Waarom is een rode poes zeldzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: Waarom is een rode poes zeldzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:23

Wij hadden ook een rode poes, maar die is gejat. Lachen Weet niet waarom het zeldzaam is, maar bij ons vonden ze het ook raar dat het een poes was en geen kater. Clown

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:27

Rood is recessief, dus 'onderdanig' aan andere kleuren. Het is X-chromosomaal, dus het kan alleen op het X-chromosoom liggen. Een kater heeft maar één X-chromosoom, dus als deze rood is, komt hij altijd tot uiting. Een poes heeft twee X-chromosomen, dus de kans dat die alletwee rood zijn, (of nouja, coderen voor rood) is kleiner... Maar met wit telt dus niet voor rood zijn Clown Mijn vriendin was zo trots dat ze een rode poes had, want dat was zo zeldzaam, maar die is ook voor de helft rood Nagelbijten / Gniffelen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:28

Ik heb 2 rode katers en een vriendin heeft een rode poes.. Was volgens mij ook de enige rode in dat nestje Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:29

de titel van het topic is allang en breed beantwoord, nu zijn we bezig met de vraag hoe zit dat met tortie mannetjes (mannetjes met 3 kleuren, inclusief rood)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

Ow oeps sorry... Dat is dan inmiddels off-topic... of ben ik nou te bijdehand Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:30

Zou jij dan even kort en bondig willen uitleggen hoe het precies zit? Liefst wetenschappelijk beargumenteren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:36

ik zou zeggen kijk op de vorige pagina's , het zijn er maar 2, en wss een omdat je pagina een al gelezen hebt.
daar staat het prima uitgelegt .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:38

Da's makkelijk terugkaatsen, als je een statement maakt onderbouw die dan, want er wordt door jou iets gesuggereerd waar ik niet van overtuigd raak als ik het teruglees!
vandaar!
Dus nogmaals: Hoe zit het dan precies? (Nog steeds graag wetenschappelijk onderbouwd ipv jouw mening).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:40

ze zeggen dat het zeldzaam is maar ik geloof dat niet zo... tenminste niet bij onze katten Haha! wij hebben toevallig dit jaar weer een rood poesje gekregen en gehouden. maar eigenlijk krijgen we ieder jaar wel minimaal 1 rood poesje (of er is iets "verkeerd" gegaan en we krijgen een heel nest zwartjes Ach gut )

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:41

AnjaKos schreef:
Wat de kleur betreft: het is NIET zo dat rode katten altijd katers zijn, je hebt ook rode poezen, al komt dat niet zo vaak voor (ong. 30 procent). Wèl is het zo dat lapjes- en schildpadkatten (rood+zwart door elkaar) ALTIJD poezen zijn. Dat komt doordat de kleuren rood of zwart op het geslachtschromosoom X liggen. Een kater is altijd XY (en op Y, die hij van z'n vader heeft, zit géén kleur) en een poes altijd XX. Dus, een poes kan zowel rode als zwarte haren hebben, maar een kater maar één van de twee !
Een kater heeft slechts één rood X chromosoom nodig (van z'n moeder, bv. een lapjes- of schildpadpoes of van z'n vader, een rode kater) om een rode vacht te krijgen, maar een poes twee, zowel van de vader als de moeder. Daarom komt een rode poes minder voor.

Is dit duidelijk?? Heb het even via google opgezocht..handig programma toch Knipoog

Klopt inderdaad helemaal Ja De basiskleuren bij katten, rood en zwart, bevinden zich inderdaad beiden op het X chromosoom. Daarom kan een kater (XY) maar 1 kleur hebben, omdat hij maar 1 X chromosoom heeft. Een poes (XX) heeft 2x X en kan dus ook 2 kleuren (zwart en rood) hebben.

Dat die kleuren een soort patchwork-patroon lijken te hebben bij torties, komt omdat cellen eigenlijk niet kunnen functioneren met 2 X chromosomen. Dit is het geval bij ieder vrouwelijk individu (bij alle zoogdieren), en het lichaam schakelt willekeurig van iedere cel 1 X chromosoom uit. In het ene deel van het lichaam is dat het X chromosoom van de moeder, in het andere deel het X chromosoom van de vader. De delen met de X van de moeder zullen dus de ene kleur hebben, de delen met de X van de vader de andere kleur mits beide ouders een andere kleur hebben doorgegeven.

Wat betreft mannelijke torties, dat komt inderdaad heel weinig voor, omdat het in tegenstelling tot een rode poes altijd gaat om een genetische afwijking. Zoals AnjaKos al uitlegde is het genetisch gezien normaal dat een poes rood kan zijn, alleen is de kans gewoon kleiner.
Maar het is niet normaal dat een kater 2 verschillende kleuren heeft, een kater hoort namelijk maar 1 kleur te hebben omdat hij maar 1 X chromosoom heeft normaal gesproken. Maar er zijn verschillende manieren waarop toch een tortie kater kan ontstaan.

