Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Hond/Kat -- > Angt met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:27

Fielychi schreef:
Ik denk niet clomicalm, dit heeft namelijk alleen een drempelverhogende werking. Dit gebruik je alleen in de aanloop van het oud en nieuw, liefst in combinatie met gedragstherapie: de drempel om te schrikken wordt steeds hoger en schrikken dus minder snel en heftig.

Tijdens het oud en nieuw zelf wordt er meestal gebruik gemaakt van diazepam of vetranquil (dit laatste is erg ouderwets).
Diazepam kan je het beste ook een paar dagen van te voren mee opstarten om de beste werking te hebben tijdens het oud en nieuw zelf. Dan ligt ie ook echt zowat voor pampus.
Lachen

Diazepam?? Hm, dat krijgen mensen bij angst en paniekaanvallen en soms bij epileptie.... Is dat niet een beetje grof geschut?

Ons hondje gaat nu zijn eerste O&N meemaken. Wij wonen buitenaf dus knallen zijn nooit heel dichtbij. Wel wordt er nu al geknald. Hij blafte er de eerste keren op, nu lijkt hij er geen erg in te hebben....

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:40

Miriam -> hoe zie jij vuurwerkangst bij honden en katten dan?
Dit is ook pure angst en paniekaanvallen, precies dezelfde indicaties als gebruikt bij de mens.
Bij de hond en kat werkt dit net zo.

Het is een sedatie en spierrelaxans bij: angst, opwindingm onhandelbaarheid en kramptoestanden.
Het wordt inderdaad ook weleens gebruikt bij epilepsie.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:47

Nou nee, in principe is het best logisch eigenlijk.... Het zijn natuurlijk ook gewoon paniekaanvallen.
Ik kende het alleen voor humaan gebruik. Jongen die ik kende slikte het een tijd en werd er erg duf van. Werkte vrij heftig, vandaar mijn vraag. Maar eigenlijk is het wel logisch ja.....

Lijkt me in ieder geval beter als middelen als vetranquil ed waarbij de angst blijft maar alleen het lichaam niet meer als normaal kan reageren.....

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:18

onze hond ashley is ook heel erg bang voor vuurwerk wij geven haar altijd met oud en nieuw een rustgevend middeltje waardoor ze de hele avond lekker gaat slapen dit is wel de beste oplossing voor haar! de laatste weken voor oud en nieuw kunnen we haar ook bijna niet uitlaten ze probeert haar hoofd uit de halsband te trekken en naar huis te rennen Boos!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:03

Ideetje Valerie_V: een tuigje ipv halsband? Lachen
En nog een extra tipje: ga op tijd naar de dierenarts je spulletjes halen, je kan namelijk een aantal dagen van te voren al beginnen met de medicijnen (bij de hond dan, bij de kat kan dit niet).
Je begint dan met een lage dosis, waardoor je tijdens het oud en nieuw minder nodig hebt. En het is voor je hond ook veel fijner, aangezien het knallen vaak een paar dagen van te voren al begint.
Het werkt dan gewoon beter.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:09

Citaat:
En daarmee vertel je ook dat de hond bij erge angst/paniek geen steun bij jou moet gaan zoeken, maar elders en zal gaan vluchten. Vind dit verkeerd. Ik weet ook dat je kinderen en honden niet mag vergelijken, maar hier vind ik het principe wel op het zelfde neerkomen. Als een kind nou erg schrikt van iets en begint te wenen, gaat zijn moeder hem toch ook troosten. Dan leert een kind dat hij kan vertrouwen op zijn moeder, en zal bij angst naar haar gaan. Zou zo'n wenend kind dan echt denken 'ah, er is iets mis, want mijn mama troost mij' ? ... Dat willen we toch ook met een hond bereiken.
Een hond dat eventjes weigerachtig is om bv. een plastic wapperend zeil voorbij te steken, zou ik gewoon aanmoedigend lokken. Maar als ze echt in paniek zijn, dan zou ik zeker troosten. Bij honden die erge emoties beleven, wordt het leersysteem (het rationeel denken) toch uitgeschakeld in de hersenen, dan leren ze dus echts niets omdat hun opwindingsniveau veel te hoog ligt. Hetzelfde met vuurwerk angst. Is je hond echt in paniek, ga er dan lekker bij ziiten en streel hem wat zodat hij zich wat lekkerder gaat voelen.

onze 2 jarige labrador is echt een schijtluis... die spring al een meter de lucht in van schrik als er ergens onverwacht een blaadje naas haar neer valt ( nouja, bij wijze van dan)..
maar ik heb ondervonden dat als ik elke keer als ze schrikt, haar ga troosten..dat het dan alleen nog maar 10 keer erger wordt..dan schrikt ze ECHT van alles
als ik haar gewoon negeer op die momenten dan is ze daarna gelijk rustig omdat ze aan mijn reactie merkt dat er niets aan de hand is..

