Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re: Dierentuin Artis --> Walgelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:49

Klopt, daar ben ik al mee bezig Knipoog
Maar ben je zelf ook zo sterk om anderen er in mee te nemen? Daar gaat het uiteindelijk om toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:53

Elzepelze schreef:
Maar ben je zelf ook zo sterk om anderen er in mee te nemen? Daar gaat het uiteindelijk om toch?

Mijn ouders doen mee, andere kan ik niet overtuigen. Ik geef eerlijk toe de goedkoopste producten kopen is gewoon veel makkelijker. Ik vertel wel maar wil niet overkomen als hopeloze campagne voerder. Zou graag een website oprichten maar die kennis heb ik niet. Ik wou over de problematiek, de dierentuinen met een dierentuinentest, wat voor soeveniers je niet mag meenemen. Maar goed ik ben twintig niemand luisterd toch naar me Lachen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:54

Horsii_mine schreef:
Bah bah en nog eens bah! Toen ik vanmiddag in Artis was kon ik wel janken!

Ik had vandaag een klassenuitje naar Amsterdam. Eerst een rondleiding door de arena en daarna shoppen! Ten slotte gingen we om half vijf naar de dierentuin zodat we de files zouden ontlopen. Ik heb zowiezo bij dierentuinen zoiets van hmm.. Ze zouden volgens mij gelukkiger zijn in het wild, waar ze thuis horen! Maar goed. Zolang ze goed verzorgt worden.. Sommige weten ook gewoon niet beter.

Maar vanmiddag kwamen we dus in Artis en ik ben me rot geschokken! Zo veel dieren in zo'n klein hok! Nog niet eens goed ingericht! In het begin moest ik even slikken, maar toen ik bij de ijsbeer aankwam stonden de tranen me gewoon in de ogen.. Verdrietig Er was één ijsbeer en die stond in een hok van 3 bij 3 meter zonder water, zonder voer en zonder ook maar één plek om te liggen! Bovendien had het dier overal kale plekken, keek het dof uit zijn ogen en was zijn tong helemaal paars.. Bah bah en nog eens bah! Nee, ik vond het niet leuk in deze dierentuin!

Morgen bel ik de dierenbescherming op. Hoewel ze waarschijnlijk wel vaker wat zullen hebbeng gehoort over Artis gaat dit me toch echt te ver! Verdrietig De olifanten hadden samen ongeveer een "uitloopstuk" van 10 bij 10 meter! En ze waren met z'n vieren of vijfen! Toevallig hoorde ik iemand zeggen die daar werkte dat ze de parkeerplaats gingen afbreken. Ik dus denken: Hee! Ze gaan grotere hokken krijgen! Maar nee.. Ze maken er nieuwe hokken bij zodat ze nog meer diersoorten in hun veels te kleine prutsdierentuin kunnen proppen! Ik word echt boos en verdrietig om dit soort dingen..

We moeten van ons uitje naar Amsterdam een soort krant maken en ik heb het onderwerk de dierentuin toegewezen gekregen. Nou, ze zullen er van langs krijgen in mijn artikel! Het word bepaalt geen pretje voor hun!

Wie heeft dit nog meer gezien in Artis en hebben jullie er iets tegen gedaan?

Ik ben het hier absoluut mee eens, Artis is in 1838 gebouwt, toen wisten (of wilde nog niet weten) dat dieren de ruimte nodig hebben, dat een dier geestelijk in de war raakt als je hem zo in een kleine ruimte opsluit.
Echt alle dieren zitten in veeeel te kleine hokken, maar Artis is en blijft goed bezocht en de dierenbescherming kan er niks aan doen, er zijn altijd mensen van hogere hand, van de gemeente verdient ontzettend veel aan Artis plus dat Artis mensen naar Amsterdam trekt wat ook weer winstgevend is.
Daarom zal er waarschijnlijk nooit iets gebeuren, het draaid allemaal om geld.
Ik ben er denk ik 2 maanden geleden geweest en liep daar ook echt met een rotgevoel, die arme gorilla's kijken zo depressief, een kleine chimpansee is nog leuk aan het spelen omdat hij nog geen besef heeft dat hij zijn hele leven in dat kleine hokje moet zitten waar de hele dag mensen om heen staan.
Een zwarte panter (die onder de wonden zat) liep de hele tijd heen en weer in zijn hok, achter in zijn hok is een soort klein houten plateautje waar hij op kan liggen, daar liep hij steeds heen deed zijn voorpoten op het plateau en gooide zijn hoofd naar achteren, dan liep hij weer het zelfde weggetje terug en herhaalde het weer, continue deed hij hetzelfde, dat beest is helemaal autistisch geworden door zijn hele leven in een hok van 3 bij 5 meten te moeten leven.
De ijbeer is al depressief omdat zijn vrouwtje een jaar geleden overleden is, en dan stoppen ze hem ook nog in een hok zonder water, zonder niks, hij ligt op het beton.
Er zit al zo'n 20 jaar een nijlpaard in Artis in een betonnen bak gevuld met vuil water, die betonnen bak is niet groter dan 5 bij 3, dat beest kan amper zijn kont keren, deze ligt dan ook zwaar depressief te zijn.
Het is afgrijselijk, en een puurste vorm van zware dierenmishandeling!

