Als een schaap langsrent vastgrijpen lukt toch niet en als je het wel probeert heb je zelf ook zere polsen Eerst in een hoek drijven en klem zetten, dan pas die pluk wol vastpakken. Dan rent het schaap niet meer he, hou je 'm er alleen stevig aan vast
Maar als het beestje dan toch als stil staat kan je haar evengoed in de lies vastpakken en geloof me... eens dat je een schaap in de lies vastneemt mag hij trekken wat hij wil, blijven zal hij (of zij...)
Simpel je buigt je over het schaapje heen, (stel dat je links staat) en met je rechterhand neem je de liesplooi vast, en til je het schaap een beetje op (de 4 poten blijven op de grond, maar je neemt wat gewicht over) de andere hand kan je onder de kin/aan de hals van je schaap houden, en dan kan je met het beestje lopen waar je wil. Of je klemt het dier gewoon tegen je benen aan als je niet wil dat ze een poot verplaatst.
Natuurlijk geen 5 minuten zitten twijfelen hoe je het nu precies moet doen... mevrouw schaap zal geen eeuwigheid in haar hoekje blijven wachten.
Enne... je weet dat je goed zit met je hand, als je in een vettige, olie achtige smurrie terecht komt... vooral heeeel duidelijk als het warm weer is En de eerste keren zullen ze ook wel weten weg te glippen... de eerste keren zijn ze mij in ieder geval ontglipt (en probeer ze dan nog maar eens in een hoekje te drijven...)
Hahahaha schoppen ze dan niet?? Weet wel dat als ik met de lammetjes moest helpen drinken en die moeders wilden dat niet dat ze heeel vuil kunnen trappen
De lies is dat stuk vel tussen de achterpoot en de buik. Is meestal wel een heel handig handvatje bij een schaap. (Zelfs mijn kat geraakt niet weg als ik hem stevig bij de lies grijp )
Normaal gaan ze je ook niet echt kunnen stampen, omdat je ze als het ware een beetje optild. Ze staan dus al bijna op 3 poten, dus gaan ze stampen met de poot waar het minste gewicht op steunt. en laat dat nu net de poot zijn die aan de andere kant zit, en waar hij je niet mee kan raken. Er zijn natuurlijk ook soepele schapen die er misschien wel in slagen om met een andere poot om zich heen te meppen... maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt, dus ik weet niet wat je dan kan doen, behalve het schaap op zijn kont zetten.
Heb even in haar profiel gespiekt en ze is offline, maar ze studeert iets met dierenzorg dus ze zal het wel weten. Ga er dan vanuit dat dat geen pijn doet?
De manenkam van een paard is vrij gevoelloos, vooral ten opzichte van de wol van een schaap. Idd in de lies grijpen op de manier waarop Ashkerlon het zegt, zo leren ze je het in Barneveld (PTC+) ook (hebben schapen moeten laten zitten, maar dat lukte me niet )
Doet een stuk minder pijn dan bij de wol Denk maar eens na, ik grijp jou bij je arm of ik grijp jou bij je haren.
De pijn valt wel mee denk ik het is waarschijnlijk wel geen aangenaam gevoel voor het schaap, maar je moet ook niet je nagels in zijn vel zetten.
nog eens de vergelijking met mijn kat (is mijn favourite oefen-objekt voor de practica ) die vindt het gewoon geen aangenaam gevoel, en zit wel wat te wrikken, maar ik ben er zeker van dat hij geen pijn heeft. Dan zou ik het wel merken.