Mijn Konijnen 2 weken geen hooi, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Mijn Konijnen 2 weken geen hooi, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:39

1 van mn konijnen eet genoeg hooi, maar toch blijven die tanden door groeien Nagelbijten / Gniffelen maar denk dat dat voornamelijk door verkeerde stand van het gebit is Tong uitsteken k moet van de dierenarts nu om de maand laten bijslijpen Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:47

Een verkeerde stand van het gebit is inderdaad niet tegen te eten ook niet door de o zo slechte knaagstenen. Ik kijk altijd alle gebitjes na voordat ze weg gaan en een fokker behoord de dieren die dit doorgeven uit te sluiten voor de fok.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:50

het konijn van mijn zus heeft ook dat zijn tanden blijven groeien..
maar dat komt niet doordat ze geen hooi, krijgen maar omdat hij olifantstanden heeft Knipoog
dus eerst om de 3 weken naar de dierenarts maar nu knippen we zijn tanden zelf (heeft de dierenarts gezecht dat het mocht en hij heeft het ons geleerd )

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 20:52

Eigenlijk is tanden knippen voor een konijn heel slecht, beter kun je ze slijpen.

© bron http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html

Citaat:
Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:

Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.
Het knippen is pijnlijk voor het konijn.
De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.
Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.
De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:12

Ik erger me serieus dood aan al die uitspraken: een konijn heeft geen hooi nodig, want mijn konijn heeft het ook nooit gehad en is zo 'oud' en 'oud' geworden.
Alsof dan opeens geeneen konijn hooi nodig heeft, wat een nonsens! Dus omdat jou konijn geen hooi kreeg, hebben ze het opeens niet meer nodig. Juist, dit is echt zo typisch, mijn konijn heeft dit en dit niet gehad en is toch zo oud geworden, dus is het vast goed. Meid, als je meer over konijnen zou lezen, als je wat meer informatie op had gezocht, zou je dondersgoed weten dat een konijn altijd een bron van vezels nodig heeft en dit is o.a. hooi en gras. En er zijn zo veel oorzaken waarom een konijn geen hooi eet (te veel droogvoer, hooi vies vinden, etc.), maar uit gemakzucht bestempelen ze het konijn maar als geen hooi eters. Zoek maar eens eerst naar de oorzaak voordat je dat doet!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:18

Nathachou schreef:
Ik erger me serieus dood aan al die uitspraken: een konijn heeft geen hooi nodig, want mijn konijn heeft het ook nooit gehad en is zo 'oud' en 'oud' geworden.
Alsof dan opeens geeneen konijn hooi nodig heeft, wat een nonsens! Dus omdat jou konijn geen hooi kreeg, hebben ze het opeens niet meer nodig. Juist, dit is echt zo typisch, mijn konijn heeft dit en dit niet gehad en is toch zo oud geworden, dus is het vast goed. Meid, als je meer over konijnen zou lezen, als je wat meer informatie op had gezocht, zou je dondersgoed weten dat een konijn altijd een bron van vezels nodig heeft en dit is o.a. hooi en gras. En er zijn zo veel oorzaken waarom een konijn geen hooi eet (te veel droogvoer, hooi vies vinden, etc.), maar uit gemakzucht bestempelen ze het konijn maar als geen hooi eters. Zoek maar eens eerst naar de oorzaak voordat je dat doet!

als je het tegen mij hebt:

ik heb níét gezecht dat konijnen geen hooi nodig hebben.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:03

Klopt, knippen is inderdaad erg pijnlijk doordat tijdens het kauwen (wat de dagelijkse bezigheid van een konijn is) de gehele mond opengehaald wordt! Dus een stukje wilgenhout in de kooi waar ze lekker aan kunnen knagen helpt ook stukken. En in het uiterste geval tandjes laten slijpen. Maar de vitamine c brokjes helpen ook goed voor het afslijten, naast het hooi.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:16

Wel raar dat ze diarree hebben gekregen van alleen brokjes, maar mooi dat het beter gaat

Ik heb hier ook een konijn, die krijgt wel hooi, maar wil geen hooi eten, alleen brokjes en is nu (wonder boven wonder) 10
Beetje dom konijn, snapt niet wat goed voor hem is. Hij hoeft ook geen kruidenhooi, terwijl andere konijnen en caafs daar dol op zijn.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:25

Konijnen hebben onbeperkt hooi nodig voor hun darmstelsel. Hooi is de basis, droogvoer is erbij, maar niet teveel. Diarree is erg gevaarlijk voor konijnen, dus écht goed in de gaten houden en onmiddellijk naar de DA als het niet minder wordt. Of konijnen nou buiten of binnen staan, hooi is nodig!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:57

Mijn konijn heeft onbeperkt hooi gehad, maar eet het gewoon niet. Ik weet het niet, ik kan het er toch ook niet in gaan stoppen? Kan ik een paar dagen stoppen met krachtvoer in de hoop dat hij aan het hooi begint?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:13

dovish schreef:
Mijn konijn heeft onbeperkt hooi gehad, maar eet het gewoon niet. Ik weet het niet, ik kan het er toch ook niet in gaan stoppen? Kan ik een paar dagen stoppen met krachtvoer in de hoop dat hij aan het hooi begint?

