Waarom doen mensen hier zo moeilijk over het laten tippen van oren? Ten eerste moet je tip oren niet afplakken want ze moeten niet hangen maat tippen, ten tweede als fokker weet ik echt wel wat er fout kan gaan met te zware dingen erin doen. De mensen die tegn zijn zijn dus ook tegen scheren van paarden, of wat dacht je van manen trekken en vlechten. Ook dat is verfraaien van je dier. Sheltie oren horen te tippen punt uit.
we zoeken het op, ik weet het bijna 100 % zeker, één van de weinige lessen dat ik op heb gelet tijdens biologie
Volgens mij liggen die 17 spieren niet ín de oren, maar eronder en zitten met pezen aan het kraakbeen vast. Maar dat is een pure gok, ik heb even geen boeken bij de hand waar ik het in kan opzoeken, maar ik dénk dat het zo zit... Anyway, ik heb geen verstand van Shelties en eerlijk gezegd zie ik ze ook vrij vaak zónder tippende oortjes, maar ik vind het mét wel leuker staan. Weet iemand trouwens waaróm het in de rasstandaard staat? Dat zou ik wel interessant vinden om te weten...!
hamar, zoiets geloofde ik ook al, dat het oor zeg maar vastgehouden wordt door spieren en pezen van de kop en daardoor ook bewegen. Maar kimmie261 bedoelde ongeveer hetzelfde, we hebben er gisteren nog uitgebreid over gemsn't, als ik tijd heb ga ik donderdag naar de bieb en zoek het op ik zal het plaatje dan ook hier neerzetten als mensen dat interessant vinden?
Onze sheltie moest ook van de fokker kauwgom in de oren krijgen. Hebben we een keer gedaan. Maar we liepen toch geen shows dus het maar gelaten. Met mijn schotse collie ben ik weleens naar een show gegaan. De eerste keer en ik had er kauwgom in geplakt. Volgens mijn vriendin hadden we nog zeeuwen van tijd maar ik wilde toch alvast bij de ring gaan kijken. Stonden ze er al in mijn vriendin snel met mijn collie in de ring. Zegt ze opeens tegen mij het kauwgom zit nog in de oren Die wilde we er pas op het laatst uithalen. Dus ik ga achter haar staan pak een oor en trek...... En een gejank en heleboel kwade blikken. Snel weggegaan. Is helemaal goed gekeurd, keurmeester heeft niet in de oren gekeken of er nog kauwgom in zat.
Wij hebben ook een sheltie (mannetje) thuis.. En die van ons heeft, geloof ik, wel hangende oortjes. Ik kon het niet eens met zekerheid zeggen, maar op de foto's te zien leek het er wel op.. (jaja zo goed kijk ik normaal naar m'n eigen hond )
Maar ik heb wel eens gehoord dat m'n ex schoonzusje de oren van de hondjes (waren dan wel jack russels) met plakbandjes vast plakte en inderdaad de oortjes masseerde. Maar daar waren de hondjes het toch niet mee eens.
Leukoplast met een verzwaard topje of een stukje kauwgom (met zand eraan) werkt prima. Kaoline hebben we ook eens bij onze shelties geprobeerd, maar dat was behoorlijk gepruts om te maken/mengen.
Bij het verwijderen/verwisselen gewoon voorzichtig de haartjes wegknippen. Niet zomaar lostrekken dus. Auw!