neurotische hamster??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Re: neurotische hamster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:30

Geloof me, ze hebben het goed.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:34

Wat jij wil meid.
Ik zal trouwens even een nieuwe foto van mijn kooi maken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:42

Afbeelding
Onder in de bak ligt een grotere buis, waar de dames de helft van hun eten heen slepen (het zijn net hamsters Haha! ). De andere helft van hun eten gaat het huisje in.
Favoriete slaapplekje is de kubus.
Favoriete bezigheid is het graven in de bak met potgrond die op de bodem staat (je ziet nog net het randje op de foto) en het doorknagen van mijn oude sokken die er omstebeurt ingaan.
Ik wissel veel af qua kooiinrichting. Morgen hangt alles weer anders en hangen er nieuwe dingen in. Het moet wel afwisselend blijven.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 17:50

wauw...super mooi hok zeg Lachen jou hamsters maken ook veel gebruik van de hangmatjes??

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:09

Ratten Knipoog Niet he-le-maal op zijn plek in dit topic dus.

Maar mijn inmiddels overleden hamster hing ook graag in d'r hangmatje ja. Liefst met een dekentje erin, daar kon ze zich dan lekker onder verstoppen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 18:42

wooops...ratten dan Tong uitsteken
wat voor hamsters had je?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:04

Ik had een Syrtje. Een afdanker uit de dierenwinkel. Zou afgemaakt worden omdat ze al zo groot/oud was. Maar heeft nog bijna 2 jaar bij mij doorgebracht. Dus ik denk dat ze ongeveer 2 jaar en 3 maanden is geworden.

Nu houd ik het even bij de ratten (die zich momenteel in de binnenvoering van de bank hebben verstopt en het daar wel best vinden, de krengen Clown Knipoog ).
Maar misschien zeg ik over een maand wel weer wat anders.
Ik ben namelijk erg geinteresseerd in de genetica en zou op zich best willen fokken, maar ik vind dat ik daarvoor een betere hamsterkooi moet hebben en wat meer ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:06

Fokken is idd niet zomaar iets en bovendien loopt het ook aardig in de kosten. Ja Je zult er nooit iets mee verdienen. Je hebt veel kooien nodig.

Ik vind dat iemand alleen zou moeten gaan fokken als hij/zij de soort ook daadwerkelijk zou kunnen verbeteren.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:14

go wat een mensen met gezeur hier weer in dit topic.
.
Wuis: je denkt dat je er wel erg veel van weet he! zelfs beter dan een enseclopedie (sorry voor verkeerde spelling).
wij hebben zelf altijd hamsters gehad en er mee gefokt. hamster kunnen prima met zijn alle leefen. fokken kost helemaal niet veel. je zet een mannetje en een vrouwtje samen. na een tijdje (voor dat de kleintjes als het meteen raak was geboren kunnen worden) uitmekaar halen. dan krijgt hamster kleintjes en dan meteen adverteren dat ze zodra de hamsters kleintjes groot genoeg kunne ze uitmekaar gaan. hamster kunnen prima bij mekaar en als ze het kooitje nooit gebruiken heb je ze niet nodig..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:32

Ja, zo kun je ook 'fokken'....
Ik noem dat vermeerderen. En zo zou ik het dus nooit willen doen. Nee, als er hier ooit gefokt wordt, dan zijn de bloedlijnen eerst zorgvuldig uitgeplozen, zijn het mannetje en vrouwtje bij elkaar uitgezocht op karakter, kleur en levensduur en laat ik het mannetje op een zo laat mogelijke leeftijd dekken. En zijn er ook wat dierenartsbezoekjes aan vooraf gegaan.
Eerder niet.
En dus heb ik nog flink wat uit te zoeken.

Wat jij doet lottehorse, dat vind ik gewoon... egoistisch.

