Zielige hond ( antitrekbandje )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Zielige hond ( antitrekbandje )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:15

is een correctie middel dan geen straf ?
Nou ben ik even niet meer mee.
De hond draagt nu thuis een muilkorf, of wanneer draagt ze die dan ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:24

Misschien kan je een cursus gaan volgen met je hond zodat hij gewoon netjes gaat volgen. Helemaal als er een kleintje op komst is is extra aandacht voor je hond geen overbodige luxe. Zorg dat hij meer interesse in jouw krijgt en maak t leuk voor m. positieve aandacht bereik je uiteindelijk meer mee dan al die noods[prongen met rukjes en plukwerk. Let op mat t geen wat jij hebt gekocht dat een te harde correctie ook schade tope kan brengen aan je hond. Zijn nekwervels vinden dat niet echt prettig. Op zich prima hulpmiddel als ie op de juiste manier word gebruikt. Succes ermee!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 11:41

AstraGirlie schreef:

Alleen als ze wat kapot maakt of dreigt te willen bijten door de lip op te trekken, moet zeggen dat ze hem al zeker een maand niet meer omgehad heeft.
Nee ik vind een correctie middel geen straf.
Straf duurt langer, correctie is even Knipoog! ( zo zie ik dat dan )

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:25

Het hondje van mijn oma heeft ook zoiets. Ik vind het fout dat ze dit heeft gekozen, want het hondje luisterd goed als je maar consequent bent en dat is mijn oma niet...dan vind ik dit toch echt geen oplossing, ze kan zelf beter veranderen, dan los je gelijk het probleem op Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:00

Ik snap niet dat iedereen zo tegen een GL is. Tuurlijk is het trekken af te leren maar je ziet bijna geen enkel hond meer die NIET trekt, de meesten gebruiken niet eens zo'n GL maar laten de hond maar mooi trekken. Het zal wel aan mij liggen. Maar beter een GL, en vooral als je straks met een kinderwagen moet lopen dan gewoon laten trekken. Tuurlijk is het af te lren, alles is af te leren, maar dat is echt niet zo 1,2,3 opgelost, en ik denk dus ook niet binnen 5 weken, of je moet HEEL consequent zijn.

Tja ik vind het gewoon zo typisch Bokt, kan er niets aan doen. Aan de vaakst voorkomende probleem hebben ze hier al een oplossing en als je dat niet zo doet dan doe je het slecht, iig niet goed. Waarom hebben we dan nog zoveel problemen in de wereld Clown Tenminste dit komt bijna altijd naar voren in elke ' Help me' topic. Maar goed. Sorry dit moest er gewoon ff uit...

Ik vind de GL goed, en ik gebruik hem gewoon. Mijn hond heeft er geen problemen mee dus waarom ook niet? Je kan zo'n ding bijna niet verkeerd gebruiken, lijkt mij.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:07

Wij hebben er een voor onze 10 jarige reu (opvanghond). Ideaal. Zolang hij niet trekt, heeft hij er geen last van.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:54

Als iedereen nou, in de ideale wereld Schijnheilig , vanaf pup af aan de hond het trekken niet zou aanleren ... Dan zijn al deze symptoombestrijders en korte termijn oplossertjes niet nodig ...
Als men echt de oorzaak van het trekken wil afleren, dan gaat men naar een goede hondenschool. Daar zal je bij ons geeneen hond zien trekken aan de leiband, juist omdat ze het als pup zichzelf niet hebben aangeleerd.
Als ik van plan zou zijn om een kindje te krijgen, had ik er persoonlijk al wat eerder aan gedacht welke consequenties dit met zich teweegbrengt en een cursus op de hondenschool zijn gestart. Punt, dit is mijn mening.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:03

AstraGirlie schreef:
Als iedereen nou, in de ideale wereld Schijnheilig , vanaf pup af aan de hond het trekken niet zou aanleren ... Dan zijn al deze symptoombestrijders en korte termijn oplossertjes niet nodig ...

Mee eens.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:09

Ben ik het niet zo mee eens. Wij zijn in het bezit van een 3 jarige grote munsterlander, van orgine een jachthond. Dit betekend dat ie onderweg gewoon veel snuffelt en in zijn eigen wereldje leeft. Laat ik hem zonder dit bandje uit, beland ik echt een keer in de sloot. Mijn vader heeft al vele honden opgevoed ( waaronder 2 grote herders) en die luisterde perfect. Bij deze hond is het gewoon erg moeilijk.

