"Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimDai

Re: "Het is MIJN hond, dus ik mag hem een tik geven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:04

Je moet je ook verplaatsen in het gedrag van een dier. Wel eens een paar honden elkaar zien slaan? Nou ik niet
Even in het nekvel knijpen in een betere afstraffing maarja een boze stem kan ook al helpen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:23

KimDai ,honden bijten elkaar,en geloof me,ze nippen hier niet,ze zitten echt vast,vaak met gevolg wat hechtingen...
Afbeelding

zo dus..nou dan val ik nog reuze mee zullen we maar zeggen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:50

zo dat ziet er heftig uit zeg!

moet zeggen dat mijn russel ook met regelmaat in de wangen van de bull hangt maar goed daar vraagt hij dan ook wel om Haha!

Ben het er mee eens dat je je hond wel degelijk mag en moet kunnen corrigeren en niet altijd maar met fluwelen handschoenen aan moet pakken,dat doe je maar bij een yorkje ofzo (hoewel terrier Tong uitsteken )

mijn honden worden zeker niet altijd met fluwelen handjes aangepakt...de terrier negeerd mij gewoon in bepaalde gevallen(overmatig blaffen) ,en dit ligt net aan opvoeding maar puur aan karakter want zelfs de hondenschool krijgt het er niet uit! (en ik begin niet aan zo een halsband)

de bull die voelt geen moer...die vind het een heerlijke massage als ik m bij zijn nekvel pak Haha!

zelf ben ik niet zo'n slaanerige typje maar wel een schreeuwerig typje Bloos
ik straf voornamelijk met stem en heb daar soms wel eens meer dan Nee of Foei bij nodig ,dus een fiks bulk geluid en mijn kleine strotje
en ja sommige mensen kunnen dit aso vinden maar ze luisteren dan vaak wel en dat zonder te slaan! Knipoog

bij totale negeringsacties dan kom ik ze halen en dan leg ik ze tegen de grond in combi met stemstraf
en ja bij de jack ziet dat er zielig uit omdat ze nog maar zo klein is(en altijd gaat gillen al raak ik r amper aan ) en bij de bull ziet het er ook zielig uit omdat hij zo groot en zwaar is en er dus best wat kracht bij gepaard gaat Nagelbijten / Gniffelen

tuurlijk gaat echt voluit schoppen en slaan veels te ver! maar bij een fiks dominante hond( van zwaar gewicht zeker) mag je best wat harder zijn

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:55

laat ik het zo zeggen,als ik mijn honden een "klopje" geef vanwege het braaf zijn,dan sla ik ze ws al harder als dat ik ze een corrigerende mep verkoop,alleen omdat ik daarbij heel boos ben,is die mep wel duidelijk een correctie,en een belonend klopje met leuke woordjes erbij een beloning....

haha mijn dogoreu zal je ook nooit horen,wat er ook gebeurd,man daar lopen paarden gewoon overheen(wessel is er nog weleens overheen gewalst),en die piept niet ,niets,nooit hoor je die hond,maat het teefje,als je al wijst dan schreeuwt het al,daar zal een corrigerende tik ws een heel erg "AACCHHHH" gevoel oproepen bij mensen,al sla je mis,dan gilt het...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:03

kimmie261 schreef:
haha mijn dogoreu zal je ook nooit horen,wat er ook gebeurd,man daar lopen paarden gewoon overheen(wessel is er nog weleens overheen gewalst),en die piept niet ,niets,nooit hoor je die hond,maat het teefje,als je al wijst dan schreeuwt het al,daar zal een corrigerende tik ws een heel erg "AACCHHHH" gevoel oproepen bij mensen,al sla je mis,dan gilt het...

haha hier precies hetzelfde verhaal ! Clown

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:31

Nee wij hebben ook een teefje, maar die gilt of blaft eigenlijk nooit Alleen als je Animal Planet aanzet heb je de hele dag feest en gisteren ontdekte ze ineens het konijn van de buren Ja Beetje grommen enzo, dus ik corrigeren. Vertelde de buurvrouw mij dat het konijn en de hond vanmiddag al samen bij hun achterhuis gelopen hadden Clown

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:47

Als we toch mensencorrecties en dierencorrecties gaan vergelijken, mag mijn buurmeisje van 2 of 3 dan een spuitje krijgen? Nagelbijten / Gniffelen
Wanneer een dier/kind wordt opgevoed met het ontwijken van confrontaties, krijg je situaties waar niemand blij van wordt. In het voorbeeld van mijn buurmeisje: om acht uur 's ochtends begint ze 'n spelletje schreeuwen. Als opa en oma daar wat van zeggen, gaat ze krijsen. Dus? Er wordt niets van gezegd, sterker nog, er wordt maar meegedaan. Dus terugschreeuwen en zelfs toeteren met de auto. Scheve mond

Natuurlijk bereik je met consequent handelen veel meer dan 10 corrigerende tikken. Alleen is consequent zijn heel moeilijk. Natuurlijk doen we ons best, maar soms ben je er niet optijd bij, merk je 't niet, enz.
En met onze pup ging 't geweldig, ondanks af en toe die foutjes. Totdat ze loops werd... En nu ze weer uit haar loopsheid komt, gaat 't weer geweldig.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:13

Als mijn hond echt iets fout heeft gedaan, wat betreft niet luisteren als ik ben 'nt wandelen dan pak ik hem stevig bij zijn nekvel, waarbij hij wild gaat grommen (hij zal nooit bijten, maar laat duidelijk merken dat hij er niet van gedient is) maar ik mij daar niks van aantrek en hem op de grond leg/commandeer dat hij MOET gaan liggen .. dit kan wel eens 5 minuten duren voordat hij dan daadwerkelijk echt ligt, hij wil zich dan niet overgeven, en ja een grommende rottweiler leg je niet 1 2 3 neer ..
Maar ik laat hem altijd liggen, pas als hij ligt laat ik zijn nekvel los!

Dit werkt naar mijn mening perfect, er hoeft geen geweld gebruikt te worden om het duidelijk te maken, maar af en toe kan een tik of schopje onder de kont kan geen kwaad.

*mijn mening Knipoog*

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:33

5 minuten? nou sorry maar dat zou mij echt te lang zijn!
niet gaan liggen en grommen? ongepast tegen de baas! te dominant in mijn ogen, die zijn kop had ik zeker naar de grond geduwd en ik ben geen krachtpatser maar een rottweiler van 40 kg die zijn kop krijg ik echt wel naar de grond hoor!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:45

Die krijg je echt niet tegen de grond, hij verzet zich helemaal, wil zich dan niet overgeven!

Hier thuis kan ik hem gewoon met spelen tegen de grond duwen, niks aan de hand.

Ik blijf toch volhouden, en hij geeft zich toch over, daarna laat ik hem los, en ff liggen, pak hem aan de voet en aan de lijn.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:48

Tjee wat ben ik eigelijk blij dta ik zulke gevechten niet heb met ons hondje

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:12

xXVeronaXx schreef:
Die krijg je echt niet tegen de grond, hij verzet zich helemaal, wil zich dan niet overgeven!

Hier thuis kan ik hem gewoon met spelen tegen de grond duwen, niks aan de hand.

Ik blijf toch volhouden, en hij geeft zich toch over, daarna laat ik hem los, en ff liggen, pak hem aan de voet en aan de lijn.

had ie aan mij een goede gehad Vork
als ik zeg lig dan is het lig Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 22:31

xXVeronaXx schreef:
Als mijn hond echt iets fout heeft gedaan, wat betreft niet luisteren als ik ben 'nt wandelen dan pak ik hem stevig bij zijn nekvel, waarbij hij wild gaat grommen (hij zal nooit bijten, maar laat duidelijk merken dat hij er niet van gedient is) maar ik mij daar niks van aantrek en hem op de grond leg/commandeer dat hij MOET gaan liggen .. dit kan wel eens 5 minuten duren voordat hij dan daadwerkelijk echt ligt, hij wil zich dan niet overgeven, en ja een grommende rottweiler leg je niet 1 2 3 neer ..
Maar ik laat hem altijd liggen, pas als hij ligt laat ik zijn nekvel los!

Dit werkt naar mijn mening perfect, er hoeft geen geweld gebruikt te worden om het duidelijk te maken, maar af en toe kan een tik of schopje onder de kont kan geen kwaad.

