Poes aangevallen door hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Poes aangevallen door hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:35

Kun je even heel duidelijk het verschil tussen verantwoordelijk en aansprakelijk uitleggen? Begrijp het even niet zo goed.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:45

heel vervelend zeg!

was jou kat op het terrein van je buurman ofniet?
wij hebben ook een duitse herder, die zal nooit iets doen, maar zodra er een ándere kat dan onze eigen in onze tuin komt, weet ik het nog zo net niet.

sterkte.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:48

Poeh... Hoe maak ik duidelijk wat mijn idee is.... (soms best lastig...)

Als je kat (bij wijze van spreke) een kras op een auto maakt, of een moestuintje vernielt, ben je niet aansprakelijk, en hoef je dus niet voor de koste op te draaien.
Ik ben echter van mening dat als je besluit een kat los te laten lopen, je de verantwoording neemt, dat er wat gebeurd. Dat je dus stil staat bij de risico's die jouw beslissing met zich mee brengt (het is jouw beslissing, niet die van je kat, dus ook jouw verantwoording, en niet de verantwoording van je kat). Als je dus besluit je kat los te laten lopen, neem je beslissing dat je het risico neemt je kat bloot te stellen aan:
- overgereden kunnen worden door een auto (of moet een auto ook gehoorzamen, en mag die geen katten over rijden?)
- vergiftigd worden (gif kan bedoeld zijn voor ratten, maar als je kat er mee in aanraking komt, maakt het gif geen onderscheid)
- gepest te worden door jongelui (mag niet, is strafbaar,maar gebeurd wel)
- de kans dat de kat verdwaald, en dus niet meer terug komt
- de kans dat de kat verwond wordt door een ander dier (andere kat, hond, vos)

Als je als katteneigenaar dus besluit je kat los buiten te laten lopen, neem je deze risico's, en moet je dus ook de gevolgen dragen.

Daarbij vind ik het argument: "een kat moet het recht hebben om los buiten te lopen." te zwak voor worden. Laten we onze honden, konijnen, cavia's, vogels dan ook maar los buiten, want die moeten dan toch ook wel dat recht hebben...

Hoop dat mijn mening een beetje duidelijk is zo...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:54

Heel duidelijk Ja Ok dan zijn we het ergens wel eens, je bent niet aansprakelijk, maar wel verantwoordelijk voor de extra risico's die het buitenhouden van je kat met zich meebrengt. Wij hebben trouwens nog een kat gehad die andere katten in de buurt terrorriseerde, die hebben we toen alleen nog onder toezicht buiten gelaten, daar neem ik gerust mijn verantwoordelijkheid Ja Mijn kat blijft gelukkig altijd in onze tuin (kleine bange muts Lachen ). Maar als die buurman erbij was, en erop stond te kijken en niks deed, dat vind ik toch een beetje eng. Als je hond nou losloopt in je eigen tuin en een kat grijpt terwijl je er niet bij bent, kun je er niks aan doen natuurlijk.

Sja, ik vind niet dat alle dieren los mogen, tis alleen dat een hond net iets makkelijker binnen een omheining te houden is dan een kat...
Moest ik aan een drukke weg wonen zou mijn kat ook niet buitengaan hoor.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:59

Zozo, hebben we meer gemeen qua mening dan we in eerste instantie dachten Haha! Is ook lastig om precies te omschrijven wat je nou bedoelt Haha!
Ik denk dat met een beetje moeite elke tuin zo gemaakt kan worden dat de kat er niet uit kan. Of als je mazzel hebt, zoals jij, hoeft dat niet eens, omdat ze de tuin niet uitdurven Haha!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:45

hihi als het is zoals jullie het willen dan laat ik mijn pony los lopen en als mijn pony dan beschadigd raakt door prikkeldraad van iemand anders dan krijgt de eigenaar van het prikkeldraad de schuld. als iedereen zo denkt word het een zooitje hoor. is er iets van jou neem dan ook je verantwoordelijkheid ervoor wil je dat niet doen moet je ook geen dier nemen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:39