En ja, ik gok dat Wuis er best wat vanaf weet. Net als dat ik er ook best iets vanaf weet. Ik probeer me ergens over in te lezen voor ik eraan begin. En er zoveel mogelijk van te weten, zodat ik dus weet dat Syrtjes solitaire dieren zijn en ik ze NIET bij elkaar moet zetten. Bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 19:36

lottehorse schreef:
go wat een mensen met gezeur hier weer in dit topic.
.
Wuis: je denkt dat je er wel erg veel van weet he! zelfs beter dan een enseclopedie (sorry voor verkeerde spelling).
wij hebben zelf altijd hamsters gehad en er mee gefokt. hamster kunnen prima met zijn alle leefen. fokken kost helemaal niet veel. je zet een mannetje en een vrouwtje samen. na een tijdje (voor dat de kleintjes als het meteen raak was geboren kunnen worden) uitmekaar halen. dan krijgt hamster kleintjes en dan meteen adverteren dat ze zodra de hamsters kleintjes groot genoeg kunne ze uitmekaar gaan. hamster kunnen prima bij mekaar en als ze het kooitje nooit gebruiken heb je ze niet nodig..

Jij noemt het gezeur, ik noem het om dieren geven.

En ik verlaag me dus ook niet to jou niveau, met mensen die zo over dieren denken en praten, wil ik niks te maken hebben. En helemaal niet als het om een 15-jarige puber gaat. Lips are sealed

De details over hoe wel te fokken zal ik maar achterwege laten, want zo te horen interesseert je dat toch niet. Haha! Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:49

hmm ik heb net mn hamster een pinda gegeven..zo een die zegmaar nog in zn schil zit.. ze kwam er niet doorheen Haha!. heb er nog 2 in de kooi gelegd. heeft ze een hele nacht de tijd om deze te breken Tong uitsteken

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 21:52

jemig.. ik vind het wel gezeur.. en mijn ouders fokte met hamsters niet ik.. en jij geeft om dieren mooi.. maar val haar niet zo lastig.. die hamsters komen niks te kort. er zijn altijd weer mensen die bokt moeten verzieken en als ik daar wat van zeg dan schiet je in eenkeer uit je slof..

ps. hamster waaren ook zorgvuldig uitgezocht op kleur enz. maar het fokken zelf gaat wel zo makelijk..

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 21:57

okey anders gaan we het topic niet ver-poedersuikeren door te zeiken wie wel of niet goed voor zn hamsters zorgt. of over te banketstafen over wie wel of niet goed hamsters fokt? dan blijft het een leuker topic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 08:22

lottehorse schreef:
jemig.. ik vind het wel gezeur.. en mijn ouders fokte met hamsters niet ik.. en jij geeft om dieren mooi.. maar val haar niet zo lastig.. die hamsters komen niks te kort. er zijn altijd weer mensen die bokt moeten verzieken en als ik daar wat van zeg dan schiet je in eenkeer uit je slof..

Jíj bent de gene die het topic nu gaat verzieken lieve schat. Er zijn hier alleen maar serieuse hamsterliefhebbers die het beste met hun diertjes voor hebben, en dan kom jij met de beweringen dat fokken simpel is en niets kost. Fokken kan inderdaad lekker goedkoop, als je het op jou manier doet ja. Lips are sealed

En uitzoeken op kleur is nog niet eens het belangrijkste, het gaat ook om karakter, bouw en het belangrijkste is gezondheid. En als je je lijnen niet in de gaten houdt dan kun je nooit een goede fokker zijn, want dan weet je niet welke dieren je moet selecteren of wanneer je moet stoppen met een lijn.

De jongen van syren moeten na 4 week bij de moeder weg (de mannen), de vrouwen na 5 week. Daarna is het noodzakelijk dat ze nog bij elkaar blijven, en niet inééns apart zitten. Dus dan heb je al 4 kooien nodig (vader, moeder, mannetjes jongen, vrouwtjes jongen). Verer gaat er heel wat groendvoer en bodembedekking doorheen.

Raak je de jongen niet kwijt, dan moeten ze na 6 week écht apart gehuisvest worden. Dus nóg meer kooien (en dan bedoel ik niet die troepkooitjes van 30 cm, maar minimaal 80x50x50 hokken).

Maarja als je aan dierenwinkels aflevert ben je je jongen snel kwijt. Knipoog Maar zoals al gezegd zal geen enkele goede fokker dat doen, omdat je je lijnen dan niet in de gaten kunt houden.

Ik heb een hekel aan onzorgvuldige en onvakkundige fokkers, en helemaal als ze beweren dat fokken niet duur is, want als het bij jou niet duur is, doe je dus duidelijk iets helemaal verkeerd (bij welke diersoort dan ook).

