Hond bijt.... waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Hond bijt.... waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:20

Alleen als het slachtoffer zelf schuldig is aan het gebeten worden zou de hond bij mij niet worden afgemaakt.

Je hebt nu eenmaal mensen die het leuk vinden om een hond te pesten. Tja dan heb je het dus aan jezelf te danken als je gebeten wordt en zou mijn hond dus echt niet afgemaakt worden.

In alle andere gevallen dus wel. Als je zelf een risisco wil lopen om gebeten te worden door je eigen hond moet je dat zelf weten maar in geval van TS heeft hij dus 12 niets vermoedende mensen gebeten dat vind ik toch zeker 11 teveel. Tot nu toe schijnt er geen grote schade te zijn. Maar wat nog niet is kan komen en blijkbaar kun je er gewoon niet op vertrouwen dat hij niet gaat bijten. Bovendien vind ik het ook al wel erg als die mensen daardoor bang voor honden worden.

Iemand schreef dat zijn hond niet wordt afgemaakt als hij wandelaars of fietsers bijt door zijn jachtinstinct.
Daar ben ik het niet mee eens. Zou toch te gek worden als je niet meer normaal ergens kan wandelen of fietsen zonder dat je bang moet zijn om door een hond gebeten te worden.

Eigenaar hoort de hond onder controle te houden. Lukt dat niet en bijt hij dus een wandelaar of fietser dan is het einde oefening voor de hond.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:35

mijn hond gromt ook, maar is niet dominsnt.
hij beschermt zijn voer door wat hij vroeger heeft meegemaakt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:37

sheela schreef:
Wij hebben ook zo'n hond die nog wel eens hap doet. Tja, wanneer is het genoeg? Ik kan daar geen maat aan geven. Het is vaak de situatie. Vaak hapt hij uit angst. We hebben hem gekregen als 3-jarige. volgens de vorige eigenaar een lieve hond. Maar ja, bij hun mocht hij alles en bij ons moest hij ineens luisteren. En dat geeft conflicten. Hij houdt bijv. niet van borstelen (lastig, het is een collie) en als hij vindt dat het genoeg is of je komt bij plekken die hij niet leuk vindt, gaat zijn lip omhoog. Hij waarschuwt wel. Ga je door dan begint hij te grommen. En als laatste zegt hij hAP. Teken weghalen is ook niet leuk. Dus wordt er ook gemoppert. Vaak doe ik een bandje om zijn bek, zodat hij niet kan bijten. Een bezoekje aan de DA is ook eng. De vorige keer hapte hij in de DA. En zo zijn er nog veel meer dingen: afdrogen na een regenbui, even de achterpoten afspoelen na een diarree-aanval, klitjes wegknippen. Laatst deed ik dat ook, klitjes wegknippen en knipte daarbij in zijn vel, erg per ongeluk. Hij hapte in mijn hand en rende gelijk hard weg, wist heel goed dat dat fout was. Heeft hier ook niet voor op zijn donder gehad. Ik heb ook altijd gezegd dat als mijn hond bijt, krijgt tie een spuitje, maar we vinden toch een hele hoop goed. Onverwachte visite die door de achterdeur binnenkomt is ook eng. Daar kan hij zo van schrikken dat hij in de visite hapt. Niet leuk dus.

Maar de hond waarschuwt duidelijk Lachen In dat geval ga je zelf bewust over zijn grens heen...
Dergelijke dingen kan je bij onze hond ook niet doen. Ik neem het risico dan ook niet, naar de DA gaat ze ook sowieso gemuilkorfd. Ik weet dat ze bijt, dus doe dat de dierenarts niet aan Lachen

Maar het is niet altijd leuk inderdaad. Fijn dat het bij jullie inmiddels zoveel beter gaat!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:38

griebels schreef:
Grommen is een waarschuwing. Een hond kan je niet op een andere manier waarschuwen.
Waarom niet gewoon accepteren.

