Hond heeft kat doodgebeten, wegdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Re: Hond heeft kat doodgebeten, wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:33

Welshcobfan schreef:
Maar vind maar eens op korte termijn iemand voor zo'n dier. Hij kan niet lang bij de ts blijven iig (vandaar dus dat mensen asiel of inslapen roepen)

waarom kan hij niet bij TS blijven? tis gewoon opvoeding en ik neem aan dat ze alles wil proberen om die hond te houden met een levende kat...

in het begin kan je toch als je weggaat ze in verschillende ruimtes doen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:35

Ook al lokt een kat de ruzie uit, dan nog is het geen excuus om zo agressief erop te reageren als dier. 1 blaf en de kat was al weg geweest.

Een hond die een hekel heeft aan katten kun je niet leren om opeens lief te doen tegen katten. Zodra jij de ruimte uit bent zal de hond alsnog toeslaan. Bovendien: zou jij met een dier willen leven dat een ander huisdier zo wreed heeft vermoord? (de kat was er al veel langer)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-07 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:36

Welshcobfan schreef:
Ook al lokt een kat de ruzie uit, dan nog is het geen excuus om zo agressief erop te reageren als dier. 1 blaf en de kat was al weg geweest.

Een hond die een hekel heeft aan katten kun je leren om opeens lief te doen tegen katten. Zodra jij de ruimte uit bent zal de hond alsnog toeslaan. Bovendien: zou jij met een dier willen leven dat een ander huisdier zo wreed heeft vermoord? (de kat was er al veel langer)

En dan moet de hond maar gelijk het asiel in of worden ingeslapen? Er zijn nog altijd alternatieven.
Beetje kort door de bocht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:36

Jen33 schreef:
waarom kan hij niet bij TS blijven? tis gewoon opvoeding en ik neem aan dat ze alles wil proberen om die hond te houden met een levende kat...

in het begin kan je toch als je weggaat ze in verschillende ruimtes doen...

Het heeft niets met opvoeding van de hond te maken.. Tuurlijk zal er een deel in mee spelen.. Maar dit is gebeurt op een moment dat niemand aanwezig was.. dus er is niemand geweest die kon ingrijpen en de hond zijn plaats te wijzen.. Oftewel het gaat hier om een instinkt.. instinkt kan je vast ombuigen.. maar er nooit helemaal uit halen..

Verschillende ruimtes is leuk bedacht, maar onbewaakte ogenblikken blijven er altijd.. en wil je altijd in je achterhoofd blijven houden dat het misschien een keer fout kan gaan?..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:37

het lijkt zo dat als een hond een keer een prooi heeft kunnen vangen,dat ze dan feller worden op konijntjes,dat denkt men dat dat komt door het bloed,maar het is het spelletje,het JAGEN,wat in honden hun genen zit,en wat ze leuk vinden,net als bij een kat,alleen is het bij een kat geaccepteerd,dat ze muisjes en vogeltjes vangen,bij honden niet...

honden mogen niet bijten,grommen,jagen,moeten altijd strikt luisteren..tja,ook een hond is een dier,met zijn instinkten,het is geen mens,ook al proberen mensen tegenwoordig alle natuurlijke eigenschappen uit honden te fokken,het zijn immers ook jagers...

als er nu had gestaan dat ze thuis waren gekomen en de kat had hun kanarie opgegeten,al niemand zeggen dat mensen die kat moeten laten inslapen,omdat deze nu bloed geproeft heeft..bij honden is het niet geaccepteerd,en dus dan maar een spuit...

triest..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-04-07 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:37

Welshcobfan schreef:
Maar vind maar eens op korte termijn iemand voor zo'n dier. Hij kan niet lang bij de ts blijven iig (vandaar dus dat mensen asiel of inslapen roepen)

In de asiels zitten genoeg honden die niet samen kunnen met andere honden en/of katten en/of kleine kinderen. Daar wordt echt wel een baasje voor gevonden hoor.

http://www.dierenasiels.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:38

kimmie261 schreef:
als er nu had gestaan dat ze thuis waren gekomen en de kat had hun kanatrie opgegeten,al niemand zeggen dat mensen die kat moeten laten inslapen,omdat deze nu bloed geproeft heft..bij honden is het niet geaccepteerd,en dus dan maar een spuit...

