Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Kortwieken van grasparkiet... Zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:45

Goed dat je het niet meer gaat doen. Hier een voorbeeldje van hoe het ook kan. Mijn parkietjes zitten in een grote buiten volliere van 4 bij 2 en ook daar zijn ze nog steeds tam in. Het duurt langer maar de beestjes hebben meer plezier

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:50

Mijn vogels worden ontwormd via het water Ja en 1 keer per 6 maanden inderdaad.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:19

je hebt een verschil (ik weet niet of het al uitgelegd is)
kortwieken is tijdelijk, leewieken voor altijd!
bij kortwieken knip je wat veren weg (voor de helft) bij z'n vleugel. en dit moet je herhalen nadat ie in de rui is geweest
bij leewieken knip je het duimpje weg, (dus met bot en al) maar dat kan alleen als ze nog jong zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:41

bah dat laatste lijkt me niet fijn is zo definitief

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:55

ik weet dat je kan kortwieken en leewieken.
heb ik geleerd op school (ben dierenartsassistente)
Alleen leewieken is officieel gezien 'verboden'

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:32

aerdenhout1 schreef:
Omdat je elk dier in een te kleine ruimte kan houden. Niet zo heel erg, maar dan wel zo veel mogelijk vrijheid. **Sultan** zegt dat ze liever kortwiekt dan haar parkiet de hele dag in zijn kooi te laten.Dat vind ik hetzelfde als een paard de hele dag op stal te laten staan, of een hond in een bench te doen. De vissen horen in elk geval in een grote kom, en geen ronde.Dat je die er niet elke dag even uithaald om te zwemmen.. Haha! Haha!

ik zou zeggen , kom een keer langs dan kan je het zelf zien Knipoog
ze zijn hardstikkende blij Knipoog

een hond in een bench en een paard op stal is niet hetzelfde als een gekortwiekte vogel Knipoog
zo beest kan geen kan op , die van mij kan heen lopen waar hij wil en zelfs nog een beetje vliegen Knipoog
alleen niet meer zo goed als een niet gekortwiekte vogel Lachen

Afbeelding

Afbeelding
zoals je ziet zien mijn vogels er niet ziek , verwaarloost of zielig uit Knipoog

ik vind dat je geen oordeel kan geven over iets wat jij niet zelf gezien hebt Knipoog
dus je mag van mij langs komen om te kijken Knipoog of blij Lois als dat dichterbij is Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:53

Ja en bij die laatste foto houdt ik me hart vast en is precies wat ik bedoel. Een kat is een roofdier (ook al is het lief), het komt eenkeer boven. De vogel zal bij een onverwachtse beweging willen vluchten en kan het niet.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:57

Maar je weet niet hoe die kat is. Ik snap jou reactie maar ja, ik vind het ook je kan ook bij mij lang komen om het te bekijken... Ik ben Lois

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:02

Wilawander schreef:
Ja en bij die laatste foto houdt ik me hart vast en is precies wat ik bedoel. Een kat is een roofdier (ook al is het lief), het komt eenkeer boven. De vogel zal bij een onverwachtse beweging willen vluchten en kan het niet.

mijn kat doet nooit wat ! enja ik zit er tog bij .... !
hoe jullie doen kan ik beter mijn vogels in een bak doen met een groot hangslot erop Vork

maarja zo kan ej wel doorgaan , ik zie dat jou honden spelen met een stok ...
weet je wel wat ze daar over zeggen ???? ook heeeeel gevaarlijk ...!

edit : ik wil hier geen ruzie om maken hoor , dus je moet het niet boos opvatten Knipoog
maar vind het wel een intressante discussie

maarja zoals ik al zij , er zijn zoveel dingen waar je dan rekening mee moet houden
een ongeluk zit in een klein hoekje

