Hond agressief of spelen??? Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Hond agressief of spelen??? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:57

Wat je ook doet; laat haar NIET afmaken. Dat verdiend ze niet.

Ben je het vertrouwen echt kwijt, doe haar dan idd. terug naar de vrijwilligster van het asiel.

Sommige honden hebben flinke gebruiksaanwijzingen, de onze ook.. Als jij het vertrouwen kwijt bent, snap ik best dat je wilt stoppen. En daar is niets mis mee. Maar inslapen, nee, dat verdiend ze niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:04

Zeer goeie reactie van Janouk!

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 23:19

janouk schreef:
Als ik het goed lees, was het vertrouwen al niet groot in de hond en is nu helemaal weg. Dat maakt dat je angstig gaat reageren als de hond in de buurt van kinderen is in de toekomst, waardoor je bij de hond alleen maar het gevoel versterkt dat er iets aan de hand is en de hond daardoor alleen al super alert zal zijn door de gespannen situatie.
Door jouw angst zal je misschien ook extra hard ingrijpen in de toekomst (begrijpelijk) en misschien vaak onterecht de hond straffen.

Voor de hond en voor jezelf eerlijker om de hond te herplaatsen op een plek zonder kinderen in het gezin met een evenwichtige stabiele leider zodat de hond vertrouwen opbouwt.

Dat is mijn mening. Ik wens je heel veel wijsheid toe.

Dank je voor jouw reactie. Dit is er een waar ik zeker wat mee kan! Helaas dan wel.... want wat je zegt over met angst reageren, is helaas waar.
We zijn nog erg aan het dubben of ze nu wel of niet wegmoet. Dat er iets moet gebeuren is duidelijk.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 23:29

Roane schreef:
Mijn eerste reactie was; doe de hond inderdaad weg, naar iemand die er wel om mee kan gaan! Als je dit gedrag niet eens kan lezen of niet eens kan inschatten waarom heb je dan uberhaupt een hond...
1. met een verleden
2. een ras die niet voor de poes is.

Jij maakt een fout (de hond niet kunnen lezen, ongelooflijk verkeerd handelen door later te straffen) en de situatie niet onder controle te hebben (niet handelen op het moment dat er ongewenst gedrag was).

Ik ga mee met de eerdere post, dat de hond als schrikreactie begon te blaffen tegen het kind. Overduidelijk schrok hij ergens van wakker en reageerde de schrik af door te blaffen tegen het kind wat waarschijnlijk de eerste impuls was.

Doe niet dramatisch en denk na, ik zie niets, maar dan ook niets wat ik als agressief jegens kinderen zou kunnen zien. (alleen maar blaffen nadat ze wakker schrok, da niks... dat jij niks deed, dat is wel wat) Het enige probleem hier ben je zelf, omdat je zelf de hond niet begrijpt. Dan gaan er dingen pas fout.

Dat je ook maar aan afmaken denkt bevestigt al je onkunde...

Reacties als deze zijn niet nodig. Als je alle posts goed zou hebben gelezen, dan kun je er uit halen dat ik afmaken ook geen optie vind! Onkunde vind ik wat erg negatief gezegd. Tuurlijk, ik ben geen prof hondenkenner, maar ben van kleins af aan (3 jaar) opgegroeid met honden en heb dan ook heel wat honden in mijn leven gezien. Daarnaast heb ik mij wel degelijk verdiept in het gedrag van Luna, en heb de keuze om voor haar te kiezen bewust gemaakt. (Dat ik nu pas voor kinderen kies, is een keuze die ik vorig jaar NOOIT had kunnen indenken) (is verder privé, maar heb een nieuwe relatie)

