een poes echt zo duur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky

Re: een poes echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:04

Wij geven s'ochtends een half blik aan 2 katten en dat ook s'avonds. Per dag gaat er met 2 katten maar 1 blik door. Af en toe wat snoepjes en brokjes tussendoor..

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:05

ja de ene dierenarts zegt van niet en de andere weer wel, maar wat jij zegt klopt ook er zit weer veel vocht. maar als je een kat constant binnen hebt en je weet dat hij genoeg drinkt zou ik wel minder blikvoer geven maar het kan echt geen kwaad verder. maar geeft ze wel altijd brokken erbij anders krijgen ze aanslagop de tanden en gaan ze zo erg stinken uit hun bekkie.

maar honey79 ik ben het wel met je eens hoor.
het heeft toch altijd weer 2 kanten en naar mijn mening heb ik gelijk en heb jij gelijk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:12

Honey79 schreef:
hyawatta schreef:
o ja en geef de kat zo weinig mogelijk blikvoer. brokken is veel beter ook voor de tanden, gaan ze niet snel uit een bekkie stinken.

Blikvoer is anders ontzettend goed voor de nieren, omdat het zoveel vocht bevat. Zeker aan te bevelen naast de droge brokjes.

Wij hebben onze kat altidj blikvoer gegeven.. Maar hij heeft toch wel last van zijn blaas gekregen.

Wat heel goed heeft geholpen met bevorderen van drinken is toch wel een vis Haha! (men neme een vissenkom en een visje of 2.. (eigenlijk zielig voor vissen, die horen niet in een kom) en de kat drinkt goed Haha!)

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:23

hyawatta schreef:
ja de ene dierenarts zegt van niet en de andere weer wel, maar wat jij zegt klopt ook er zit weer veel vocht. maar als je een kat constant binnen hebt en je weet dat hij genoeg drinkt zou ik wel minder blikvoer geven maar het kan echt geen kwaad verder. maar geeft ze wel altijd brokken erbij anders krijgen ze aanslagop de tanden en gaan ze zo erg stinken uit hun bekkie.

maar honey79 ik ben het wel met je eens hoor.
het heeft toch altijd weer 2 kanten en naar mijn mening heb ik gelijk en heb jij gelijk.

Katten drinken van nature niet genoeg uit zichzelf, ze hebben extra vocht nodig. En dat krijgen ze niet binnen door droge brok.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:29

Of katten wel of geen blikvoer nodig hebben daar zijn de meningen over verdeeld. Die van mij hebben altijd genoeg gedronken, de vorige katten ook, en krijgen/kregen allemaal maar een beetje blikvoer en verder een goede kwaliteit brokjes.

Ook toen ik nog een arme student was heb ik altijd twee katten gehad. Zeker zolang ze niet ziek worden zijn de kosten echt niet zo hoog, en je krijgt er heel veel plezier voor terug Lachen .

(Een van mijn huidige poezen heeft wel een dure operatie moeten ondergaan, dat was dan weer wat minder Knipoog ).

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:49

Onze poes eet whiska (oké, ook niet echt nodig, maar verwend..). Die zak kost 12,95 voor vier kilo. Ze doet daar ruim twee maanden mee. Dat betekend ca. zes euro per maand. + wat vlooienspul, want vrij kostbaar is maar druppels hoef je niet iedere maand aan te schaffen. En grit, één keer in de week anderhalve zak van 1,50 ofzo. Ik ben dus echt wel met €14/18 euro in de maand klaar. Koop je aldi-voer, dan is dat nog minder.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:58

Waarom wil je eigenlijk alles zo goedkoop mogelijk?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:17

Ik denk niet dat de TS alles zo goedkoop mogelijk wil, maar gewoon afvraagt of een kat duur is. Dus in het algemeen, maar heel veel mensen komen met dat ze zo en zo goedkoop doen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:17

ThaGirl schreef:
blikjes voer zijn iets van 25 cent en daar voeren wij 2 of 3 katten per dag van.

dus 25 cent x 15 dagen = 3,75 per maand
dan wil je miss ook nog 2x per maand een pak harde brokjes kopen: + 2 euro
dus dat valt allemaal heel erg mee.
ja tenzij je dat hele dure voer gaat kopen, maar aldi voer is net zo goed!

