ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kristinka

Re: ARME BEESTEN!! Cavia's en konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:57

Als je vooral cavia's onbeperkt eten zou geven, dan eten ze zich dood. Ze hebben geen grenzen. Bij konijnen valt het wel mee, maar waarom alleen cavia's&konijnen? Honden & Katten krygen toch ook maar 2 bakjes ofzo per dag?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:16

Ik ben zeker dat als onze konijnen ad lib. (onbeperkt) brokken zouden krijgen, ze echt moddervet zouden worden, ookal kunnen ze de hele dag vrij in de tuin lopen. Ze blijven echt eten tot de pot op is. Als ze bij ons honger hebben, kunnen ze altijd hooi knabbelen, dat is veel gezonder en een ideale bezigheidtherapie.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:22

Mijn 'arme' cavia's krijgen maar 1 handje voer per dag per beest. Ik ben van mening dat dit genoeg is, en wil ook dat ze het hele bakje leeg eten, zodat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen. Hiernaast krijgen ze 2-3 keer per dag verse groente en natuurlijk onbeperkt hooi en heel af en toe een knaagstaafje. Als het goed weer is, gaan mijn cavia's lekker de hele dag buiten de ren in, maar dan krijgen ze wel weer minder groente (ivm diarree).
Mijn twee konijnen krijgen 1 bak voer per dag. Ze lopen vrij in de tuin, dus kunnen zoveel lekkers eten als ze willen. Hooi krijgen ze onbeperkt, en iedere morgen krijgen ze een droge boterham of beschuit. Tussendoor krijgen ze ook wel eens een appel of wortel.
De dierenarts is altijd heel tevreden met hoe mijn beestjes eruit zien.
O ja konijnen worden ook 2 keer per jaar geënt.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:48

op de zak van het eten van mijn konijn staat : 'een gemiddeld volwassen konijn mag 50 gram voer per dag'
en dat verdeel ik over de dag, 's ochtends krijgt ze 25 gram en 's avonds 25 gram.
heb zelfs 2 dagen geleden nog gewogen hoeveel ik mn konijn nou geef en gekeken hoeveel ze mag, en ze krijgt genoeg.
als ik haar bakje helemaal vol zou gooien en zodra die leeg is weer volgooien is ze binnen de korste keren moddervet.
zo'n beest weet niet uit zich zelf hoeveel die mag eten.
Voor de rest krijg mn konijn elke dag vers hooi(dus ook onbeperkt)
Overdag zit ze lekker in de ren(als ze wil kan ze ook in dr hok) en daar heeft ze ook gras.
Ze krijg ook wel eens verse groente, of een snoepstengel.

en dan wil jij zeggen dat mijn konijn een arm beest is.
Ze ziet er super uit, altijd alert, mooi glanzend vachtje(ergens gelezen dat een glanzend vacht een teken van gezond zijn en lekker in zn vel zitten is) ze rent vrolijk rond.

Lijkt me niet verstandig om ze onbeperkt eten te geven, denk dat een groot deel van de konijnen(of cavia's) blijft eten tot het bakje leeg is, en dan maakt het niet uit hoeveel beweging die ook krijgt, dan zijn ze binnen de korste keren moddervet.

Zal even hier neerzetten wat in een boekje staat wat ik van de dierenarts heb gekregen ; 'konijnen horen een slank en gespierd lichaam te hebben. Je moet de ribben kunnen voelen zonder dat daar een dikke laag vet over zit'
als je konijn te veel eten krijgt lijkt me dat er wel degelijk een dikke laag vet over zit.

meestal staat er op het voer wat je koopt hoeveel een gemiddeld konijn mag, als ik jou was zou ik je daar aan houden.
stond trouwens ook in dat boekje 'dat lijkt misschien weinig, maar is meer dan genoeg'
als je konijn ook nog onbeperkt hooi heeft is dat meer dan genoeg.

voor een mens is het ook niet gezond om te veel te eten, waarom zou het voor een konijn/cavia of ander dier dan wel gezond zijn.. Knipoog

Beauty_yana0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:17

Wij gaven onze 4 konijnen eerder eten wanneer heb bakje leeg was.
En vaak was dit 3x per dag, maar ze werden toch echt al dik daarvan!
Nu is het 1x per dag een bakje, met vaak wat wortels en groenvoer en hooi erbij.
En nu zijn ze niet te dun maar ook zeker niet meer te dik!
Ben het dus niet eens met dat ze onbeperkt eten moeten krijgen, want volgens mij eten die van mij zich dan letterlijk dood!