Ik besef mij heel goed dat het moeilijk inschatten is, om op een forum als dit iets te kunnen zeggen over waarom het gedrag zo ontstaan is. Jullie kennen de hond niet, haar gedrag niet, haar reacties niet. En al helemaal niet het verhaal over hoe ze zich verder ontwikkeld heeft, sinds ze bij mij is.
Geloof me, Luna is een schat van een beest, en tot voor zondag zou ik ook hebben gezegd dat ik haar voor 99,9 % vertrouwde met kleine kinderen. (Het is en blijft een dier). Ook de reacties zoals Luna ze geeft, ken ik haar door en door.
De reden waarom ik in mijn eerste post vraag wat er met haar zou moeten, is dan ook omdat ik zondag echt met mijn handen in het haar zat. Het was toen net gebeurd en ik was zelf behoorlijk van slag. Zelfs al zou iedereen hier hebben gezegd dat ze afgemaakt moest worden, dan zou ik het nog niet hebben gedaan, omdat ze niet gebeten heeft.
Wel was de dreiging dusdanig aanwezig, en kwam haar gedrag ook zo uit het niets, dat ik mij degelijk besef dat hier iets mee moet. Ik hoopte dan ook op reacties waar ik iets verder mee kan.
Gedragsterapheut of iets dergelijks is iets waar ik wel serieus naar ga kijken nu. Ik ben nu nog niet zwanger, dat geeft nog wat tijd, maar ik weet wel dat als dit gedrag nogmaals voorkomt, dat ze alsnog terug zou gaan naar haar vorige opvangadres. Nu ben ik er hard over na aan het denken om haar voorlopig sowieso te houden. Als ze eenmaal weg is, dan komt ze niet meer terug.....

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:34

Laat weten wat je ermee doet..! Je zal vroeg of laat een besluit moeten nemen .. en ik ben erg benieuwd welke het word.. Nog heel veel succes.. En denk overal nog is goed over na..Ik weet zeker dat het je gaat lukken Haha! Sterkte nog!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:50

Ik zou hem weg doen, zeker als je zelf kinderen wilt hebben.
Kinderen en honden zijn zowiezo een brandpunt, en dan moet je plus je kinderen op het oog houden, ook alle gedragingen van een hond juist interpreteren en daarop handelen.

En mis je het vertouwen, of heb je wantrouwen gaat het vaak mis, dan is de relatie hond baas tijdens de kinderperiode ook niet bijzonder. Wat nadelig is ten voordelen van de hond.
Inslapen lijkt me niet nodig, maar een nieuw tehuis met baasjes waar hij ofzij goed mee weg en een gedragscursus lijkt me niet verkeerd.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 00:04

katiavl schreef:
Ik zou hem weg doen, zeker als je zelf kinderen wilt hebben.

zomaar een dier weg doen doet niet iedereen snel hoor Tong uitsteken het komt er een beetje grof bij je uit van aah doe maar weg.. denk dat je dit niet zo bedoeld maar het kwam zo over Tong uitsteken vandaar

ook namens mij sterkte met het besluit.. en hoop dat je dr toch kan houden met weer wat vertrouwen die je dan misschien nog op kan bouwen Lachen hoor het wel graag wat je besluit dan is geweest.. Lachen

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 00:09

Als ik mijn besluit heb genomen, dan zal ik het zeker op bokt zetten. Ik wacht sowieso nog bericht af van de vrouw waar Luna een tijd lang verbleven is, nadat ze uit het vorige gezin werd geplaatst. Bij deze vrouw is Luna ook in mijn vakantie geweest. Zij heeft dus echt een goede kijk op het gedrag van Luna. Daarnaast heeft zij ook veel kennis over het gedrag van honden in het algemeen (Martin Gaus gekwalificeerd).
Maar.... ik houd jullie op de hoogte!

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 00:49

gelukkig dat ze haar kent.. dan kan ze zien of ze veranderd is (negatief).. misschien helpt dit met een besluit Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:01

Het klinkt alsof de hond gewoon geschrokken is van het kind.
Waarschijnlijk lag de hond al te slapen toen het kind erbij kwam en is hij wakker geschrokken van haar? Een logische reactie is dan blaffen.