Verder vind ik het riempje absoluut niet zielig. Als hij trekt krijgt hij een corectie. Loopt hij netjes mee gebeurd er niks en heft hij er ook geen last van.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:44

Ben even aan het terugdenken naar het tijdperk waar de GL. nog niet bestond, werkten die mensen dan allemaal met slipketting ? of welke manier gebruikten die dan om hun hond onder controle te krijgen ?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:51

ALs je de hond puur fysiek niet aankan, is de GL. idd. een zeer goed redmiddel. Vind het dan alleen jammer dat je dan de hond niet beter getraind hebt toen je hem wel nog fysiek aan kon om niet zomaar uit te vallen aan de lijn. En dat is nou erg belangrijk bij kanjers van honden, ze niet het einde van je fysiek kracht leren kennen. Als je met de pup (puber) aan de lijn wandelt, en hij gooit zich plots in de lijn. Dan laat je hem toch niet de kans om toch zijn einddoel te bereiken? Direct omkeren en terug aandacht vragen.
Het feit dat het een het een jachthond is, is waar. Maar Labradors zijn ook jachthonden, en als die als het werk ziet als blindegeleidehond zie ik ze niet direct in een sloot springen. (en neen, ze dragen geen G.L.)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:28

qwinty schreef:
AstraGirlie schreef:

Alleen als ze wat kapot maakt of dreigt te willen bijten door de lip op te trekken, moet zeggen dat ze hem al zeker een maand niet meer omgehad heeft.
Nee ik vind een correctie middel geen straf.
Straf duurt langer, correctie is even Knipoog! ( zo zie ik dat dan )

Als jouw hond dreigt te bijten moet je de oorzaak aanpakken. Dan zit er ergens iets helemaal niet goed tussen jullie relatie.

Maar goed, ander probleem. Maar is buiten eten geven dan geen optie. Of naar buiten gaan, ding om doen (zonder lijn), belonen met lekkers en weer af. En dan dat opbouwen (dus paar kleine simpele oefeningetjes doen en die heeel goed belonen en dan ding weer af). En dan verder op de manier als ik al had beschreven.
Maar goed, als ze al niet zo'n leuke ervaringen heeft met de muilkorf ben ik bang dat het wel even gaat duren voordat ze hem echt leuk gaat vinden....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:35

Ik heb mijn dominante reu met zo'n halti/gentle leader duidelijk gemaakt dat ik toch echt de baas was!!! Nadat we daar over uit waren heb ik hem zijn gewone halsband weer omgedaan, en nu is het klaar.... Bij juist gebruik is er niks zieligs aan....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:02

De hond leert druk te mijden, (via negatieve versterking) en stopt zo met trekken.
De hond leert niet perse jou te zien als leider als je er verder niets mee doet... Staat ook in de handleiding trouwens...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:03

Wat ik niet snap: Als de hond iets kapot maakt krijgt hij een muilkorf om? Waarom gebruik je hier niet iets anders voor om hem dat duidelijk te maken? Een muilkorf is in mijn ogen geen straf/correctiemiddel maar een voorzorgsmiddel dat je de hond omdoet als je bv met hem naar buiten gaat en hij uit kan vallen naar anderen (mens of dier).
Verder lijkt het trekken me een minder groot probleem als ik dit zo lees dan de andere dingen die de hond doet. Voel jij je vertrouwd met een baby zometeen bij die hond in de buurt?
Je zegt dat hij zn lip optrekt alsof hij wil gaan bijten en je hem daarom een muilkorf omdoet.
Sorry maar als mijn hond dat zou doen zou ik dáár keihard aan gaan werken (en was er al veel eerder mee begonnen ook!) want ik zou dat niet vertrouwen met een kleine erbij.
Honden kunnen toch ook weer flink jaloers worden door een baby en die als bedreiging gaan zien en dan kan dit gedrag erger worden en dat wil je uiteraard niet voor je baby!
Ik suggereer niet dat je een bijtende hond hebt hoor, jij kent je hond het beste en daar kunnen wij via de computer geen oordeel over vellen. Maar dit klinkt mij niet als schoothondje in de oren.
Hoe zie jij dit gaan als de baby er straks is?
Heb je je voorbereidingen getroffen om de hond goed op te vangen als de baby er is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:27

Iedere hondenbezitter zou een cursus moeten volgen met zijn of haar hond,ik weet zeker dat dat er ook voor zorgd dat er minder honden in het asiel belanden.Een hond opvoeden is geen makkelijke klus, ook al denken sommige mensen van wel.Als je bepaalde dingen niet meteen aan pakt dan is dat er haast niet meer uit te krijgen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:38

marleen_usar schreef:
jij laat je hond uit en niet anders om,het is heel moeilijk om het trekken er uit te krijgen maar het kan je wel lukken.Je moet het wel volhouden iedere keer, dus niet de ene keer mogen trekken en de andere keer weer niet.Ik ben jaren op cursus geweest met mijn spaanse zwerver,en het is me uiteindelijk gelukt om hem naast mij te krijgen.En dat gaat niet altijd door middel van soft gedoe.Ik wil je wel tips geven.