Dat was met mijn konijn ook zo ze at het wel , maar later bleek niet voldoende.... Ze had gewoon geen zin in meer hooi. Op 2 jarige leeftijd is ze (veels te vroeg)overleden aan een haarbal.

Probeer eens de tips van andere? Evt lucerne ofzo? En anders neem een contact op met de DA misschien heeft die nog tips....

Geloof mij je wil je beestje niet zien sterven aan een verstopping ofzo... is echt niet leuk om mee te maken.

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:20

Geef je konijn hooi en ook wat droogvoer (gewone konijnenkorrels zonder al die "Groentes") en haal een pot pro-digest bij een dierenspeciaalzaak. Hiervan moet het diaree stoppen (werkt bij ons in iedergeval wel wanneer de konijnen diaree krijgen). Hiervan doe je wat in het drinkwater. maar dat staat ook allemaal op de beschrijving.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:26

Daphne__ schreef:
Nathachou schreef:

als je het tegen mij hebt:

ik heb níét gezecht dat konijnen geen hooi nodig hebben.

Ik heb het over het algemeen tegen die mensen die zeggen dat konijnen geen hooi nodig hebben, omdat hun konijn het ook niet eet Lachen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:43

Mocht je konijn het hooi niet willen eten, dan kan je ook nog hooi van een ander merk proberen. Mijn konijnen vinden het ene hooi ook lekkerder dan het andere. Verder heb je kruidenhooi, is wel wat duurder maar als je konijn dat wel eet is het toch beter dan geen hooi.

TS; hoop dat het al beter gaat met de nijntjes! Gelukkig heb je ze gelijk op alleen hooi gezet!

In ieder boekje kan je lezen dat een konijn hooi moet hebben. Het is ook helemaal niet duur dus waarom zou je het dan in vredesnaam niet geven?

Ik heb ook een keer een konijn uit logeren gebracht tijdens de vakantie. Die stond dan wel in een ren op het gras, maar ik had gezegd dat hij ook hooi moest voor de vertering.
Kom ik terug; 'ja we hebben hem geen hooi gegeven want hij had toch al gras' Frusty
Ik zeg het niet voor niks lijkt mij?
Maar goed mijn konijn had er niks aan over gehouden gelukkig.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:18

mijn konijntjes zijn nog helemaal levendig gelukkig, en volgens mij gaat het met de diarree ook al heel erg de goede kant op Ja soms zie ik nog hier en daar een iets zachtere keutel liggen, maar grotendeels is goed Lachen

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 12:18

ik ben zo blij dat ze er weer helemaal bovenop zijn.. Tong uitsteken zie nergens mee diarree liggen (voor zover ik kan zien... want ze doen bijna alle poepjes in de buiten ren, whahah en die bestaat uit aarde en konijnenkeutels Bloos (gaan we nog een keer allemaal schoonmaken *LOL*) nu geef ik ze weer bij elkaar 1 bakje biks per dag ( voor hun 3-en bij elkaar dus) en derest moeten ze hooi eten, en gelukkig eten ze dat ook heel veel, alle 3 Haha! want alle hooi (was behoorlijk veel) was vanochtend op Ja

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:26

Chiqa schreef:
Wat mijn geheimen zijn Haha!

Ze staan buiten, dus geen binnekonijnen dus ze krijgen non stop frisse lucht
geen rook of andere giftige geuren.
Buiten krijgen ze ook veel meer weerstand, ik heb er nooit een kleed voor,
ook niet in de winter, ze hebben we een nachthok met veel stro.

Ze hebben de ruimte, krijgen om dat dag droog brood (kurkdroog)
brokjes (een handje vol) en heel veel hooi. (twee flinke handen)
Als ze sla krijgen gaat het drinkflesje een paar uur weg. (Zit meer dan genoeg vocht in)
ze krijgen veel konijnenbladeren (paardebloem) en verse groente.

En ze zitten gewoon op stro, verschoon een keer per week en haal dan de poep plek weg.
De rest van het stro kan ik dus egwoon weer hergebruiken dat is namelijk brandschoon,
alleen op de poeplek is het viezig.

Ik doe ook ruim 2 jaar met een baal stro.
Optillen wordt ze niet gelukkig van dus laat dr lekker, alleen af en toe de nageltjes knippen.

Eens per maand krijgen ze een knaagstokje voor de tanden..En idd...ze worden allemaal ruim12...
Eentje is zelfs 15 geworden. En nooit ziek, ik hoop niet dat ik de goden nu ga verzoeken Haha! Haha!