Maar dit is hetzelde als wanneer een hond een andere hond dood bijt... dat kan dan ook opeens niet.. en wanneer een hond een kat dood bijt word er gezegd 'ach dat kan gebeuren' dat vind ik ook tegenstrijdig..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Er is een verschil tussen niet samen kunnen met andere dieren en ze ook daadwerkelijk doodbijten...

Lynn_Nikita

Lavandula schreef:
Lynn_Nikita schreef:
waarom gelijk asiel of inslapen?? Kan toch ook ander baasje gezocht worden, iemand die geen katten of kleine huisdieren heeft rondlopen..

Absoluut!! Ben ik het helemaal mee eens Ja Maar het ligt net aan de keuze die jij maakt als eigenaar zijnde.. als jouw vertrouwen in de hond écht helemaal weg is.. en hij heeft echt uit pure neid oid een beest verscheurd.. het is heel erg lastig gewoon om hier een oordeel over te vellen met wat de TS moet doen... Want wat nou als die hond ipv een kat een andere hond heeft doodgebeten? Dan vind iedereen het opeens wel een stuk erger...

dat slaat nergens op, hond kat of konijn, zijn toch je huisdieren en maakt niet minder erg dat kat ipv hond is hoor
je zegt dat eigenaar haar keuze is, is het ook, maar zij vraagt wat ze moet doen, en niet dat hij morgen al weg moet zijn. Worden' oplossingen' genoemd als inslapen en asiel, maar waarom niet apart houden als er geen toezicht is, totdat een geschikt baasje gevonden is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:41

Lynn_Nikita schreef:
dat slaat nergens op, hond kat of konijn, zijn toch je huisdieren en maakt niet minder erg dat kat ipv hond is hoor
je zegt dat eigenaar haar keuze is, is het ook, maar zij vraagt wat ze moet doen, en niet dat hij morgen al weg oet zijn. Worde ' oplossingen' genoemd als inslapen en asiel, maar waarom niet apart houden als er gene toezicht is, totdat een geschikt baasje gevonden is??

Dat slaat weldegelijk ergens op! Je ziet toch hoe mensen op zo'n verhaal als dit reageren?!.. Het is gewoon zo.. als een hond een andere hond dood bijt haalt het bijze van de krant.. maar een kat word toch minder zwaar over gedaan.. ik zeg ook niet dat het minder erg is.. absoluut niet Het is vreselijk dat zoiets gebeurt, en nogmaals ik spreek uit ervaring..

En over het apart houden.. theoretisch klinkt het als een heel goed bedacht plan... maar in de praktijk is dit moeilijk uit te voeren..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:42

Cayenne: het liefst zie ik dat deze hond liefdevol wordt opgenomen in een ander huis. Maar dat moet dan wel op korte termijn en dat wil nog wel eens lastig worden...

Niet de hond en kat apart houden, want stel dat de hond de deur open krijgt of wat dan ook. Krijg je weer zo'n bloedbad... Je moet geen risico's nemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:42

ik heb hier nog nergens gelezen dat mensen reageren met "ach was maar een kat"

de vraag is van TS hond houden of niet....

daarop reageren mensen met het bloedproef verhaal,en zelfs mensen die meteen vinden dat de hond moet inslapen..

of deze hond nu een konijn ,kat of hondje dood had gebeten,was mijn verhaal hetzelfde geweest....

buiten het feeit,dat als hij een eigen soort had doodgebeten,dat deze hond niet in staat was om in een roedel te leven,met mindere soortgenoten..een kat is voor een hond geen gelijke soort.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:44

voor mij maakt in ieder geval niet uit, of hond nu een kat of andere hond doodbijt. kan idd door jachtinstinct komen, of dat de kat hem aan vervelen was, maar toch. Ikzou de hond niet durven houden, zeker niet omdat de andere dieren er eerst waren.
Om beestje gelijk af te maken vind ik onzin, kan ook goed baasje gevonde worden. pas als bewezen word dat die hond echt aggressief is, moet je hem afmaken.
misschien een gedrags therapeut erbij halen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:46

kimmie261 schreef:
of deze hond nu een konijn ,kat of hondje dood had gebeten,was mijn verhaal hetzelfde geweest....

buiten het feeit,dat als hij een eigen soort had doodgebeten,dat deze hond niet in staat was om in een roedel te leven,met mindere soortgenoten..een kat is voor een hond geen gelijke soort.

