Honden voeren, vers vlees ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debbiedee

Re: Honden voeren, vers vlees ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:14

koken is zodat het geen smurrie wordt dit ivm vacht van mijn hond, ook vind mevrouw het lekkerder als het gekookt is Bloos de granen zijn geplet en dit is goed voor haar darmen en stoelgang Cool

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:04

Mijn monster krijgt Prins kvv. Af en toe geef ik hem een forelletje of een stuk kip (met bot). Dat wordt zorgvuldig gekraakt en opgegeten.

Brok is tegenwoordig niet slecht meer voor honden. Iedere brok is goed. Sommige brokken wat beter dan anderen. Dus het argument 'brok is slecht' is gewoon niet waar en daarmee stuit je veel mensen tegen de borst, in plaats van ze te interesseeren voor iets anders (kvv bijvoorbeeld).

Bij mijn eigen hond zie ik hoe goed hij het doet op kvv, hoe lekker hij het vindt, daarom krijgt hij kvv en niet brok.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:10

garny95 schreef:
Atilla waar haal jij dat vlees vandaan ? Pens, hart, kippenvlees en pens kan ik ingevroren kopen. Hoe kom ik aan jou variatie? Zal ook op de site gaan kijken .

Ik haal het meeste vlees bij de kippenboer (opde markt) en bij het slachthuis.
kunje VERSE pens ingevrore kopen? dus van die lappen?
Of koop je dan gemalen? (gemalen is namelijk lang niet zo gezond als verse)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:14

assie schreef:
Mijn monster krijgt Prins kvv. Af en toe geef ik hem een forelletje of een stuk kip (met bot). Dat wordt zorgvuldig gekraakt en opgegeten.

Brok is tegenwoordig niet slecht meer voor honden. Iedere brok is goed. Sommige brokken wat beter dan anderen. Dus het argument 'brok is slecht' is gewoon niet waar en daarmee stuit je veel mensen tegen de borst, in plaats van ze te interesseeren voor iets anders (kvv bijvoorbeeld).

Bij mijn eigen hond zie ik hoe goed hij het doet op kvv, hoe lekker hij het vindt, daarom krijgt hij kvv en niet brok.

Dat iedere brok goed is is onzin. In de meeste brokken zitten BHT, BHA en Ethoxiquine als conserveringsmiddel (dit valt dan onder de antioxidanten). Deze stoffen zijn giftig en kankerverwekkend. Google maar eens op deze stoffen. Deze stoffen zijn in humane voeding verboden vanwege de giftigheid maar mogen nog steeds in diervoeders (ook paardenvoeders) verwerkt worden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:21

Bovendien bevat brok veel zetmeel. Onderandere omdat het anders technisch gewoon niet mogelijk is om brok te maken. En honden en katten kunnen zetmeel niet verteren omdat ze daarvoor geen enzymen hebben. Zetmeel komt namelijk alleen voor in plantaardig voedsel, dus vleeseters hebben die enzymen gewoon niet nodig.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:24

In de meeste brokken zit maar liefst 3% vlees Vork
gezond hoor voor een carnivoor

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:27

Onze Tibetaanse Spaniel is bijna een jaar en wij voeren haar 'diepvries' - Smuldier (te koop @ C1000, ook voor katten). Toen we haar net hadden kreeg ze gewoon brokjes, tot ik de ingredientenlijst eens nader bekeek...
Meestal koop ik de 'compleet' versie, laat 'm net genoeg ontdooien om in stukken te hakken en vries de porties dan weer in. Hebben ze deze niet, dan koop ik meerdere pakken (pens, hart e.d., verkopen ze ook apart) en doe ik verschillende 'stukjes' samen in een zakje... en weer in de vriezer.

Soms idd kippenekjes e.d., of wat extra groentjes.

Niet vergeten te ontdooien is vooral een kwestie van routine Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:29

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:38

Nikka schreef:

Ik vind dit maar een raar article, hoe weet degene van die "commerciele site" dat zo zeker?
Geciteerd:
"in diverse merken die op de Nederlandse markt te krijgen zijn zitten dode honden en katten verwerkt....
Als er op de verpakking dus ´vlees´ staat weet u eigenlijk nog niets.....vlees kan van alles zijn en meestal is het ook van alles.....een mengsel van zieke en dode dieren, afval produkten uit de detailhandel en in het ergste geval ook nog eens dode honden en katten."