De eerste manier is door een somatische (niet geslachtsgebonden) genmutatie in bepaalde delen, waardoor een rode kater in de embryonale fase op bepaalde delen cellen ontwikkelt die zwart pigment gaan produceren. Gebeurt deze mutatie vrij vroeg dat zal de kater veel zwart krijgen, gebeurt dit laat dan zijn het enkele zwarte plekjes of haren.
Aangezien somatische mutaties niet geslachtsgebonden zijn heeft dat geen invloed op de vruchtbaarheid.

De tweede mogelijkheid is Klinefelter syndroom, een syndroom wat ook bij andere zoogdieren incl. mensen voorkomt. Dan is de verdeling van X en Y chromosomen niet goed, en is de kater XXY, en heeft dus een X chromosoom teveel. Een dier met XXY zal in verreweg de meeste gevallen steriel zijn. Zoals altijd bij 2 X chromosomen zal in de weefsels 1 X-chromosoom uitgeschakeld worden waar er twee aanwezig zijn. De weefsels van Klinefelters zijn een mengeling van delen met XX en XXY, of een mengeling van delen met XY en XXY. In het laatste geval kan het zo zijn dat als in de geslachtsdelen de normale mannelijke chromosomen XY voorkomen, de kater vruchtbaar is, maar dat zal zeer zelden zijn dat alles daar volledig functioneerd.

De derde mogelijkheid is dat een tortie kater een chimera is. Een chimera is een individu wat eigenlijk uit 2 verschillende individuen bestaat, die in een heel vroeg stadium gefuseerd zijn. Het kan gebeuren dat 2 embryo's die beiden XY (mannelijk) zijn fuseren, en als die dezelfde kleur hebben zul je dat nooit merken. Ook de vruchbaarheid is dan normaal. Het kan echter ook zo zijn dat 2 embryo's fuseren waarvan de ene XX (vrouwelijk) en de andere XY (mannelijk) is. Dat zullen sommige delen van de kat XX zijn en sommige XY, en de kat kan qua uiterlijk vrouwelijk of mannelijk zijn afhankelijk van welke chromosomen waar terecht komen.
In dat laatste geval is of de kat wel of niet vruchtbaar is totaal afhankelijk van welke chromosomen in welke delen terecht komen, en kan het bijvoorbeeld ook gebeuren dat je een kater krijgt met het gedrag van een poes of andersom.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:45

Interressant supertje

Mijn 2 katten komen uit een nest van 3. Moeder was volgens mij idd een lapjes. Vader onbekend. Moeder gaf een lapje, een zwart-witte en een roos-witte. Lapje en rood-witte vrouwtjes en zwart-witte mannetje.
Afbeelding

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:47

detour schreef:
Da's makkelijk terugkaatsen, als je een statement maakt onderbouw die dan, want er wordt door jou iets gesuggereerd waar ik niet van overtuigd raak als ik het teruglees!
vandaar!
Dus nogmaals: Hoe zit het dan precies? (Nog steeds graag wetenschappelijk onderbouwd ipv jouw mening).

Kijk eens op de volgende site http://home.planet.nl/~dalum011/gn_tortie_tabel.htm Daar staat hoe het werkt in tabellen uitgewerkt...Ik heb de link al eerder geplaatst...maar wellicht heb je nog niet gekeken?...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:49

Oke, thanks supertje en Chichiba!

Ken idd alleen helemaal rode poesjes, dus bij rood met wat wit loopt het weer helemaal anders...

Bedankt!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:04

AnjaKos schreef:
Wat de kleur betreft: het is NIET zo dat rode katten altijd katers zijn, je hebt ook rode poezen, al komt dat niet zo vaak voor (ong. 30 procent). Wèl is het zo dat lapjes- en schildpadkatten (rood+zwart door elkaar) ALTIJD poezen zijn. Dat komt doordat de kleuren rood of zwart op het geslachtschromosoom X liggen. Een kater is altijd XY (en op Y, die hij van z'n vader heeft, zit géén kleur) en een poes altijd XX. Dus, een poes kan zowel rode als zwarte haren hebben, maar een kater maar één van de twee !
Een kater heeft slechts één rood X chromosoom nodig (van z'n moeder, bv. een lapjes- of schildpadpoes of van z'n vader, een rode kater) om een rode vacht te krijgen, maar een poes twee, zowel van de vader als de moeder. Daarom komt een rode poes minder voor.