Daar heb je gelijk in Ja Lachen
Maar ik probeerde alleen even het verschil aan te kaarten tussen rassen.. Dat er weldegelijk anders mee omgegaan word, meestal dan..
Ik zeg ook absoluut niet dat ze 'm moet laten inslapen, alleen maar dat ze de keuze die ze moet gaan maken, erg goed moet overwegen Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:09

ik zou ze in ieder geval niet meer samen in 1 ruimte laten als er geen toezicht is ...het risico is mij te groot

het stukje als ze eenmaal bloed hebben geproeft gaat niet eens zozeer over het bloed hebben geproeft als over het jagen wat er n een hond zit
als een hond eenmaal achter dieren aangaat (lammeren of schapen dodbijten even als voorbeeld)
dan zal dit jagen er heel heel moeilijk uit te krijgen zijn
vriendin van me had ene hond die achter dieren aanging (vee vooral )
dit is er uiteindelijk op een niet hondvriendelijke manier uitgewerkt , maar ik zie het vaker niet goed komen als wel

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:20

kimmie261 schreef:
het lijkt zo dat als een hond een keer een prooi heeft kunnen vangen,dat ze dan feller worden op konijntjes,dat denkt men dat dat komt door het bloed,maar het is het spelletje,het JAGEN,wat in honden hun genen zit,en wat ze leuk vinden,net als bij een kat,alleen is het bij een kat geaccepteerd,dat ze muisjes en vogeltjes vangen,bij honden niet...

honden mogen niet bijten,grommen,jagen,moeten altijd strikt luisteren..tja,ook een hond is een dier,met zijn instinkten,het is geen mens,ook al proberen mensen tegenwoordig alle natuurlijke eigenschappen uit honden te fokken,het zijn immers ook jagers...

als er nu had gestaan dat ze thuis waren gekomen en de kat had hun kanarie opgegeten,al niemand zeggen dat mensen die kat moeten laten inslapen,omdat deze nu bloed geproeft heeft..bij honden is het niet geaccepteerd,en dus dan maar een spuit...

triest..

Het is ook meer een "gezegde" die al aardig oud is. Het is idd een "killer" of "jacht" instinct die veel honden met zich meedragen. Zodra ze bijvoorbeeld één keer een eend te pakken hebben zullen ze dit "onthouden" en wordt dit instinct versterkt.

Onze hond (flatcoated retriever x heidewachtel) had ook een flink jachtinstinct... op konijnen en eenden. We hebben zelf toen een konijn gekregen die los liep door het huis.. en ze was er zelfs bang voor Clown Sindsdien jaagt ze buiten ook niet meer op konijnen terwijl we haar eerst niet los konden laten. Hetzelfde met eenden... wij krijgen ieder jaar een eend aan de deur die brood wil samen met haar jongen (die vliegt tegen het raam op om te laten weten dat ze er is).. de eerste paar keren wilde de hond er nog achteraan... nu gaat ze naast de eend zitten om brood te vangen Clown Ze graaft nu alleen nog maar in molshopen.

Maar ik weet zeker dat als zij een keer een konijn te pakken had gehad... dat ze het vaker zou proberen en het versterkt was door het daadwerkelijk grijpen van het dier.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:27

Ik snap sowieso niet dat de kat en honden alleen zijn gelaten al binnen 2 weken dat de hond in een nieuwe omgeving komt.

Verder is de keuze simpel: óf de kat eruit óf de hond eruit want feit is dat ze niet samen kunnen.

Ik zou dan toch kiezen voor de nieuwe hond eruit en wellicht dat deze bij een andere baas beter op zijn plek zal zijn, bv. als waak- of erfhond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:46

Het gaat echt niet om het bloedproeven, het gaat een hond om het jagen. En nu hij weet hoe makkelijk hij een kat te pakken kan krijgen, is het een kwestie van tijd, voordat de andere kat een keertje nét te snel langsloopt, dan wordt het jachtinstinct wakker is de volgende aan de beurt. Ook kan de hond een gevecht met de kat hebben uitgelokt, ivm met het uitvinden van de rangorde, overigens kunnen katten ook honden treiteren, dat heb ik ook wel eens meegemaakt met een logé, en van ellende kan de hond wat terugdoen, en dat kan makkelijk uit de hand lopen. (kat rent weg, jachtinstinct hond ontwaakt, enz...)

