Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Re: Help!! Cavia en konijn samen, cavia doodsbang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:24

salsaentango schreef:
MonicaG schreef:
Onder het stro liggen nog houtsnippers Knipoog En in het binnenhok zaagsel, alleen buiten stro Knipoog Ik vind het ook leuk, de diertjes bij elkaar en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin met z'n allen Lachen

ooh dan kan het ook geen kwaad Tong uitsteken als ze ook op zaagsel kunnen haha

Jij kletst ook een eind in de rondte he .

Door er zaagsel onder te leggen doe je de slechte dingen van het stro écht niet teniet hoor. Het stro blijft even slecht. Om maar niet te spreken over alle negatieve eigenschappen van zaagsel.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:33

loveyoutoo schreef:
assie schreef:
Of misschien gaat het toch wel vaker niet goed en wordt er dan een gewond dier achter de schermen opgelapt...

Ik denk dat dat het is.
Daarbij zitten de dieren in dierenwinkels natuurlijk niet zo heel erg lang bij elkaar.

We hebben geen gewonde dieren; we halen ze uit elkaar voor het te laat is. We hebben nog nooit een gewond dier gehad dacht echt helemaal dood gebeten was oid.
salsaentango schreef:
er zin idd dierenartsen die er hun boekje weer voor bij moeten pakken maar ook goeie die er veel vanaf weet.
stro is idd niet erg goed voor caafjes dan kan je ze beter op hooi of op zaagsel zetten. Lachen

Hooi is om te knagen.
Ohja, nog even naar de TS, konijnen (weet niet zeker van cavia) moet de hele dag hooi hebben om op te knagen. (M'n vriend is zo lekker eigewijs erin, die geeft elke keer als ze komen bedelen om eten weer een handje voer, je wil niet weten hoe dik die beesten zijn)

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:55

Ja, ik weet dat het het beste is voor konijnen om de hele dag hooi te krijgen. Ik ben er echter van overtuigd dat ze het ook zonder overleven, bij fokkers die ik ken (ze fokken voor de shows) krijgen ze alleen een bakje met brok elke dag. Nooit hooi. Ik geef ze allebei echter wel hooi, sochtends en savonds Lachen Lijkt me zelf ook het prettigst voor de dieren.
Ik heb inmiddels een mooi afgezet stukje gras bij het hok en Sjaak is er helemaal blij mee! Haha! Appie ook, want als Sjaak dan buiten is kan hij veilig tevoorschijn komen. Nog even en dan heb ik ook zijn eigen hokje af, ben druk aan het zagen en timmeren Haha! Haha! Dit leek me toch wel beter aangezien Sjaak een beetje te lomp wil spelen.. Als het allemaal af is zal ik een fotootje plaatsen!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:07

MonicaG schreef:
Onder het stro liggen nog houtsnippers Knipoog En in het binnenhok zaagsel, alleen buiten stro Knipoog Ik vind het ook leuk, de diertjes bij elkaar en zo te zien hebben ze het erg naar hun zin met z'n allen Lachen

ooh dan kan het ook geen kwaad Tong uitsteken als ze ook op zaagsel kunnen haha[/quote]

Door er zaagsel onder te leggen doe je de slechte dingen van het stro écht niet teniet hoor. Het stro blijft even slecht. Om maar niet te spreken over alle negatieve eigenschappen van zaagsel.[/quote]
helemaal niet.. als er een stuk zaagsel is dan kan het toch lang niet zoveel kwaad dan dat er alleen stro is. en ik zou het zelf ook nooit doen maar ja niet iedereen is het zelfde.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:08

Of misschien gaat het toch wel vaker niet goed en wordt er dan een gewond dier achter de schermen opgelapt...
[/quote]

Ik denk dat dat het is.
Daarbij zitten de dieren in dierenwinkels natuurlijk niet zo heel erg lang bij elkaar.[/quote]
We hebben geen gewonde dieren; we halen ze uit elkaar voor het te laat is. We hebben nog nooit een gewond dier gehad dacht echt helemaal dood gebeten was oid.
salsaentango schreef:
er zin idd dierenartsen die er hun boekje weer voor bij moeten pakken maar ook goeie die er veel vanaf weet.
stro is idd niet erg goed voor caafjes dan kan je ze beter op hooi of op zaagsel zetten. Lachen