Hoe blafte ze? Met enige hondenkennis is vrij simpel op te maken of ze agressief was of gewoon geschrokken is. Kwam het over alsof ze wilde gaan bijten? Als ze echt agressief was zou ze zich ook niet weg laten jagen doordat het kind de handen in de lucht steekt maar juist dan toehappen omdat dat nog bedrijgender is.
Ik denk dat ze gewoon geschrokken is van het kind, ik zou zeggen; vraag het kind om nog eens langs te komen en zie hoe ze dan doet. Zorg er dan wel voor dat de hond het kind van een afstand aan ziet komen en dat het kind de hond rustig benaderd. Waarschijnlijk is er niets aan de hand.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:08

keek het kind hem in de ogen? dat komt bij honden heel bedreigend over. Ik zou hem niet (zomaar) af laten maken...hij beet immers niet. Zo wie zo vind ik het altijd verstandig, hoe lief de hond ook is, om deze bij kleine kinderen uit de buurt te houden...het blijven ten slotte altijd dieren en in angst bijten honden nu eenmaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:25

Ik heb even het hele topic doorgelezen en plaats nog een reactie.

Ik vind de volgorde van eerst een hond en daarna pas kinderen erg vreemd, zeker omdat het een oudere hond met een verleden is. Maar dat leg je zelf al uit dus ga ik het verder niet over hebben.

Heb je bewust voor een Cane Corso gekozen en heb je je verdiept in het ras? Weet je hoe het karakter is en hoe een normale Cane Corso zal reageren op bepaalde situatie's dan zul je deze hond ook beter begrijpen.
Een Cane Corso is een 'stille' hond, ofwel, ze blaffen weinig. Als de hond het kind als een bedreiging zou zien zou ze niet blaffend op het kind af rennen. Het feit dat ze wel blafte geeft aan dat ze wilde waarschuwen en dus geschrokken is van het kind. Dat ze op het kind afrende kan betekenen dat ze óf wilde spelen, óf wilde verdoezelen dat ze is geschrokken. Je geeft zelf aan dat ze zeker niet wilde spelen dus is het waarschijnlijk de eerste optie. Zoals ik in mijn andere post al zei; als ze agressief was zou ze zich niet weg laten jagen door zwaaiende handen maar juist bijten. Ik denk dus zeker niet dat ze van plan was het kind wat aan te doen.

Het lijkt mij een zeer goede oplossing om nog eens te kijken hoe de hond reageert op het meisje. Neem de hond dan eventueel aangelijnd en zorg ervoor dat het kind de hond niet kan verrassen, zorg dus dat ze het kind van een afstand aan ziet komen, heel waarschijnlijk is er niets aan de hand. Als dat goed gaat is het raadzaam het kind onder begeleiding met de hond te laten spelen. Let er wel op dat kinderen de hond niet als speelgoed zien, de hond dient te allen tijde in zijn waarde gelaten te worden en moet de gelegenheid hebben om weg te kunnen lopen als hij het zat is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 01:58

anneliesdj schreef:
Dat ze op het kind afrende kan betekenen dat ze óf wilde spelen, óf wilde verdoezelen dat ze is geschrokken. Je geeft zelf aan dat ze zeker niet wilde spelen dus is het waarschijnlijk de eerste optie.

Ik bedoel natuurlijk de tweede optie. Bloos

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:19

aswas je hebt e mail van me.
succes en ga wat met de hond doen.
ze moet savonds moe zijn zowel geestelijk als lichaamelijk.
en dan gaan ze geen andere (hobby's) zoeken. want daar hebben ze geen tijd meer voor.

ik heb precies hetzelfde meegemaakt met onze hond, en wij hebben ook een klein kind in huis van 3 jaar.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:50

Dank je voor je mailtje. Ik heb 'm gelezen. Zal ook hier zeker over nadenken.
Eigenlijk heb ik voor mezelf besloten om Luna te houden en de situatie in de gaten te houden. Daarnaast zal ik nóg meer aan haar gedrag werken. Zoals dominantie rollen bepalen (ook al weet ze verdomde goed hoe het in huis bepaald is). Ook laat ik haar nu tijdens het wandelen veel meer commando's doen. Ook al loopt ze braaf haar rondje mee zonder aan de riem te hoeven.
Verder wacht ik alsnog de reactie van haar opvangadres af. Deze laat ik zwaar meetellen, omdat deze vrouw Luna erg goed kent.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:04

heel veel succes.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:59

Ik denk dat je de hond gewoon kan houden, als ik je zo hoor ben je al wat gekalmeerd sinds het gebeurd is. Ik weet van mijn pup dat ze het "eropaf rennen en blaffen" als spelen bedoeld, al doet ze dit zeker niet vaak (andere spelgedragingen veel vaker).