Lees dit eens http://hondenschoolcyper.ieperview.be/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=42

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:48

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:11

Jamezy schreef:
Onze Tibetaanse Spaniel is bijna een jaar en wij voeren haar 'diepvries' - Smuldier (te koop @ C1000, ook voor katten). Toen we haar net hadden kreeg ze gewoon brokjes, tot ik de ingredientenlijst eens nader bekeek...
Meestal koop ik de 'compleet' versie, laat 'm net genoeg ontdooien om in stukken te hakken en vries de porties dan weer in. Hebben ze deze niet, dan koop ik meerdere pakken (pens, hart e.d., verkopen ze ook apart) en doe ik verschillende 'stukjes' samen in een zakje... en weer in de vriezer.

Soms idd kippenekjes e.d., of wat extra groentjes.

Niet vergeten te ontdooien is vooral een kwestie van routine Knipoog

Ik dacht altijd dat als je eenmaal iets ontdooit je het niet meer opnieuw in mag vriezen? (ik weet niet waarom maar dat hoor ik altijd...)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:36

ik vind er eigenlijk nog wel redelijk wat variatie in zitten..
je hebt verschillende soorten vlees en samenstellingen..

je hebt van die plakken (diepvries)..
je hebt ook vlees dat in een worst verpakking zit en daar heb je ook veel verschillende soorten hebt..
ik heb ze in gemalen variant gezien.. maar ook dat er gewoon echt vlees in zat, niet gemalen oid, gewoon in stukjes..
je kan ook nog afwisselen met stukken lever, mergpijpen ( al is dat niet echt een maaltijd), meer weet ik eigenlijk niet..
maar dit is wat wij ter afwisseling wel eens geven.

onze jongste hond lust alleen die diepvries dingen , die eet de rest echt niet..
en de oudste die vreet alles op wat los en vast zit..
( echte labrador...hoewel..die jongste is ook een labrador...maar die is nogal kieskeurig..die lust alleen der droge brokken en die diepvries plakken).

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:36

Lysette schreef:
Ik dacht altijd dat als je eenmaal iets ontdooit je het niet meer opnieuw in mag vriezen? (ik weet niet waarom maar dat hoor ik altijd...)

Klopt! Maarrr...

"...laat 'm net genoeg ontdooien om in stukken te hakken en vries de porties dan weer in"

Uiteraard laat ik 'm niet helemaal ontdooien, net genoeg - de buitenkant een beetje. Het is niet zo dat-ie uren buiten het vriesvak blijft liggen Clown Het moet wel hanteerbaar blijven Haha!
Ooit wel eens gepoogd zo'n stijf bevroren blok in stukken te krijgen? Op de grond gooien is ook weer zoiets... Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:12

Jamezy schreef:
Lysette schreef:

Klopt! Maarrr...

"...laat 'm net genoeg ontdooien om in stukken te hakken en vries de porties dan weer in"

Uiteraard laat ik 'm niet helemaal ontdooien, net genoeg - de buitenkant een beetje. Het is niet zo dat-ie uren buiten het vriesvak blijft liggen Clown Het moet wel hanteerbaar blijven Haha!
Ooit wel eens gepoogd zo'n stijf bevroren blok in stukken te krijgen? Op de grond gooien is ook weer zoiets... Knipoog

Ja ik weet het, daarom gaf ik het ook niet maar van die schijfjes omdat ik daar dus mee zat zeg maar.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:23

Nikka schreef:
Dat iedere brok goed is is onzin. In de meeste brokken zitten BHT, BHA en Ethoxiquine als conserveringsmiddel (dit valt dan onder de antioxidanten). Deze stoffen zijn giftig en kankerverwekkend. Google maar eens op deze stoffen. Deze stoffen zijn in humane voeding verboden vanwege de giftigheid maar mogen nog steeds in diervoeders (ook paardenvoeders) verwerkt worden.

