cavia's: wat moet je weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: cavia's: wat moet je weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:55

Bedankt voor de tip, mijn dierenarts vertelde mij namelijk dat het geen probleem opleverde. Ik heb nog een kooitje apart staan, dus pluis gaat verhuizen Knipoog. haha.. dag cavia vriendjes..

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:02

Belangrijk is ook dat je cavia's niet op de tocht kunt zetten, daar kunnen ze echt super slecht tegen. Wanneer je dit te laat opmerkt kunnen ze zelfs longontsteking krijgen en doodgaan.
Wanneer ik het raam in mijn kamer openzet, leg ik altijd even een dekentje over de kooi, zodat ze geen last hebben van de wind.

Succes verder met je cavia's, ik vind de tips die in dit topic gegeven worden erg goed trouwens Lachen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:30

als je een jonge cavia wil raad ik je aan op zoek te gaan naar een cavia fokker.
zelf heb ik er ook 2 bij de fokker gehaald, ik kreeg er stamboom en al bij.
de meeste fokkers hebben verschillende typen en kleuren cavias.

de fokker van mijn cavias is rianne van tiggelen

http://www.jannescaafjes.nl

verder kunnen 2 cavias makkelijk samen in een grote kooi, die van mij zijn beide best breed en nog vinden het samen in hun nachthuisje prima( past makkelij )
verder kan ik niet echt extra info geven.
alleen dat cavias zelf geen vitamine c aan maken en net als mensen dus aan hun vitamine c moeten komen ( door middel van kleine hoeveelheden groente en fruit, en speciaal brok) geef een cavia niet te veel sappige groenten en fruit ( nooit sla voeren !) dat is slecht voor ze , ze krijgen dan te veel vocht binnen en raken aan de diaree, waarna ze meestal dood gaan omdat ze door de diaree uitdrogen.

wil je wat meer weten pb me maar Lachen

rommeke

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 17:48

Hoi Haha!

Ik heb inmiddels twee jonge caafjes Haha! een langharige en een geborstelde driekleur. Ze maken het prima in hun grote hok, pruttelen al gezellig als je ze op de hand hebt en eten dan ook uit de hand. Ik geef ze een kleine witlof, wat paprika en onbeperkt hooi en caviavoer met vitamine c en de keuteltjes zijn harde 'hagelslagjes', ik neem aan dat dat goed is?

Wat me verder opvalt is dat ze het lekker (?) vinden als je ze over hun billen krabbelt, ze maakten in ieder geval een hoop geluidjes en op een bepaald moment ging één van mijn cavia's dan plassen/poepen. Net van te voren schokte ze dan wat. is dat normaal? Ze zijn 6 weken en zien er verder prima uit, glanzend vachtje en heldere oogjes, en ze eten prima.

Ik probeer die verschillende geluidjes nu te leren kennen, maar soms vind ik het moeilijk te onderscheiden wat ze bedoelen (heb van die wavjes op internet geluisterd wat het zou moeten betekenen). Maar tot dusver gaat het dus verder prima, ze durven al wat uit hun nachthokje te komen en rond te springen in de kooi, alleen wandelende mensen door de kamer vinden ze nog erg spannend. Maar dat komt verder dan wel.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:57

Hoi!
Wat schattig, heb je al foto's? Mijn cavia's vinden het niet prettig als ik aan hun kont zit, dan gaan ze pringen en maken een geergerd geluidje Nagelbijten / Gniffelen. Maar als je een soort zacht gepruttel hoort, dan vinden ze het inderdaad fijn. Ze gaan op een gegeven moment fluiten als je binnenkomt, of als je met een zakje ristelt. Als ze een hard piep geven, dan hebben ze pijn. Ze kunnen ook een beetje brommen en met hun kont heen en weer wiebelen, dat is imponeer gedrag.
Succes! groetjes

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:20

Ik heb een kleintje van 3 weken en 3 dagen bij mijn oudere gezet en die is ook nog wat onwennig. Vandaag is de tweede dag dat ze erbij zit en ze ziet die grote echt als bescherming.

Ze communiceren ook echt heel schattig.

Die grote vindt het ook niet fijn als ik aan der kont zit, dan gaat ze springen enzo en ook geergerd piepen.

Sommige omschrijvingen van geluidjes kloppen niet op internet. Ik heb wel eens gelezen dat als ze gaan knorren dat ze dan bang zijn maar die van mij doet dat als ik met haar aan het knuffelen ben, dus dan vindt ze het lekker!!!

Verder piept ze heel hard als de groentenla open gaat voor een wortel of andijvie haha!

Hebben die van jou al een naam? Die grote van mij heet Diesel en die kleine heet Mac, vond ik wel schattg!
En ik ben ook wel benieuwd naar de foto's. Ik heb een toppic bij in the picture dus dan kan je mijn kleintje zien...

Veel plezier ermee ik vind het echt geweldige dieren!!!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 21:07

hoi,

foto's wordt even wat lastig want geen fotocamera hier. De geborstelde heet Spunkie en de langharige heet Pruikje Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:36

xdenisex schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat als ze gaan knorren dat ze dan bang zijn maar die van mij doet dat als ik met haar aan het knuffelen ben, dus dan vindt ze het lekker!!!

Cavia's knorren inderdaad als ze iets lekker vinden.
Maar ook als ze bang zijn. Als ze bijvoorbeeld een raar geluidje horen maken ze een kort knorretje, dus dat klopt wel hoor Knipoog