Ik denk dat konijnen di ebinnenzitten veel kwetsbaarder zijn en midner oud worden, helemaal als er gerookt wordt in huis, knaagdieren zijn daar erg gevoelig voor.

Ha zo doen wij het ook. Ons konijn is inmiddels 6 jaar oud en zit helaas alleen daar hij epilepsie heeft en een tweede konijn zal teveel voor hem zijn. Maar hij vermaakt zich prima. heeft een heel groot hok. Zo 1 bij 2 meter. Hooi krijgt hij elke dag maar eet hij weinig van.
Toch is hooi heel belangrijk voor het afslijten van de tanden en het darmenstelsel. Dus of ze het lekker vinden of niet. Het hoort er gewoon in.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:43

En van hooi kunnen ze leuke nestjes bouwen. Maar aan degene wiens konijnen geen hooi krijgen even een vraag. Zoals je wellicht weet hebben konijnen kleine darmpjes en moeten dus steeds een beetje knagen. Maar ze zitten dus bij jullie 24 uur in een kooi of hokje en krijgen waarschijnlijk elke dag een bakje krachtvoer. Wat doen de maagjes van die beesten dan de rest van de dag en wat doet zo een konijn de hele dag????????

Wanneer ik naar mijn konijntjes kijk dan gaat dat zo. Ze zitten op het gras en maaien, althans dat was de bedoeling en opeens pof liggen ze voor luiwammes en dan eten ze weer en dan huppelen ze weer. Het liefst de hooischuur in en dan eten ze weer en dan liggen ze weer en dan treiteren ze elkaar weer en liggen ze weer en ondertussen eten ze weer en gaan op ontdekkingsreis of holletjes graven en dan eten ze weer. Ze hebben onbeperkt hooi en stro en kuilgras en normaal gras en takjes en bladeren van bomen en helaas soms ook tomaatjes en bloemetjes wanneer ze erbij kunnen. oh en drinken kunnen ze ook heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 18:54

Leuk om te lezen dat er meer mensen een konijntje houden zoals ik dat altidj heb gedaan en nog steeds doe. En dan kunnen ze nog vele jaren mee, ik zou me toch serieus op mn hoofd gaan krabben als ie al rond zijn 6e of 7e levensjaar zou komen te overlijden.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:36

Wat betekent het trouwens als er zo'n trosje konijnenkeutels ligt? Nagelbijten / Gniffelen wat voor keutels zijn het?
Nu ligt er namelijk een langwerpig trosje in de ren Tong uitsteken t lijkt op blindedarm keutels, maar die produceren ze toch snachts ? Nagelbijten / Gniffelen want vanmiddag en vanmorgen lag het er nog niet Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:31

Dan zijn het gewoon blindedarmkeutels, hier produceren ze, ze wanneer ze zin hebben kan dus ook best 's avonds zijn. Horen ze eigenlijk op te eten maar een keertje is geen drama.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 22:32

okee Lachen normaal zie ik ze ook bijna nooit liggen, dus dan is er niets aan de hand Haha!
af en toe ligt er nog een verdwaalde in de ren ofzo, maar verder nooit Lachen

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:41

Ja inderdaad blindedarm keutels, mijn konijn laat ze ook weleens liggen. Ze eten ze meestal direct op omdat ze bepaalde vitamines bevatten.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:59

Nagelbijten / Gniffelen Sigaar konijnen zijn geen makkelijke dieren om te houden zeg Tong uitsteken
Ben net met Whoopy naar de dierenarts geweest voor het laten slijpen van de kiezen, en doordat ie onder verdoving was konden ze ook de kaakstand goed zien, en blijkt dat die heel erg verkeerd staat Nagelbijten / Gniffelen
Nu hebben we 3 mogelijkheden:
- iedere 6/8 weken voor 75,- kiezen laten slijpen en snijtanden laten slijpen,
- snijtanden laten verwijderen
- in laten slapen Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk toch echt dat ik voor het 2e ga Bloos Het zal er niet echt mooi uitzien, maar het lijkt me makkelijker zowel voor het konijn als voor ons, en het is eenmalige kosten en geen gestress iedere keer bij de dierenarts (gelukkig is Whoopy echt een super rustig konijn, die gewoon rustig gaat zitten daar... Tong uitsteken) Lachen

Iemand hier ervaring met het laten verwijderen? en wat was ongeveer de kosten om het te laten verwijderen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:19

Onze konijnen krijgen meer dan genoeg hooi, maar eten het eigenlijk amper.. ik kan elke dag wel wat oud hooi weghalen. Bij eentje zelfs zo goed als alles...
Dus die twee weken kunnen vast geen kwaad, volgende keer de oppas beter voorlichten dmv een briefje Knipoog