Het kan zijn dat de hond gestoken is door iets, daarvan wakker werd, het kind zag haar wakker worden dus keek naar de hond, de hond kijkt op en wordt door het kind aangekeken. Hieruit kan de hond concluderen dat het kind geprikt heeft.

Ik denk dat je het beste een gehoorzaamheidscursus kan volgen (als je dat nog niet gedaan hebt) zodat de hond ook in dit soort situaties (met veel afleiding) nog naar jou luistert. De omgang met andere honden kan ook haar zelfvertrouwen helpen, wat haar voorspelbaarder maakt.
Verder hebben wij een frisdank-blikje met grind erin, waarmee we rammelen als de hond iets doet wat niet mag. Als er een kind in huis is, kun je zo'n blikje erbij houden om te rammelen, om de aandacht af te leiden en tegelijkertijd te straffen. Loopt de situatie alsnog uit de hand, dan kun je het blikje tussen kind en hond op de grond gooien, het blikje is dan bedreigend, niet het kind, en dan zal de verdere aandacht op het blikje gevestigd worden.

Ik denk dat als jij een baby krijgt, deze hond heel veel hiervan zal pikken, jij bent de alfa, jij krijgt baby, zij helpt de roedel door de baby te beschermen. Een vreemd kind is heel iets anders dan het kind van de alfa. Als er andere kinderen op bezoek zijn, is een bench wellicht een oplossing: een slaapkamer waar de hond veilig en beschermd is, een leuke plaats waar rust te vinden is.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:02

Ik ben inderdaad al wat meer gekalmeerd. De eerste post die ik schreef, toen was het net een uur terug ofzo gebeurd.
Wat de aanleiding is geweest, zullen we nooit weten. Het kind deed in ieder geval niks verkeerds (ook niet kijken of iets dergelijks).
En tja, Luna, die is weer dezelfde lieve hond zoals ik haar ken.
Ook naar haar maatjes toe (Border Collie en twee katten). Erg vreemd dus. En hopelijk een eenmalige actie.
Wel ga ik binnenkort eens "toevallig" langs een uitgaande school lopen. Puur om te kijken wat haar reacties zullen zijn. (en ja, natuurlijk aangelijnd).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:05

Heb je haar sinds het voorval al weer met kinderen gezien dan?

En nogmaals; waarom heb je voor een Cane Corso gekozen en heb je je verdiept in het ras?

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:07

Waarschijnlijk is je hond gewoon ergens van geschrokken. Kan gebeuren. Het is altijd oppassen met kinderen en honden maar ik denk niet dat je hiervoor je hond weg hoeft te doen of hoeft te laten afmaken hoor. Knipoog Gewoon opletten en nooit en te nimmer alleen laten met kinderen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:09

Ik denk ook dat ze geschrokken is. Onze hond heeft dat zo vaak, en die gromt dan ook echt, maar iets kwaads in de zin van bijten/aanvallen heeft die nog nooit gedaan, al 13 jaar niet..