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:58

er zijn konijnen die teveel eten die als het ware door blijven eten. wat een slecht gevolg kan hebben. maar dat zijn uitzonderingen. mijn konijnen krijgen een half hantje brokken meer dan dat ze nodig hebben en verder krijgen ze veel lekkernijen en kunnen ze zoveel hooi eten als ze willen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 09:59

Je moet het zelf weten, maar ik sluit me bij Emytje aan. Heb zelf ook twee caafs, en ook zij krijgen onbeperkt hooi, maar beperkt voer.
Beweging geven; doe dat niet in die cavialoopballen; ze moeten daar met een holle rug in staan en dat is niet zo goed voor ze Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 10:03

Hoeveel konijnen en cavias sterven niet van hartvervetting door die volle bakjes? Ik heb er al vele gezien...Vooral nu in de zomer, als de temperaturen hoog kunnen oplopen, hebben dikke dieren het bijzonder moeilijk... Ze gaan minder bewegen en komen in een neerwaartse spiraal...

Ik denk dat iedereen het hier wel duidelijk over eens is:

Hooi moet onbeperkt gegeven worden, brokjes voer je best met mate!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:46

Mijn cavia's en konijnen hebben altijd zoveel voer mogen eten als ze wilden. Ik koos wel altijd voor de samengeperste konijnenkorrels, daar zit alles in, en dan kunnen ze ook niet alleen het lekkerste eruit halen, zodat het gezondste blijft liggen.
Mijn cavia's kregen die konijnenkorrels ook gewoon en die zijn heel oud geworden en altijd gezond. Ja Ik gaf ze natuurlijk wel elke dag groente en fruit voor de vitamines, en dat was wel beperkt. Ja

Ze waren nooit te dik, want beweging hadden ze zat in hun ruime hok en grote buitenren. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:01

Beweging is idd wel een goede voorwaarde. Als je konijn of cavia alleen maar in een hokje zit en nooit eruit komt, bestaat de kans op gezondheidsproblemen idd meer.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:17

Lees het regelmatig...Mijn konijn wil geen hooi eten...Blijkt dat dat beest de hele dag brokjes heeft staan...onbeperkt...
Konijn vind die brokjes lekkerder en eet geen hooi meer...Terwijl hooi toch echt het allerbelangrijkste is...

Tja ook mijn caafjes kregen onbeperkt brokjes...Maar dan moet ik er bij zeggen dat ze 3 dagen met een bakje deden en
dus niet overaten...Als ze het meteen leeg hadden gehad was het beperkt geworden...
Mijn nijnen krijgen elke avond een flinke hand brokjes voor 2en...en de hele dag een vol hooiruifje...Regelmatig een stukje
groenvoer/fruit en soms een stukje brood wat ik altijd gedroogd heb liggen...

Toen ik ze meer voerde (2 hand vol) werden ze indd dikker...vooral mijn voedster (hangoor, die idd onbeperkt at)...die heeft
toen een enorme wam ontwikkeld...Mooie vetopslag...Ach ja...zit er nou eenmaal...

Nooit zomaar onbeperkt voeren...Dat is echt niet gezond...Dat geld voor alle dieren (zeker voor degene die geen stop hebben)

Edit: mijn nijnen zitten niet in een hokje maar lopen vrij op het balkon...

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:38

TS reageerd niet meer Clown maar ben toch wel benieuwd of ze dr mening al veranderd heeft of dat wij nog hard door moeten "zeuren" Tong uitsteken ?!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:59

maar, hoe komt het dan dat mijn cavia 12 is geworden met onbeperkt voer?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:12

Nathachou schreef:
TS reageerd niet meer Clown maar ben toch wel benieuwd of ze dr mening al veranderd heeft of dat wij nog hard door moeten "zeuren" Tong uitsteken ?!

nou, ik weet nu echt niet meer wat ik doen moet... Huilen Maar arme beesten als titel was toch wel overdreven inderdaad, sorry Bloos

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:14

Marloez schreef:
Mijn cavia's en konijnen hebben altijd zoveel voer mogen eten als ze wilden. Ik koos wel altijd voor de samengeperste konijnenkorrels, daar zit alles in, en dan kunnen ze ook niet alleen het lekkerste eruit halen, zodat het gezondste blijft liggen.
Mijn cavia's kregen die konijnenkorrels ook gewoon en die zijn heel oud geworden en altijd gezond. Ja Ik gaf ze natuurlijk wel elke dag groente en fruit voor de vitamines, en dat was wel beperkt. Ja

Ze waren nooit te dik, want beweging hadden ze zat in hun ruime hok en grote buitenren. Knipoog

tja die van mij mogen ook gewoon los lopen in de tuin Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:15

Ilsje_ schreef:
maar, hoe komt het dan dat mijn cavia 12 is geworden met onbeperkt voer?