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:16

Ik wordt niet boos hoor. Haha! Ongelukken kunnen overal gebeuren. Maar een kat blijft in alle gevallen een roofdier. Hoe lief ze ook zijn. Je moest eens weten hoeveel gewonde dieren er bij ons in de praktijk komen, veroorzaakt door de oh zo lieve hond of kat. En dan zeggen ze, dat doet hij anders nooit. Clown
Ik zeg het ook alleen maar als tip zodat je nog lang plezier van je vogels hebt.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:16

Wat ik niet zo goed snap.. Ik wilde eerst ook mijn vogel niet kortwieken, om de zelfde reden als jullie. Omdat ik toch vond dat hij moest kunnen vliegen, maar je kan het ook gewoon een keertje doen, dat deed ik. Dan kan je zien hoe het is. Nou als je het niks vind dan laat je het weer aangroeien. Als je het wel wat vind dan blijf je ze bijknippen. En zo kom je er ook meteen achter of je vogel het fijn vind of niet. Het zal natuurlijk wennen zijn. Ik dacht dat mijn vogel het in het begin helemaal niks vond, tot dat hij mee naar buiten ging en naar andere mensen met vogels. Hij vond het helemaal geweldig.
Dus ja, ik zou zeggen: gewoon doen.

edit: alles even bijgelezen.
Cayenne: je zegt dat je het buiten gevaarlijk vind, maar je moet niet alleen alle negatieve dingen opnoemen, denk jij dat ze het niet leuk vinden buiten?

Ik heb wel het idee dat de mensen, zoals Ilse en ik, die de vogels wel kortwieken dat zij meteen dierenmishandelaars zijn. Ik vind het best dat de mensen er zo over denken, ik weet wel beter. Maar ik vind het nogal bot dat dat hier gewoon word gezegt. Ik hou enorm veel van mn vogels en word ik eigelijk gewoon uitgescholden als dierenmishandelaar. Vind dat echt niet leuk.

Als je vind dat je de natuur moet laten zoals het is, tuuuurlijk is dat zo. Maar dat kan toch al niet meer. Je kan daar uren over doorgaan, een paard hoort niet bereden te worden, honden horen geen kleren aan te hebben, dieren horen niet in kooien. Maar ik heb veel liever dat er mensen zijn die dieren kopen en ze in kooien doet (waar ze dan wel genoeg ruimte hebben en genoeg aandacht) dan dat er niemand meer dieren koopt en ze allemaal in een asiel terecht komen.

En het klinkt ook niet leuk, je neemt een vlieg-dier het vliegen af. Maar ik weet bijna zeker dat de meeste mensen die hier tegen kortwieken zijn, mijn gekortwiekte vogels zien en mee gaan naar het park ofzo. Dat ze het dan echt iets minder erg vinden. Daarom vind ik dat sommige hier ook argumenten voor het kortwieken mogen aannemen.
Maarja, nogmaals, ieder zijn mening..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:05

Wilawander schreef:
Je moest eens weten hoeveel gewonde dieren er bij ons in de praktijk komen, veroorzaakt door de oh zo lieve hond of kat. En dan zeggen ze, dat doet hij anders nooit. Clown

weet ik wel Tong uitsteken zit zelf ook bij een dierenartsenpraktijk Lachen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:21

@Candorlover, vogels die binnen blijven die weten niet beter en missen het ook niet. Bovendien is de overgang van binnen naar buiten veel te groot. Valkparkieten zijn bijzonder gevoelig voor kou, en iedere ervaren en gerenomeerde kweker zal een geleidelijke overgang aanraden, en niet huppa gelijk naar buiten als je snapt wat ik bedoel.
Ze lopen makkelijk iets op, en daar moet je juist heel erg mee oppassen. Een vogel zomaar van binnen naar buiten nemen is niet goed voor ze.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:25

de overgang is meer dat als je je vogels echt buiten wil houden.
dus als je ze eerst buiten hebt en dan naar buiten wil in de voliere ...
zo veel verschil zit er niet in tempratuur bij die van mij dan Knipoog ze zitten op mijn kamer en daar zit de verwarming niet aan ... ook ga ik niet met dit weer met ze te wandelen hoor Knipoog das te koud idd
maar ze gaan wel mee naar vrienden enz . en dan gaan ze gewoon onder de jas of gaan we met de auto Lachen
enja zomers is er eigenlijk niet zoveel verschil tussen buiten en binnen Haha!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:28