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:11

Nee, ik heb geen kinderen meer gezien sinds zondag. Maar aangelijnd durf ik het wel aan. Los absoluut nog niet!!!
Waarom ik voor een Cane Corso heb gekozen?
Toendertijd was er absoluut geen sprake van kinderen willen (nu heb ik een nieuwe relatie, en wil ik maar wat graag!!!). Daarnaast heb ik bewust gezocht naar een hond die wel binnen een gezin kon wonen, goed om kon gaan met andere dieren en toch een beetje een stoer uiterlijk had.
Deze hond wat ik gekocht heb, had als beschrijving: Kan goed omgaan met kinderen, honden, paarden en katten. Loopt los mee, zelfs in de stad. Is erg gericht naar zijn baas. Deze hond is opgegroeid met een klein kind en gewend aan diverse dieren.
Natuurlijk ben ik niet alleen op deze tekst afgegaan, maar ben ook gaan kijken naar de hond en heb haar 3 maanden op proef gehad. Daarnaast heb ik veel gelezen over de Cane Corso op internet en heb ik nauw contact gehouden met de vrouw waar Luna toendertijd geplaatst was als opvang. Sinds vorig jaar is ze dan ook een flink stuk gegroeid wat innerlijk betreft, en van bange hond, uitgegroeid naar een hond die heel voorzichtig toch naar vreemden toe durft te komen. Heeft dan ook de nodige energie gekost, en ook uitleg naar de "vreemden" toe.
Wat haar gedrag betreft, een prima hond. Maar dit incident maakte toch een grote schrikreactie bij mij los! En logisch ook. De situatie zag er gewoon erg bedreigend uit. Als ik haar nu weer zie liggen, dan lijkt het ook alsof ze zondag gewoon even een andere hond is geweest.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:13

Wij hebben al behoorlijk wat honden in de opvang gehad voor een stichting. Eén van die honden (ik was toen nog maar tien ofzo) schrok regelmatig door mijn drukke gedrag en sprong dan ook grommend op. Maar hij bedoelde echt niet mij te bijten ofzo hoor, zodra hij het doorhad ging hij gewoon weer liggen en sliep verder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:19

Als je je in het ras hebt verdiept weet je ook dat de Cane Corso van zichzelf geen allemansvriend is maar juist gereserveerd tegenover vreemden. Dat ze dus niet dolenthousiast op vreemden afstormd is te verwachten. Mijn Duitse Dog pup is net zo, heel gereserveerd, met goede begeleiding wordt het beter maar hij zal nooit een allemansvriend worden, dat verwacht ik ook niet en wil ik ook niet. Ik heb heel bewust voor dit ras gekozen omdat het karakter mij zo aansprak en een karakter kun je 'kneden', ook dat van een wat oudere hond.

Ik ben erg benieuwd hoe de hond reageert als het meisje weer langskomt. Ik hoop dat je dat binnenkort eens kunt vertellen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:23

anneliesdj schreef:
Als je je in het ras hebt verdiept weet je ook dat de Cane Corso van zichzelf geen allemansvriend is maar juist gereserveerd tegenover vreemden. Dat ze dus niet dolenthousiast op vreemden afstormd is te verwachten. Mijn Duitse Dog pup is net zo, heel gereserveerd, met goede begeleiding wordt het beter maar hij zal nooit een allemansvriend worden, dat verwacht ik ook niet en wil ik ook niet. Ik heb heel bewust voor dit ras gekozen omdat het karakter mij zo aansprak en een karakter kun je 'kneden', ook dat van een wat oudere hond.

Ik ben erg benieuwd hoe de hond reageert als het meisje weer langskomt. Ik hoop dat je dat binnenkort eens kunt vertellen.

Nee, inderdaad de Cane Corso is geen allemansvriend. Dat wist ik ook, en dat is ook iets wat ik prima vind aan dit ras. Mede juist omdat ze gericht is op 1 baas, heb ik voor een Cane Corso gekozen (tja, als je 's avonds alleen over staat wil gaan, dan is zo'n hond ideaal!). Maar Luna is in het verleden waarschijnlijk mishandeld geweest en was dus echt bang voor vreemden. Dat gedrag heb ik er al een beetje uitgekregen. Dat is wat ik bedoelde met mijn vorige post.

Verder hoop ik ook dat ik binnenkort kan vertellen hoe Luna op dat meisje van afgelopen zondag heeft gereageerd. Maar, de ouders van haar zijn ook erg geschrokken, en willen zelfs liever zelf niet alleen met haar in dezelfde omgeving zitten. Laat staan dat ze hun dochtertje "bloot stellen" aan Luna.
Maar goed, mocht Luna daadwerkelijk haar hele leventje bij ons mogen slijten, dan zal dit toch zeker opgebouwd worden en in goede banen worden geleid.