guppies, wat eten ze?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_Jarig

Re: guppies, wat eten ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:34

Ik ben dan wel niet boom- bit- en ijzerloos maar wel vissenkomloos, and proud of it!! Sorry, kon het niet laten!

Je kan natuurlijk je kop in het zand steken maar een kom is echt niet goed te praten. Het is niet voor niets al verboden in sommige landen/ plaatsen. Denk dat je sluierstaarten veel en veel beter af zijn in de vijver, want ook een grote kom blijft slecht!!

Cyntje OK dan! Ongelovelijk Haha!

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:35

Margot_VH schreef:
annepanne schreef:
Margot, jij legt hier feiten voor waar op gereageerd wordt. Wat jij verteld klinkt namelijk niet goed. Je hebt er geen verstand van dus leer van hetgeen hier gezegd wordt!! Momenteel maak je jezelf alleen maar belachelijk en ja arme guppen die bij jou wonen..

t scheelt dat ik er maar 1 mishandel hea hebben die andere maar weer geluk mee, Ohh yes heb ik altijd al willen doen mezelf gewoon voor iedereen belachelijk maken, sorry maar wat jullie allemaal zeggen deert me niet ben namelijk een dierenbeul, miss heb ik er wel meer verstand van dan jou dus zeg gewoon niet dat ik er niks van weet, verdiep je is in de psychologie van een mens voordat je wat blaat

Zoals je je hier uitlaat lijkt het me niet dat je enig verstand hebt van vissen...
Edit: Psychologie van mensen?? We hebben het nu over guppen dacht ik? Dat zijn vissen Haha!
Laatst bijgewerkt door _Ananas_ op 30-04-07 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:36

Kom, ik heb hier een aquatopic op bokt, waarvan de meeste veel verstand van vissen hebben!
En zeer deskundig! In een dierenspeciaalzaak wordt geen wijsheid gesproken hoor die willen geld verdienen en zo veel mogelijk vissen kwijt!!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:37

En mensen laten we het hier ontopic houden Knipoog en een ietsie pietsie dimmen Haha!

Mossel

reageer gewoon niet op mij, je kent me niet eens dus over mij oordelen kan je niet, zowiezo ik ben hier al bestempeld als vissenbeul Haha! en heb mezelf ook belachelijk gemaakt Haha! weetje mijn avond is weer helemaal goed thnx echt vet nou kan ik echt goedslapen Haha!

_Ananas_Jarig

Daar ben ik het dan weer niet mee eens Cyntje

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:38

annepanne schreef:

Daar hoef je het ook niet mee eens te zijn, maar het is grotendeels wel waarheid Ja , helaas Vork

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:39

annepanne schreef:
Ik ben dan wel niet boom- bit- en ijzerloos maar wel vissenkomloos, and proud of it!! Sorry, kon het niet laten!

Je kan natuurlijk je kop in het zand steken maar een kom is echt niet goed te praten. Het is niet voor niets al verboden in sommige landen/ plaatsen. Denk dat je sluierstaarten veel en veel beter af zijn in de vijver, want ook een grote kom blijft slecht!!

Cyntje OK dan! Ongelovelijk Haha!

Zo te lezen in je profiel ben je ook paardloos. Misschien kun je je beter vermaken in een vissenkomloos topic Haha!
Graag onderbouwing over verbod kommen in welke landen/plaatsen! Want iedereen kan wel allerlei balletjes gaan opgooien maar het moet wel feitelijk zijn.

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:40

Italie bijvoorbeeld Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:41

Goudviskommen zijn door de ronde vorm niet geschikt voor goudvissen, er zijn grotere temperatuursverschillen dan in een gewoon aquarium, de dieren kunnen zich niet oriënteren, ze zijn te klein, er is te weinig zwemruimte, te weinig zuurstof, geen plaats voor plantjes, zand en/of steentjes.

Vissenbescherming zegt dat vissen dieren zijn met gevoel en bewustzijn, zij nemen veel meer waar, dan men vroeger ooit vermoed heeft. Zij communiceren met elkaar via bewegingen, geluiden, kleur- en lichtsignalen, terwijl zij met hun extra zintuig, de zijlijn, die aan weerskanten van het lichaam loopt, minieme bewegingen in het water kunnen waarnemen. In Duitsland is de goudviskom al verboden, in Nederland nog niet.

Bron: nieuwsrevisited

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:41

katiavl schreef:
Eightlegged schreef:
Een bak met rechte hoeken ipv. een kom en verwarmd water...

Inderdaad bak met rechte hoeken is zo belangrijk met een paar planten in Lachen en verwarmd water en zuurstof

Zo heb ik een keer al me guppenj verband Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 23:42

bedankt voor alle info!
en, het zijn er twee.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:44

Marigold schreef:
bedankt voor alle info!
en, het zijn er twee.

Bloos! nu zie ik pas dat jij de TS bent, ik had eerlijk gezegd iemand anders in gedachte Scheve mond
Mocht je meer info willen ben je altijd welkom in ons aquatopic hoor Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:45

In Italië kunnen ze beter de invoer van levende paarden gaan verbieden die in de salami terecht gaan komen. Dat transport vind ik heel wat erger dan vissen in een kom houden....

Zolang paarden in boxen mogen staan van 3x3 meter en sommige doen dat 23/4 vind ik dat persoonlijk een stuk erger dan een paar visjes in een grote kom. Ik kan ze straks ook in mijn watercontainer op de wei gieten, kunnen ze fijn groeien Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:46

In een watercontainer is eveneens niet goed
Waarom alles over hebben voor een paard en wordt een vis als een gebruiksvoorwerp gezien? Scheve mond

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:49

hoezo gebruiksvoorwerp een vis kan je niks mee dus alles behalve een gebruisvoorwerp Clown Nagelbijten / Gniffelen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:51

Je begrijpt wel wat ik bedoel! Rolleyes

Je kan er niks mee,... zegt eigenlijk al genoeg Vork
Een vis is meer dan een beestje met wat vinnetjes en een staartje hoor Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben blij dat de TS gelukkig wat met het advies doet,... verder ga ik niet meer in op dit soort commentaar!

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:52

Dat is een hele andere discussie, vergelijken heeft nu geen zin, Flicka

Ik denk dat het voor de ts ondertussen duidelijk is en ze vele tips heeft gekregen voor het juist houden van de guppen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:53

annepanne schreef:

ik wel, en weet jij ook dat het merendeel van de dierenzaken zo is Lachen niet allemaal maar teveel om goed te zijn

*gaat verder lezen wat zijn jullie bezig geweest*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:56

flicka schreef:
TS, laat je hier niet gek maken. Ga naar een goede dierenzaak waar ze veel vissen verkopen en vraag advies. Ik heb 2 kleine goudvis sluierstaarten in een grote kom (de grootste) en ze doen het er prima in. Wel met planten en fijn grind want ze grondelen graag. Ze krijgen 2x per dag wat eten (het zijn bedelaars) en ik ververs hun kom iedere 8 tot 9 dagen, ook met waterverbeteraar. Als ze groter worden gaan ze naar een vijver van kennissen. Er zijn mensen die goudvissen in de drinkbak van paarden of koeien houden, die krijgen helemaal niks bijgevoerd en moeten het doen van insecten die in die bak vallen. De goudvisssen schijnen het water schoner te houden wat ik me niet kan voorstellen want goudvissen zijn best vervuilers. Maar als ze geen eten krijgen poepen ze ook minder natuurlijk.

Sukses met je guppen!

goeie speciaalzaak als die je een kom laat kopen

Maar goed het advies laat je niet gek maken zegt genoeg, daar gaat twee jaar aquariumtechnieken door de wc Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:57

Een vissenkom of aquarium staat leuk in je woonkamer, een paard minder Haha!

En ik ben gek op nieuwe haringen, makrelen en schollen Lachen

In Italië zijn kommen niet verboden, alleen in de stad Monza is in 2004 een verbod afgekondigd.

Ik ben geen voorstander van kleine kommen! Mijn Boyu bak heb ik lek gestoten, ik wilde ook niet meer veel vissen dus heb 2 kleine sluierstaarten in de grootste kom. Er zijn zat mensen die één vis in een kleine kom houden zonder grind en als ze geluk hebben met een nepplant. In zo'n vis zit amper leven meer.
Zolang mijn 2 visjes tierig zijn, flink van de planten eten en niet te groot worden kan ik van ze genieten.
En wat mij betreft is dit vissenonderwerp nu afgesloten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:58

Waarom zou je afsluiten omdat mensen zeggen dat een kom slecht is welke afmeting ook? Er is genoeg wetenschappelijk onderzoek op gedaan. Raar dat die mensen het soms fout hebben Tong uitsteken

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:59

katiavl schreef:
annepanne schreef:

ik wel, en weet jij ook dat het merendeel van de dierenzaken zo is Lachen niet allemaal maar teveel om goed te zijn

En om dat 'niet allemaal' gaat het mij. Je kan niet alles en iedereen over één kam scheren! Bovendien bestaat er ook zoiets als garantie op dieren en heeft een dierenwinkel geen belang bij het snel dood zijn van dieren! Denk maar niet dat er op een vis verdient wordt hoor! Dat zijn echt wel de bijproducten!

Maar goed, dat is ook een andere discussie!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 00:00

garantie op dieren is niet altijd waar kijk naar de puppy sterfte, mensen zien hun geld niet terug hoor Lachen maar inderdaad of topic

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 00:01

Citaat:
Waarom de goudviskom niet deugt
.
Veel van deze goudvissen komen in een goudvissenkom terecht. Mensen realiseren zich helaas niet dat dit voor de vissen een martelwerktuig is. Wat deugt er niet aan? In de eerste plaats is de goudvissenkom natuurlijk veel te klein. De kom bevat doorgaans maar enkele liters water, grote viskommen bevatten in het beste geval 10 tot 15 liter water. Dat is veel te weinig voor een goudvis, die minstens 250 liter nodig heeft! De kleine hoeveelheid water in een viskom dreigt niet alleen snel te vervuilen, maar kan ook snel te warm worden.

Een ander nadeel van de viskom is dat door de komvorm het wateropppervlak dat direct met de lucht in contact komt, veel te klein is. Daardoor dreigt voortdurend het zuurstofgehalte van het water te laag te worden.

De viskom biedt de goudvissen ook geen interessant en afwisselend leefmilieu, waarin ze zich kunnen oriënteren, verschuilen, afstand tot andere goudvissen kunnen houden en naar voedsel kunnen zoeken. De kom biedt de vis ook nauwelijks bewegingsruimte. Een vis, ook een goudvis, is er op gebouwd om flink te kunnen zwemmen! In een kom kunnen ze alleen maar kleine rondjes draaien.

De goudvissenkom is naar het oordeel van deskundigen volstrekt ongeschikt om vissen in te houden. De bioloog en hoofd van het Wilhelma Aquarium te Stuttgart, Dr. Dieter Jauch, schrijft in zijn boek over de verzorging van goudvissen, Goudvissen in Aquarium en Tuinvijver (Tirion Baarn), dat wie "goudvissen in dit soort 'gevangenissen' opsluit, dierenmishandeling begaat".

Hoe moeten we dan wel goudvissen houden?
.
Het uitgangspunt dient te zijn dat goudvissen zoveel mogelijk naar hun aard gehouden dienen te worden. Een flinke, diepe vijver is dan natuurlijk het best. Maar als we ze in een aquarium houden, dan dienen ze, als ze ongeveer 15 tot 20 centimeter lang zijn, wel over tenminste 250 liter water te beschikken. Dat komt neer op een aquarium van 100x50x50 centimeter. Deze standaardmaat werd nog onlangs in het tijdschrift Het Aquarium aangeraden. Dat is wel wat anders dan de piepkleine viskom! Zolang de goudvissen kleiner zijn, kan ook met een kleiner, maar wel rechthoekig aquarium volstaan worden.

Goudvissen zijn sociale dieren en dienen dus niet in hun eentje, maar in kleine groepjes van, volgens deskundigen, ongeveer tien vissen gehouden te worden. Heel belangrijk is verder dat de goudvissen in het aquarium over een interessante, afwisselende omgeving beschikken. Diverse waterplanten, stenen en een zandachtige bodem zijn dan ook absolute vereisten. Goudvissen zwemmen graag in groepjes door het water, waarbij ze voortdurend op zoek zijn naar wat voedsel. Wat ze hierbij heel graag doen is met hun snuit in de bodem wroeten, het zogenaamde grondelen, eigenlijk net zoals varkens dat doen, wanneer ze naar voedsel zoeken. Dit biedt de dieren de noodzakelijke afleiding en beweging en houdt ze psychisch en lichamelijk gezond.

Hoe komen we van de goudviskom af?
.
In de allereerste plaats moet de verzorger van goudvissen een normaal aquarium kopen. Dat is wel duurder dan een vissenkom, maar verschaft aan de goudvissen de minimale leefruimte en aan de mensen, die ze houden, ook veel meer plezier. De goudvis is een sociaal dier dat het best samen met een paar andere goudvissen in het aquarium kan worden gehuisvest. In verband met het territoriumgedrag is het goed om alle goudvissen tegelijk in het aquarium onder te brengen.

In de tweede plaats heeft de dierenhandel hier een grote verantwoordelijkheid. Zij is het die deze ondeugdelijke viskommen in de winkels heeft en aan de mensen verkoopt. Veel mensen denken ook dat goudviskommen wel goed zijn, omdat ze in de Dierenspeciaalzaak te koop aangeboden worden! De Dierenspeciaalzaken moet dus nadrukkelijk verzocht worden, om die viskommen niet meer aan hun klanten aan te bieden.

In de derde plaats zou wetgeving hier een eind aan moeten maken. In Duitsland bijvoorbeeld is de goudviskom verboden. De dieren moeten in een aquarium van minimaal 100 x 40 x 50 centimeter worden ondergebracht.

Bron: Faya-webdesign