katten laten dekken???? help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Re: katten laten dekken???? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:09

kannie schreef:
ik begrijp best dat jullie je druk maken hoor, echt.
ik vind het ook niet goed dat mensen fokken voor plezier en dan vervolgens de kittens niet kwijt kunnen, maar in mijn geval is het toch iets anders omdat ik ze zelf zou houden, dus ik blijf erbij dat niemand er slechter van wordt.
en nogmaals, kijk eens op de paardenmarkten wat er staat aan zelfgefokte veulens en wat er aan het eind van de dag meegaat op de vrachtwagen naar Italië (slacht dus)

Het gaat er niet om of je ze zelf houd ja of nee. Het gaat erom dat je in plaats van zelf 5 kittens te kweken je 5 kittens uit het asiel had kunnen redden! 5 kittens minder uit de hokjes in het asiel.

En daarbij, als je niet eens een bedrag over hebt voor asiel kittens moet je er helemaal niet aan beginnen! Als jij het geld wat je uitgeeft voor een asielkitten veel vind, moet je het lekker bij de katten die je nu hebt houden.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 01:13

daar gaat het dus wel om! want ik ga namelijk geen kat uit het asiel halen! dus wordt niemand er minder van...en assie; als het idd niet lukt, gaan de ballen eraf ja.
zucht

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 01:21

oh zag dat je nog een vraag had, assie.
ik wil geen kat uit het asiel omdat ik het juist leuk vond om katten te hebben uit een vader en moeder die ik ken en deze beestjes een leuk karakter hebben en ik ze dan meemaak van dag 1. dacht niet dat het zo moeilijk te vatten was, maar blijkbaar wel.
ga mijn merrie ook maar laten aborteren, want er zijn al zoveel veulens op de wereld, kan er beter 1 op de markt kopen, anders heb ik er weer voor gezorgd dat er een veulen extra naar de slacht moet....

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 01:25

leuk om te lezen dat jullie van die koddige kleine poesjes willen .... maar even serieus (kijkt terug op de lessen op het groencollege) voor een poes is het echt niet prettig om "gedekt" te worden door een kater. Een kater heeft als het ware een soort van ja haakjes aan de penis .. waardoor het zeer doet bij de poes als hij terugtrekt ... Ik weet niet of die poes al vaker is gedekt .. maar uhh ... het idee van haakjes ed. zou mij ook niet trekken .. (dit is wat ik heb geleert bij dierenverzorging )

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 01:44

Ik zie in dit verhaal 2 kanten...Ik heb 3 nestjes gehad hier thuis en ben nog 1 x bij een andere kat erbij geweest toen ze aan het bevallen was.
1ste nestjes was super (is echt al meer dan 10 jaar geleden) 5 kerngezonde katten allemaal hartstikke leuk.
Het 2e nestje was een nachtmerrie een poes uit het eerste nestje heeft het met haar vader gedaan er daar dus een nest (4) kittens van gekregen. 3 werden er geboren 1 gezonde en 2 verminkte. Beide kittens werden geboren met de achterpoten verkeerd om. Allebei in laten slapen. De 4e kwam pas 1/2 weken later...dood uiteraard. Het gezonde katje hebben we gehouden maar het was hartverscheurend om die 2 kleine kittens bij de dierenarts achter te moeten laten...zowel voor mij als klein meisje als voor de moeder.
3e nestje is een jaar of 5 a 6 geleden. Dit was ook een vreselijk leuk nest maar die bevalling is een nachtmerrie geweest voor de moederpoes. Waren ook 4 kleintjes. De eerste heeft er meer dan een uur over gedaan om eruit te komen en is toen overleden. De 3 laatste hebben er ruim 12 uur over gedaan. Mijn moeder heeft de hele nacht bij die kat gezeten.

Wat ik dus wil zeggen een nestje kittens is prachtig maar katten zijn er genoeg en de kans is aanwezig dat het vreselijk mis gaat. Wij halen onze katten niet uit het asiel maar bij mijn oma vandaan. Zijn woont in de Ardennen en daar loopt ook genoeg zwerfspul met nestjes rond. We hebben nu dus 3 belgen in huis. Kijk eerst is in een asiel voordat je kan oordelen of je dit wel of niet wilt. De moederpoes van het 3e nestje is een gedumpt katje geweest. Zij is hier in de polder gevonden en wij hebben haar bij de dierenarts opgehaald toen. Dát gebeurd er dus met het overschot aan katjes. De keus is aan jou...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 02:02

kannie schreef:
ik begrijp best dat jullie je druk maken hoor, echt.
ik vind het ook niet goed dat mensen fokken voor plezier en dan vervolgens de kittens niet kwijt kunnen, maar in mijn geval is het toch iets anders omdat ik ze zelf zou houden, dus ik blijf erbij dat niemand er slechter van wordt.
en nogmaals, kijk eens op de paardenmarkten wat er staat aan zelfgefokte veulens en wat er aan het eind van de dag meegaat op de vrachtwagen naar Italië (slacht dus)