BTW kom ook niet aan mijn eten want dan wordt ik ook kwaad Knipoog

Wees blij dat hij waarschuwt inderdaad Lachen

En waarom wil je het eten afpakken? Wat is daar de meerwaarde van? Respect kan ook op een andere manier.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:40

lindsey schreef:
In alle andere gevallen dus wel. Als je zelf een risisco wil lopen om gebeten te worden door je eigen hond moet je dat zelf weten maar in geval van TS heeft hij dus 12 niets vermoedende mensen gebeten dat vind ik toch zeker 11 teveel. Tot nu toe schijnt er geen grote schade te zijn. Maar wat nog niet is kan komen en blijkbaar kun je er gewoon niet op vertrouwen dat hij niet gaat bijten. Bovendien vind ik het ook al wel erg als die mensen daardoor bang voor honden worden.

Mensen moeten een hond ook met rust kunnen laten. Waarom duikt iedereen toch altijd op zo'n dier af? Als ze dat niet doen, had zeker de helft van de incidenten voorkomen kunnen worden.
En ja, ze waren gewaarschuwd.

De hond is niet vals, maar bang. Was ze vals geweest, dan was ze er zeker 20x bijten eerder al niet meer geweest.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:41

lindsey schreef:
Eigenaar hoort de hond onder controle te houden. Lukt dat niet en bijt hij dus een wandelaar of fietser dan is het einde oefening voor de hond.

Of een oplossing zoeken voor de eigenaar.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:49

Waarschuwend happen kan ik in sommige gevallen wel tollereren.... maar bijten is dood, hoe en waarom dan ook

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:52

KiWiKo schreef:
Waarschuwend happen kan ik in sommige gevallen wel tollereren.... maar bijten is dood, hoe en waarom dan ook

En waar ligt de grens tussen bijten en happen?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:54

dat merk je wel als de hond in je been hangt.... als hij hapt laat hij snel los... dan is het een waarschuwing en bijt hij niet door...
als hij bijt dat is het om te verwonden... dan bijt hij door en blijftf erna ook nog agressief.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:56

Oslo_girl schreef:
dat merk je wel als de hond in je been hangt.... als hij hapt laat hij snel los... dan is het een waarschuwing en bijt hij niet door...
als hij bijt dat is het om te verwonden... dan bijt hij door en blijftf erna ook nog agressief.

Dan hapt die van ons Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:56

een hap is een zacht knauwtje, en onder bijten versta ik gaten in het lijf Lachen

Tom van mij is wel eens heel blij, en dan in zijn blijigheid doet hij een vrolijk speels knauwtje in mijn bovenbeen, ook doet hij Sanne waarschuwen als ze te ver gaat dmv een blaf en een hap richtig het kind (niet rakend overigens) Ondertussen heeft Sanne begrepen dat dieren grenzen hebben... en komt het niet meer voor, niet dat ze geen gekkigheid met hem uit kan halen, maar ondertussen begrijpt Sanne de subtiele hint en komt het niet meer zover.

Dat is voor mij het verschil

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 12:57

En in dat geval bijt ze.....

Ze verwond wel, maar laat direct los waardoor het bij vrij oppervlakkige wonden blijft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:58

nee, dat zou ik niet goed vinden Lachen Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:01

KiWiKo schreef:
nee, dat zou ik niet goed vinden Lachen Lachen

Want? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:05

tja das een goede Lachen Ik zou dat bij Tom echt niet kunnen accepteren omdat het toch een hele sterkte dominante kruising herder bouvier is, en als dat begint te bijten, dan is denk ik het einde zoek. Nou is het wel zo dat ik die hond voor de waak heb........

tjees dubbel zeg Lachen Lachen

Ik weet wel heel zeker dat als het dier mij of een uit de roedel zo zou bijten dat het weg ging, een vreemde daarintegen mag hij (mag is niet het goede woord, maar ik bedoel kan ik enigsinds tollereren) wat mij betreft als het nodig is wel een knaagje geven.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:07

een hond kan wel spijt hebben van het bijten of te hard spelen. onze hond als er iets te hard is gegaan blijft hij om je heen hangen en blijft je likken en zielig blijven kwispelen.

ik zou nooit een hond in laten slapen omdat die bijt. hoofdzakelijk ligt het aan de opvoeding.eigenaars schuld dus.