Even off topic
Hee heb jij ook een spaanse zwerver. Leuk! (wij hebben er dus ook een). Wat heb jij voor hond en had ie ook inburgeringsproblemen? Pb als je ervaringen oid wilt uitwisselen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:43

Ze leven niet meer hoor,maar het was een kruising poedel terrier, en een golden retriever met een krul staart.De eertse ging super en kon altijd los lopen,de 2 e accepteerde geen baas en liet mij altijd uit.Daar mee heb ik verschillende cursussen gedaan, en dat was erg nodig.Zo bleef hij trekken aan de riem, en het duurde erg lang voor dat ik dat er uit had.Allebij hielden ze erg van de zon,dat is altijd zo gebleven.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:44

AstraGirlie schreef:
De hond leert druk te mijden, (via negatieve versterking) en stopt zo met trekken.
De hond leert niet perse jou te zien als leider als je er verder niets mee doet... Staat ook in de handleiding trouwens...

Vandaar mijn opmerking "bij juist gebruik".........

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:46

marleen_usar schreef:
Iedere hondenbezitter zou een cursus moeten volgen met zijn of haar hond,ik weet zeker dat dat er ook voor zorgd dat er minder honden in het asiel belanden.Een hond opvoeden is geen makkelijke klus, ook al denken sommige mensen van wel.Als je bepaalde dingen niet meteen aan pakt dan is dat er haast niet meer uit te krijgen.

En iedereen zou zich eerst eens moeten verdiepen in het soort hond dat ie wil nemen. Niet alle hondenrassen zijn voor iedereen geschikt Knipoog

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 10:35

anniee schreef:
Wat ik niet snap: Als de hond iets kapot maakt krijgt hij een muilkorf om? Waarom gebruik je hier niet iets anders voor om hem dat duidelijk te maken? Een muilkorf is in mijn ogen geen straf/correctiemiddel maar een voorzorgsmiddel dat je de hond omdoet als je bv met hem naar buiten gaat en hij uit kan vallen naar anderen (mens of dier).
Verder lijkt het trekken me een minder groot probleem als ik dit zo lees dan de andere dingen die de hond doet. Voel jij je vertrouwd met een baby zometeen bij die hond in de buurt?
Je zegt dat hij zn lip optrekt alsof hij wil gaan bijten en je hem daarom een muilkorf omdoet.
Sorry maar als mijn hond dat zou doen zou ik dáár keihard aan gaan werken (en was er al veel eerder mee begonnen ook!) want ik zou dat niet vertrouwen met een kleine erbij.
Honden kunnen toch ook weer flink jaloers worden door een baby en die als bedreiging gaan zien en dan kan dit gedrag erger worden en dat wil je uiteraard niet voor je baby!
Ik suggereer niet dat je een bijtende hond hebt hoor, jij kent je hond het beste en daar kunnen wij via de computer geen oordeel over vellen. Maar dit klinkt mij niet als schoothondje in de oren.
Hoe zie jij dit gaan als de baby er straks is?
Heb je je voorbereidingen getroffen om de hond goed op te vangen als de baby er is?

Ik vind dat wij die muilkorf op de juiste manier gebruiken. omdat ze andere straffen niet accepteerd en deze wel en niet beter weet.
Haar lip op trekken doet ze bijna niet maar als ze het doet pak ik haar goed aan ben absoluut niet bang voor haar en dat weet ze donders goed.
Die muilkorf dat was eerder die heeft ze amper nog om maar gewoon weg omdat in de bench stoppen vast maken weet ik veel wat voor andere straf haar niets doet en die muilkorf wel.