Het dikgedrukte klopt dan toch weer niet, want een kater krijgt altijd het Y-chromosoom van z'n vader, nooit het X-chromosoom, want dan is het een poes. Conclusie: rode katers hebben áltijd een rode of rood-dragende moeder?

Gezien hier mensen zitten die er verstand van (lijken te) hebben, mag ik dan ook wat vragen...? Mijn witte poes heeft een nestje geworpen waarin een rode kater zat. Theoretisch gezien kan dit niet. Echter heeft mijn witte poes een klein zwart vlekje op haar kop, en heb ik op internet gekeken hoe het dan zat. Ze zou 'epistatisch' wit zijn, wat zoveel inhoudt als dat ze eigenlijk niet wit is, maar een grote witte vlek haar echte kleur bedekt. Ze zou dus eigenlijk schildpad zijn, gezien het zwarte vlekje en haar rode zoon. Heb ik het zo goed begrepen? Vork
Laatst bijgewerkt door Effy op 12-11-07 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 00:06

Wij hebben twee hardrode katers hier lopen, en hadden ook een zachtrood poesje Lachen

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:36

Effy wit is idd niet echt wit, zit meestal nog een kleur 'onder'. Als ze wit wit zijn zijn ze ook vaak doof omdat dan de trilhaartjes in het oor te zacht zijn omdat er geen pigment op zit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:50

ik heb ook een rode poezendame, mams was een schildpadje en paps is onbekend

Afbeelding
mijn rode dame
ze komt uit een nest van 3:
Afbeelding
links broer rechts zus

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:50

Een kat is toch niet doof door te zachte trilharen? Betekent adt dan dat het trilhaarepitheel de geluiden in vorm van trillingen niet goed kan verwerken waardoor de hersenen geen signalen krijgen? Wel interessant dit, vond het altijd al vaag waarom witte katten vaker doof zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:12

haha, daar gaan we weer met de kleurengenetica.... blijft leuk Lachen

rode poezen kunnen alleen uit een combi van rode of tortie poes maal een rode kater komen, anders niet.
Dat komt omdat de kleur op het X chromosoom zit en poezen XX hebben, (katers krijgen dus altijd hun hoofdkleur zwart of rood van moeder). Ze moeten dus een rode X van hun moeder én van hun vader krijgen om rood te worden. Ze komen wat minder vaak voor omdat de kans dat een tortie moeder een zwarte X doorgeeft ipv een rode 50% is. Ook moeten die dan net gedekt zijn door een rode kater en niet door een zwarte.... In de raskattenwereld zijn rode poezen heel normaal omdat er bewuster met katers wordt gekruisd op kleur en in de vrije natuur niet.

Rood is niet recessief want het verdwijnt niet onder zwart zoals bij paarden. Bij paarden kunnen zwarten onder hun velletje vos dragen maar uit een zwarte poes x zwarte kater komt never NOOIT een rode poes.
Voor degenen die nog even door willen lezen: http://genetica.nidoba.nl/erfn.html

Crossmonster; dat zijn tortietoms: men denkt dat het chimeara's zijn, dus samengesmolten kittens in de baarmoeder, zie : http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:13

Evelli, paps was een rooie!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:20

cissy schreef:
Evelli, paps was een rooie!

ja daar was ik achter Knipoog weet alleen niet welke kater het is geweest dat bedoelde ik
anders had ik nooit een rooie dame thuis gehad

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:00

ah dankjewel cissy, de ontknoping van onze vraag,
zeer interessant stuk!
en nog best veel tortiemannetjes!
grappig hoor, weer wat geleerd

oh ja en detour, het mag de volgende keer best wat vriendelijker hoor ... Scheve mond

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:51

best een leerzaam topic dit Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:18

Thanks Cissy!

Weet je dan ook hoe het bij witte dove katten zit? Is dat trilhaar-epitheel minder functioneel omdat die haartjes minder opvangen door gebrek aan pigment? Vond dat ook wel interessante theorie...

Crossmonster, dat vond ik van jou ook, dus dan staan we quitte. Haha!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:09

liesie_utah schreef:
Effy wit is idd niet echt wit, zit meestal nog een kleur 'onder'. Als ze wit wit zijn zijn ze ook vaak doof omdat dan de trilhaartjes in het oor te zacht zijn omdat er geen pigment op zit.

Mijn witte is ook doof, met blauwe ogen. Heb wel gelezen dat die combinatie meestal een dove kat geeft, dus dat het doof zijn gekoppeld zit aan de blauwe ogen. Is dat dan ook pigmentgebrek, die blauwe ogen? En dat van te weinig pigment op de trilhaartjes had ik nog nooit gehoord... Is dat werkelijk zo? Lijkt me vergezocht, geen pigment op trilhaartjes is toch puur een esthetische 'fout' en kan toch geen fysieke gevolgen hebben?