12 kunnen ze vrijwel niet worden..
Ik heb een cavia van 9 gehad die ingeslapen is, dit hebben ze opgeschreven en naar alle klinieken in NL doorgestuurd omdat dit de oudste caaf was die bekend stond in NL.
Ik geloof niet dat je na die 9 jaar nooit meer naar de DA bent geweest.

tevens kreeg mijne onbepekert, omdat hij er gewoon een hele dag over deed met 50 gram brokjes, eens beetje eten, dan slaapje doen, dan spelen, dan buite, dan eten, dan weer slape
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 11-08-07 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:16

Citaat:

nou op uitzonderingen na

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:17

saskiakefie schreef:
Citaat:

nou op uitzonderingen na

geloof dr weinig van, dan zou dit bekend zijn bij de klinieken, ik heb serieus nogsteeds contact met die kliniek die toendertijd mijn caaf heetf laten inslapen en zij zeggen dat er nog geen cavia ouder is geworden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:18

WIl hier tevens niet mee zeggen dat Ilse liegt hoor Knipoog
maar kan t gewoon niet geloven omdat het niet bekend is bij de klinieken in NL.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:47

Vindt 12 toch wel beetje overdreven klinken, sorry. De gemiddelde leeftijdsverwachting voor een caaf is nl een jaar of 5, 6. 9 Is al zeer uitzonderlijk en heelhoogbejaard Knipoog Clown

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:34

Heb even gezocht...Klinkt mij ook niet echt reeel een cavia van 12...Maar!!!...Op de site van 'de grote cavia' staat
het volgende...

Oudste cavia ooit

Cavia's worden gemiddeld zo'n jaar of vijf, zes oud. Sommigen worden iets ouder.
Maar de oudste cavia ooit werd maar liefst 14 jaar en 10 maanden oud!
Hij heette Snowball, en zijn baasje was meneer Wall in Nottinghamshire, England.
Snowball stierf op 14 februari 1979.

Dit is natuurlijk wel de uitzondering op de regel...Laat dat duidelijk zijn...Was gewoon even nieuwsgierig...

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:24

Mijn konijn zit in een hok van ong. 1,5m bij 2m, daar zit gras in een een leuke schuilplek onder klimop. Hij krijgt s'avonds hardvoer en een beetje hooi in de schuilplek, hij rent de hele dag vrolijk rond (denk ik) Maar hij is wel alleen, nou mogen de kippen dr bij, maar die vinden hem eng, en de dierenwinkel heeft alleen mannetjes, en dan gaat ie vechten :S Heeft er iemand nog een vrouwtje voor me in de buurt van Hillegom?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:28

Het ligt aan het dier. Ik heb 5 cavia's. 2 daarvan zijn moddervet, die krijgen nu dus 1 keer per dag brokjes en 2 keer per dag een flinke pluk hooi en groente. De ander is wat mager en eet niet goed, die krijgt onbeperkt, dus zoveel als hij wil.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:26

Jolliegirl schreef:
WIl hier tevens niet mee zeggen dat Ilse liegt hoor Knipoog
maar kan t gewoon niet geloven omdat het niet bekend is bij de klinieken in NL.

Daar kwam het wel op neer bij je vorige post, maar ik had toch niks te bewijzen, die cavia is bij ons geboren. Die kwam omdat we (perongeluk) een zwangere cavia hadden gekocht.

T maakt mij nou eenmaal niet uit dat jullie mij allemaal niet geloven (iedereen vroeg altijd als ik het over mijn cavia had of tie nou nog niet dood was) maar ik weet het, alleen ik heb niks te bewijzen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:29

ik heb ze even (2 dagen) wat minder brokjes gegeven, en het werkt echt niet goed.. Mijn konijn is inneens heel sloom, loopt minder en ligt vooral. Ik denk dat ik toch maar weer gewoon ga voeren, dit is ook niks