En verder ga ik aan deze discussie geen energie meer verspillen. Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:46

ik verziek niks.. vind het alleen sneu dat er weer zo word gedaan hier op bokt.. laat somige mensen. en wat ik al zij hoe het is met hamsteruitzoeken deden mijn ouders.. maar dan alsnog is het niet heel erg veel moeiten. met paarden fokken dat is pas moeilijk. je bent hamsters meestal zo kwijd aan dierenwinkels! uitzoeken op kleur en karakter enz. is ook niet vreselijk moeilijk en kost zeker geen geld.. maar ik hou ook wel van hamsters vind alleen dat jullie dat meisje niet zo moeten aanvallen (heb haar profiel niet gelezen maar ga er even van uit dat het een meisje is Knipoog). zij probeert gewoon het allerbesten voor haar hamsters die hamster willen niet eens dat moletje er in ze heeft veel geprobeerd maar ze kan hem er nu wel in laatne maar als die hamster dan dan gewoon niet in gaat? kan me er beter een ander leuk speeltje voor in de plaats zetten. wij hadden ook altijd 2 hamsters bij mekaar en die vonden dat best. er staat ook gewoon altijd als informatie dat hamsters goed bij mekaar kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:50

lottehorse schreef:
ik verziek niks.. vind het alleen sneu dat er weer zo word gedaan hier op bokt.. laat somige mensen. en wat ik al zij hoe het is met hamsteruitzoeken deden mijn ouders.. maar dan alsnog is het niet heel erg veel moeiten. met paarden fokken dat is pas moeilijk. je bent hamsters meestal zo kwijd aan dierenwinkels! uitzoeken op kleur en karakter enz. is ook niet vreselijk moeilijk en kost zeker geen geld.. maar ik hou ook wel van hamsters vind alleen dat jullie dat meisje niet zo moeten aanvallen (heb haar profiel niet gelezen maar ga er even van uit dat het een meisje is Knipoog). zij probeert gewoon het allerbesten voor haar hamsters die hamster willen niet eens dat moletje er in ze heeft veel geprobeerd maar ze kan hem er nu wel in laatne maar als die hamster dan dan gewoon niet in gaat? kan me er beter een ander leuk speeltje voor in de plaats zetten. wij hadden ook altijd 2 hamsters bij mekaar en die vonden dat best. er staat ook gewoon altijd als informatie dat hamsters goed bij mekaar kunnen.

Dat bedoel ik dus, dat ze aan dierenwinkels geleverd worden betekent dat je de lijn niet in de gaten kunt houden, en dus geen goed fokdoel hebt en de soort niet verbetert, maar puur voor het geld fokt (en als je aan fokken verdient, ben je echt goed fout bezig). Lachen

En alleen roborovski's en campbelli's kunnen samen. Syren zijn solitair en leven in het wild ook NOOIT bij elkaar. Knipoog
Dus het is zeer dieronvriendelijk om ze bij elkaar te houden, en ze zullen dus ook gaan vechten en elkaar dood maken. Lukt dat niet, dan worden ze van samenzitten in ieder geval zéker niet gelukkig. Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:09

zullen we even stoppen met op elkaar ingaan? Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:15

Wuis schreef:
Ik ken er heel veel hoor die hun hamsters zo hebben wonen. Haha! Op het hamsterforum heeft iedereen z'n hamsters ongeveer zo gehuisvest. Tong uitsteken

Overigens mogen die van mij ook elke dag loslopen. Lachen

Ja idd bij mij zijn ze ook allemaal zo gehuisvestigd, met genoeg speeltjes radjes, enzv. maar ja ik zit ook op het hamsterforum Haha!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:16

Wuis schreef:
lottehorse schreef:

Dat bedoel ik dus, dat ze aan dierenwinkels geleverd worden betekent dat je de lijn niet in de gaten kunt houden, en dus geen goed fokdoel hebt en de soort niet verbetert, maar puur voor het geld fokt (en als je aan fokken verdient, ben je echt goed fout bezig). Lachen

En alleen roborovski's en campbelli's kunnen samen. Syren zijn solitair en leven in het wild ook NOOIT bij elkaar. Knipoog
Dus het is zeer dieronvriendelijk om ze bij elkaar te houden, en ze zullen dus ook gaan vechten en elkaar dood maken. Lukt dat niet, dan worden ze van samenzitten in ieder geval zéker niet gelukkig. Knipoog

Campbelli's gaat overigens vaak ook niet goed samen in gevangenschap, en roborovskie's zou ik ook niet aan willen raden aan een " beginnende" hamster houder. Knipoog

Bij mij gaat er 1 zak voer in de week door heen, 1 pak zaagsel in een halve week, en dan heb ik nog niet over hoeveel ik kwijt ben met de verzorging, dierenarts kosten, en de aandacht te geven.

