uilen als huisdier???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xje_kim

Re: uilen als huisdier???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:57

maar zo zijn wij niet op het idee gekomen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:26

zeg ik dat dan? Ik verwijs naar HP omdat ik hetzelfde zie gebeuren als toen met dalmatiers

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:56

Citaat:
fretten leven niet eens in het wild. Nog nooit gedaan ook.

Klopt, alleen zijn ''neef'' de bunzing leeft in het wild...
Veel mensen denken helaas nog steeds dat fretten wilde beestjes zijn, net als men nog vaak denkt dat het knaagdieren zijn... Boos!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:05

de fretten die wij kennen. Zijn ooit gefokt door mensen voor de jacht

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 16:46

Nakisha schreef:
Citaat:
fretten leven niet eens in het wild. Nog nooit gedaan ook.

Klopt, alleen zijn ''neef'' de bunzing leeft in het wild...
Veel mensen denken helaas nog steeds dat fretten wilde beestjes zijn, net als men nog vaak denkt dat het knaagdieren zijn... Boos!

en zo denken mensen ook dat uilen nog wilde dieren zijn....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:06

Fretten zijn toch bunzingen? Alleen de "tamme" versie

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:39

fretten zijn geen bunzingen. Fretten zijn gefokt door mensen voor de jacht. Het is wel familie van de bunzing.
Fretten hebben ook nooit in het wild geleefd, het is echt een dier wat door mensen is "gemaakt".

xje_kim: Maar uilen zijn ook nog wilde dieren. Ze komen nog volop in het wild voor. Dus kan je heb absoluut niet vergelijken met de fret.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:37

ok, had altijd geleerd dat een fret een tamme bunzing was, weer wat geleerd Knipoog

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 16:35

ziggy_janet schreef:
fretten zijn geen bunzingen. Fretten zijn gefokt door mensen voor de jacht. Het is wel familie van de bunzing.
Fretten hebben ook nooit in het wild geleefd, het is echt een dier wat door mensen is "gemaakt".

xje_kim: Maar uilen zijn ook nog wilde dieren. Ze komen nog volop in het wild voor. Dus kan je heb absoluut niet vergelijken met de fret.

ja...wilde uilen komen in het wild voor ja, maar er bestaan ook tamme uilen(die dus in gevangenschap geboren zijn),net zoals mijn uil Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 01:10

Kim, ik snap heel goed wat je bedoeld, maar de uil is (nog) geen gedomesticeerd dier... en valt daarom dus nog steeds onder de categorie wilde dieren. Ik geloof trouwens dat dit zelfs voor de papegaaiensoorten ook geld!

Kijk eventueel op de site van stichting aap, ik geloof dat die er ook een uitleg over op hun website hadden staan.
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 05-08-07 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 01:15

Citaat:
Huis + dier is niet huisdier
Stichting AAP vertelt al jaren dat niet-gedomesticeerde dieren geen geschikte huisdieren zijn. Hoewel je sommige uitheemse dieren wel kunt trainen, is dat absoluut niet hetzelfde als domesticatie. Wat onderscheidt honden en katten nu precies van uitheemse dieren zoals apen, wasberen of poolvossen?

Volgens Van Dale is domesticatie "het tot huisdier worden of maken van wilde dieren". Deze definitie is wel erg kort door de bocht. Belangrijk is dat een gedomesticeerd dier veranderd is ten opzichte van zijn wilde voorouders. Domesticatie betreft dus een proces waarbij wilde dieren, door bepaalde vormen van kunstmatige selectie, huisdierkenmerken gaan vertonen, waardoor de mens in staat is hen gemakkelijker te gebruiken.