Idd wendy_komen Haha! Mijn kat iss idd makkelijk, alleen jammer dat er een kater rondloopt in de buurt die andere katten aanvalt (gevolg: onze poes abces, DA laten komen, ...). De hele buurt klaagde op een gegeven moment, en nu houden die mensen die kat ook korter Ja Was ook een kater, daar maak ik me echt kwaad om, er zijn al katten zat. Dat is ook de reden dat ze zo zwerven meestal. Vroeger jaagde onze hond vreemde katten weg voor mijn angsthaas, maar die is helaas een jaar geleden overleden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:46

Getver, wat naar zeg.... Ik hoop dat je kat snel herstelt.

Een van onze vorige katten is ook eens gegrepen door de hond van een van onze buren. Overigens in onze eigen tuin, de hond, een Dalmatiër, was uitgebroken en kwam onze tuin in (wij zaten er met onze neus bovenop trouwens, maar het ging zó snel).
Onze kat was toen nog een kitten, maar 12 weken oud...... De hond greep de kat bij de rug en schudde flink. Mijn vader heeft de hond toen flink geschopt en geslagen waarop hij losliet.
Kat lag echter krijsend op de grond en sleepte het achterlijfje achter zich aan. Gelijk met de kat naar de DA gegaan, ze bleek haar rug gebroken te hebben, inwendige bloedingen en flinke bijtwonden. DA gaf haar een kleine kans, en we hebben het erop gewaagd.
In het begin moest ze dagelijks naar de DA om ontlasting te verwijderen, urine liet ze gewoon lopen, ze was echt helemaal verlamd aan de achterkant. Na een paar weken kwam er weer iets beweging in 1 van de pootjes, en nog 2 weken later was ik zó vreselijk blij met een kat die zich naar de kattenbak toe sleepte en poepte Haha!
Eén poot is altijd verlamd gebleven, ze liep op drie poten en de andere sleepte er achteraan. Ze heeft zo nog 3 jaar (gelukkig) geleefd, maar kreeg het laatste jaar ineens toch klachten van haar verlamming. Constant blaasontsteking, vreselijke kramp waarbij ze krijsend op de grond lag en meer van dat soort dingen. Toen hebben we haar alsnog in laten slapen helaas.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:46

Hoe maak je nu in hemelsnaam dat je kat niet uit de tuin kan, zonder er een kooi van te maken? Bij ons in de buurt komen de katten op andermans grond en dat is bij ons zo normaal. Zelfs onze kat die nogal dom is voor een kat (sorry Mo), zou over een hoge draad kunnen. Hij zou wel niet altijd meer naar beneden kunnen komen, maar da's iets anders. Gewone katten kunnen dan wel naar beneden.

Aan de TS: Ik lees dat je kat nog altijd niet goed op 1 kant kan zitten/liggen.
Wel, onze kat heeft eens zijn bekken gebroken. We konden kiezen tussen opereren of gewoon zo aan elkaar laten groeien, de DA dacht dat er evenveel kans was op een goede genezing. (Voor alle veiligheid toch voor operatie gekozen.) Nu ligt hij op onze schoot altijd op zijn ene kant. De andere kant lukt hem nu niet meer. Maar voor de rest heeft hij er niet zo veel last van.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 20:22

Ik lees morgen het topic door, heb het nu even druk. Lachen

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:58

Supertje schreef:
Getver, wat naar zeg.... Ik hoop dat je kat snel herstelt.