Ik word een beetje simpel van dat gezever over kankerverwekkende stoffen. Tegenwoordig is zelfs de groene appel kankerverwekkend. Rolleyes
Ik ken de genoemde stoffe en ja, deze stoffen zitten in Bonzo en andere brokken. Maar... Honden worden er oud op. Dus écht slecht kan het niet zijn. Wel minder goed. Dat het niet jouw manier is wil nog niet zeggen dat het slecht is.
(Overigens zou ik dat ook niet aan mijn hond geven, maar dat terzijde.)

atilla schreef:
In de meeste brokken zit maar liefst 3% vlees Vork
gezond hoor voor een carnivoor

In het meeste blikvoer zit minimaal 4% vlees (waarbij je er vanuit mag gaan dat het eerder maximaal 4% vlees is). In brok zit doorgaans minimaal 20% vlees (waarbij je er vanuit mag gaan dat het in de meeste gevallen een mengsel is van slachtafval (Veren e.d.) en 'hoogwaardig' vlees (echt geen kipfilet hoor)).
Ik wil hiermee brok niet aanprijzen, maar om de correcte/juiste cijfers te verschaffen lijkt me wel zo handig Knipoog .

Manou schreef:
Bovendien bevat brok veel zetmeel. Onderandere omdat het anders technisch gewoon niet mogelijk is om brok te maken. En honden en katten kunnen zetmeel niet verteren omdat ze daarvoor geen enzymen hebben. Zetmeel komt namelijk alleen voor in plantaardig voedsel, dus vleeseters hebben die enzymen gewoon niet nodig.

Hier zijn de meningen over verdeeld. Veel kenners vinden juist dat een hond wel zetmeel nodig heeft. Dat bestaat namelijk uit glucose en dat zijn koolhydraten en zoals je bij biologie leert heeft een cel koolhydraten zoals glucose nodig om te kunnen functioneren. Waarom zou dit met een hond anders zijn?

Een wolf eet niet voor niets ook de pens (+inhoud) van zijn prooi op om ook aan de benodigde koolhydraten te komen.
Maar aan de andere kant, een hond is en blijft een carnivoor, waarom zou je die plantaardige koolhydraten geven?
Ikzelf hink dus nog een beetje op 2 gedachten en vind dat er voor beide kanten wat te zeggen valt.

Vooralsnog heb ik echter nog geen wetenschappelijk stuk kunnen vinden over de tweede theorie. Wel over de eerste.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:02

Heb jij dat wetenschappelijk stuk dan?
Ben wel eens benieuwd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:40

Voor zover ik heb begrepen is een groene appel voor mensen in de EU op dit moment nog niet verboden. Rolleyes

Even over ethoxyquine. Ethoxyquine wordt tot op de dag van vandaag door de WHO (World Health Organisation) beschreven als pesticide. In verband met zijn kankerverwekkende eigenschappen is het sinds 1989 geheel verboden voor menselijke consumptie. Naast zijn kankerverwekkende eigenschap, tast Ethoxyquine de darmflora aan, wat op termijn verschillende klachten met zich mee brengt, wordt ethoxyquine opgeslagen in onderhuids vet, belemmert ethoxyquine de ontlading van statische elektriciteit waardoor huidklachten worden versterkt dan wel ontstaan. Symptomen mbt de huid zijn:

· Droog, breekbaar haar, haaruitval
· Verlies van glans van het haar
· Verbleking van huid en haar
· Schubben op de huid, schurftachtige huid
· Dermatitis
· Jeuk, wat krabben en dus mogelijk ernstige infecties veroorzaakt

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:15

Zetmeel bestaat wel uit glucose, maar die glucosemoleculen zijn daar allemaal aan elkaar gekoppeld. bij de vertering worden die verbindingen verbroken en kan het opgenomen worden als glucose. Maar om die verbindingen te verbreken heb je dus bepaalde enzymen nodig, amylase. En dat hebben honden maar heel beperkt. (Sorry, was een beetje kort door de bocht om in mijn vorige bericht te zeggen dat ze het helemaal niet hebben.) Als ze van nature zetmeel nodig hadden, hadden ze wel meer van dat enzym gehad. Overigens hebben katten nog minder van dat enzym dan honden, dus voor hun geldt al helemaal dat ze niks met zetmeel kunnen.
Vetten en eiwitten zijn ook energiebronnen voor het lichaam.