*mijn mening Knipoog*

Hier kom je dus werkelijk nergens mee hoor. Een hond geeft zich inderdaad over door op zijn rug te gaan liggen. Maar dat wil niet zeggen dat hij zich overgeeft van de moment dat jij hem op zijn rug gedwongen hebt.. Het is pas op de moment dat hij uit zichzelf op zijn rug gaat liggen, en daar ook vrijwillig blijft liggen, dat hij zich onderdanig opstelt. Wat je nu doet is een dominante hond uitdagen. Gevaarlijk spelletje (opletten met je gezicht trouwens, je bent er gevaarlijk kort bij door hem zo tegen de grond te dwingen, ik vrees dat er wel eens een moment kan komen dat hij het beu is om uitgedaagd te worden)

(Dit is nu trouwens hoe het overkomt, en omschreven is. Kan altijd dat het in real life er anders aan toe gaat of dingen doet die ik niet zie he..)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:19

Oei OEI!!!

Hier lees ik dat mensen een dominante, grommende rottweiler ''wel even plat zouden dwingen''??

Nooit doen!!! Een rottie is een stuk sterker en sneller dan een mens. Een gevecht op kracht aangaan is dom en zinloos. Als je pech hebt, besluit de rottie de uitdaging aan te gaan... en dan heb je echt de poppen aan het dansen.

Je zult aan overwicht moeten werken, maar lichamelijk leg je het tegen zo'n hond echt af hoor. Nooit dus het ''gevecht'' aangaan, maar je alpha positie opnieuw vastzetten en tonen. Dat betekend dus dat hij geen privileges meer krijgt. JIJ bepaald of en wanneer hij eet, JIJ bepaald waar hij mag slapen, JIJ bepaald wat er gebeurd... maar nooit lichamelijk met een hond in de clinch gaan, zeker niet van dat type. Dat is erg gevaarlijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 00:23

een rottie of welke hond die besluit de uitdaging aan te gaan en mij op dusdagnige wijze zou verwonden is verzekerd van een plek op de tafel van de DA voor een spuit..
het mag en kan noot zo zijn dat de hond de baas word over zijn baas...

mijn hond geeft zich ten aller tijden over...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 07:02

naadje24 schreef:
een rottie of welke hond die besluit de uitdaging aan te gaan en mij op dusdagnige wijze zou verwonden is verzekerd van een plek op de tafel van de DA voor een spuit..

mijn hond geeft zich ten aller tijden over...

ik denk dat je niet elke hond moet zeggen.
Wij hebben jarenlang voor onze teckel gezorgd. We hebben haar gekregen toen ze 1,5 was, en ze was mishandeld.
Elke dag in de flat, de lift in. Maar omdat ze bang waren in een winkelwagentje. Zónder dekentje of iets. en dan nog maar niet te spreken over de manier van in/uitladen en hoe die mevrouw omging met ze.

Het was dus een hondje van in de hielen bijten en grommen. Eerst uit angst, later gewoon omdat het gewoon was, en het hondje bijna de baas was. Een teckeltje. zie je het voor je?? We hebben veel moeite gehad met haar, omdat er vrijwel niks leuks in het hondje zat.
Ze hing de schilder, de buurjongen, iedereen in de hielen, en wij konden haar ook niet aaien.

let wel, het hondje is in die tijd veranderd!! Eerst was ze bang, daarna echt een lelijk hondje. We hebben gedragsdeskundigen erbij gehad, om te kijken of het van angst kwam, maar dit was absoluut niet ter sprake!!

Hierdoor hebben wij besloten er een "normale" hond bij te nemen, na een aantal jaren.. Naja, normaal... Tong uitsteken die van nu is ook niet normaal, maar wel leuker. hoewel je dat niet mag zeggen van je beestjes. Knipoog
We hebben tot op het einde gezorgd voor Sissie. Uiteindelijk is ze ingeslapen, omdat ze te oud was. (incontinent, wilde niet meer lopen, minder eten. alleen in de zon liggen was een genot. dus dat heeft ze haar laatste dagje mogen doen)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:23

Citaat:

Uiteraard, en helemaal mee eens. Maar door je hond lichamelijk uit te dagen, vraag je ook om ongelukken... en dát is wat ik bedoel.
Overwicht hebben en de baas zijn kan ook zonder lichamelijke strijd. Sterker; in een roedel lossen ze dergelijke conflicten het liefste op zonder gevechten, omdat eventuele verwondingen alleen maar de roedel verzwakken. Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:28

Helemaal eens met Nakisha, geweld lokt geweld uit, en dat is het laatste wat we willen bij honden ...