Er word er dus wel iemand slechter van, namelijk dat katje wat al maanden in een overvol asiel zit en maar zit te wachten op een baasje, die kan je ook een leuk leven bieden.
heb je meteen een enorm goede daad gedaan!

Ik heb overigens een kater uit het asiel gehaald en daar was de prijs: een vrije gift.
Wij hebben 25 gulden gegeven en het dier werd ook nog gratis gecastereerd!
het was al een heel oud beestje zonder tandjes en onder de klitten.

Hij heeft inplaats van zijn leven te slijten in een asiel nog een heel mooi jaar op de boerderij kunnen leven!

EDIT en het was een wereld kat..

Ik heb zoveel dierenliefde in mij dat ik dat net zo goed kan geven aan een ongelukkige kat dan een poesje wat hier geboren zou zijn!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 02:21

kannie schreef:
ik begrijp jullie reacties, maar dit is niet wat ik wilde weten. de kittens houden we zelf en we willen graag kittens van deze katten, dus daar wilde ik verder niet over discussiëren.
ik wil alleen graag weten of ik ze samen moet laten of niet.

Natuurlijk is dat niet wat je wilde weten maar dit soort reacties kun je verwachten. Ik vind dom weg een nestje fokken uiterst onverantwoordelijk. Heb je beide katten laten testen of Felv en Fiv (katten leukemie en katten aids) want dat is wel het minste wat je kunt doen als je dan toch hoe dan ook een nestje wilt fokken!! Daaraast, heb je je wel verdiept in het fokken van een nestje? Er zitten zoveel risico's aan (voor moeder en kittens) die mensen zich helemaal niet realiseren. Als je een nestje wilt fokken moet je hier gewoon weet van hebben zodat je snel en gericht kan handelen en de aanwezigheid van een probleem goed kan inschatten. Ook na de bevalling zijn er zoveel problemen die zich voor kunnen doen. Placenta's komen niet af, moeder geeft niet genoeg melk, de kittens worden te vroeg geboren en hebben nog geen zuigreflex etc etc.

Je zegt dat je de kittens zelf houd? Weet je wel dat een kat ook 9 kittens op wereld kan brengen, in plaats van 2 of 3?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 02:37

En als je asielkatten al te duur vind vraag ik me af of je die hypothetische negen halfwilde stalkatten gaat laten castreren/steriliseren....

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 02:37

Ts: ik vind je erg onverantwoord en met name EGOCENTRISCH redeneren. Je denkt echt puur aan jezelf !!!. Ga eens kijken in het asiel en maak een aantal katten daar blij door hun een nieuw huis aan te bieden !!.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 05:59

kannie schreef:
ik wil geen kat uit het asiel omdat ik het juist leuk vond om katten te hebben uit een vader en moeder die ik ken en deze beestjes een leuk karakter hebben en ik ze dan meemaak van dag 1. dacht niet dat het zo moeilijk te vatten was, maar blijkbaar wel.
ga mijn merrie ook maar laten aborteren, want er zijn al zoveel veulens op de wereld, kan er beter 1 op de markt kopen, anders heb ik er weer voor gezorgd dat er een veulen extra naar de slacht moet....

je bent een volwassen vrouw toch? dus neem aan dat je wel een beetje voor rede vatbaar bent Knipoog

ik snap het zeggen van "een nest is leuk", want dat is ook zo, jonge dieren, kittens, puppen, konijnen , veulens enz. zijn ook leuk, het is daarbij ook bijzonder om van dag 1 een diertje te zien opgroeien. dus ja tuurlijk snap ik dat, maarrrrrrr dat is gewoon domweg niet voldoende reden om een nest te fokken, of het nou om kittens, puppen, een veulen, knaagdieren enz gaat. er komt veel meer bij kijken, fokgeschikte ouderdieren ( karakter en ze zelf mooi vinden is ook niet voldoende, en een simpele dierenartsgezondsheids verklaring ook niet) , achtergrond kennen van de ouderdieren, dus weten wat er in de lijnen voorkomt ( en dat weet je dus alleen als er met papier gefokt word) testen op voorkomende erfelijke afwijkingen. allemaal zaken die in orde moeten zijn, voordat er een nest komt.
het grote aantal kruising honden, htk katten in de asiels, bewijst al wel weer hoe onnodig het is om er daar nog meer van op de wereld te zetten, een kruising kan erg leuk zijn hoor ( heb zelf ook 1 kruising hond en 2 htk katten) maar er bewust mee fokken? dat moet men dus gewoon niet doen.