Ik ben overigens een fokker in russiche dwerghamsters en ik zou idd niet willen dat mijn hamsters naar een winkel gaan enkel en alleen omdat ik dan niet weet waar ze heen gaan.

Ik heb nu net sinds een paar dagen weer twee rusjes bij elkaar gezet waarvan 1 van een andere fokker komt, en de andere van eigen fok komt. Als dit nestje niet goed is verkoop ik ze of zonder stamboom, en met advies dat er neit mee gefokt mag worden. Of ik hou het nestje zelf dat ik zeker weet dat er niet mee gefokt word.

In de dieren winkel verkopen ze allerlei rusjes, en weten ze gewoon niet wie de ouders zijn, of er ziektes in die lijn zitten, enzv. Vaak kunnen ze wel zeggen dat ze 2 vrowutjes uit het zelfde nest in 1 kooi kan, (dan denken ze 2 verkocht ipv 1) en kunnen ze vaak nog geen eens zeggen of het een vrouw of een man is. Dus wie zegt dan niet dat je 1 man en 1 vrouw bij elkaar zetten.

Dan nog iets, in een dieren winkel vragen ze echt heel erg veel voor 1 dwerghamster (8,00) terwijl als je bij een fokker haalt heb je en een stamboom erbij en je betaalt maar rond de 5 euro.

Dus waarom ga je dan nog bij een dierenwinkel kopen??

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:27

Macchiato schreef:

Meid, daar is bokt een forum voor Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:34

haha id Knipoog maare wij fokken niet voor het geld. Knipoog nooit gedaan geld zat hier. maare fokken omdat we het leuk vonden. kleine beestjes voor alles een huisje zoeken of ze zelf houden enz. er werd zeker wel gekeken naar karakter maar waar je ze naar toe doet dat maakt toch vrij weining uit?? wij hadden 2 hamsters voor het fokken en 1tje voor mij en mijn zusje omdat we het leuk vondne om ze zelf te houden. we hebben zon 7 nesjes gehad en dat is altijd leuk en prima geweest.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:41

Ik heb ook sinds dit weekend een Russische dwerghamster,
deze heb ik van mijn oom en tante gekregen (want ook zij hadden er 2 gekocht uit de dierenwinkel
"omdat die vrouw zei dat dat gezelliger was" en dat ging uiteraard niet goed).
Ik heb 'm met kooi en al gekregen, het is mijn eerste hamster.
Ik vind de kooi zelf wat klein (50 bij 30 bij 50 ofzo) dus ik spaar nu voor een grotere,
maar hij heeft wel plateautjes, een radje, huisje en wc-rollen enzo Ja
Vind het echt zo leuk om naar dat beestje te kijken, zo beweeglijk als hij is Lachen
Ik vind 't wel erg jammer dat zoveel mensen gewoon denken "oh leuk een hamster"
zonder er iets vanaf te weten. Ik heb eerst een paar avonden rondgeneusd op www.dehamster.nl
en ben nu ook lid van 't forum, ook om te zien wat ze wel en niet mogen eten etc.
*alleen heb ik nu voer gekocht wat hij echt niet wil eten, lekker handig Scheve mond *
Ik studeer zelf diergeneeskunde maar ook daar leren we amper iets over hamsters/knaagdieren Verward

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 10:58

lottehorse schreef:

ps. hamster waaren ook zorgvuldig uitgezocht op kleur enz. maar het fokken zelf gaat wel zo makelijk..

Op die manier wel ja, ff kleurtjes bijelkaar gooien.

Wil je de generaties goed voor elkaar hebben en echt op karakter en gezondheid 'fokken"dat kost je dat aardig wat geld en tijd...

En (mijn) dieren op marktplaats zetten zou ik nooit (kunnen ) doen met al die rare figuren op het internet.
Je wilt toch wel min of meer zeker zijn dat een hamster/dierenliefhebber het beestje goede jaren geeft.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:02

assie schreef:
Macchiato schreef:

Meid, daar is bokt een forum voor Knipoog

ik bedoelde op elkaar katten en van het onderwerp afdwalen Knipoog