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:40

Waarom hebben zoveel hondenbezitters zich niet verdiept in hoe een hond in elkaar zit, en wel een hond gekocht????? Dat is mij echt een raadsel! Er zijn zoveel goede boeken te krijgen (ook in de bieb) over opvoeding van honden, waarin precies uitgelegd wordt hoe je je hond kunt belonen en straffen op een manier die hij meteen precies begrijpt, omdat dat in zijn eigen taal is. Persoonlijk vind ik de boeken van Martin Gaus de beste, maar er zijn er nog veel meer.
Als je zo'n boek hebt gelezen, begrijp je meteen waarom je je hond niet moet slaan of schoppen, maar hoe je hem op een 'hondse' manier kunt straffen als hij niet gehoorzaamt en hoe je hem ook weer op een 'hondse' manier kunt belonen als hij het daarna weer goed doet.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat er nog zoveel mensen zijn die een hond behandelen als een mens, maar het is geen mens!!!!
Ik heb drie honden volgens de Martin Gaus-methode opgevoed, ze luisteren alledrie perfect, lopen altijd los, kunnen overal mee naar toe, zijn absoluut niet bang van me ofzo, sterker nog, ze gaan voor me door het vuur, en hebben zeker weten veel meer plezier in hun leven als een hond die altijd aan de riem moet omdat hij niet luistert of vals doet tegen andere honden bv.
Dus iedereen die het nog niet gedaan heeft, lees een boek en verdiep je in je hond!!

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 12:57

SanneTilburg schreef:
Waarom hebben zoveel hondenbezitters zich niet verdiept in hoe een hond in elkaar zit, en wel een hond gekocht????? Dat is mij echt een raadsel! Er zijn zoveel goede boeken te krijgen (ook in de bieb) over opvoeding van honden, waarin precies uitgelegd wordt hoe je je hond kunt belonen en straffen op een manier die hij meteen precies begrijpt, omdat dat in zijn eigen taal is. Persoonlijk vind ik de boeken van Martin Gaus de beste, maar er zijn er nog veel meer.
Als je zo'n boek hebt gelezen, begrijp je meteen waarom je je hond niet moet slaan of schoppen, maar hoe je hem op een 'hondse' manier kunt straffen als hij niet gehoorzaamt en hoe je hem ook weer op een 'hondse' manier kunt belonen als hij het daarna weer goed doet.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat er nog zoveel mensen zijn die een hond behandelen als een mens, maar het is geen mens!!!!
Ik heb drie honden volgens de Martin Gaus-methode opgevoed, ze luisteren alledrie perfect, lopen altijd los, kunnen overal mee naar toe, zijn absoluut niet bang van me ofzo, sterker nog, ze gaan voor me door het vuur, en hebben zeker weten veel meer plezier in hun leven als een hond die altijd aan de riem moet omdat hij niet luistert of vals doet tegen andere honden bv.
Dus iedereen die het nog niet gedaan heeft, lees een boek en verdiep je in je hond!!

Roerend met jou eens. Ik train mijn hond met de clicker, hij loopt overigens ook altijd los, maar bij kinderen doe ik hem even snel aan de lijn omdat de ouders van de kids dat prettiger vinden. Meestal laat ik hem dan een kunstje ofzo doen en dat vinden de kinderen dan weer prachtig.
Als meer mensen zich goed in zouden lezen of voldoende informatie opvroegen voor ze aan een hond beginnen zou dat denk ik veel leed schelen bij honden, baasjes en hun omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:30

Sommige honden zijn geen stereotypen. Sommige kinderen kan je ook niet stereotyp opvoeden, dat haal je dan ook niet uit boekjes.

Fout te denken dat dergelijke mensen geen verstand van honden hebben of van hun eigen hond. Daarom is dit ook een zinloze discussie. Sommige honden die hebben soms geen oren en hebben een dominant karakter en moet je soms even goed corrigeren en als je dat niet snapt heb je of een makkelijke hond en als dat niet zo is, gaat het een keer fout. Het gaat al veel te vaak fout.

Er is er geen 1 in dit topic die zijn hond gewoon daadwerkelijk schopt en trapt, maar zo wordt het wel gezien en daarom is dit een zinloze discussie.