alsss je dus al graag een keer een nestje wil, zorg dan , dat je begint met het liefst een ras, iets waar je dingen van uit kunt zoeken ( ziektes, problemen enz)
fokken is geen kinderspel, vermeerderen kan elke gek.. maar dat is toch niet waar je aan mee wil werken? alleen om de reden leuk en ik kan wel muizenvangers gebruiken?

probeer er gewoon eens over na te denken en je er wat in te verdiepen, misschien snap je dan beter wat men bedoelt en kun je het ook gewoon serieus nemen Knipoog

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:24

Lieve kannie, je luisterd toch niet naar wat we zeggen dus na deze reactie lijkt het me nogal nutteloos voor mezelf om toch nog te reageren.

Mijn mening is dat je een beetje egoistisch bezig bent. Maar ik denk niet dat je dat zelf ziet.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:35

ik weet wel dat stel dat ze 9 katten krijgt en ze houd ze allemaal dat gaat best. ze hebben daar genoegt ruimte . ik snap haar idee en ik snap jullie idee ...ik heb ook zlef 2 nesten cavias gefokt uit vuilnisbakken rasjes . maar ik kande ze van dag 1 . Op den duur hadden we wel 10 caafjes maar ach ^^

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:07

Zou je de bron niet aanpakken dan waar al die kittens in het asiel vandaan komen?

Mijn mening is nog steeds moet iedereen daar onder "lijden" ?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:19

Babsiej schreef:
Zou je de bron niet aanpakken dan waar al die kittens in het asiel vandaan komen?

Mijn mening is nog steeds moet iedereen daar onder "lijden" ?

De bron is dat mensen hun katten ongecastreerd buiten laten lopen. Blijkbaar zijn de katten van de TS ook ongecastreerd.
Voor hetzelfde geld is haar poes door een kater gedekt van de buren. Of heeft haar kater de poes van de buren al gedekt.
Of heeft ze haar katten de hele tijd binnen gehouden? Dan vraag ik mij af hoe oud de katten zijn want een kater die volwassen wordt en niet gecastreerd is pist 9 van de 10 keer de hele boel onder.
Dan rijst bij mij de vraag hoe oud deze katten zijn, als dat nog niet gebeurd is.
Nee, zolang mensen nog zo makkelijk over een nestje denken zal ik daar zeker niet positief tegenover staan.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:17

kannie schreef:

Bedankt voor je antwoorden. OK dan!
Ik snap je motivatie wel hoor; kleine poesjes zijn ook heel schattig natuurlijk.
Alleen denk ik wel dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van asielkatten. Tuurlijk zitten daar de grootste monsters die er bestaan, absoluut. Maar er zitten ook de meest schattige en lieve katten. Zeker momenteel worden er heel, heel veel (jonge) kittens gedumpt. Wat let je om een kitten uit een asiel te vissen en het zelf op te voeden? Dan ken je ze ook vanaf heel jong, misschien niet dag 1, maar wel vanaf een week of wat. Inderdaad, je weet waarschijnlijk niets van de ouders (en dat is jammer), maar weegt dat op tegen zo'n lief kattenkoppie?

Eigen keuze natuurlijk. En als jij denkt dat je alle risico's volledig hebt afgewogen en het van alle kanten hebt bekeken en later nog met jezelf door één deur kunt, dan moet je het zeker nog eens proberen hoor; het zou alleen ab-so-luut mijn keuze niet zijn Knipoog .
Als je dan zo persee wilt fokken, dan ga ik trouwens wel mee met het advies van Baroen. Dat is in principe de enige goede manier van fokken (in mijn ogen dan, maar wie ben ik Tong uitsteken )

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:04

Misschien een tip: Er zijn veel asiels dat tijdelijke pleeggezinnen zoeken voor nestjes kittens of bv. een zwangere poes, dan kan je de kittens ook van dag 1 zien opgroeien en zit je niet meteen vast dat je zoveel kittens hebt. Als ze oud genoeg zijn en ze hebben nog geen baasje gevonden moeten ze weliswaar terug naar het asiel maar dan jij heb dan wel een goede zaak gedaan om mamapoes en kittens op te vangen en er misschien enkele zelf van bij te houden! En heb je er niet voor gezorgd dat er nog extra kittens op de wereld komen door zelf te fokken! Knipoog

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:09

kannie schreef:

Hoezo egocentrisch ???