Een van onze vorige katten is ook eens gegrepen door de hond van een van onze buren. Overigens in onze eigen tuin, de hond, een Dalmatiër, was uitgebroken en kwam onze tuin in (wij zaten er met onze neus bovenop trouwens, maar het ging zó snel).
Onze kat was toen nog een kitten, maar 12 weken oud...... De hond greep de kat bij de rug en schudde flink. Mijn vader heeft de hond toen flink geschopt en geslagen waarop hij losliet.
Kat lag echter krijsend op de grond en sleepte het achterlijfje achter zich aan. Gelijk met de kat naar de DA gegaan, ze bleek haar rug gebroken te hebben, inwendige bloedingen en flinke bijtwonden. DA gaf haar een kleine kans, en we hebben het erop gewaagd.
In het begin moest ze dagelijks naar de DA om ontlasting te verwijderen, urine liet ze gewoon lopen, ze was echt helemaal verlamd aan de achterkant. Na een paar weken kwam er weer iets beweging in 1 van de pootjes, en nog 2 weken later was ik zó vreselijk blij met een kat die zich naar de kattenbak toe sleepte en poepte Haha!
Eén poot is altijd verlamd gebleven, ze liep op drie poten en de andere sleepte er achteraan. Ze heeft zo nog 3 jaar (gelukkig) geleefd, maar kreeg het laatste jaar ineens toch klachten van haar verlamming. Constant blaasontsteking, vreselijke kramp waarbij ze krijsend op de grond lag en meer van dat soort dingen. Toen hebben we haar alsnog in laten slapen helaas.

OMG, wat een verschrikkelijk verhaal zeg! Wat zal het gekrijs van jullie kat door merg en been zijn gegaan Huilen
Ik snap echt niet dat als je buren weten dat hun hond eventueel kan uitbreken, dat ze dan niet hun verantwoordelijkheid nemen.

@TS
Aan de ene kant heb ik zoiets van, je laat je kat los lopen, dus dan kan zoiets altijd gebeuren, aan de andere kant, als mijn hond ooit een kat in onze eigen tuin te pakken zou krijgen, zou ik er alles aan doen om te zorgen dat de kat zo snel mogelijk weer vrij is.
Er lopen hier vaak katten door onze tuin, maar ze weten allemaal van onze honden af, en weten precies waar ze op of in kunnen springen om aan onze honden te ontkomen gelukkig.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:20

Jen33 schreef:
sorry maar ik vind het wel een beetje banketstaaf tegen over je buurman t klinkt zo alsof je de schuld in zijn schoenen schuift terwijl het nog wel altijd jou verantwoordelijkheid was om je poes naar buiten te doen.

niet banketstaaf bedoeld hoor maar ik zou raar op kijken als er iemand hier zou komen of ik mijn hond onder controle wil houden. natuurlijk hoord dat als eigenaar maar het kan altijd mis gaan.

Ik denk dat de situatie dan niet helemaal duidelijk is, je kijkt toch niet toe hoe je hond, een ander z'n kat (waar duidelijk aan te zien is dat het een huiskat is) is aan het opwreten? Verder mag hier een kat gaan en staan, waar ze wil. (heb ik deze week gelezen ergens op het net, een wet in België.) Zoals poes dus al dacht.

Wendy_Komen; Ik denk dat iedereen daar een andere visie op heeft, mijn kat zal ik nu nog steeds naar buiten laten gaan. Ik weet dat ze niet op die manier gelukkig zal zijn, en IMO hoort een kat ook buiten. Liever een kat, met een kort leventje die gelukkig is. Dan een tje met een lang leven, die ongelukkig is. (en dan heb ik het alleen over de onze, ik kan me voorstellen dat er veel katten zijn, die liever gewoon binnen zitten.)

Verder stond m'n broer er bij, en zijn situatie op school is nu niet bepaald om naar huis over te schrijven. M.a.w. hij moest al nablijven omdat hij telkens te laat kwam, ging dit deze keer weer gebeuren, was hij geschorst. Verder heeft die man zelf toegegeven tegen m'n vader, dat hij er op stond te kijken.

xx_Horsiex: Net hoe ik er dus ook over denk, tuurlijk het is het instinct. Maar opvoeding doet veel, en als je je eigen hond dit toe laat, zegt dat voor mij genoeg. Je hond onder controle houden is toch het minste wat je kan doen. (en ja dat kan ook voor de kat gelden.)