de eerste hond van mn ouders beet mijn broer (5 jaar) ook mijn ouders hebben de hond niet gestrafd, maar aan mijn broer gevraagd hoe dat kwam nou hij had de hond met een hamer op zijn hoofd geslagen. ik vind dat een goede reden om te bijten. was overigens geen doorbijten maar gewoon een hap.

een hond heeft er meestal wel een reden voor, ik zal daarom ook nooit direct naar de DA rijden om een spuitje te halen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:09

ik heb Sanne als puppie altijd een skup onder dr kont gegeven als Tom haar afblafte.....

later was een "maak de boel niet gek" genoeg

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:13

Sanne als puppie??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:14

hihi ik noem mijn lieffies altijd puppie's ... paard ook trouwens :0 Sorrie

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:24

Judith_ schreef:
Hij heeft een lam te pakken gehad, niet dood maar ze moesten met drie man met stokken er achter aan om hem te pakken te krijgen.

Nu is het een lam, straks is het een kind. We wouden hem in laten slapen, geen enkele veearst wou het doen. Nu zit hij in de kennels van mijn oom. Nog steeds een lieve hond en bijt alleen op commando.

Nee waarom zou een dierenarts dat niet willen doen? Het is niet leuk, maar dat honden achter andere dieren aangaan, is geen vals gedrag. In de ogen van een hond is dat volkomen normaal.
En honden die schaapjes, poesjes of konijntjes doodbijten, heeft helemaal niets te maken met honden die kinderen bijten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:27

Skitter schreef:
Je moet in principe alles met je/een hond kunnen doen, van in het nekvel pakken tot de voerbak of bot afpakken. Zomaar. Dat is natuurlijk niet eerlijk tegenover je hond maar het moet kunnen, ik twijfel ook nooit als ik een keer streng bent voor mijn hond dat hij wat terug gaat doen. Zo moet het ook zijn. Maar helaas worden niet alle honden zo opgevoed dat mensen ALTIJD de baas zijn, en dit soort honden worden uiteindelijk ook afgemaakt....

jij vermenselijkt een hond teveel. Honden die voernijd hebben hoeven toch niet afgemaakt te worden? Weet je dat ranglageren hun voedsel mogen beschermen tegen ranghogeren? Dit heeft niets met respect te maken, maar met overleven. Als een hond niet eet, gaat hij dood. Dat hij zijn voerbak wel weer terugkrijgt van jou (of van de grijpgrage kindjes die zo nodig alles moeten mogen bij honden) weet hij niet.

En de vergelijking met een 'echte' hand en een nephand vind ik al helemaal nergens op slaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:33

Overigens, ik heb echt wel mijn grenzen wat betreft bijten. Wij hebben een Dobermann gehad, die mijn dochtertje van toen twee jaar aanviel. Volgens mij zonder aanleiding. Een keer bijten kan ik mij nog overheen zetten, maar deze hond vloog mijn dochter aan, die achterover viel (logisch, ze was nog maar twee). Vervolgens vloog de hond er weer bovenop. Hij greep haar in haar gezicht (waar ze helaas, nu ze 8 is, nog steeds de littekens van heeft) en hoofd.
Deze hond hebben wij vanzelfsprekend in laten slapen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:48

griebels schreef:
Ik ben niet snel voor het inslapen van een hond, wel als deze bewezen heeft agressief te zijn en zonder reden (goed uitzoeken) bijt en door blijft bijten.
Een keer bijten/happen heeft vaak een reden en is bij mij dus geen reden om hem af te laten maken.

In mijn ogen bijt een hond NOOIT zonder reden. Dat de reden misschien niet zo klaarduidelijk is voor ons mensen, oke. Maar zonder reden? Nee hoor.

Ik ben ook van mening dat je met je hond alles moet kunnen doen. Nekvel vastnemen, eten afnemen, borstelen, teken wegnemen,... Een hond die dat niet toelaat in (imo) gewoon slecht opgevoed en heeft vaak (niet altijd) een dominantieprobleem. Simpel als dat. (eten niet laten afnemen heeft inderdaad weinig met rangorde te maken, wel met opvoeding.)