Ze is zeker jaloers en dat zal ze straks ook zijn als de kleine er is maar daar zijn wij al op voorbereid Er komt hier niemand binnen zonder eerst haar te begroeten en dan pas mag er naar de kleine gegaan worden.
NOOIT maar dan ook NOOIT moet je een kind alleen bij je hond laten en dat zal ook absoluut niet gebeuren!
Ze is een schat van een hond en doet geen vlieg kwaad alleen heel soms is ze gewoon beledigt en trekt ze haar lip op, ze moet me 1x bijten dan is het klaar.
Maar ik ga ook echt voor der staan en dan moet je eens kijken hoe snel ze weer zielig kan doen, nee niemand verteld mij dat me hond niet is opgevoed en dat ik die muilkorf verkeerd gebruik ( zeg niet dat jij dat zegt hoor Knipoog ).
Ze is een hond met gebruiks aanwijzing en die hebben wij nu door!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:48

Ik heb een Staff, dat die zijn lip omhoog krult naar mijn andere honden vind ik erg genoeg, maar naar mij zou ze het niet moeten proberen!
Eerlijk gezegd vind ik een muilkorf een "voorbehoedsmiddel" geen strafmiddel.
Ik denk dat je veel beter af bent met een cursus voor de hond dan een GL.
Die veranderd namelijk niks in de relatie tussen hond-mens.

Ik heb niks tegen een GL, maar dan vind ik dat die pas genomen mag worden als het ontbreekt aan fysieke kracht, en niet omdat de hond gewoon niet luistert.

Mijn Staff heeft een slipketting maar ze loopt steeds aan een ontspannen lijntje, vanaf zij trekt, laat ik haar een rondje rond me draaien, zorg ik dat ik haar aandacht hebt en DAN pas lopen we door.

Ik hoop voor jou dat het goed uitdraait met de hond en wens je alvast succes met je klein wondertje op komst! Lachen

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:00

whisperramse schreef:
Ik heb niks tegen een GL, maar dan vind ik dat die pas genomen mag worden als het ontbreekt aan fysieke kracht, en niet omdat de hond gewoon niet luistert.

Er staat ook nergens dat me hond niet luisterd, ze kan prima zonder lopen, maar als ik straks met de kinderwagen loop is het wel fijn dat ze helemaal niet trekt ook niet als er een andere hond aan komt.
Er is geen sprake dat de hond niet luistert, maar dat ze kan trekken als er een andere hond is.

En over die lip, bij mij weet ze ook gewoon dat ik dat niet pik en pak haar ook gewoon aan ben echt niet bang voor haar dan echt niet en dan is het ook snel over.!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:10

Ik heb niet echt het idee dat je open staat voor evt. goede tips die je al gegeven zijn in dit topic..

Ik weet niet waar je normaal gesproken je hond mee corrigeert als die trekt (slipketting?) maar datzelfde kun je strax toch ook gebruiken. Zodra er een andere hond aankomt en jouw hond begint te trekken, corrigeer je (in de training leer je van richting te veranderen, als je hond niet alert op jouw is volgt hij je been niet meer en corrigeert hij zichzelf omdat jij en je lijn een andere kant op gaan). Datzelfde kun je toch blijven toepassen?

Na een correctie en je hond erop geattendeert te hebben dat hij op jouw moet letten, moet het trekken en drammen over zijn. Als dat niet zo is (blijf ik bij) heeft je hond zeer waarschijnlijk een verkeerde basisopvoeding.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:44

AstraGirlie schreef:
Als men echt de oorzaak van het trekken wil afleren, dan gaat men naar een goede hondenschool. Daar zal je bij ons geeneen hond zien trekken aan de leiband, juist omdat ze het als pup zichzelf niet hebben aangeleerd.
Als ik van plan zou zijn om een kindje te krijgen, had ik er persoonlijk al wat eerder aan gedacht welke consequenties dit met zich teweegbrengt en een cursus op de hondenschool zijn gestart. Punt, dit is mijn mening.

Volledig eens met al je berichten Vork! TS, luister eens naar Astragirlie...

Eventjes offtopic: Af en toe kan het wel eens vervelend uitpakken als je hond nooit geleerd heeft van te trekken. Ik zou dolgraag met onze jonge border (nja, jong, 3.5jaar) canicross gaan doen.. (ik heb sport nodig, hond is overactief, vandaar)Jammer genoeg heeft dat beest altijd geleerd dat ie niet mag trekken, terwijl dat bij canicross wel juist de bedoeling is Nors opkijken. Hij pakt nieuwe bevelen en oefeningen heel snel en makkelijk op, heb alleen geen flauw idee hoe ik hem moet leren trekken... Als het beest nooit trekt, is het ook enorm moeilijk om hem te gaan belonen voor 'trekgedrag'. pf Lachen, omgekeerde wereld, ik wil een trekkende hond!