Over de samenstelling van brokken en blikvoer heb ik hier nog wel ergens informatie liggen, die zal ik even opzoeken. Ik doe namelijk dierwetenschappen en heb vorig jaar het vak diervoeding gehad. de hoogleraar hier houdt zich veel bezig met de voeding van honden en katten en hij vind blikvoer beter dan brokken.
(die 4 % vlees in blikvoer tegen over die 20% in brokken daar twijfel ik erg aan, maar ik weet even niet wat hij daar vorig jaar nu over heeft gezegd.)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 15:28

het lijkt wel op vlees wat er in een blik zit, als het blik eenmaal geopend is kan je het blikvoer beter ergens anders in bewaren. Ik heb me laten vertellen dat er dan stoffen vrijkomen en die dan weer in je voeding gaan zitten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:32

Het zijn inderdaad geen echt stukken vlees, maar het is gemaakt van gemalen vlees en dergelijke. In brokken zit het ook helemaal vermalen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:51

Manou, ergens in je stukken staat informatie betreffende het verteren van plantaardige vezels door carnivoren.

Ik heb geleerd dat deze vezels daadwerkelijk verhit tot kookpunt of deels verteerd door een herbivoor (pens) moeten zijn om door een carnivoor verteerd te kunnen worden, snijden of pureren zou niet genoeg zijn.

De gemiddelde BARFer deelt mijn mening niet. Ik heb ook diergezondheidszorg gestudeerd, weet dat het ergens in mijn documentatie stond, maar heb deze niet meer.. Kun jij eens kijken?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:10

Chubby schreef:
Manou, ergens in je stukken staat informatie betreffende het verteren van plantaardige vezels door carnivoren.

Ik heb geleerd dat deze vezels daadwerkelijk verhit tot kookpunt of deels verteerd door een herbivoor (pens) moeten zijn om door een carnivoor verteerd te kunnen worden, snijden of pureren zou niet genoeg zijn.

De gemiddelde BARFer deelt mijn mening niet. Ik heb ook diergezondheidszorg gestudeerd, weet dat het ergens in mijn documentatie stond, maar heb deze niet meer.. Kun jij eens kijken?

Dierwetenschappen is geen diergezondheidszorg, ik weet niet wat voor opleiding dat is, maar dierwetenschappen is van Wageningen Universiteit.

ik ben het er wel mee eens dat door verhitting vezels/celwanden kapot gaan. Overigens hebben herbivoren een heleboel microorganismen in hun verteringsstelsel om de celwanden te verteren.
Zetmeel en celwanden zijn niet helemaal hetzelfde, ze zijn wel allebei opgebouwd uit glucosemoleculen, maar op een andere manier. mensen kunnen daarom wel met zetmeel overweg, maar niet zo goed met celwanden. Maar wij kunnen ons eten koken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:23

Ow sorry, dan las ik verkeerd.. Diergezondheidszorg is HBO..

De discussie betreft: geef je je honden groenten als onderdeel van het menu. M.i. hebben rauwe groenten voor carnivoren dus geen nut behalve buikvulling..

Jammer dat ik het niet terug kan zoeken en via internet vind ik ook de betreffende informatie niet..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:27

Ik geef mijn hond sporadisch wat gekookte groente, maar mee omdat hij het lekker vindt. Ik zie het niet als hoofdvoer, maar als aanvulling. Daarom rekening ik het dus ook niet mee met het aantal grammen per dag.

Overigens doe ik hetzelfde met kefir en eieren. Die krijgt hij wel eens als hij zijn vaste dag heeft, maar telt niet mee met de hoofdvoeding.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:33

Onze honden ( 23 jaar Engelse setter fokker) krijgen al jaren slachtafval van een slager die nog zelf slacht. Wij hebben een grote vrieskist waar we dit in opslaan als mede kippengehakt ( vermalen karkassen). Dit wordt gekookt en gemixed met een groente mix. Onze honden doe het hier al jaren uitstekend op.