Oprtalj schreef:Trainen is absoluut een veel betere manier. Alleen neemt trainen veel tijd in beslag. En er is hier sprake van een een acuut probleem in de vorm van klagende buren die de politie al hebben gewaarschuwd. Er moet dus snel een oplossing komen. Een oppas lijkt me inderdaad ook een prima optie, maar die moet je maar wel net op korte termijn weten te vinden en dat ligt zo makkelijk nog niet.
Dat honden ander ongewenst gedrag gaan vertonen zoals vernielzucht of dat ze aan hun eigen poten beginnen ligt denk ik niet zozeer aan de blafband als middel, maar meer aan het probleem dat ik al eerder aangaf: je bestrijdt het symptoom, maar neemt de reden waarom de hond blaft niet weg. Ik heb zelf een hond die veel blaft in de auto. Ik kan haar d.m.v. een mondeling commando het zwijgen opleggen, maar daarmee neem ik niet weg dat ze zich onrustig voelt tijdens het autorijden. En dan wil ze dus ook nogal eens aan haar eigen poten beginnen. Dergelijk gedrag is dus niet voorbehouden aan het werken met een stroomband.
Er zijn ook genoeg voorbeelden van honden die prima hebben gereageerd op een blafband zonder dat ze ander ongewenst gedrag zijn gaan vertonen. Het raadplegen van een gedragstherapeut is zeker ook een goed idee, alleen begrijp ik dat men hier financieel wat krap zit en zo iemand komt ook niet gratis bij je langs. Bovendien: wat is nu precies een kundig gedragstherapeut? Als je er 10 om hun advies vraagt zeggen ze vaak allemaal wat anders en wie moet je dan geloven?
Omdat veel andere technieken aan houden, en mits een goede kan een hond stoppen in een week zelfs