Dat klopt, maar ook in de overgang van binnen naar buitenvoliere moet het geleidelijk gaat.
Stel, je neemt je valkparkiet vandaag naar buiten. Binnen is het een graad of 23, en buiten 0 graden.
Dan lopen ze het geheid op. In de zomer is het minder, maar een valkparkiet mag niet in de zon zitten, en vooral albino's kunnen daar slecht tegen. Er wordt zelfs aangeraden om de valkparkiet in de zomer voornamelijk op een koele plek te houden, en ze niet mee naar buiten te nemen Ja

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:35

Cayenne schreef:
Dat klopt, maar ook in de overgang van binnen naar buitenvoliere moet het geleidelijk gaat.
Stel, je neemt je valkparkiet vandaag naar buiten. Binnen is het een graad of 23, en buiten 0 graden.
Dan lopen ze het geheid op. In de zomer is het minder, maar een valkparkiet mag niet in de zon zitten, en vooral albino's kunnen daar slecht tegen. Er wordt zelfs aangeraden om de valkparkiet in de zomer voornamelijk op een koele plek te houden, en ze niet mee naar buiten te nemen Ja

ik heb de kachel op mijn kamer niet aan he Knipoog dus de tempratuur op mijn kamer is mischien een paar graad warmer als buiten Lachen
beneden in huis hebben we het niet eens 23 graden haha das wel lkkr warm Clown

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:18

XxSultanxX schreef:
Wilawander schreef:
Je moest eens weten hoeveel gewonde dieren er bij ons in de praktijk komen, veroorzaakt door de oh zo lieve hond of kat. En dan zeggen ze, dat doet hij anders nooit. Clown

weet ik wel Tong uitsteken zit zelf ook bij een dierenartsenpraktijk Lachen

Juist dan zou je alle medische en andere gevaren moeten zien. Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:38

over overgangen gesproken. heb mijn vogels in de zomer naar buiten gedaan vanaf 20 graden en niet meer naar binnen gebracht. Als ik wist dat het een paar dagen warmer was en geleidelijker koel werd was dat een mooie overgang. Ze doen het er super op. mijn parkiet werd er zelfs beter van dan binnen in een (grote) kooi zitten. Lichamelijk ging ze er zeer op vooruit

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:42

Wilawander schreef:

en jij ook Knipoog want jij geeft je honden een stok

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:45

ik vind het zielig.. als je niet in staat bent een vogel te laten vliegen neem dan aub een ander huisdier

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:46

jongens we zijn hier niet om elkaar af te zeiken hoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:51

Ik denk dat ElPatcho bedoelt te vragen waarom je een vogel hebt als je hem niet wilt laten vliegen Ja

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:52

jah ik vraag me gewoon af wat iemand met een vogel doet als je hem niet wilt laten vliegen.. kan je net zo goed een hamster nemen niet waar..

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:08

ELpatcho schreef:
jah ik vraag me gewoon af wat iemand met een vogel doet als je hem niet wilt laten vliegen.. kan je net zo goed een hamster nemen niet waar..

Dat slaat echt helemaal nergens op. Als je een hond leuk vind maar hem niet wilt uitlaten dan kan je dat toch ook niet met een goudvis vergelijken?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:07

XxSultanxX schreef:
Wilawander schreef:

en jij ook Knipoog want jij geeft je honden een stok

Ja daar kan ook wat gebeuren maar de kans is groter dat een gekortwiekte vogel wat overkomt daar hij iets mis wat hem de kans geeft te overleven.

Honden in het wild spelen ook met stokken.