Begrijp ik t verkeerd, of voer jij je kat om de dag?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:21

Pam schreef:
ThaGirl schreef:
blikjes voer zijn iets van 25 cent en daar voeren wij 2 of 3 katten per dag van.

dus 25 cent x 15 dagen = 3,75 per maand
dan wil je miss ook nog 2x per maand een pak harde brokjes kopen: + 2 euro
dus dat valt allemaal heel erg mee.
ja tenzij je dat hele dure voer gaat kopen, maar aldi voer is net zo goed!

Begrijp ik t verkeerd, of voer jij je kat om de dag?

Ik denk dat ze het omrekend naar 1 kat.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:24

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik dacht eens even kijken wat een kat nou kost, wat me opvalt is dat toch een hoop van jullie je kat naar buiten laten gaan om daar hun behoefte te doen. ik vindt eigenlijk dat je daar geen rekeing mee moet houden in de kostenplaats van een kat want wat als je in de buurt mensen hebt die niet zo kat vriendelijk zijn en je kat helemaal zat zijn omdat hij steeds in hun tuin poept, beetje gebakken spons ligt er zo, ik neem aan dat je niet in een buitenwijk of op een boerderij gaat wonen maar gewoon midden in een dorp of zelfs stad met het riscio dat hij mogelijk wordt aangereden. waar je dan weer DA kosten van hebt. ik ben van mening dat kattenluikjes leuk zijn voor mensen buiten de stad maar meer ook niet.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:26

Nou het valt harstikke mee! Wij kopen wel duur eten, maar dat lust alleen onze kat. Maar volgens mij geven we ongeveer 20 a 25 euro per maand aan onze kat uit. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:30

twister: dat hangt er vanaf hoezeer je 'in' de stad woont. Waar ik nu woon en waar mijn ouders nu wonen, daar kan het niet. Dat is zijn alleen maar straten en klinkers en bakstenen. Maar waar we daarvoor woonden kon het wel. Vooral onze eerste situatie was ideaal: achter ons zat een kantoorgebouw met daarom heen lekker veel bosjes waar nooit iemand kwam. In de tweede situatie was het wel iets dichter op elkaar in de woonwijk, maar toch nog niet echt een probleem, de kans op aanrijden was daar trouwens ook erg klein, geen enkel doorgaand verkeer in de buurt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:30

yousra schreef:
Nou het valt harstikke mee! Wij kopen wel duur eten, maar dat lust alleen onze kat. Maar volgens mij geven we ongeveer 20 a 25 euro per maand aan onze kat uit. Knipoog

duur eten komt op lange termijn goedkoper uit

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:32

Ja, dat is waar. Knipoog
We hebben echt heel vaak geprobeerd om goedkoper eten te geven, maar onze kat moet er gewoon serieus van kotsen! Echt waar, ze kijkt dan in haar bakje en kijkt ons aan en gaat kokhalzen. Ik heb nog noooooooooooooooooooit een ander kat dat zien doen, behalve die van ons!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:38

Ik heb een je-weet-wel kater.Hij moet eigenlijk een main-coon zijn (zonder papier)Hij krijgt gewoon z'n bakje vol brokjes ( aldi / lidel /en wat in de reclame is)mijn 10kg tonnetje heb ik altijd "vol".
Soms geef ik hem wat blik maar ook daar is hij niet écht dol op. Verder krijgt hij gewoon water ,kattemelk of koffiemelk met water....dat is ook niks voor hem ( ja rare kat)
De kattebak vulling heb ik van catsan die naar hout ruikt dus geen grind en die kost €9,95 , daar doe ik ruim een maand mee.(schep om de 2á3dg de poep en plas eruit)doe wel de bak tot aan de rand vol.
Mijn kat zit in huis en ik heb vloerverwarming en deze vulling is ideaal ( al veel geprobeerd maar alles bleef ruiken)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:02

Onze katten aten deels blikvoer (whiskas meestal), en deels brokjes. Blikvoer was overigens duidelijk favoriet, droge brok alleen als het niet anders kon. Aangevuld met af en toe een vogeltje, en bij onze 2e kat ook leverworst, rosbief en roomijs Schijnheilig Nee, met roomijs waren we erg voorzichtig, ik weet dat het niet goed is voor katten. Maar onze kat was er wel dol op, net als op melk. Dus soms kreeg ze wel wat kattenmelk - vond ze heerlijk.

Overigens zijn vrijwel alle katten 'raar' - ze hebben meestal nogal duidelijk omschreven opinies over van alles en nog wat, waar je ze niet snel vanaf brengt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:10

Heb nu 2 katten en als ik gewoon goed voor koop bij een groothandel in grootverpakking ben ik 15 euro per 6 weken ongeveer kwijt.

En eventuele dierenartskosten komen er dan nog bij, plus ontworming en ontvlooien.

Ik vind het super meevallen hoor, 30 euro per maand ben ik echt niet kwijt, nog geen eens voor 2 katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:30

Ik zit er aan te denken om een jong katje te nemen, maar ik wil dus de kattenbak absoluut niet in de keuken hebben (kat in de keuken vind ik gewoon niet fris, net als in me slaapkamer) Dus de kattenbak en voer/drinkbakje komen dan automatisch in de woonkamer. Hoe kan je het beste voorkomen dat het gaat ruiken? Iedere dag poepscheppen zoiezo, maar zijn er andere oplossingen? speciale vulling ofzo..?

Mijn zusje geeft de kat 2 x per dag een beetje blikvoer (kwart van zo'n klein bakje van de aldi) en hij heeft verder de hele dag onbeperkt droge brokjes en drinken staan...

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:44

Een kat is over het algemeen niet zo duur in het dagelijks onderhoud, het wordt pas duur wanneer je met je kat aan het dokteren komt.

De aanschaf van de kat in kwestie zal in jouw geval vast niet veel bedragen (persoonlijk zou ik er weinig tot niets voor geven), waarschijnlijk zijn ze allang blij dat ze er vanaf komen.
Aangezien het een boerderijkatje is (en als ze ze op de ene manier niet kwijtraken, dat het dan wel gebeurt op een andere manier...) heb je bepaalde risico's, ook zal er wel geen tot weinig zorg aan de kittens besteed zijn.
Dat komt dus allemaal bij jou op de rekening.

Wanneer de kat/poes niet buiten komt (afgezien van een lijntje of ren in de tuin ed, oftewel, geen contact met andere katten/poezen) is castreren niet direct noodzakelijk.
Het is wel aan te raden om dit te doen op een bepaalde leeftijd als je kat wel buiten komt, dit om het vermeerderen van de kattenpopulatie tegen te gaan.
Je zou dan ook aan een chip kunnen denken, mocht je kat dan 'kwijtraken' kunnen ze jou opsporen.
Inenten is niet ieder jaar nodig, dat de basisenting in orde is is wel heel verstandig.
Ontvlooien en ontwormen wanneer het nodig is, preventief ontwormen heeft sowieso geen nut.

Verder heb je nog de eenmalige aanschaf van een krabpaal, kattenbak(ken), water en voerbakken, speeltjes, eventueel een mandje (maar meestal verkiest de kat toch een stoel, bank, vensterbank oid boven het mandje Knipoog ).
Daarnaast is een reismand en/of tuigje handig (voor het geval je naar de DA ed moet).

De steeds terugkerende kosten zijn het voer en de kattenbakvulling.
Wat betreft het voer, daar zijn vele meningen over, dat moet je voor jezelf uitmaken.
Je hebt droge brokken en blikvlees, maar je hebt ook vers, dit kun je kant en klaar in de winkel kopen maar ook zelf samenstellen.
Droge brokken heb je in veel verschillende soorten en smaken, de ene nog slechter dan de andere.
Sommige katten doen het er wel goed op, maar er zijn ook verscheidende die dat niet doen.
De tanden hoeven daarop niet te werken, dus moet je goed oppassen op tand en tandvleesproblemen.
Ook het vocht wordt niet aangevuld met dat voer.
Je hoort steeds vaker dat katten last hebben van de nieren, blaasgruis en dat soort problemen.
Dan heb je nog blikvlees (zakjes, kuipjes ed), hier zit wel veel vocht in, maar net als met brok veel onnodige zooi.
Je kunt ook een combinatie van brok en blikvlees voeren.
Maar je kunt je kat dus ook vers voeren.
Sommige doen dat in combinatie met brok, maar velen voeren enkel en alleen vers.
Of dat nou kant en klaar uit de winkel is of zelf samengesteld.
Het is iets bewerkelijker dan brok of blikvlees, een klein beetje ruimte over in de vriezer is dan ook wel handig, maar je haalt de nadelen van brok en/of blik daarmee wel weg.
Goed, je zult denk ik wel begrijpen wat ik zou aanraden Knipoog , maar de keus is aan jou.
Met vers voer hoef je zeker niet duurder uit te zijn (ik schrik van sommige prijzen die men noemt voor een zak brokken van een paar kilo), en al helemaal niet als je de indirecte kosten er bij rekent.

Hetzelfde met de kattenbakvulling, met de goedkoopste kattenbakvulling kan het zijn dat je uiteindelijk duurder uit bent.
Dit omdat je het sneller ruikt, de ene (goedkopere) soort niet zo goed opneemt als de andere, de kat er niet meer op wil zitten, je het vaker moet vervangen.
Het hangt dus niet alleen af van hoeveelheid die je voor een bepaalde prijs krijgt, maar ook van de kwaliteit hoelang je er mee kunt doen.
Ook dit hangt weer in verband met het voer, als je kwalitatief minder voer voert heeft je kat meer ontlasting dan als je kwalitatief beter voer voert (aangezien de kat dan meer opneemt dan er aan de achterkant weer uitkomt) en meer ontlasting is dus vaker verschonen.

Hoe dan ook, een vaste prijs is dus niet echt te zeggen, het ligt er maar net aan hoe je je kat wil houden, wat je wilt gebruiken en wilt doen of juist niet. En van te voren is al helemaal niet te zeggen of de kat gezond blijft of niet en je er veel dierenartskosten aan hebt of juist niet.

Veel plezier met je eventuele kitten!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:50

Wij hadden ooit goedkope oranje kattenbakkorrels. Onze kat heeft van zichzelf witte voeten, maar het gaf af en dus liep ze een tijd met oranje pootjes rond.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:23

[quote="Chrystal-gek"]Wanneer de kat/poes niet buiten komt (afgezien van een lijntje of ren in de tuin ed, oftewel, geen contact met andere katten/poezen) is castreren niet direct noodzakelijk.
quote]

Misschien niet direct noodzakelijk maar een krolse poes kan je heel wat nachtrust kosten.
Een niet gecastreerde kater kan gaan sproeien in huis en daar wordt je ook niet blij van.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:41

Ik denk dat je niet moet kijken naar wat 'goedkoop' is voor je kat, ik schrik zelfs van de antwoorden die hier gegeven worden!! Als je goedkope brok geeft dan geef je granen met zout. Leeft een kat op granen met zout? Mijns inziens niet en te zien aan de hoeveelheid katten die problemen hebben ook niet. Zorg dat je de kitten al vanaf het begin goed voer geeft. Een voer voor een carnivoor, dus met vlees als hoofdbestanddeel. Dit kan droge brok zijn, kant en klaar diepvries voer (zoals carnibest) of zoals Chrystal-gek verteld. Goede droge brok is niet bij de Aldi of andere supermarkt te halen, echt niet! Een premium voer haal je bij de dierenspeciaalzaak waar ze je kunnen adviseren welk merk voor jouw kat geschik is. Bijvoorbeeld Royal Canin, Iams, Hills of iets goedkoper Prins.

Laat je niet afschrikken door de iets hogere aankoopprijs want dat haal je er echt uit! Je hoeft er minder van te geven, het scheelt in kattenbakgrit en ook in de dierenartskosten (lange termijn denken).

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:45

De verzorging van een kat is niet duur, maar de dierenarts is toch vrij prijzig.. En het ligt er ook aan wat voor kat je neemt, want je hebt natuurlijk ook raskatten en daar moet je toch nog een best hoop voor betalen, maar net zoals andere zeggen je kan het je zo duur maken als je zelf wilt!! Wij hebben zelf ook twee katten, en zo duur is het niet, maar de dierenarts is toch best duur, als je kat niks mankeerd hoe vaak moet je nou naar de dierenarts? Dat valt ook wel weer mee..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:58

Goh, dat er toch op elk gebied zulke fanatici zijn, zelfs op gebied van kattenvoer. Lachen

Ik geloof dat ik nooit en nooit de echte toewijding zal bereiken Haha! Wij hebben in onze naiviteit onze katten gewoon elke dag een half blikje whiskas en wat brokjes voorgezet, en dat aten ze, en ze zijn nooit een dag ziekgeweest. Maar goed, onze katten waren ook vuilnisbakjes van onbekende herkomst, halve zwerfkatten en die voor aanvulling op hun dieet zorgden door muisjes en vogels te vangen.

(Toch nog even een kritische vraag. Jullie zeggen dat beter voer makkelijker wordt opgenomen. Bij omnivoren (de mens) en zeker bij herbivoren (het paard) is dat nou juist helemaal niet gezond. Die moeten volkorenproducten of hooi hebben - niks efficient voer! Werkt dat bij carnivoren anders? En hebben jullie daar ook een literatuurverwijzing van?)