Afbeelding
Het nijlpaard in zijn veeeeeeeeeel te kleine bak goor water.

Afbeelding
Een gorilla die de hele dag depressief voor zich uit zit te kijken en werkelijk nergens meer op reageerd.

Afbeelding
De ijsbeer die uit verveling en ellende maar de hele dag op zijn rug gaat liggen en proberen te slapen ondanks de schreeuwende mensen om hem heen, dit beestje zit in een heel klein hok, hij kan niet eens in het hele hok komen want er hoort water in te zitten en dat zit er niet, hij zit op een eilandje waar hij 4 stapjes kan zetten.

Huilen Misselijk

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:55

katiavl schreef:
Elzepelze schreef:

Mijn ouders doen mee, andere kan ik niet overtuigen. Ik geef eerlijk toe de goedkoopste producten kopen is gewoon veel makkelijker. Ik vertel wel maar wil niet overkomen als hopeloze campagne voerder. Zou graag een website oprichten maar die kennis heb ik niet. Ik wou over de problematiek, de dierentuinen met een dierentuinentest, wat voor soeveniers je niet mag meenemen. Maar goed ik ben twintig niemand luisterd toch naar me Lachen

Volgens mij als je het echt zou willen!! Dan is je laatste zin niet de juiste insteek Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:56

@Arrabel:

Verward Ik ben pas nog in Artis geweest (anderhalve week geleden) en toen zat ze (het is een vrouwtje en helemaal geen mannetje) in een buitenverblijf met water. Sterker nog dat kun je hier allemaal bekijken: http://www.rtvnh.nl/page.asp?page=236
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-04-07 11:59, in het totaal 3 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:57

jawel de laatste zin slaat op de multinationals Tong uitsteken

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:00

Cayenne schreef:
@Arrabel:

Verward Ik ben pas nog in Artis geweest (anderhalve week geleden) en toen zat ze (het is een vrouwtje en helemaal geen mannetje) in een buitenverblijf met water. Sterker nog dat kun je hier allemaal bekijken: http://www.rtvnh.nl/page.asp?page=236.

Sorry dan vergis ik me, dan is het mannetje overleden en het vrouwtje leeft nog.
Toen ik er 2 maanden geleden was zat er geen water in he hok, de ijsbeer zat ook in het hok waar eerst de bruine beren zaten (aan de rechterkant) dan hebben ze nu het hok met water gevuld, is al iets beter maar dat neemt niet weg dat het hok veel te klein is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:02

Ze heeft daar gezeten omdat ze vanwege de temperatuurswisselingen een kou had opgelopen en daarom mocht ze tijdelijk niet het water in. Nou zijn IJsberen van nature liever droog dan nat, ook al zwemmen ze wel om eten te vangen, dus dat maakt op zich niet zo veel uit. Het was nou eenmaal niet anders.

