Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
sheela schreef:Wij hebben ook zo'n hond die nog wel eens hap doet. Tja, wanneer is het genoeg? Ik kan daar geen maat aan geven. Het is vaak de situatie. Vaak hapt hij uit angst. We hebben hem gekregen als 3-jarige. volgens de vorige eigenaar een lieve hond. Maar ja, bij hun mocht hij alles en bij ons moest hij ineens luisteren. En dat geeft conflicten. Hij houdt bijv. niet van borstelen (lastig, het is een collie) en als hij vindt dat het genoeg is of je komt bij plekken die hij niet leuk vindt, gaat zijn lip omhoog. Hij waarschuwt wel. Ga je door dan begint hij te grommen. En als laatste zegt hij hAP. Teken weghalen is ook niet leuk. Dus wordt er ook gemoppert. Vaak doe ik een bandje om zijn bek, zodat hij niet kan bijten. Een bezoekje aan de DA is ook eng. De vorige keer hapte hij in de DA. En zo zijn er nog veel meer dingen: afdrogen na een regenbui, even de achterpoten afspoelen na een diarree-aanval, klitjes wegknippen. Laatst deed ik dat ook, klitjes wegknippen en knipte daarbij in zijn vel, erg per ongeluk. Hij hapte in mijn hand en rende gelijk hard weg, wist heel goed dat dat fout was. Heeft hier ook niet voor op zijn donder gehad. Ik heb ook altijd gezegd dat als mijn hond bijt, krijgt tie een spuitje, maar we vinden toch een hele hoop goed. Onverwachte visite die door de achterdeur binnenkomt is ook eng. Daar kan hij zo van schrikken dat hij in de visite hapt. Niet leuk dus.
griebels schreef:Grommen is een waarschuwing. Een hond kan je niet op een andere manier waarschuwen.
Waarom niet gewoon accepteren.
BTW kom ook niet aan mijn eten want dan wordt ik ook kwaad
lindsey schreef:In alle andere gevallen dus wel. Als je zelf een risisco wil lopen om gebeten te worden door je eigen hond moet je dat zelf weten maar in geval van TS heeft hij dus 12 niets vermoedende mensen gebeten dat vind ik toch zeker 11 teveel. Tot nu toe schijnt er geen grote schade te zijn. Maar wat nog niet is kan komen en blijkbaar kun je er gewoon niet op vertrouwen dat hij niet gaat bijten. Bovendien vind ik het ook al wel erg als die mensen daardoor bang voor honden worden.
lindsey schreef:Eigenaar hoort de hond onder controle te houden. Lukt dat niet en bijt hij dus een wandelaar of fietser dan is het einde oefening voor de hond.
KiWiKo schreef:Waarschuwend happen kan ik in sommige gevallen wel tollereren.... maar bijten is dood, hoe en waarom dan ook
Oslo_girl schreef:dat merk je wel als de hond in je been hangt.... als hij hapt laat hij snel los... dan is het een waarschuwing en bijt hij niet door...
als hij bijt dat is het om te verwonden... dan bijt hij door en blijftf erna ook nog agressief.
KiWiKo schreef:nee, dat zou ik niet goed vinden![]()
Judith_ schreef:Hij heeft een lam te pakken gehad, niet dood maar ze moesten met drie man met stokken er achter aan om hem te pakken te krijgen.
Nu is het een lam, straks is het een kind. We wouden hem in laten slapen, geen enkele veearst wou het doen. Nu zit hij in de kennels van mijn oom. Nog steeds een lieve hond en bijt alleen op commando.
Skitter schreef:Je moet in principe alles met je/een hond kunnen doen, van in het nekvel pakken tot de voerbak of bot afpakken. Zomaar. Dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover je hond maar het moet kunnen, ik twijfel ook nooit als ik een keer streng bent voor mijn hond dat hij wat terug gaat doen. Zo moet het ook zijn. Maar helaas worden niet alle honden zo opgevoed dat mensen ALTIJD de baas zijn, en dit soort honden worden uiteindelijk ook afgemaakt....
griebels schreef:Ik ben niet snel voor het inslapen van een hond, wel als deze bewezen heeft agressief te zijn en zonder reden (goed uitzoeken) bijt en door blijft bijten.
Een keer bijten/happen heeft vaak een reden en is bij mij dus geen reden om hem af te laten maken.
Richtje schreef:griebels schreef:Grommen is een waarschuwing. Een hond kan je niet op een andere manier waarschuwen.
Waarom niet gewoon accepteren.
BTW kom ook niet aan mijn eten want dan wordt ik ook kwaad
Wees blij dat hij waarschuwt inderdaad![]()
En waarom wil je het eten afpakken? Wat is daar de meerwaarde van? Respect kan ook op een andere manier.
Breitling schreef:Iedereen zal daar anders over denken maar een hond moet gewoon respect hebben en weten dat hij onder je staat en niet de baas is