Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ok dan zijn we het ergens wel eens, je bent niet aansprakelijk, maar wel verantwoordelijk voor de extra risico's die het buitenhouden van je kat met zich meebrengt. Wij hebben trouwens nog een kat gehad die andere katten in de buurt terrorriseerde, die hebben we toen alleen nog onder toezicht buiten gelaten, daar neem ik gerust mijn verantwoordelijkheid
Mijn kat blijft gelukkig altijd in onze tuin (kleine bange muts
). Maar als die buurman erbij was, en erop stond te kijken en niks deed, dat vind ik toch een beetje eng. Als je hond nou losloopt in je eigen tuin en een kat grijpt terwijl je er niet bij bent, kun je er niks aan doen natuurlijk.
Is ook lastig om precies te omschrijven wat je nou bedoelt 
Mijn kat iss idd makkelijk, alleen jammer dat er een kater rondloopt in de buurt die andere katten aanvalt (gevolg: onze poes abces, DA laten komen, ...). De hele buurt klaagde op een gegeven moment, en nu houden die mensen die kat ook korter
Was ook een kater, daar maak ik me echt kwaad om, er zijn al katten zat. Dat is ook de reden dat ze zo zwerven meestal. Vroeger jaagde onze hond vreemde katten weg voor mijn angsthaas, maar die is helaas een jaar geleden overleden. 
Supertje schreef:Getver, wat naar zeg.... Ik hoop dat je kat snel herstelt.
Een van onze vorige katten is ook eens gegrepen door de hond van een van onze buren. Overigens in onze eigen tuin, de hond, een Dalmatiër, was uitgebroken en kwam onze tuin in (wij zaten er met onze neus bovenop trouwens, maar het ging zó snel).
Onze kat was toen nog een kitten, maar 12 weken oud...... De hond greep de kat bij de rug en schudde flink. Mijn vader heeft de hond toen flink geschopt en geslagen waarop hij losliet.
Kat lag echter krijsend op de grond en sleepte het achterlijfje achter zich aan. Gelijk met de kat naar de DA gegaan, ze bleek haar rug gebroken te hebben, inwendige bloedingen en flinke bijtwonden. DA gaf haar een kleine kans, en we hebben het erop gewaagd.
In het begin moest ze dagelijks naar de DA om ontlasting te verwijderen, urine liet ze gewoon lopen, ze was echt helemaal verlamd aan de achterkant. Na een paar weken kwam er weer iets beweging in 1 van de pootjes, en nog 2 weken later was ik zó vreselijk blij met een kat die zich naar de kattenbak toe sleepte en poepte
Eén poot is altijd verlamd gebleven, ze liep op drie poten en de andere sleepte er achteraan. Ze heeft zo nog 3 jaar (gelukkig) geleefd, maar kreeg het laatste jaar ineens toch klachten van haar verlamming. Constant blaasontsteking, vreselijke kramp waarbij ze krijsend op de grond lag en meer van dat soort dingen. Toen hebben we haar alsnog in laten slapen helaas.
Jen33 schreef:sorry maar ik vind het wel een beetje banketstaaf tegen over je buurman t klinkt zo alsof je de schuld in zijn schoenen schuift terwijl het nog wel altijd jou verantwoordelijkheid was om je poes naar buiten te doen.
niet banketstaaf bedoeld hoor maar ik zou raar op kijken als er iemand hier zou komen of ik mijn hond onder controle wil houden. natuurlijk hoord dat als eigenaar maar het kan altijd mis gaan.
Lijkt me ook normaal? Een hond is iets helemaal anders dan een kat. Een cavia en konijn horen in een kooi, of in het wilde.
Zonde van zo'n beestje. Gelukkig dat ze het heeft overleefd. Althans nog drie jaar...
)Wendy_Komen schreef:Twister42: Iets beter lezen. Hun hadden het er over dat katten in België los mogen lopen, en dat je voor je kat (in België) niet aansprakelijk bent. Ik meende dat ze wel verantwoordelijk zijn, en heb toen het verschil uitgelegd met dat voorbeeld.
Als je goed gelezen hebt, heb je namelijk ook gelezen dat ik ZEER tegen het buiten gooien van katten ben!
Wendy_Komen schreef:het buiten gooien van katten
Tja een eeuwige discussie lijkt me dat.
In een gesloten omgeving is dat heel wat moeilijker. 
En nee, zielig vinden ze zichzelf denk ik niet als ze lekker in het zonnetje liggen te zonnen, of als een gek van de ene krabbelpaal naar de andere springen. Heb er ook een volle kater in lopen, terwijl vele katers in bench achtige constructies gehouden worden. Maar ja, ben bang dat dit zo'n punt is waar oneindig over gediscussieerd kan worden....