Zo hebben ze ook een vale gier genaamd Katrien die op speciale schoentjes loopt omdat ze plekken krijgt van de harde ondergrond. Dat soort dingen vind ik wel rot, ook al doen ze er wel alles aan om het te verbeteren. Lachen

Verder ben ik absoluut geen fan van Artis hoor, en trouwens al helemaal niet van dierentuinen. Ik zie ze liever in het wild Ja
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-04-07 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:05

Neen maar je kunt dan wel het aangenaam mogelijk maken voor de dieren die er zitten, zoals in longleat heeft de wolvengroep een heel bos niet normaal en daar hebben ze een vijvertje aangelegd waar ze dode vis in gooien voor mentale stimulatie

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:07

Ik ben nooit in Artis geweest en zo te lezen ga ik daar dus ook nooit heen.
Meestal ga ik naar Blijdorp, daar is alles ruim en goed, (al kan het altijd beter)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:12

Citaat:
katiavl
Dat zijn eigelijk niet de grootste problemen mischien wel voor de koudere dieren. Ontbossing is makkelijk te stoppen stop palmolie productie stop ontbossing. Die mensen in borneo worder en niet beter van, de dieren allesbehalve

Wat je zelf kunt doen is geen goedkope producten kopen maar vertel dat eens, oxfarm producten kopen, geen palmolie maar ja zoveel word dat hier niet verkocht Lachen

Save the world begin bij jezelf Lachen

Ik werk op kantoor bij een groot industrie gebeuren die veel palm olie verwerkt, palmolie zit juist in heel veel dingen, bijvoorbeeld koekjes, maar ook in shampoo.
http://www.croklaan.com

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:14

Ok dank je die info had ik dus nodig!

Binnenkort ga ik aan de site beginnen Lachen na de examens ik ga ook contact opnemen met diverse opvangcentrums

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:17

trouwens veel filmploegen mogen niet eens filmen op de palmboomplantages. En dan ben je verbaast dat de wereld de waarheid niet kent Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:18

Arrabel schreef:
Afbeelding
Het nijlpaard in zijn veeeeeeeeeel te kleine bak goor water.

Ooit wel eens een nijlpaard in het wild gezien??? Blijkbaar niet, aangezien nijlpaarden in het wild lang niet zulk schoon water hebben als hier in de dierentuin.

Ik ben het zeker niet met dierentuinen eens. Ik kom er dus ook nooit. Maar zoals hier gelezen zijn er een heleboel mensen in dit topic die geen weet hebben van dieren in het wild.

@Katiavl, als ik jou was zou ik gewoon die site maken. Proberen kan geen kwaad, misschien bereik je er wel veel mensen mee. Samen sta je dan sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:21

Ik kom regelmatig in Artis en ik vind toch wel dat je een beetje overdrijft. Tuurlijk, de dieren in Artis hebben niet zoveel plek als in andere dierentuinen in NL, maar om nou te zeggen dat het dierenmishandeling is.. Nee, daar ben ik het toch niet mee eens.

Dat ze niet aan de dieren zouden denken vind ik al helemaal niet terecht. Artis is al oud, en het ligt midden in de stad. Veel ruimte is er dus gewoon simpelweg niet. Máár ze zijn wel aan het uitbreiden voor zover het kan om de dieren meer ruimte en mooiere verblijven te geven !

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:21

Nijlpaarden hebben een vijver nodig een modderbad en een droog veld Knipoog alleen het eerste zie ik erin

de site komt er eerst die examens Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:23

Anoniem schreef:
Ik kom regelmatig in Artis en ik vind toch wel dat je een beetje overdrijft. Tuurlijk, de dieren in Artis hebben niet zoveel plek als in andere dierentuinen in NL, maar om nou te zeggen dat het dierenmishandeling is.. Nee, daar ben ik het toch niet mee eens.

Dat ze niet aan de dieren zouden denken vind ik al helemaal niet terecht. Artis is al oud, en het ligt midden in de stad. Veel ruimte is er dus gewoon simpelweg niet. Máár ze zijn wel aan het uitbreiden voor zover het kan om de dieren meer ruimte en mooiere verblijven te geven !

Dat is geen excuus dat ze vroeger de dieren in zulke kooien zetten was inderdaad normaal, maar dertig jaar later gebruiken ze in sommige dierentuinen nog dezelfde kooien. En dat je klein zit en je ruimte niet groter kan maken heb je pech. Moet je dan maar kiezen voor een kleinere verscheidenheid aan dieren

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:23

De nijlpaarden hebben wel degelijk een heel droog stuk tot hun beschikking.
Ik vind het een beetje overdreven om gelijk maar dingen te gaan roepen door sommige mensen hier. Nogmaals kijk eens naar de link ergens hierboven. Het is een serie rondom Artis en je ziet toch echt wel hoeveel zorg deze dieren krijgen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:24

Citaat:
Ooit wel eens een nijlpaard in het wild gezien??? Blijkbaar niet, aangezien nijlpaarden in het wild lang niet zulk schoon water hebben als hier in de dierentuin.