Een konijn,cavia, en hond mag naar mijn weten dus niet gaan een staan waar ie wil, néé Clown Lijkt me ook normaal? Een hond is iets helemaal anders dan een kat. Een cavia en konijn horen in een kooi, of in het wilde.

Elinee: Op de stoep, kruising weg, en terrein. (heb gehoord dat ze gegrepen is op de stoep, en is gesleurd naar z'n terrein, zeg maar.)

Wendy_Komen: Ja, ik vind dat een kat het recht moet hebben om los buiten te lopen. Ik vind het persoonlijk schandalig als een kat niet naar buiten komt. Maar ik zeg het, dat is mijn mening. Ik kan me voorstellen dat sommige katten daar geen behoefte in hebben, of niet naar verlangen. Of dat er bepaalde mensen geen mogelijkheden hier voor hebben. (maar dan moet je IMO geen kat nemen.) Ik zei het zelf ook al; je hebt zeker gelijk wat betrefd de risico's en wij zijn ook verantwoordelijk. Maar de honden eigenaar zéker niet minder.

Jen33: Geef toe, dat is iets helemaal anders. Sigaar Koe

Supertje; jeetje zeg, wat afschuwelijk. Als ik dan denk, hoe ik mij heb gevoeld toen ik het gehoord heb van de onze. Dan wil ik niet weten als je het zelf ook hebt gezien Ach gut Zonde van zo'n beestje. Gelukkig dat ze het heeft overleefd. Althans nog drie jaar...

Topoverkonte: Dat is wel een opluchting zeg, de onze ligt nl. nog altijd niet normaal. Een kot is heel wat werk, en het lijkt mij dat een kat zich dan vreselijk eenzaam voelt. En geld speelt natuurlijk ook een rol... Hier is het verder ook gewoon 'normaal' dat de katten rondlopen.

Zo een hele reekst antwoorden, hopelijk is het al wat duidelijker.
Bedankt iig! Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:10

Bij ons is het ook maar normaal dat de katten buiten komen, wij hebben die hele rage van katten binnenhouden nog niet.
Mijn vriendin houdt haar katten voorlopig wel binnen en die lijken er niet om te treuren omdat ze niet anders weten. Mijn kat echter wordt erg depri als ze niet wat uurtjes in de tuin kan liggen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 21:20

Inderdaad, een vriend haar poes die blijft ook binnen. Heeft nooit iets anders geweten, maar de onze is eerst van iemand anders geweest en heeft héle dagen rond gelopen-zelf dingen zoeken-beetje rond zwerven- etc. En dat is ook de manier waarop we haar hebben leren kennen. Ze weet niet anders, en ik vind het belachelijk om haar dat af te pakken.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:27

Onze poes was duidelijk binnen opgevoed. Hij kende de wind niet ('welke onozelaar blaast er hier constant in mijn haar?' *verontwaardigde blik*) Hij is eigenlijk ook niet slim genoeg om buiten te mogen. Maar al onze poezen gaan regelmatig buiten, dus hij ook. Hij is nu een schootpoes die niets liever doet dan buiten te lopen. Door zijn operatie moest hij vele weken binnen blijven en dat was een marteling vond hij. (en als vocale poes heeft hij dat duidelijk laten merken Ja )

De onze heeft al tussen de tanden gezeten van een hond, absces gehad door gevechten, onder een auto gezeten en heupkom gebroken, in zijn neus gebeten geweest door een spitsmuis,... (nog dingen, maar ik kan er niet opkomen)

Ja het is een risico om je kat buiten te laten lopen. Als hij in de tuin kruipt waar er een hond zit, dan is de lichamelijke schade die hij oploopt voor ons. Als de eigenaar van de hond het beest eerst een eind zijn gang laat gaan, dan zou ik toch wel eventjes boos zijn.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:47

