Mijn nieuwe konijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDon

Re: Mijn nieuwe konijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 11:00

Nee nog geen naam helaas Nagelbijten / Gniffelen
Zit echt van alles te bedenken Hummeltje, Monster Tong uitsteken
Maar ik ga is even rond snuffelen op internet Knipoog

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:17

HECTOR!! Tong uitsteken

Haha mijn konijn heette kiwi en mijn zus noemde haar (!!!) Cornelis.

Ehm... Najoemy Floemy Fluffy, zo heette het konijn van een vriendin van me.. Tong uitsteken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 15:01

xDon schreef:
Dwergjes hebben meestal hang oren en pooltjes die hebben van die rechtopstaande oren.
Ik wou mijn konijn van de zomer meenemen naar het eiland en dan lekker een stuk voor hem afzetten, alleen hij mag aankomende halfjaar nog geen gras..
Dus dan moet ie op de flonder en dan zet ik daar gewoon een heel stuk af of leg ff een aantal tegels neer Lachen

Nederlandse Hangoordwergen hebben hangoren
Pooltjes hebben rechtopstaande oren
Kleurdwergen hebben rechtopstaande oren
Haasdwergen hebben rechtopstaande oren

Pooltjes en kleurdwergen hebben mini oortjes en zijn ECHTE dwergen, de konijnen met gewone oren zijn geen dwergen. Haasdwergen zijn nog vrij nieuw in Nederland, maar zijn echt kleine haasjes vaak ook druk. Kleurdwergen moeten een gewicht tussen de 800 en 1100 gram hebben, sommige non dwergen zijn iets zwaarder. NHD zit tussen de 1250 en 1650 gram. Veel mensen noemen hun konijn dwerg, terwijl het gewoon een klein konijn is, maar absoluut geen dwerg.

Verder wat er gezegt word over alleen zijn is waar, het zijn groepsdieren, maar een klein hok met 2 konijnen is ook niet altijd beter. Soms krijgen ze ruzie en moeten ze elkaar wel kunnen ontlopen zeker 2 voedsters bij elkaar. Man + vrouw hebben daar gelukkig minder last van.
En een konijn kan inderdaad weg kwijnen uit eenzaamheid, maar dit gebeurd vaak met dieren die buiten staan en niet naar omgekeken word. Als de TS veel aandacht er aan besteed zal die daar niet zomaar aan doodgaan. Mijn fokdieren met name de rammen zitten ook allemaal apart en zo ook bij alle fokkers en deze gaan echt niet vroeg dood Knipoog
Overigens is de leeftijd van de gemiddeld DWERG en kleine konijnen al snel 10 jaar. Grotere rassen worden vaak minder oud.

Dan nog een puntje dat stro slecht is, nee hoor kan prima. Een konijn maakt ook een nest met stro het komt maar zo niet in het oog. Beter stro dan zaagsel, want daar zitten wat schadelijke stoffen in.

Dan nog de vraag waarom zou je konijntje het aankomende half jaar nog geen gras mogen?

Verder is het een erg leuk konijntje ziet er goed uit!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:49

Volgens mij heb ik dan een die op een haasdwerg lijkt! Heeft zown mooi wild-kleurtje, maar dan in het grijs... Ik heb wel een foto in mn profiel, misschien dat jij dan kan zien of het een haasdwerd is?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:18

Nee, dat is geen haasdwerg ze zijn nog echt enkel een paar jaar erkend en voornamelijk in de kleur wit. En ze zijn echt superrank ze zijn nog lichter in gewicht dan de kleurdwergen.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 18:43

Omdat het nog een jonkie is mag die geen gras dan raakt die aan de schijt zei die man van de dierenwinkel.
Want mensen die echt in de konijnen zitten ofzo die zeggen dat ook zei die...?
Het mag niet groter zijn dan een postzegel dat is het enigste wat hij zei en LIEVER nog niet pas na een half jaar.
Dus neem liever het zekere..Weet je misschien wat voor ras dit zou worden..?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:55

Een rasecht vuilnisbakje Haha! Is geen rasdiertje, verkopen ze haast nooit bij de dierenwinkel en vaak ook te jonge konijntje al oogt deze niet te jong, of hij/zij moet heel groot worden.

Maar uhm mijn jonge konijnen eten al vanaf 4 weken gras, maar je moet ze rustig laten wennen aan gras en ander groenvoer. Niet in 1 keer veel geven oid dat is inderdaad niet goed, maar dat ze een half jaar geen gras mogen is wel een beetje overdreven. De eerste dagen vooral hooi voeren is het aller allerbelangrijkste.
Later kan je opbouwen met groenvoer, omtdat je niet weet wat ze kregen bij de moeder heel rustig opbouwen. Bij mij eten de jongen vanaf 3 weken mee met de moeder alles.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:03

Ik geef nu elke dag hooi dat beestje blijft maar uit de bol plukken.
Maar echt eten doet ze nog niet heb gisteren 1 eetlepel voer gegeven maar dat heeft ze nu nog niet op....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:09

Hij is super leuk Haha! Ik vind Hummel een erg leuke naam!

Geen gras of vers groente geven, zijn de darmen nog niet gewent. Oppakken gewoon doen als het beestje zich op zijn gemak voelt in zijn hok (dus goed eet en drinkt en rondhuppelt ) Duurt meestal een dag of 2.

En een jong konijntje (schat deze een week of 6 -7-8) mag zoveel brokken eten als hij wil, als ze straks een maand of 6 zijn kun je beter 1 lepel brok geven per dag en onbeperkt hooi (ALTIJD HOOI)

verder , een konijn gaat vanzelf een *plashoek* maken dus daar kun je dan je konijnenwc neerzetten, duurt meestal een week of 2 voordat je die hoek gevonden hebt, zeker als ze nog zo klein zijn.

Heel veel plezier ermee Lachen

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:20

xDon schreef:
Dwergjes hebben meestal hang oren en pooltjes die hebben van die rechtopstaande oren.
Ik wou mijn konijn van de zomer meenemen naar het eiland en dan lekker een stuk voor hem afzetten, alleen hij mag aankomende halfjaar nog geen gras..
Dus dan moet ie op de flonder en dan zet ik daar gewoon een heel stuk af of leg ff een aantal tegels neer Lachen

dwergjes hebben NOOIT hangoren, pooltje is gewoon een andere benaming voor kleurdwergje. Dwergjes hebben oortjes die groter zijn dan 6 cm en verder raadt ik dwergjes niet aan als knuffel/kinderkonijn. Chagerijnig, willen niet opgepakt worden en over het algemeen grommerig en bijterig in het hok. Maar dan heb ik het over ECHTE dwergen, en niet over de dwergen die veel dierenwinkels verkopen ...

@Topicstarter: is het een voedster of een ram? Ik heb ook gewoon 2 rammen bijelkaar zitten en dit gaat super goed, daartegen heb ik vroeger 3 vrouwtjes konijnen bij elkaar gehad in een ren (moeder en 2 dochters) en die vochten elkaar kapot. Een cavia is een ook een leuk gezelschap voor je konijn, alleen moet een cavia wel voer met extra vit C. (wat behoorlijk prijzig is)
Je kunt een konijn ook makkelijk alleen houden, als je er maar gewoon genoeg mee doet.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 19:24

Ik zit elke dag bij me nijn me ouders ook en me broertje ook wel is.
Hooi geef ik zodra de bol op is.
En brokken eet hij nog niet zo goed.
Idd plashoekje is nog niet gevonden Vork
Maar echt rondhuppelen doet hij nou ook weer niet maar ik doe rustig aan alles op zijn tijd Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:47

@ Urko
Dat had ik al vertelt en Nederlandse hangoordwergen zijn ook dwergen en hebben ook hangoren. Alleen gemiddeld wat groter dan kleurdwergen.

En ik zou afraden 2 rammen bijelkaarte houden want 9 van de 10 keer gaat het fout laat het bij de TS nou net fout gaan is ook geen fijn idee.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:43

@Faniek: ik raad het ook niet aan 2 rammen omdat dit meestal gigantisch fout gaat na een maand of 3 /4. Ik heb er alleen 2 bijelkaar zitten sinds januarie en die zijn helemaal stapelgek op elkaar.
Nederlandse hangoordwergen Knipoog nog nooit van gehoort en moet in principe ook niet kunnen, oortjes mogen niet groter zijn dan 6 cm en kunnnen dus bijna onmogelijk gaan hangen. ??? Nu weet ik het niet meer!

@ topicstarter: het je al een naampje? ben wel nieuwsgierig nou!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:06

@ Urko
Je hebt kleurdwergen, pooltjes, Nederlandse hangoordwergen en haasdwergen.
Bij de kleurdwergen mogen de oortjes inderdaad niet groter zijn dan 6 cm, maar bij NHD is de standaard wat anders en mogen ook iets zwaarder zijn max. 1650 gram terwijl dat bij de kleurdwerg max. 1100 gram is.
Het zijn allemaal dwergrassen. Een dwerg alleen is geen ras daar moet wat voor of achter.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 17:50

Ik weet niet hoe oud jullie mijn konijn nu ongeveer schatten..
Dus ik weet ook niet na hoeveel dagen ik ongeveer kan zien/kijken wat voor ras het is Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:38

oooh wat een prachtig beestje!

ik het er ook zo eentje Haha!

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:05

Faniek schreef:
@ Urko
Bij de kleurdwergen mogen de oortjes inderdaad niet groter zijn dan 6 cm, maar bij NHD is de standaard wat anders en mogen ook iets zwaarder zijn max. 1650 gram terwijl dat bij de kleurdwerg max. 1100 gram is.
Het zijn allemaal dwergrassen. Een dwerg alleen is geen ras daar moet wat voor of achter.

Haasdwergen? Nog nooit van gehoord. En nog even een vraagje is het per oor niet langer dan 6 cm of van punt tot punt?

Even on-topic, ik vind het een lief mooi konijntje hoor! Leuke kleur heeft hij ook!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:19

Emytje schreef:
Leuk konijn! *LOL* Wat dacht je zelf van Pluis ofzo?

Vraagje aan de konijnenkenners: waarom is het dan zo dat je ze eerst met rust moet laten? Ik heb zelf geen konijn, maar ik was wel nieuwsgierig naar de reden. Ik heb zelf wel vier cavia's en bij cavia's is het juist goed om ze eerst een dag of twee aan het hok en de omgeving te laten wennen en dan mega veel uit het hok te halen om ze wat tammer te krijgen. Maar ik begrijp dat dat bij konijnen niet goed is?

Konijnen moeten misschien even aan hun nieuwe huis wennen?Of is dat heel raar?Juist niet uit het hok halen als ze er net zijn!Daar worden ze niet blijer op hoor Knipoog .Na 1 of 2 dagen kun je rustig proberen om ze te aaien en tammer te maken.

M_K schreef:
ojaa okee.. ik dacht misschien heeft het ras ermee te maken..
Ik heb alleen dwergjes gehad.. met hangoren en 'gewone' oren Knipoog
Dacht ook dat die over het algemeen niet zo heel oud worden.. rond de 6 ofzo.. dat is mij altijd verteld iig Tong uitsteken

Meestal worden dwergjes ouder dan vlaamse reuzen en franse hangoren.De grotere rassen werden gefokt voor het vlees en gaan daarom ook sneller dood(denk maar aan vlees kippen) omdat dat er nog steeds inzit.Maar je hebt natuurlijk uitzonderingen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:30

Yucome schreef:
Faniek schreef:
@ Urko

Haasdwergen? Nog nooit van gehoord. En nog even een vraagje is het per oor niet langer dan 6 cm of van punt tot punt?

Even on-topic, ik vind het een lief mooi konijntje hoor! Leuke kleur heeft hij ook!

Daarom zeg ik haasdwergen zijn een vrij nieuw ras, een vriend van mij fokt ze. Je zal ze nog niet zo heel veel tegen komen en ook nog weinig als huiskonijnen.

De lengste van de oren van 6cm is de maximumlente per oor.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:54

Wat een leukerd, ik zou niet voor zo'n standaard naam gaan!
Een leuke stoere naam, of juist een lieve, veel succes met zoeken. Haha!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 10:13

Ja idd ik heb buksey gehad en flappie maar buksey is overleden toen ik een jaar of 6 was.
En flappie heb ik niet veel mee gedaan daar deed me vader meer mee Lachen

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:29

Ik heb niet alles gelezen maar volgens mij wil de TS weten wat voor een ras dit is...? Dit lijkt me geen konijn met dwergfactor, maar een Rijnlander o.i.d gezien de kleur en de verdere bouw. Ik denk dat dit konijntje nog vrij jong is, 5/6 weken en dan lijkt het wel een dwerg maar na een paar maanden kom je er denk ik achter dat ze wat groter uitgroeid Knipoog Ik fok zelf Nederlandse hangoordwergen.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:24

Ook dat was mijn vraag Knipoog
Hij is nu al beetje handtam aan het worden als ik nu me hand in de kooi doe komt die even snuffelen.
Gisteren begon ze aan me vinger te knabbelen *auw* Tong uitsteken
Maar het gaat steeds beter ze duikt ook niet meer plat op de grond als ik dr aai Lachen

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:16

Konijnen zijn toch liever samen dus ex-ram met een voedster gaat bijna altijd goed, mits er goed gekoppeld word (je kunt konijnen niet zomaar bij elkaar zetten). Je kunt een konijn alleen houden maar dan zal je hem of haar HEEL veel aandacht moeten geven. En niet 10 minuten per dag. Zorg ervoor dat hij of zij lekker een paar uurtjes per dag kan rond hollen (die grote achterpoten hebben ze niet voor niks). En altijd onbeperkt hooi geven en maar een 20 gram biks/per kg konijn (geen gemengdvoer, dan gaan ze selectief eten) jonge konijnen mogen meer hebben omdat ze nog moeten groeien.
Ook het kopen van dieren uit dierenwinkels is vaak af te raden omdat daar vaak de jongen veel te vroeg bij de moeder weg worden gehaald en ze hierdoor te weinig melk hebben gehad. Beter is het om konijnen bij een goede fokker of bij de konijnenopvang te halen. Bij de konijnenopvang kunnen ze ook je helpen met koppelen aan een ander konijn.

Ik vind je konijn echt een schatje om te zien hoor Haha!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:54

Aaahh, wat een lieve pluizebol! Tong uitsteken