Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:
Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.
Het knippen is pijnlijk voor het konijn.
De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.
Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.
De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.
Nathachou schreef:Ik erger me serieus dood aan al die uitspraken: een konijn heeft geen hooi nodig, want mijn konijn heeft het ook nooit gehad en is zo 'oud' en 'oud' geworden.
Alsof dan opeens geeneen konijn hooi nodig heeft, wat een nonsens! Dus omdat jou konijn geen hooi kreeg, hebben ze het opeens niet meer nodig. Juist, dit is echt zo typisch, mijn konijn heeft dit en dit niet gehad en is toch zo oud geworden, dus is het vast goed. Meid, als je meer over konijnen zou lezen, als je wat meer informatie op had gezocht, zou je dondersgoed weten dat een konijn altijd een bron van vezels nodig heeft en dit is o.a. hooi en gras. En er zijn zo veel oorzaken waarom een konijn geen hooi eet (te veel droogvoer, hooi vies vinden, etc.), maar uit gemakzucht bestempelen ze het konijn maar als geen hooi eters. Zoek maar eens eerst naar de oorzaak voordat je dat doet!
dovish schreef:Mijn konijn heeft onbeperkt hooi gehad, maar eet het gewoon niet. Ik weet het niet, ik kan het er toch ook niet in gaan stoppen? Kan ik een paar dagen stoppen met krachtvoer in de hoop dat hij aan het hooi begint?
Daphne__ schreef:Nathachou schreef:Ik erger me serieus dood aan al die uitspraken: een konijn heeft geen hooi nodig, want mijn konijn heeft het ook nooit gehad en is zo 'oud' en 'oud' geworden.
Alsof dan opeens geeneen konijn hooi nodig heeft, wat een nonsens! Dus omdat jou konijn geen hooi kreeg, hebben ze het opeens niet meer nodig. Juist, dit is echt zo typisch, mijn konijn heeft dit en dit niet gehad en is toch zo oud geworden, dus is het vast goed. Meid, als je meer over konijnen zou lezen, als je wat meer informatie op had gezocht, zou je dondersgoed weten dat een konijn altijd een bron van vezels nodig heeft en dit is o.a. hooi en gras. En er zijn zo veel oorzaken waarom een konijn geen hooi eet (te veel droogvoer, hooi vies vinden, etc.), maar uit gemakzucht bestempelen ze het konijn maar als geen hooi eters. Zoek maar eens eerst naar de oorzaak voordat je dat doet!
als je het tegen mij hebt:
ik heb níét gezecht dat konijnen geen hooi nodig hebben.
Chiqa schreef:Wat mijn geheimen zijn![]()
Ze staan buiten, dus geen binnekonijnen dus ze krijgen non stop frisse lucht
geen rook of andere giftige geuren.
Buiten krijgen ze ook veel meer weerstand, ik heb er nooit een kleed voor,
ook niet in de winter, ze hebben we een nachthok met veel stro.
Ze hebben de ruimte, krijgen om dat dag droog brood (kurkdroog)
brokjes (een handje vol) en heel veel hooi. (twee flinke handen)
Als ze sla krijgen gaat het drinkflesje een paar uur weg. (Zit meer dan genoeg vocht in)
ze krijgen veel konijnenbladeren (paardebloem) en verse groente.
En ze zitten gewoon op stro, verschoon een keer per week en haal dan de poep plek weg.
De rest van het stro kan ik dus egwoon weer hergebruiken dat is namelijk brandschoon,
alleen op de poeplek is het viezig.
Ik doe ook ruim 2 jaar met een baal stro.
Optillen wordt ze niet gelukkig van dus laat dr lekker, alleen af en toe de nageltjes knippen.
Eens per maand krijgen ze een knaagstokje voor de tanden..En idd...ze worden allemaal ruim12...
Eentje is zelfs 15 geworden. En nooit ziek, ik hoop niet dat ik de goden nu ga verzoeken![]()
![]()
Ik denk dat konijnen di ebinnenzitten veel kwetsbaarder zijn en midner oud worden, helemaal als er gerookt wordt in huis, knaagdieren zijn daar erg gevoelig voor.