Hooi is om te knagen.
Ohja, nog even naar de TS, konijnen (weet niet zeker van cavia) moet de hele dag hooi hebben om op te knagen. (M'n vriend is zo lekker eigewijs erin, die geeft elke keer als ze komen bedelen om eten weer een handje voer, je wil niet weten hoe dik die beesten zijn)[/quote]hooi is idd om op te knagen maar niet erg als ze er op lopen Tong uitsteken in iedergeval beter dan stro. Lachen

o ja cavia's horen ook altijd hooi te hebben Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:11

In z'n klein kooitje kan die combi toch nooit goed gaan of licht dat nou aan mij?

Het zal imo veel sneller goed gaan in een ren van stel 3 bij 3 dan z'n kooitje.

op www.mczoo.nl hebben ze goedkope maar grote kooien. 80 euro heb je een 2 verdiepings konijnen kooi van 1.20 bij 70 bij nog wat hoog. Hebben wij ook. (je hebt ook een goedkopere versie maar die is wat kleiner, vind voor zelfs een dwergkonijn eigenlijk dit wel het minimum).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:13

Ik heb ook een konijn (voedster) gehad die bij de cavia's in het hok zat. Dit konijn kon minder goed met andere konijnen, maar wel heel goed met cavia's. Zij heeft nooit een cavia aangevallen.
Het is helemaal afhankelijk van de dieren of het kan of niet. Hoe groter de ruimte die ze hebben hoe meer kans dat het goed gaat.
Ik denk dat het bij jou alleen goed kan gaan als ze altijd een grote ruimte (dus niet in een hok) tot hun beschikking hebben. Een ram is sowieso moeilijk om samen met een cavia te houden.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:18

Mijn cavia en konijn zitten ook samen in een hok, geen problemen gehad.
Toen ik ze kocht zaten ze al bij elkaar! Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:08

Ik vind het heel bijzonder om hier te lezen dat cavia's en konijnen niet met elkaar kunnen communiceren Lachen
Mijn ervaring is nl. heel anders: mijn konijntje en caafje zijn samen opgegroeid (zijn al van jongsaf samen) en hebben duidelijk hun eigen taaltje ontwikkeld.
Of anders gezegd: het konijn begrijpt prima wat de caaf bedoelt, en andersom ook Knipoog
Als de caaf "prrrrrrt"-geluiden maakt en naar het konijn toe kruipt, dan geeft het konijn de caaf een uitgebreide poetsbeurt Lovers
Als mijn konijn een beetje te luidruchtig is en een keer op de grond stampt, dan klappert de caaf een keer met z'n tanden en het konijn zoekt een andere plek om te stampen of stopt ermee.
Als er gevaar dreigt, dan gaat het konijn pal voor de caaf zitten om hem te beschermen, daar komt niemand aan *LOL*
Het zal vast in alle gevallen anders liggen, maar ik krijg bij ons niet bepaald het idee dat ze elkaar niet begrijpen, integendeel zelfs.

Ik heb trouwens weleens van konijnen/caaf-kenners gehoord dat het best wel bijzonder is hoe ze met elkaar omgaan en dat ze dit nog nooit gezien hebben.
Mochten er mensen zijn die het graag eens willen zien (en da's niet om "mijn gelijk" te halen ofzo, of om te beweren dat het altijd zo goed gaat Knipoog) dan mogen jullie gerust eens langskomen en het tafereeltje aanschouwen *LOL*

Ik geef ze trouwens allebei veel verse groenten en de caaf geef ik dagelijks apart een vitamine C tabletje.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:10

horsegirlie schreef:
Ja, ik weet dat het het beste is voor konijnen om de hele dag hooi te krijgen. Ik ben er echter van overtuigd dat ze het ook zonder overleven, bij fokkers die ik ken (ze fokken voor de shows) krijgen ze alleen een bakje met brok elke dag. Nooit hooi. Ik geef ze allebei echter wel hooi, sochtends en savonds Lachen Lijkt me zelf ook het prettigst voor de dieren.
Ik heb inmiddels een mooi afgezet stukje gras bij het hok en Sjaak is er helemaal blij mee! Haha! Appie ook, want als Sjaak dan buiten is kan hij veilig tevoorschijn komen. Nog even en dan heb ik ook zijn eigen hokje af, ben druk aan het zagen en timmeren Haha! Haha! Dit leek me toch wel beter aangezien Sjaak een beetje te lomp wil spelen.. Als het allemaal af is zal ik een fotootje plaatsen!

een konijn MOET altijd hooi hebben, dit klinkt ontzettend aanvallend maar dat is het niet, de kiezen van een konijn groeien altijd door, en die moeten afslijten. echter slijten die niet af van brokjes maar wel van hooi. Als die tandjes niet afslijten krijgen ze haken, heb ik al 2 keer meegemaakt en geloof me dat is geen pretje, een operatie voor het verwijderen kost al gauw zo'n 120 euro, om nog maar niet te beginnen over de antibiotica of pijnstillers die het konijn daarna nodig heeft. Vaak richten die haken ontzettend veel schade aan, we hebben een konijn die wou de laatste tijd geen hooi meer eten en geen brokjes, zijn we mee naar de DA gegaan, zijn tongetje was half doormidden! door die haken die hij had. Hoe dat komt weten we niet maar waarschijnlijk is hij gestopt met hooi eten toen hij kleine haken had, en dan groeien ze door! Vroeger wist ik dit ook niet, maar ik heb ontzettend veel geleerd van de DA en van mensen met veel kennis van konijnen. En als je de haken niet wilt laten weghalen, sterft je konijn dus eigenlijk een hongerdood Nagelbijten / Gniffelen
En in principe kan een konijn op hooi leven, die brokjes zijn eigenlijk alleen bijvoer. een wild konijn eet toch ook geen brokjes? alleen maar gras en planten.

Nogmaals dit is niet aanvallend bedoeld maar die ellende wil je niet hebben Nagelbijten / Gniffelen

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:15

@lonniejj: ik voer ze zelf ook wél hooi Lachen

En voor de duidelijkheid: Sjaak is een voedster Haha!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:20

Verder, ik heb ook altijd mijn caaf met konijn samenzitten Ja
Alleen als ze het hok in moeten, heeft ie zn eigen kooi, dat is puur omdat mijn nijn wel eens terretoriaal kan zijn in haar eigen hok.
Maar verder kunnen die 2 t hartstikke goed met elkaar vinden Haha!
echt lief om zoiets te zien Haha!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 23:23

Voordat er nog meer mensen beginnen over dat mijn hok te klein is, ze hebben nu dit stuk erbij:
Afbeelding
Lijkt me genoeg voor 1 konijn toch? Want Appie gaat nog niet naar buiten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:44

Ooh hee, ik heb niks gezegt, wist niks over dat stuk erbij!, goed dat je je knijn de ruimte geeft!.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:40

Mooie gedaan! Mogen meer mensen je voorbeeld nemen!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:40

assie schreef:
salsaentango schreef:
ooh dan kan het ook geen kwaad Tong uitsteken als ze ook op zaagsel kunnen haha

Door er zaagsel onder te leggen doe je de slechte dingen van het stro écht niet teniet hoor. Het stro blijft even slecht. Om maar niet te spreken over alle negatieve eigenschappen van zaagsel.

Het zaagsel ligt binnen, geen stro daaroverheen.
Alleen buiten ligt stro.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:44

Oscar schreef:
Ik vind het heel bijzonder om hier te lezen dat cavia's en konijnen niet met elkaar kunnen communiceren Lachen
Mijn ervaring is nl. heel anders: mijn konijntje en caafje zijn samen opgegroeid (zijn al van jongsaf samen) en hebben duidelijk hun eigen taaltje ontwikkeld.
Of anders gezegd: het konijn begrijpt prima wat de caaf bedoelt, en andersom ook Knipoog
Als de caaf "prrrrrrt"-geluiden maakt en naar het konijn toe kruipt, dan geeft het konijn de caaf een uitgebreide poetsbeurt Lovers
Als mijn konijn een beetje te luidruchtig is en een keer op de grond stampt, dan klappert de caaf een keer met z'n tanden en het konijn zoekt een andere plek om te stampen of stopt ermee.
Als er gevaar dreigt, dan gaat het konijn pal voor de caaf zitten om hem te beschermen, daar komt niemand aan *LOL*
Het zal vast in alle gevallen anders liggen, maar ik krijg bij ons niet bepaald het idee dat ze elkaar niet begrijpen, integendeel zelfs.