Ik nodig je uit mijn hond te pakken als hij ergens inhangt. Gaat JOUW niet lukken, lukt alleen MIJ, waarom? Omdat hij mij respecteert,ieder andere is voor hem zelfverdediging op dat moment.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:09

maar het grootse misverstand is toch wel dat men dominantie kan in de kiem smoren door fysiek geweld te gaan gebruiken. Ik zeg nou niet dat als je je hond een taart van tafel ziet grabben, en hij reageert niet op jouw waarschuwing, dan mag je hem bij de halsband wel even terugtrekken. Volgende keer taart weg zetten of sneller opeten. Of bij vechtende honden op leven en dood moet men ook wel ingrijpen. Maar bv. pupjes op hun rug leggen, correcties in nekvel, of zelfs terug bijten naar de hond, enz... Volgens mij allemaal zinloos en erg verwarrend voor de hond. Bovendien zal het niet erg tot de relatie baas-hond bijdragen.
Honden die fysiek correctie training krijgen, gehoorzamen inderdaad (als het meezit), maar uit angst voor die correctie en niet omdat hij zijn baas respecteert.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:54

AstraGirlie schreef:
Helemaal eens met Nakisha, geweld lokt geweld uit, en dat is het laatste wat we willen bij honden ...

wie zegt dat het gelijk geweld is? geweld vind ik ook wel weer wat overdreven..

ik heb met mijn honden nooit geen geweld! en waarom? omdat ze onder appel staan!
alleen waarschuwingen zijn vaak al voldoende ,zoniet? dan toch de beruchte nekvel en het eventueel bij nog weigeren op de grond te leggen...heb nooit geen gevecht terug! en het is geen kleine jongen meer nu Haha!
en de russel is wel klein maar superfel en dominant,maar niet tegen mij

een hond beschreven zoals rottie of teckel hierboven is in mijn ogen echt ontoelaatbaar en een gevaar voor de samenleving
einde verhaal dus in mijn visie...

en wat betreft het taart verhaal
hier staan pakken koek op tafel....en geloof me ik kan ze gewoon laten staan
ze halen het echt niet in hun hoofd het weg te pakken
en ik vind niet dat ik een pak koek maar op moet gaan eten of weg moet gaan halen vanwege de hond
Hoe moet het dan met verjaardagen en een kamer vol visite en een (toch vrij lage) tafel vol met lekkers? Visiste: even snel dooreten allemaal anders pakt de hond het? of chipies staan op het aanrecht? Verward

Nee de honden weten precies wat van hun is en geloof me dat is een hoop...
ze zijn gewoon zo opgevoed en heb hier dus geen problemen mee en ik heb ze hier echt niet voor verrot geslagen hoor
gewoon consequent nee zeggen en heel ..heel soms een nekvel...en positieve opvoeding ,het goede 3 x zo hard belonen!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:59

Mijn hond heeft nog nooit gebeten of iets in die richting.

Maar verder verkeerd gedrag vertonen doet ze wel afentoe. Het woordje FOEI, dringt heel goed tot haar door.

Als een hond mij opzettelijk zou bijten, gewoon aggressief, dan kan die wel een corrigerende tik verwachten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:03

Nakisha schreef:
Citaat:

Uiteraard, en helemaal mee eens. Maar door je hond lichamelijk uit te dagen, vraag je ook om ongelukken... en dát is wat ik bedoel.
Overwicht hebben en de baas zijn kan ook zonder lichamelijke strijd. Sterker; in een roedel lossen ze dergelijke conflicten het liefste op zonder gevechten, omdat eventuele verwondingen alleen maar de roedel verzwakken. Knipoog

Ik pak hem ook alleen bij zijn nekvel en zeg dat hij moet gaan liggen.

Niet dat het regelmatig gebeurt hoor, zo 2 keer in het jaar moet ik hem weer even
laten weten dat ten alle tijden moet luisteren, en mijn hoofd houd ik ook zeker niet
dichtbij, dat heb ik van kleins af aan geleerd.
Ik heb hem zo bij zijn nekvel dat hij mij niks kan doen.

Hij is verder ook helemaal niet agressief tegen mij
Nadat ik hem het heb laten weten, weet hij het ook, en luisterd weer perfect.

Edit: ik moet er wel bij zeggen dat de hond een achtergrond heeft die niemand kent.