trouwens.. als ze een keer wel echt bang is ( zoals de eerste paar keer dat het luchtalarm afging op de 1e maandag van de maand) dan 'troost' ik haar wel, waar ze ook rustiger van wordt..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:07

de eesrte echte vuurdoop heeft ze gehad. ze waren naast het huis aan het karbiet schieten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:12

Hmm ik weet niet wat ik mee maak, mijn kat vind het prachtig zit al uren naar buiten te kijken op de vensterbank en in volle concentratie naar de lichtjes en knallen te kijken Lachen
Wat een held Haha!
Ben wel blij dat hij niet bang is, maar hij moet vandaag en morgen wel even binnen blijven.. Ben anders bang dat er vuurwerk naar hem gegooid wordt ofzo

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:18

ja ik houd mijn kat vandaag en morgen ook binnen, hoe graag ze ook buiten speelt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:22

mijn kat blijft gewoon binnen
kinderen en ik ook, blijven van hem af
ook al schrikt hij zich de pleuris, geen aandacht geven, dat is in mijn oogpunt het beste. Dit hebben wij vorig jaar ook gedaan en wat doet dat gekke beest. Hij gaat in het raam zitten en naar buitenkijken!!!!

Denk persoonlijk dat je zo,n beest gewoon moet laten. Op een goed tijdstip ( geen idee welke) hem laten plassen ect. Geef zo,n beest een dag van te voren al een mega kluif en laat ze gewoon met rust.
Een kat kan je een doos geven waar hij in weg kan kruipen.

Maar als je dier echt panisch is, ga dan naar een bungalow park waar niks afgestoken word Clown Haha!

Maar aan alle die met dolgedraaide beeste zitten, heel veel succes En bedenk morgen is het over Haha!

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:29

Mijn hond is ook doodsbang. Ik geef haar paar keer per dag Bach rescue, misschien wel iets teveel Nagelbijten / Gniffelen
Maar ze is nog steeds heel erg bang, trilt heel de tijd en achtervolgt me overal.

Als ik op mn bed lig, komt ze bij me liggen, en dan word ze langzamerhand rustiger.
Maarja, ik kan moeilijk heel de dag op bed liggen.
Ze durft ook niet naar buiten..
Ik kon haar pas geleden naar huis dragen omdat ze verstijfd was van angst Ach gut

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:32

Mijn hond is al sinds gisteren kompleet over de rooie..
vorig jaar heb ik haar sedalin gegeven, maar dat hielp echt helemaal niets...
Nu wil ze niet eten, drinken of naar buiten... en ze is nu een baan in het tapijt aan het slijten..
Ik heb de hele maand een cd met vuurwerkgeluiden gedraaid, maar zo te zien heeft dit niks geholpen...

gelukkig is het morgen allemaal weer voorbij..

papiertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:32

Mijn ene kat zit al de hele dag in een hoekje achter de tv en durft er ook niet uit. Mijn ander kat ligt rustig op z'n stoel en de derde die loopt nu nog buiten rond maar die is niet zo snel bang.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:36

Ik zou mijn kat niet naar buiten laten, je hebt van die zieke mensen er tussen die het leuk vinden gericht naar dieren te gooien..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:37

Mijn eerste hond vond vuurwerk prachtig! Die was dan ook (bijna) nergnes bang voor. Haha!
M'n tweede hond (Ninja) is als de dood voor vuurwerk (en onweer, autorijden, en nog veeeeeel meer) en aangezien hier al de hele maand geknald wordt heeft ze het behoorlijk moeilijk. Verdrietig M'n andere hond (Chendo) heeft gelukkig niets van vuurwerk...die slaapt gewoon door oudejaarsnacht heen. Clown

Pilletjes voor Ninja heb ik nog nooit geprobeerd, maar die zou ik dan de hele maand moeten geven en dat wil ik ook niet. Ze heeft ook een hartruisje, dus ik durf ook niet zo.
Ik zal wel zo'n vuurwerk/onweer/enge dingen-cd kopen en proberen haar zo wat te laten wennen. Voor volgend jaar dan, heeft nu geen nut meer. Knipoog

Ik heb vandaag middagdienst, dus kom pas om ongeveer 23.00 uur thuis, dan moet ik de honden ophalen bij m'n ouders vandaan en moet ze dus in die enge auto met overal knallen. Huilen Maarja...ik wil bij m'n pony's blijven (ook hun eerste keer buiten met oud en nieuw, maar die hebben gelukkig nog niet veel van de knallen) en ikzelf heb geen vuurwerk terwijl m'n broer en aanhang bij m'n ouders wel vuurwerk gaan afsteken. Lijkt me dus toch beter voor Ninja om even door de zure appel heen te bijten en in die enge auto (waar ze trouwens bijna elke dag in moet) te gaan om bij mij een (iets) rustiger oud en nieuw te beleven.