Soit, ik ben vrij hard in dat soort zaken. Een hond moet je niet bijten, punt aan de lijn . Maar ik zal ook wel niet direct overgaan tot extreme maatregelen. Mijn eigen honden hebben ook al gebeten, en er zijn gevallen waarin ik het niet meer dan normaal vind dat er gebeten/gedreigd wordt...
VB:
- Hond op eigen afgesloten terrein, vreemde komt zomaar binnen. Niks mis mee als de hond dan waarschuwt en na een hoop waarschuwingen bijt.
- Bescherming. Niemand moet mij slaan waar onze honden in de buurt zijn, hebben ze een hap vast. Niet meer als normaal.

VB van mijn honden:
- Hond ligt rustig op wedstrijd, kindje komt vol enthousiasme aangelopen en vliegt hond van boven rond zijn nek om hem te knuffelen. Hond schrikt, voelt zich aangevallen en hapt achteruit (meer waarschuwing dan doorbijten). Niet de hond zijn schuld, kind zijn schuld.. kindje uitgelegt hoe ze het volgende keer moest doen, daarna niks meer aan de hand.
- Mama gaat snachts naar de deur en loopt perongeluk over hond Haha!, hond bijt. Doodnormaal.
- De dominante (extreem) van de twee honden hangt in elkaar met andere reu, mevrouwtje van andere hond is zo slim haar hand er tussen te steken. Hond is afgestraft, maar niet vanwege de tand die het mevrouwtje in haar hand had. Eigen schuld dikke bult.
- Tijdens training een beetje te streng geweest voor de dominante hond, hij had geen zin meer om lager te staan als mij en om nog langer te luisteren.. Meneer krijgt het in zijn hoofd om zich tegen mij op gaan te zetten en te gaan grommen. Duidelijk afgestraft (jaja, wij hebben in elkaar gehangen Vork , letterlijk, ik heb gewonnen).

En ja hoor, tzijn twee lammetjes. Met de dominante hebben we wat last gehad op zijn 2/3jaar. Een andere dominante reu in de buurt en het was naar de vaantjes, maar we hebben het controleerbaar gekregen.. en wij zijn gewoon baas over hem, hij is baas over de andere hond Haha!. Iedereen tevreden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:07

Richtje schreef:
griebels schreef:
Grommen is een waarschuwing. Een hond kan je niet op een andere manier waarschuwen.
Waarom niet gewoon accepteren.

BTW kom ook niet aan mijn eten want dan wordt ik ook kwaad Knipoog

Wees blij dat hij waarschuwt inderdaad Lachen

En waarom wil je het eten afpakken? Wat is daar de meerwaarde van? Respect kan ook op een andere manier.

Bij een hond moet je met een gerust hart met je hand in zn voerbak kunnen gaan zonder hij daar op of om naar kijkt. En een eerlijke hond zal dit ook toestaan. Je moet niet zijn eten af gaan pakken dat heeft geen nut. Toen wij onze herder pup uit gingen zoeken bij de fokker kon ik gewoon bij de pupjes zitten toen moeder binnen kwam ze keek niet op of op maar ging er lekker bij liggen. Met voeren moest ik van de fokker met mijn handen bij de honden in de voerbak ik was toen de tijd 12. Dit om aan te tonen dat het eerlijke dieren waren. Een hond mag in een bepaalde situatie best grommen maar er is een grens. Je zegt waarschuwen dus dan moet ik altijd maar toestaan dat mijn hond tegen mij gromd want hij waarschuwd me immers. Een hond hoord niet te grommen in zo'n situatie. Bij al onze pups hebben we van begin af aan geleerd dat je gewoon aan het eten kan zitten het weg kan pakken en het terug kan zetten. Stel je hebt een klein kind lopen hond is aan het kluiven of eten kind komt in de buurt dan moet dat voor de hond niks uit maken. Dan kun je zeggen dan moet je het kind weg houden maar je kunt ook de hond leren dat het niks uit maakt.

Iedereen zal daar anders over denken maar een hond moet gewoon respect hebben en weten dat hij onder je staat en niet de baas is

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 17:39

Breitling schreef:
Iedereen zal daar anders over denken maar een hond moet gewoon respect hebben en weten dat hij onder je staat en niet de baas is

Maar dan ga je uit van een 'normale' hond die je van jongs af aan opgevoed hebt. Dat is niet te vergelijken met een hond met geschiedenis.