Veranderende selectie
Al eeuwen geleden veranderde de mens voor bepaalde soorten, zoals runderen, schapen, honden en katten, de natuurlijke selectie in een kunstmatige. Bioloog Charles Darwin schreef eind vorige eeuw in The Origin of Species (Het ontstaan der soorten) over natuurlijke selectie: het is het vermogen van de meest geschikte dieren om voor nakomelingen te zorgen. Alleen van die dieren worden de erfelijke eigenschappen dus doorgegeven aan de volgende generatie. Door kunstmatige selectie besliste ineens de mens welke dieren zich wel of niet mochten voortplanten, hij fokte niet met agressieve en gevaarlijke individuen en hij beschermde jonge dieren, die het in de natuur misschien niet hadden gered. De mens bepaalde daarmee in feite welke erfelijke eigenschappen de nakomelingen kregen. Op die manier zorgden we ervoor dat geselecteerde diersoorten zich aan ons zouden aanpassen en voor ons nuttig werden als lastdier, vleesproducent of gezelschapsdier.

Huisdierkenmerken
Klassieke huisdieren zijn al eeuwen gedomesticeerd en vertonen trekken die hen duidelijk onderscheiden van hun voorouders. Vaak laten ze een grotere variatie zien in lichaamsgrootte en -bouw, huid, pels en pluimen en zijn ze vruchtbaarder. Een kleiner hersenvolume zorgt dat hun zintuigen minder goed op prikkels reageren.
Bovendien gedragen huisdieren zich anders dan hun wilde voorouders. Ze reageren minder heftig op veranderingen in hun omgeving en dit is te zien in verminderd paniek- of vluchtgedrag en lagere algemene activiteit. Daarbij houden ze vaak hun hele leven jeugdige gedragskenmerken, zoals speelgedrag. Dit in tegenstelling tot niet-gedomesticeerde dieren, zoals apen of vossen, waarbij dit gedrag tijdens de puberteit zal verdwijnen en overgaat in dominant gedrag, met alle gevolgen van dien.

Verwarring
Dieren gefokt in gevangenschap vertonen soms dezelfde kenmerken als huisdieren, zoals het niet volledig tot ontwikkeling komen van hersenen en zintuigen. Dit kan komen door gebrek aan prikkels waaraan ze in de natuur wel worden blootgesteld en de stress van gevangenschap. Het gaat hier altijd om niet-erfelijke veranderingen. De overeenkomst tussen gevangen genomen wilde dieren en huisdieren wekt de illusie dat de wilde dieren gedomesticeerd zouden zijn.
Een schattig vosje is daardoor snel aangeschaft. Als blijkt dat het dier altijd zal proberen te ontsnappen, nooit gehoorzaam aangelijnd wil worden en zich alleen naar het winkelcentrum laat sleuren, wordt het afgedankt. Vergelijkbare teleurstellingen zien we bijvoorbeeld bij wasberen, eekhoorntjes en wallaby's.

Hopelijk realiseren eigenaren en toekomstige kopers zich ooit eens dat domesticatie een langdurig en ingrijpend proces is. Fok in gevangenschap of opvoeding met een flesje zijn onvoldoende om een niet-gedomesticeerd dier tot huisdier te maken.

Dit is dus het stukje van stichting AAP over gedomesticeerde- en wilde dieren.

Ook de website van valkerij.nl heeft een zeer duidelijke mening; roofvogels zijn géén huisdieren en mogen ook niet als dusdanig worden beschouwd.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 08:31

ze hebben het hier over vossen en beertjes enz.
gizmo en dopey zijn dus met de hand opgevoed, en ze zijn erg gelukkig hier, gizmo weet niet eens meer dat ze een uil is(zij is gewoon een knuffeltje)dopey die is onwijs speels en een beetje mans(komt met wijde vleugels op je af, en dan vliegt hij weer weg, dan begint hij te gillen tegen je enz)maar ook dopey kan erg knuffelen...Haha!
ik vind dit geen wild meer.
kijk is http://www.falconiformes.nl of http://www.dekeijzer-roofvogels.nl

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:39

Prachtige websites, maar ik zie daar ook nergens staan dat uilen gedomesticeerd zouden zijn... of heb ik daar overheen gelezen?