Hahahaha, zie jij wel dagelijks nijlpaarden in het wilt? Knipoog
Ik weet wel dat nijlpaarden in het wilt niet in stralend blauw water verkeren, het water waar ze in zitten is ook bruin/groenig, maar dat is absoluut niet om dat het water vies is maar door de zanderige boden in de nijl.
Daardoor lijkt het water vies, en daarbij hebben ze daar de ruimte, als ze daar poepen of plassen dan drijft dat gewoon weg.
Maar in dat hokje van het nijlpaard in Artis blijft dat beestje tussen zijn uitwerpselen zitten tot dat het hok weer verschoond word.
Het water in Artis is dus echt vies en in de Nijl lijkt het vies.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:25

Arrabel schreef:
Citaat:

Hahahaha, zie jij wel dagelijks nijlpaarden in het wilt? Knipoog

Nou, zag er van de week nog 1 live op Africam Haha! (en dat is wel puur in het wild in hartje Afrika) Die ging ook niet in een stralend schoon poeltje liggen hoor Haha!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:25

Citaat:

Waar dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:26

Cayenne schreef:
Ik vind het een beetje overdreven om gelijk maar dingen te gaan roepen door sommige mensen hier. Nogmaals kijk eens naar de link ergens hierboven. Het is een serie rondom Artis en je ziet toch echt wel hoeveel zorg deze dieren krijgen.

dat ze geen droog stuk hebben zeg ik niet, maar dat de situatie alles behalve optimaal is kun je ook niet zeggen. De zorg word verleend door de verzorgers die beslissen overgens niet hoe en wat

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:26

Trouwens voor een nijlpaard is het normaal gedrag om snachts te gaan grazen Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:27

Ik ben nog nooit in Artis geweest maar in Emmen hebben ze ook een dierentuin en om eerlijk te zijn vind ik daar weinig zieligs aan. De zebra's, gnoe's en giraffen lopen daar met elkaar gezellig in een grote wei, de piguins hebben gewoon een hemel op aarde daar en de dieren hebben het daar gewoon goed. De dieren maken een tevreden indruk, ze worden de hele dag bezig gehouden etc.

Ik ben normaal gesproken niet voor het opsluiten van wilde beesten, maar als ik kijk hoe het er in Emmen aan toegaat kan ik er weinig tegen hebben. De dieren zijn gelukkig, planten zich ook geregeld voort. Ik heb altijd heel erg de nijging om op afwijkend gedrag te letten (zoals bv weven) Maar kon bij de dieren in Emmen niks ontdekken, behalve bij een olifant, maar dat was een hele oude die nog in de oerwouden bomen had zitten slepen. Dus waarschijnlijk heeft hij dat gedrag ergens anders ontwikkeld.

Het enige wat ik een beetje te klein vind is het verblijf van de olifanten maar dat zal wel groter worden als ze naar het nieuwe gedeelte gaan verhuizen.

@Arrabel: "schoon" is niet altijd het beste. Sommige dieren hebben zich aan bepaalde omstandigheden aangepast waardoor wat voor ons het beste lijkt niet altijd voor hun het beste is. Neem nou bijvoorbeeld de pinguims in Emmen, 2 jaar geleden zijn alle jonkies daar gestorven omdat ze waarschijnlijk te vers eten kregen. Normaal gesproken met een pinguim kilometers lopen voor de vis bij het jong is, en dan is die lichtelijk aan het bederven. In het dierenpark hoevende ze niet zo lang te lopen en was het eten te vers...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:28

Arrabel schreef:
Citaat:

Waar dan?

http://stream.rtvnh.nl/Aap_tot_Zoenvis/ ... 172908.wmv
dit linkje aanklikken, en ergens op het einde kun je het gehele binnenverblijf zien van de nijlpaarden in Artis, compleet inclusief droog stuk met verzorging Haha!
(overigens best interessant dat in het stukje daarvoor je de verzorging ziet van de Gieren)

Het is wel frappant hoe snel mensen hier oordelen zeg Haha!

Ik zeg niet dat het perfect is, maar mishandeling? Kom op zeg Rolleyes Overigens is 1 van de nijlpaarden in Artis al 46 jaar.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-04-07 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt