paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: paardenshampoo schadelijk voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:04

djonnie schreef:
de mijne heeft ook wel eens kontklevende drollen, ze gaat er ook gewoon inliggen.. Maar een normale drol is toch wel een beetje zacht hoor.. wel een mooie vorm en dat het bij elkaar blijft..

Zo als ze al eerder zei is de ontlasting als hij rondhupelt gewoon goed. Een konijnen keutel is normaal gewoon droog en rond en niet plakkerig. De eerste ontlasting is zacht en deze eten ze op. Is het voedsel niet vezelrijk genoeg dan duurd deze ontlasting zegmaar langer en eten ze niet alles op waardoor het gaat plakken aan de kont.

Als je denkt dat je konijn het gaat vertikken te eten kan je ook eerst het gemengde voer in alleen de korrels veranderen. Dat is dan wat minder drasties Lachen Maar natuurlijk wel hooi blijven aanbieden.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:07

Hij poept volgens mij gewoon netjes in zijn "konijnenbak" whaha maar hij gaat er dus gewoon inliggen........
Hij piest wel tegen de muur aan :s maar dit is maar zo af en toe.
De spijlen zitten ook nooit onder de keutels dus vrees dat het gewoon komt door het erin liggen.
Dat thee ga ik wel proberen maar doe het dan wel op een dag dat ik heel de dag thuis ben zo kan ik kijken of hij dan wel drinkt................... want er zal dan toch ook een kans zijn dat hij dan niks meer drinkt?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 14:09

Thats_Me schreef:
djonnie schreef:
de mijne heeft ook wel eens kontklevende drollen, ze gaat er ook gewoon inliggen.. Maar een normale drol is toch wel een beetje zacht hoor.. wel een mooie vorm en dat het bij elkaar blijft..

Zo als ze al eerder zei is de ontlasting als hij rondhupelt gewoon goed. Een konijnen keutel is normaal gewoon droog en rond en niet plakkerig. De eerste ontlasting is zacht en deze eten ze op. Is het voedsel niet vezelrijk genoeg dan duurd deze ontlasting zegmaar langer en eten ze niet alles op waardoor het gaat plakken aan de kont.

Als je denkt dat je konijn het gaat vertikken te eten kan je ook eerst het gemengde voer in alleen de korrels veranderen. Dat is dan wat minder drasties Lachen Maar natuurlijk wel hooi blijven aanbieden.

Ik vrees dus echt dat als ik alles verander wat hij normaal eet in dingen die hij normaal niet eet, hij in de staking gaan. Dan groeien zijn kiezen weer te hard en hebben we dat probleem weer.
Ga zeker konijnenkorrels proberen, koop ze er gewoon bij en maak dan het gemengde voer op met de korrels en daarna mag meneer aan de korrels Lachen
*ik denk niet dat hij jullie dankbaar is Knipoog, want in bad gaan vind hij neit eens erg Geld, geld!*

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:16

Ook al vind hij het niet erg, badje is nooit gezond. Hoop dus dat het snel opgelost is Lachen
Wel mag je z'n nageltjes eens knippen Ja

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 21:51

whahaha dat doe ik ook af en toe hoor Knipoog
zal binnenkort weer even kijken.

badje met water is dat ook schadelijk? als er niks in zit?
(heeft zeker te maken met huidvetten enz?)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 16:25

Even ene update...
Vandaag word het voer wat al eerder genoemd werd gekocht (science selective).
Zet hem even op alleen zaagsel met hooi zodat dat diarree wat hij nog heeft niet weer gaat plakken.
En voor Faniek heb gisteren gelijk zijn nagels geknipt Knipoog

De tips zoals hooi natmaken met kokend water en dan af laten koelen en het water dan in zijn flesje doen durf ik weinig mee.
Ben veelste bang dat hij dan stopt met drinken....

Ik hoop dat het "probleem" al een eind opgelost word met de bovenstaande maatregelen............

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:36

Ik hoop met je mee, je bent in iedergeval goed bezig!
Wel op letten dat hij wel blijft eten, maar ik denk dat dat opzich wel goed moet komen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:46

Ik voer mijn konijn dat Joris voer van Puik. Dat zijn die oranje zakken.
Daar zit al vrij veel hooi e.d. in. Mijn konijn krijgt maar een bodempje voer per dag, de rest mag hij zelf aanvullen met hooi dat hij onbeperkt krijgt.
Max eet dus altijd braaf zijn hele voerbak leeg.

Als dat Science voer niet werkt, zou je het Joris-voer altijd nog kunnen proberen. Een stuk goedkoper en imo een goede kwaliteit voer, door het hooi dat er al standaard in zit (maar ik heb me er niet echt in verdiept nog hoor).

Wat je konijn verder heeft... geen flauw idee; ik dacht ook meteen aan het te dik zijn, maar na het zien van je foto's valt dat reuze mee.

Het advies om hem niet op zaagsel te zetten vind ik eigenlijk wel een goede. Zaagsel is vaak veel te stoffig. Er zijn zoveel andere stofvrijere vervangers van stro, bijvoorbeeld beukensnippers of vlas. Als het maar iets is waaraan hij niet knaagt en waardoor hij juist wel dat hooi gaat eten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 18:07

Ja maar beukensnippers ligt toch helemaal niet lekker voor hem?
En zaagsel heeft hij nog nooit last van gehad ofz hoor Lachen hij krijgt altijd zaagsel, een laag stro en dan nog een hoop hooi.

Ik heb een oud stage bedrijf (dierenwinkel) gebeld en weet dat die man veel verstand van dit soort dingen heeft en eerlijk is.
Heb het hem voorgesteld en hij zei ook gelijk dat science voer.....

Probeer eerst dat...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:16

Zaagsel is erg stoffig, dat merk je niet altijd direct, maar is wel een aanslag op de longen. Beetje zoals bij rokers; dat zie je ook niet altijd aan de buitenkant Knipoog

Of beukensnippers lekker liggen; ik weet het niet. Ik weet wel dat mijn konijn vaak genoeg op het beton ligt, dat lijkt me een stuk harder dan beukensnippers Knipoog . Maar ik gebruik ze verder alleen voor mijn hamster en die is er tevreden mee.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:18

je kunt badedas gebruiken, of idd een zachte shampoo voor babys.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 20:23

assie schreef:
Zaagsel is erg stoffig, dat merk je niet altijd direct, maar is wel een aanslag op de longen. Beetje zoals bij rokers; dat zie je ook niet altijd aan de buitenkant Knipoog

Of beukensnippers lekker liggen; ik weet het niet. Ik weet wel dat mijn konijn vaak genoeg op het beton ligt, dat lijkt me een stuk harder dan beukensnippers Knipoog . Maar ik gebruik ze verder alleen voor mijn hamster en die is er tevreden mee.

Wat zou jij dan geven als bodembedekking?

(zoiezo maak ik eerst het zaagsel op Knipoog)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:52

Ik zou hem gewoon op stro laten staan, als je daar tevreden over bent. Mijn konijn doet het daar goed op.

Wil je persee wisselen, dan is vlas minder stoffig. Je hebt ook hennep, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Die beukensnippers, daar ben ik erg tevreden over.
En er is nu van dat nieuwe spul bij de faunaland te koop, lijkt een beetje op ruwe katoen, ik zal morgen de naam opzoeken. Dat heb ik nu een week of twee als test bij mijn hamster. Het is niet duur, stoft niet, lijkt vooralsnog alles geurtjes goed op te nemen en je hoeft het minder vaak schoon te maken (bespaart geld). Daar ben ik dus ook tevreden over.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 23:56

mijn konijn heeft dit ook heel erg
maar heb gewoon alle haren daar zo kort mogeljk geknipt en dit werkt super!!!

en mischien je konijn niet teveel eten geven een eetlepel per dag is voldoende,
of iets groter konijn iets meer ligt aan wat voor konijn jij hebt..

en laat veel hoor eten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 01:16

assie schreef:
Ik zou hem gewoon op stro laten staan, als je daar tevreden over bent. Mijn konijn doet het daar goed op.