Stichting aap heeft helaas geen apart stuk over uilen, ze noemen ze wel in hun artikelen, maar toevallig niet in deze. Het ging mij hier vooral om het stuk over gedomesticeerd of niet. Knipoog

Ik geloof trouwens absoluut dat je uilen tam zijn hoor, daar doe ik ook niks aan af. Lachen Maar dat maakt de diersoort uil niet gedomesticeerd, dat bedoelde ik. Lachen

Tja, het blijft een discussie... ik vind uilen zelf geen geschikte huisdieren, maar ik hoop dat je veel plezier blijft hebben van jou uilen. Lachen

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 13:04

de een vind hem idd wel als huisdier kunnen, de ander niet...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:44

Zie dit topic nu pas.
Bij ons thuis is dit ook een onderwerp, sterker het wordt steeds meer onderwerp Haha! .
Mijn zoon van 9 is al jaren geobsedeerd door roofvogels en uilen namelijk en hij wordt natuurlijk, waar ieder ander jongetje van zijn leeftijd politieman of brandweerman wordt, valkenier Knipoog .
Hij vindt dat, naast al onze andere échte huisdieren, het tijd wordt voor een roofvogel.
Uiteraard beginnen we daar niet aan . Wel hebben we hem beloofd dat als zijn enthousiasme aanhoudt we over een aantal jaar eens zullen kijken of hij een opleiding kan doen en als hij zijn papieren heeft en nog steeds enthousiast is praten we weer verder.
Uiteraard vindt hij het niet eerlijk, want ik had op zijn leeftijd wel een uil (ransuil). Als klein bolletje wol bij ons gekomen. Grootgebracht, leren vliegen en vervolgens leren jagen. Toen hij een goed jaar oud was was hij klaar om op eigen wieken te gaan en is hij uitgezet. Toch vind ik uiteindelijk dat het mooiste dat zo'n dier weer terug kan zijn eigen leefomgeving in.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 14:09

ik zou een jongetje van 9 ook geen uil geven,
waarom namen jullie een uil als jullie hem daarna weer in de natuur zetten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:13

Hij is bij ons gekomen omdat anderen hem zonodig uit het nest moesten halen. Als wij hem niet hadden opgevoed was hij afgemaakt omdat er geen gelegenheid was om een jong uiltje op te voeden waar hij afgegeven was.
Overigens krijgt een kind van 9 van mij geen enkel dier, alle dieren die wij hebben zijn van mij Knipoog .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:24

over gedomesticeerd zijn.. Een tijger die in gevangenschap wordt geboren is ook geen gedomesticeerd dier, dus waarom zou dat voor een uil wel gelden?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:47

Citaat:
Een tijger die in gevangenschap wordt geboren is ook geen gedomesticeerd dier, dus waarom zou dat voor een uil wel gelden?

Klopt geheel.

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:31

ja daar heb je gelijk in...Lachen
maar toch vind ik een tijger wel anders dan een uil, onze uilen hebben de ruimte en zijn echt tam, tijgers kunnen nooit zo tam worden als uilen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:57

Uhoh Kim, dát is dus niet waar... ik heb ooit op TV een documentaire gezien over een man met een circustijger die hij van welpje af aan met de fles had gevoed. Dat beest was als volwassen tijgerin een KNUFFELTJE! Ze wilde zelfs bij hem op bed slapen, waar hij haar letterlijk af moest trappen om niet geplet te worden... waarop ze dan vrolijk liep te snorren!

Sommige wilde dieren, zoals dus ook jou uilen, kunnen absoluut tam worden hoor. Lachen

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:01

een tijger,een knuffeltje? haha! Tong uitsteken
maar toch vind ik een tijger wel weer wat anders dan een uil, tijgers hebben echt veel ruimte nodig om lekker te rennen enz.
en onze uilen hebben veel ruimte om lekker te vliegen...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:21

Klopt, da's waar, een uil is heel wat makkelijker (en ongevaarlijker) dan een tijger, hihi. Knipoog Knipoog

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:09

ik zou zelf ook niet een tijger nemen Tong uitsteken
dan ga je hem uitlaten en zie je iedereen met een boog om je heen lopen Tong uitsteken wel cool, maar ik ben zelf ook bang van tijgers:P dus het is niet zo handig om er een te nemen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:39

Hier in Nederland is dat gelukkig ook verboden. Echter, in Amerika heb je van die idioten!! In Texas schijnen nog steeds mensen met een tijger in de achtertuin te zijn, ongelooflijk... daar moet je toch niet aan denken...!