Ik laat altijd alle deuren binnen open, gordijnen dicht, tv in de huiskamer aan en radio in m'n slaapkamer en dan moet ze maar zien waar ze wil liggen. Meestal vastgekluisd aan mijn benen. Clown Verder loopt ze vaak hyperventilerend door het hele huis heen, en ach..ik laat haar maar gewoon doen wat ze zelf het prettigst vind.
Soms ga ik even met haar binnen ballen, vindt ze erg leuk en leid haar een heel klein beetje af. Meestal helpt het niet lang...

De pony's hebben altijd op stal gestaan met oudejaarsnacht, toen hadden ze nooit problemen. Ben verhuisd dus dat kan niet meer, ik geef ze gewoon kwart voor twaalf lekker veel hooi in de schuilstal en dan zal het waarschijnlijk (hopelijk Knipoog ) wel goed komen.

Alleen die arme Ninja is dus eigenlijk een beetje een probleem... Bloos En het ergste is....het duurt hier meestal nog ruim een week voor de knallen helemaal gebeurt zijn. Huilen

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:39

Je kan ze ook gewoon even in de kast stoppen.. Lachen Tong uitsteken

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:48

Haha... als ik haar opsluit (en dus anders dan normaal doe) wordt ze helemaal gek! Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:49

mijn pony blijft juist buiten
in het weiland kan ze naar toe waar ze wil
in een stal van 3x3 kunnen ze zich bezeren als ze binnen staan en gek gaan doen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:54

Ik zou niet zomaar met allerlei middeltjes gaan werken.. Vaak worden ze wel duf en moe, maar krijgen ze alles toch mee en hebben ze wél angs, maar dat kunnen ze minder makkelijk laten merken..
(dat zei een dierenarts tenmiste).

Gelukkig vinden onze honden/katten het niet zo heel erg eng.. Misschien wel een paar katten, maar die zullen wel naar een veilig plekje in huis kruipen Lachen . Al onze katten blijven iig binnen deze dagen (sinds gisterochtend), veel te gevaarlijk buiten Nagelbijten / Gniffelen .

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:15

Evelli schreef:
mijn pony blijft juist buiten
in het weiland kan ze naar toe waar ze wil
in een stal van 3x3 kunnen ze zich bezeren als ze binnen staan en gek gaan doen

Mijn pony's stonden vroeger altijd 'snachts binnen, dus ook met oud en nieuw. Ging altijd goed, ze reageerde niet eens op het vuurwerk.
Nu ben ik verhuisd, staan ze 24/7 buiten met een schuilstal, dus het is even nieuw voor mij hoe ze nu zullen reageren. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, ze hebben er nu iig nog weinig van.
Er staat gelukkig genoeg stroom om de paddock en de omheining is hoog genoeg, dus ontsnappen zal moeilijk worden. Haha!
Of ze moeten letterlijk door het lint gaan... Clown

Mar_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:11

Gelukkig is onze hond nergens bang voor,
zelfs voor de hele harde knallen niet,
hij kan gewoon loslopen in het veld en let nergens op,

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:43

Nou... de hond lag trillend in een hokje, maar we hadden spul bij de dierenarts gehaald dus hij viel later gewoon in slaap Nagelbijten / Gniffelen
M'n ene kat lag onder de dekens, en m'n andere kat zat spinnend voor het raam vuurwerk te kijken *LOL*

Met de pony ging het ook prima, hij bleef gewoon lekker hooi eten Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:08

nou ging best goed eigenlijk. Muziek hard aangezet deken over de bench een lekker kouw staaf wat speeltjes en volgens mij hoorde ze het niet eens.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:59

Zo rond tienen schrok ik op; ik was vergeten het kattenluik dicht te doen! Gauw maar boven gerend en gekeken. De drie dames zaten met z'n allen op onze slaapkamer (duidelijk slecht op hun gemakje), dus snel het kattenluik dichtgedaan.

Onze valkparkieten in de voliere hadden een duidelijke mening over het vuurwerk; ze gingen een keer verzitten en keken er verder niet van op of om.

Branco (Fr. bull) is niet bang voor vuurwerk en was lekker vrolijk.

En ons probleembeestje Rhodi? Lachen Naar verwachting. Wel flink geblaft natuurlijk, maar een duidelijk verbetering ten opzichte van vorig jaar, dat wel. Lachen Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:42

onze vogels en konijnen die hebben er buiten ook geen last van.