Wil je persee wisselen, dan is vlas minder stoffig. Je hebt ook hennep, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Die beukensnippers, daar ben ik erg tevreden over.
En er is nu van dat nieuwe spul bij de faunaland te koop, lijkt een beetje op ruwe katoen, ik zal morgen de naam opzoeken. Dat heb ik nu een week of twee als test bij mijn hamster. Het is niet duur, stoft niet, lijkt vooralsnog alles geurtjes goed op te nemen en je hoeft het minder vaak schoon te maken (bespaart geld). Daar ben ik dus ook tevreden over.

Ik ben benieuwd.
Geld maakt niet super veel uit, als mijn konijntje het maar goed heeft Lachen
Als ik geen geld wil uitgeven had ik geen beesten moeten kopen toch Lachen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:02

Klopt, maar er is een verschil tussen géén geld uit willen geven en mínder geld uit willen geven Tong uitsteken
Ik ben toch student he, dus lekker goeikoop is goed (mits de kwaliteit ook goed is)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 11:33

Haha dat is waar..............

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:04

Even een up-date.....
Heb hem even op alleen zaagsel met hooi gezet om te kijken of de diarree al minder word (had geen beukensnippers enz en zaagsel moest toch op).

Hooi blijft hij af, gaat er alleen in liggen:S
Zijn eten dat science voer eet hij super goed. Hij krijgt een bakje vol......en eet deze helemaal leeg.

De diarree word al minder. Geef hem nu ook minder tussendoortjes. Hopelijk gaat hij nou toch nog aan zijn hooi eten want zijn eten telkens bijvullen lijkt me ook niet de bedoeling :S

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:08

Fijn dat het al wat beter gaat! Geduld hebben en niet teveel bijvullen als hij z'n dagelijkse portie (voor zijn gewicht) al gehad heeft, want anders houd je konijn niet eens ruimte meer over voor hooi Haha!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:26

whaha
o oliebol heb niet eens gekeken naar de hoeveelheid die hij hoort te krijgen.
weet niet eens hoeveel hij weegt.
straks maar even wegen.
kan nu niet want het konijn van mijn tante loopt hier nu los rond en die stresst hem behoorlijk (vreemde omgeving, vreemde geluiden) om dan nog een rammetje erbij in de buurt te laten lijkt me geen goed idee. Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:13

Ik zou hem gewoon op stro zetten hoor, als hij daar van eet ook prima genoeg vezels erin. Niet teveel sience selective voeren ivm verstopping.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:34

Zet hem de volgende keer als ik hem verschoond heb weer op stro.
Nu met het zaagsel kan ik beter kijken hoe zijn ontlasting is Knipoog

Ga morgen kijken hoe zwaar hij is en hoeveel hij moet hebben.........

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:44

Je moet de oorzaak van de te plakkerige ontlasting aanpakken. De oorzaak is eigenlijk eigenlijk altijd verkeerde voeding. Zet je konijn een maand op ALLEEN hooi en de ontlasting normaliseert. Daarna heel ietsje brokjes voor de calciumbehoefte tevoegen aan het dagelijks rantsoen en dan wel alleen die donkergroene biksjes en nooit gemengd voer. Als je lik- en knaagstenen in zijn verblijf hebt hangen: eruit ermee: geeft blaasstenen !.
Je pakt trouwens zo niet alleen de darmproblematiek aan, lees je verbetert de bacteriele darmflora, maar ook het gebit zal beter gaan afslijten.
Succes !.

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:46

Zag dat er nog vragen over bodembedekking zijn. Geen zaagsel want de damp van de hars daarin is te irriterend voor de luchtwegen en kan dus luchtwegproblemen geven. Vlas voldoet prima.
Als je konijn geen hooi wil eten, probeer dan eens wat gras te geven en meng dat langzaam met hooi. Hij moet echt aan het hooi !.
Laatst bijgewerkt door lodo op 21-07-07 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 22:48

Maar waar kan je kleine verpakkingen vlas kopen?
volgens mij niet bij een dierenwinkel?