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 16:15

Dan is ons asiel duur. Heb je nooit een eigen nestje gehad? Dan weet je dat het leuk is![/quote]

Natuurlijk weet iedereen dat een eigen nestje leuk is maar uit jouw antwoord blijkt dat sommigen, zoals jij, alleen maar aan zichzelf denken en niet OOK aan de kittens die in het asiel zitten.....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:37

Ga er zelf een paar uit het asiel halen als je het allemaal zo erg vind Knipoog

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:00

Nou ik heb 8 honden uit het asiel en 7 katten: genoeg ?. Oh ja en ook nog 2 konijnen en 2 herplaatsingspaarden.

Wat is er nu leuker dan van je dieren genieten en dat deze dieren er ook een fijn leven door krijgen ? Ja

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:11

Nou ja blijkbaar dus niet als het je zo hoog zit?

Ik heb zelf ook alleen maar herplaatsers hoor, maar ik gil ook niet dat iedereen ze maar uit het asiel moet halen ... ik en in dit geval ook ts hebben er toch ook niet voor gezorgd dat die beesten in t asiel komen?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:10

Pfffffffff.................. wat een reacties weer zeg.
Ik moet zeggen dat ik de TS best kan begrijpen. Zo hebben wij voor 4 jaar terug ook een nestje kittens gefokt bij onze poes. Onze vorige poes was toen juist overleden en we hadden nog een zoon van haar rondlopen en aangezien dat zo'n lieverd was, hebben we besloten om een nestje te fokken. Vantevoren hadden kennissen en familie van ons al laten weten dat ze interesse hadden in één van de kittens en het overschot zouden we zelf houden.
Dat nestje is er gekomen van 4 kittens. Twee hebben een heel goed tehuis gekregen en de overige twee lopen nu nog bij ons rond. Dat gaat hartstikke goed verder, dus ja...
O ja, ze zijn allemaal geholpen.

Overigens was dat nestje van 4 jaar geleden ook gelijk het laatste, als de drie die we nu hebben er niet meer zijn gaan we over op asielkatten.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: ik kan best begrip opbrengen voor de TS, maar ik ben het er ook mee eens dat er heel veel lieve katten in het asiel op een goed baasje wachten. Maar ik zal dus niet iemand veroordelen omdat hij of zij graag een nestje van bepaalde katten wil. Tenslotte heb ik mijzelf hier ook "schuldig" aan gemaakt.

En ja, de risico's... Loop je die niet overal bij? Risico van het vak hoor.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:39

ik snap de reacties niet helemaal ze wil alleen advies over hoe ze die katten laat dekken en de meeste reacties zijn dan van:je moet katten uit het asiel halen ik vind dat zo achterlijk tuurlijk is het sneu voor die dieren daar, maar zij wil gewoon kennelijk een nest van der eigen kat en ze vraag gewoon advies waarom altijd van zulke reacties pff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:42

madameke schreef:
ik snap de reacties niet helemaal ze wil alleen advies over hoe ze die katten laat dekken en de meeste reacties zijn dan van:je moet katten uit het asiel halen ik vind dat zo achterlijk tuurlijk is het sneu voor die dieren daar, maar zij wil gewoon kennelijk een nest van der eigen kat en ze vraag gewoon advies waarom altijd van zulke reacties pff.

Kan wel merken dat je je niet bepaald verdiept heb in de argumenten die zijn gegeven betreft een 'pret nestje' ......

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:22

Nerwen schreef:
En ja, de risico's... Loop je die niet overal bij? Risico van het vak hoor.

Risico van het vak. Jazeker. Maar hier loop je risico met je kat. Loopt je KAT risico omdat JIJ een nestje wilt.
Dat is net iets anders dan dat JIJ risico loopt, aangezien je hier beslist over het leven van een ander.

En risico van het vak... Als je echt een beroepsfokker was en je heel erg had verdiept in alle gevaren, risico's en ziektes die erbij komen spelen, ja, dan spreek je van risico van het vak. Maar bij een pretnestje waar dat allemaal niet is gedaan kan ik niet spreken van risico van het vak, maar van onnodig risico Knipoog .