Ik heb trouwens weleens van konijnen/caaf-kenners gehoord dat het best wel bijzonder is hoe ze met elkaar omgaan en dat ze dit nog nooit gezien hebben.
Mochten er mensen zijn die het graag eens willen zien (en da's niet om "mijn gelijk" te halen ofzo, of om te beweren dat het altijd zo goed gaat Knipoog) dan mogen jullie gerust eens langskomen en het tafereeltje aanschouwen *LOL*

Ik geef ze trouwens allebei veel verse groenten en de caaf geef ik dagelijks apart een vitamine C tabletje.

Mijn cavia's krijgen inderdaad ook appart nog vitamine C Lachen
En onze dieren lagen gister met z'n allen in 1 hoek van het hok, lekker tegen elkaar aan. Heel leuk gezicht, haha Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:46

horsegirlie:
Érg mooi gemaakt, lekker voor Sjaak dat hij nu naar buiten kan! Haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:51

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:14

Tuurlijk zijn er ook gevallen waarin het goed gaat! De uitzondering bevestigd de regel toch?
Het is gewoon geen ideale situatie om een konijn en een cavia samen te houden. En het is nou niet zo dat ik vind dat iedereen die een konijn en een cavia bij elkaar heeft ze NU uit elkaar moeten halen (het liefst wel natuurlijk Tong uitsteken ). Maar ik probeer nu juist te voorkomen dat andere mensen ook een konijn en een cavia bij elkaar gaan zetten. Het beste voor die beestjes is namelijk nog steeds dat ze bij een soortgenoot zitten. En ik weet zeker dat niemand dat tegen kan spreken. Dus ik hoop dat mensen die dit topic lezen, en er over zaten te denken een cavia en/of konijn te nemen, dat ze niet een cavia EN een konijn nemen, maar gewoon van 1 soort 2. Want dat is gewoon het beste. En ik denk dat iedereen het daar over eens kan zijn...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:21

Mijn konijn kon ook altijd prima met onze cavia! In het begin waren ze wat onwennig bij elkaar, maar na een tijdje ging de cavia tegen het konijn aanliggen en aten ze samen uit 1 bakje. Ging prima.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 09:47

helemaal met loveyoutoo eens.. je kan natuurlijk niet iedereen vertellen dat je het nieet leuk vind en dat ze er wat aan doen maar eigen mening hebben mag altijd Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:30

Ik zou alleen je konijn daar niet dag en nacht en onbeheerd in laten, die van mij springen er stuk voor stuk vrolijk overheen en 's nachts heb je nog het risico op roofdieren.

Ik geloof dat er echt wel cavia's en konijnen zijn die samen kunnen leven en zich leren aanpassen, maar als het niet gaat het niet en dan doe je de beestjes er geen plezier mee. Zeker een ram ongecastereerd bij zo'n beestje plaatsen vind ik erg sneu als het beestje op de cavia gaat rijden kan het zo gebeurd zijn met dat kleine caviaruggetje.

Overigens ik zag hier iemand met een cavia van 14 jaar dat lijkt me ergens toch stug, omdat de oudste cavia ooit 14 was en in Engeland woonde?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:32

In een ander topic stond zelfs iemand die een cavia van 17 kende... leek me ook al een beetje sterk Bloos

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 20:33

Faniek: Mijn konijn Stampertje heb ik ook gecastreerd Knipoog
Dat van die cavia van 14 jaar(én 10 maanden Vork ) heb ik ook maar gelezen hoor, weet niet of het waar is natuurlijk Knipoog

(was namelijk mijn reactie in dat topic Knipoog )