er los bij (ook schep) en meng ik samen.

Ze krijgt elke ochtend een bult hooi wat ze helemaal opeet en 1 snee brood/ wortel/ appel/ sla.

1 keer in de zoveel tijd (ongeveer per maand) krijgt ze een knaagstok of een ander lekkernij uit de dierenwinkel.

Toen ze vorig jaar doodziek was en sterk vermagerde, heb ik haar heel weinig brok met veel hooi en babypap gevoerd. Ze is er overigens helemaal bovenop gekomen en heeft een lekker figuurtje Cool .

Sla en brood zijn geen goed voer.
Een volkorenbrood, dat hard is geworden op de verwarming kan zo'n 1x in het half jaar geen kwaad, maar echt geen sla geven.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:21

Ik geef mijn konijn veel hooi.
Verder gemend konijnenvoer van Kenner en een knabbelstick waar die verzot op is. *LOL*
* als in ik kom aan met zo'n stokje en hij rent de hele tuin door om dat ding op te halen. Sigaar

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:32

Gewone korrel van de dommelsche watermolen, wortelen, aardappelschillen (uit eigen tuin, dus onbespoten, vinden ze heerlijk!), sla-restjes, brocolli-stronken, stukjes appel, korstjes brood (wel gedroogd), soms krijgen ze van mijn nichtje een cracker/ cracotte.

Jennylicious schreef:
Een volkorenbrood, dat hard is geworden op de verwarming kan zo'n 1x in het half jaar geen kwaad, maar echt geen sla geven.

Waarom zijn brood en sla zo slecht dan?

Mijn 3 konijnen krijgen het, en leven nog steeds Haha! Ze zijn nooit ziek geweest.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:19

Joonsel schreef:
Gewone korrel van de dommelsche watermolen, wortelen, aardappelschillen (uit eigen tuin, dus onbespoten, vinden ze heerlijk!), sla-restjes, brocolli-stronken, stukjes appel, korstjes brood (wel gedroogd), soms krijgen ze van mijn nichtje een cracker/ cracotte.

Jennylicious schreef:

Waarom zijn brood en sla zo slecht dan?

Mijn 3 konijnen krijgen het, en leven nog steeds Haha! Ze zijn nooit ziek geweest.

Ik weet niet, maar is in ieder geval niet goed, 1x in de zoveel tijd volkorenbrood kan wel, doe ik ook wel is, maar sla nooit geven. Zei een dierenarts een keer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:32

in sla ziot nitriet en dat wordt omgezet in nitraat of andersom ofzo dacht ik.

brood zet uit, volgens mij is dat de enige reden bij brood dat het niet wordt geadviseerd te geven: verstoppingen...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 00:37

Mijn konijn krijgt lekker tussen het Cuni voer door
gedroogd volkorenbrood en wortel, af en toe appel, of heeel soms het groen van wortels.
En voor de rest lust hij niks van wat hij mag (peterselie/basilicum)

Heel af en toe krijgt hij ook tussendoor een lekkere knabbelstick.
Daar doet hij vaak gewoon 3 dagen over, en eet daarnaast gewoon
mooi zijn Cuni voer op.. perfect dus Knipoog

Natuurlijk heeft hij ook altijd onbeperkt hooi

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:47

ik geef mijn konijn gemengd voer, elke dag 1wortel en appel en afentoe wat brood.. verder krijgt ie natuurlijk elke dag hooi en 2x in de week een schoon hok met lekker nieuw stro! Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:48

ikenindi schreef:
in sla ziot nitriet en dat wordt omgezet in nitraat of andersom ofzo dacht ik.

brood zet uit, volgens mij is dat de enige reden bij brood dat het niet wordt geadviseerd te geven: verstoppingen...

Oh ja, vanwege de bemesting dan oa, denk ik.

Maarja, mijn konijnen doen het er goed op, dus daar ga ik het niet om laten.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:23

Mijn konijn krijgt om 7 uur 's ochtends 1 eetlepel gemengd voer. Dan in de loop van de ochtend krijgt hij een wortel. 's Avonds krijgt hij groenvoer (meestal peterselie en witlof), en een stukje mandarijn en banaan. Voor het slapen gaan krijgt hij 1 korenaartje en halve eetlepel biks. Verder krijgt hij gedurende de hele dag hooi, en af en toe een snoepje. En hij doet het er prima op! Haha!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:27

Mocca schreef:
Mijn konijn krijgt om 7 uur 's ochtends 1 eetlepel gemengd voer. Dan in de loop van de ochtend krijgt hij een wortel. 's Avonds krijgt hij groenvoer (meestal peterselie en witlof), en een stukje mandarijn en banaan. Voor het slapen gaan krijgt hij 1 korenaartje en halve eetlepel biks. Verder krijgt hij gedurende de hele dag hooi, en af en toe een snoepje. En hij doet het er prima op! Haha!

Vinden konijnen mandarijn en banaan lekker? *LOL* Nooit geweten!

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:27

Mijn konijnen krijgen biks, en hooi.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:33

Bij ons krijgen ze gewoon normaal biks.Wel allemaal een beperkt aantal gram, dit verschilt natuurlijk per konijn. En onbeperkt hooi. Verder krijgen ze elke dag dit nog aan groenten:

Andijvie
Witlof
Komkommer
Spruitjes
wortels
wortelloof
Chinese kool (heel klein beetje, maar vinden ze superlekker!)
En soms een stuk appel.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:00

Joonsel schreef:
Mocca schreef:

Vinden konijnen mandarijn en banaan lekker? *LOL* Nooit geweten!

Heerlijk!
Ons konijn krijgt veel fruit. Appel, banaan, mandarijn, sinaasappel, allemaal vindt hij het heerlijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:03

met fruit wel oppassen. hier zitten heel veel suikers in die niet zo goed zijn voor konijnen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:08

alles met mate geven natuurlijk

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:16

konijnen hebben een spijsverterings kanaal dat vergelijkbaar is met die van paarden.
dus op zich moeten wij met ons allen precies weten wat al dan niet goed is voor het konijn.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:17

dat is niet helemaal waar marigold; ik heb een paard nog nooit zijn ochtendkeutels zijn eten omdat hier essentiele voedingsstoffen inzitten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:25

nee oke, dat dan weer niet.
maar konijnen zijn ook gevoelig voor koliek, en dat soort dingen.
qua voeding en verwerking daarvan lijken ze echt op paarden, das geen fabeltje die ik zelf bedacht heb, heb het meerdere malen gehoord van kenners.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:30

dat klopt, konijnen zijn misschien nog wel koliekgevoeliger dan paarden.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:30

Die van mij krijgt biks voor konijnen. Als ik dat gemengde geef eet ie alleen het lekkerste er uit en laat dan de biks liggen. Verder krijgt hij af en toe wortel of een blaadje andijvie. Stukje brood. En als ik komkommer heb gegeten krijgt hij de schillen. Verder heeft ie onbeperkt hooi.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:27

Denise1984 schreef:
Die van mij krijgt biks voor konijnen. Als ik dat gemengde geef eet ie alleen het lekkerste er uit en laat dan de biks liggen. Verder krijgt hij af en toe wortel of een blaadje andijvie. Stukje brood. En als ik komkommer heb gegeten krijgt hij de schillen. Verder heeft ie onbeperkt hooi.

Mijne deed dat ook altijd, de lekkere dingen eruit eten. Ja Daarom krijgt ze nu alleen maar de 'brokjes'.

Geven jullie ook aardappelschillen?

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:00

nee die van mij lust geen aardappelschillen.