Een hond die door een mens gesard wordt, en van ellende bijt, is daarna ook niet gevaarlijk omdat hij bloed geproeft heeft. Hij tolereert bepaald gedrag van mensen niet meer. Zo hadden mijn ouders een hond die een hekel had aan mannen met stokken, omdat iemand op de boerderij hem "scherp" gemaakt had. "Scherp" maken doe je niet met bloed, maar door bepaald gedrag uit te lokken (in het geval van die hond was er met een stok tegen de kennel geslagen, als er een vreemde langsliep) en voor de reactie, het blaffen, was de hond beloond.

De hond hoeft wat mij betreft niet dood, het hoeft beslist niet zo te zijn dat hij ook gevaarlijk is voor mensen. Wel ergens plaatsen waar geen katten zijn, eventueel het gedrag laten onderzoeken, in een goed asiel kunnen ze dat ook.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:57

hm zit me net te bedenken dat het ook jaloezie kan zijn... verdeel je de aandacht wel goed? of krijgt de kat veel meer aandacht?

ik zou de hond als je er bij bent zoveel mogelijk met de kat samenhouden en allebeide tegelijk knuffelen enzo en als je weg bent de een in de hal en de ander in de bijkeuken houden ofzo..

bentley gaat ook achter de parkiet aan als die losrond vliegt maar we worden heel boos als hij hem te hardhandig pakt en dan is hij heel voorzichtig. dan likt hij de parkiet helemaal schoon. het zelfde bij de kippen hem er gewoon bij betrekken zodat hij niet buitengesloten word. laat hem maar met de kip spelen en snuffelen dan doet hij er de volgende keer niks meer op uit. en voor de kip is een keer afgelikt worden minder erg dan dat een hond zonder ervaring er boven opspringt.

een hond moet je nou overal gewoon bij betrekken dan krijg je de vriendelijkste honden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:59

Silence schreef:
Ho, Stop.
Wie zegt dat de nieuwe hond het heeft gedaan.
Voor het zelfde geld is er tussen de twee honden en de kat iets gebeurd terwijl er niemand thuis was en heeft de andere hond het gedaan.
Ik zou niet gelijk oordelen dat het de nieuwe is.

Idd, het is wel erg makkelijk om meteen naar de nieuwe te wijzen....

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:39

-> BB

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:19

Miss_Montana schreef:
smit_ilse schreef:
Als ze eenmaal bloed geroken en geproefd hebben zal dit moeilijk zijn om het tegen te houden.

Dit is een fabeltje Knipoog

Wat naar dat het zo is gegaan, echt vreselijk. Ook erg vreemd dat je hond zich ineens zo is gaan gedragen. Misschien hebben ze onderling wel ruzie gekregen toen jullie er niet waren. Het is een moeilijke kwestie maar als je hem weg wil doen moet dat doen, dat is geen raar idee. Hij heeft tenslotte je kat doodgebeten. Als je hem niet weg wil doen zou je ze ook uit elkaar kunnen houden als jullie weg zijn door bijv een bench aan te schaffen voor de hond. Niet de meest leuke manier voor de hond maar jullie kat blijft iig veilig dan...

Het is zeker geen fabeltje! Mijn overburen hebben op mijn terrein de kip van mijn buurman doodgebeten en zodra hij ontsnapt staat hij op dat zelfde stukje!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:20

Dat is dan te wijten aan het jachtinstinct, maar niet aan het feit dat hij bloed wil proeven.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:35

Het zal een deel jachtinstinct zijn maar alsnog heeft hiij toendertijd op mijn terrein iets dood gebeten. Hij komt als hij weer eens losgebroken is direct hier om mijn beesten proberen te pakken. Hier zijn weilanden genoeg waar verschillende beesten lopen maar waarom dan toch op mijn terrein!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:12

Citaat:
Het is zeker geen fabeltje! Mijn overburen hebben op mijn terrein de kip van mijn buurman doodgebeten en zodra hij ontsnapt staat hij op dat zelfde stukje!

fijne overburen heb jij dan....

dat die zomaar op jou terrein een kip slachten...doodgebeten nog wel liefst Ach gut