Wendy_Komen: als ik zie dat de kat van de buren een kras op mijn auto maakt zijn de buurtjes wel degelijk aansprakelijk hoor, en ja betalen moeten ze dan ook. zou lekker zijn, mijn hond springt tegen je auto aan en maakt krassen ik moet betalen en jou kat springt tegen die zelfde auto op (die net gespoten is vanwege mijn hond) heeft weer schade en jij hoeft niet te betalen. beetje krom. het is alleen moeilijker om te verhalen bij mijn hond hang ik aan zijn riem en ja jouw kat loopt los zonder iemand erbij, moet ik dus een foto maken van de DAAD om te bewijzen dat het die van jou was, en daar lig het hele probleem de bewijslast is wat moeilijker maar je kat valt net zo als een hond onder je WA verzekering.

Wanneer mijn hond een kat grijpt zal ik hem zeker terug grijpen en ik zal ook aan de kateigenaar voorstellen om gezamelijk de DA rekening te betalen.

de keer dat er een kat in onze tuin is gekomen wat ik niet gemerkt heb was er helaas niets meer te regelen ik ben bijna een dag bezig geweest om de zooi op te ruimen en tot op de dag van vandaag weet ik niet wie zijn kat het is geweest, en daar baal ik nog steeds van.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:20

Twister42: Iets beter lezen. Hun hadden het er over dat katten in België los mogen lopen, en dat je voor je kat (in België) niet aansprakelijk bent. Ik meende dat ze wel verantwoordelijk zijn, en heb toen het verschil uitgelegd met dat voorbeeld.

Als je goed gelezen hebt, heb je namelijk ook gelezen dat ik ZEER tegen het buiten gooien van katten ben!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:46

Wendy_Komen schreef:
Twister42: Iets beter lezen. Hun hadden het er over dat katten in België los mogen lopen, en dat je voor je kat (in België) niet aansprakelijk bent. Ik meende dat ze wel verantwoordelijk zijn, en heb toen het verschil uitgelegd met dat voorbeeld.

Als je goed gelezen hebt, heb je namelijk ook gelezen dat ik ZEER tegen het buiten gooien van katten ben!

hi zal starks eens terug lezen want ik heb dan inderdaad over belgie heen gelezen, maar zag onder je foto lelystad staan. en dacht dus dat je het over in nederland had,

maar goed, verder ben ik het wel met je eens dat je katten ook in de gaten moet houden en niet zo maar buiten moet gooien. helaas zijn katten soms van die vreselijk eigenwijze dingen.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:24

Wendy_Komen schreef:
het buiten gooien van katten

Gooien? Neen, de onze vraagt het en wij doen de deur open. Bloos

Wat bedoel je dan? Dat je ertegen bent dat katten buiten lopen? Hallo, hoe vaak wordt er hier gezaagd over dat ieder paard eigenlijk buiten op de wei moet, omdat het hoort. En dan gaat ge een beetje poesbeesten opsluiten binnen? Of in een kooitje buiten, dan kunnen ze verlekkerd kijken van achter tralies naar de vrijheid, waar ze zoveel waarde aan hechten.

Sorry, maar poezen binnen houden snap ik niet. Ok, sommige beschikken over een grote ruimte waar ze kunnen in lopen, maar buiten lopen in de natuur is wel nog heel wat anders. Een paard hou je toch ook niet enkel in een stal en paddock?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:25

Haha hier ook, Ze vraagt het en dan gaat de schuifdeur open Nagelbijten / Gniffelen Tja een eeuwige discussie lijkt me dat.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:29

Topoverkonte:
Ik vind het enkel verantwoord om je kat los buiten te laten lopen als je op een boerderij in buiten gebied woont. Als je in de binnen stad woont, stel je je kat aan belachelijk veel gevaren bloot: (zoals ik hierboven ook al een keer vermeld heb)
- Gegrepen door honden
- Onder de auto
- Vergiftigd
- Verwond door andere katten/ kans op kattenaids
- Kwa jongens, die ermee aan de haal gaan
- Kans op weglopen

Ik vind het onverantwoord als je je kat bloot stelt aan deze gevaren. Bij mijn vorige huis in de steeg, waren er ook mensen die gewoon hun katten los hadden lopen, die lagen dan midden op de weg. Ik MOEST met mijn auto wel stapvoets rijden, want ze gingen bijna niet aan de kant. Het is dat de katten er niets aan kunnen doen dat de eigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen, want heb vaak gedacht, zal ik eens wat gas geven, wie weet leren die mensen het dan wel af...

En tja, een paard hou je niet 24/7 binnen, die gooi je in een afgesloten omgeven. (bak, paddock, wei) Een kat hoef je ook niet 24/7 binnen te houden, die van mij komen ook in een afgesloten omgeven, namelijk de kattenren. Tevens ben ik van mening dat met een beetje moeite/geld elke tuin zo gemaakt kan worden dat je kat er niet uit kan.
Jouw vergelijking met het paard klopt dus niet, enkel als je je paard los op de prairie zou gooien.

Edit: Kan een paard verlekkerd achter het stroomdraadje in de wei naar buiten kijken naar de vrijheid waar ze zoveel waarde aan hechten?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 09:44

Een kat heeft ook behoefte aan sociale contacten lijkt mij Nagelbijten / Gniffelen In een gesloten omgeving is dat heel wat moeilijker.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:47

Tja, dan kom je bij het volgende punt. Je moet eigenlijk NOOIT een kat alleen nemen. Ik heb er momenteel 7, die heel zielig niet los lopen, en enkel in de buitenren kunnen, maar denk niet dat ze sociale contacten tekort komen Haha!
Weet wel zeker dat er geen oog uitgekrabd wordt door een secreet van een kat die los kan lopen, en ik weet ook zeker dat ze niet ziek kunnen worden van andere loslopende katten. (zoals niesziekte, katten aids enz.)
Dus nee, ben het nog steeds niet met je eens!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:47

Wij hebben geen boerderij, gewoon een mooie tuin. Onze katten komen ook bij de buren, op straat,... Niets van problemen. Ok, ze komen eens iets tegen, maar je kan hen gewoon niet tegen alles beschermen. Het is zalig om ze van de ene kant naar de andere kant te zien lopen. (en onze katten zijn ingeënt tegen die ziektes, krijgen de pil en worden naar de DA gebracht als ze gewond zijn)

Een kattenren zou hun veel te veel beperken. Nog nooit een ren gezien die naar mijn mening goed genoeg was voor een kat. Ze hebben een territorium nodig, plaatsjes om zich te kunnen verstoppen,... Bij een kattenren: ze kunnen nooit hun benen eens losgooien en op topsnelheid komen, want ze moeten ook nog op tijd kunnen remmen.
En dan nog zeven in dezelfde ren? Van overbevoling gesproken, tenzij je een giga grote ren hebt natuurlijk. Zoveel sociaal contact hebben ze nu ook niet nodig hoor. Hebben ze wel allemaal een plaatsje waar ze met rust kunnen gelaten worden?

Als je er de plaats niet voor hebt, hou dan geen katten. (idem met paarden) Mensen maken dan van die 'oplossingen' die hen wel helpen, maar waar het dier nu niet altijd mee gediend is. Een kat hou je niet binnen, een paard niet enkel in een paddock.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:42

Toch wel knap dat jij weet dat mijn ren overbevolkt is, zonder hem gezien te hebben Haha! En nee, zielig vinden ze zichzelf denk ik niet als ze lekker in het zonnetje liggen te zonnen, of als een gek van de ene krabbelpaal naar de andere springen. Heb er ook een volle kater in lopen, terwijl vele katers in bench achtige constructies gehouden worden. Maar ja, ben bang dat dit zo'n punt is waar oneindig over gediscussieerd kan worden....