Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirre

Re: Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:06

elinax21 schreef:
als ze een grote ruimte hadden gehad was het wel goed gegaan waarschijnlijk.

Waarom was het dan wel goed gegaan? Dat zegt echt niks! De mensen die daar werken weten echt wel wat ze doen, dierentuinen hebben onderling ook veel contact met elkaar over dit soort zaken. Bij Blijdorp kwamen ook regelmatig verzorgers uit andere dierentuinen om daar dingen te bespreken en te bekijken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:19

Ze konden het jong nu ook wel heel moeilijk ontwijken. Ik weet dat ze het express hebben gedaan maar toch. In een hok is nou eenmaal niet in de natuur, en dan kan ik me voorstellen dat er in zo'n kleine ruimte wel iets meer stress was. Ze hadden de olifanten ook vast kunnen zetten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:19

Wat erg zeg! Niet leuk om te zien! Arm kleintje............!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:23

mirre schreef:
elinax21 schreef:
als ze een grote ruimte hadden gehad was het wel goed gegaan waarschijnlijk.

Waarom was het dan wel goed gegaan? Dat zegt echt niks! De mensen die daar werken weten echt wel wat ze doen, dierentuinen hebben onderling ook veel contact met elkaar over dit soort zaken. Bij Blijdorp kwamen ook regelmatig verzorgers uit andere dierentuinen om daar dingen te bespreken en te bekijken.

omdat het dus normaal is dat ze zo met hun pasgeboren jong omgaan, maar dan moeten ze wel de ruimte hebben zodat ze niet tegen allerlei tralies e.d. opknallen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:25

mirre schreef:
Ik snap wel dat het afschuwelijk was om te zien, maar dit gebeurd wel vaker bij olifanten, ze schrikken dan zo van de pijn.... Het komt echt vaker voor, ook in het wild.
Om een geboorte te laten slagen is het wel zo verstandig om de natuur na te bootsen, als ze haar alleen hadden gezet had dit waarschijnlijk net zo goed gebeurd en had het een hoop extra stress opgeleverd voor het moederdier.

Als ze het zo natuurlijk mogelijk had willen laten verlopen (binnen de mogelijkheden dan) had je ze buiten moeten laten met de kudde. Als ze met de hele kudde buiten zijn en mams wordt aggressief heb je altijd nog een kans dat één van de andere vrouwtjes het kalfje gaat beschermen.........
Aangezien het verre van natuurlijk is ze op een paar vierkante meter te laten bevallen denk ik dat je ook niet moet proberen hier de natuur na te bootsen, dat gaat echt niet lukken in een stalletje (in olifanten begrippen) waar ze geen kant op kunnen.

NoesieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:33

Wat sneu zeg, waar het mee te maken zal hebben is altijd moeilijk te achterhalen. Ga er wel vanuit dat de mensen in het dierenpark wel weten waar ze mee bezig zijn geweest om ze in die ruimte te zetten. Ik denk dat de moeder het in een grotere ruimte in haar eentje ook had gedaan...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:36

Had je waarschijnlijk de hele kudde op het jonkie zien gaan in plaats van 2 olifanten...

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:36

wat sneu....idd als ze haar gewoon in de kudde hadden gelaten zijn er meerdere die moeders en kind opvangen, in zo'n hokje waar ze zelf al niet kunnen bewegen..pfff ik moet er niet aandenken.
echt heel erg dit, na 22 maanden trappen ze het gewoon dood, dan heb ik wel aangenomen dat het kleintje helemaal in orde was hè ?!
kan dat zo even nergens terugvinden of ze dat al bekeken hebben/hadden ?
als het beestje niet in orde was dan hadden ze het waarschijnlijk op elke andere plek ook zo behandeld

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:09

Kunnen ze die twee dan niet in hokken naast elkaar zetten ofzo, zodat ze wel contact hebben en elkaar aan kunnen raken, maar niet bij elkaar in het hok staan? Want inderdaad vond ik het echt wel klein, zoals ze liggen ta slapen ook, lijkt misschien knus maar in mijn ogen voornamelijk krap

En inderdaad, de dierentuin is géén natuur.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:42

Tja, we kunnen gaan speculeren maar ik neem ook aan dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn. Zal er wel bij horen! En al was de ruimte groter geweest had het in mijn ogen niet uitgemaakt, als die dieren eenmaal gaan schoppen maakt het niet uit hoe, wat of waar. Ik vind het wel heel zielig, dat wel, maar zal de natuur wel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:48

dit iswat er nu op de site staat.. Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
P E R S B E R I C H T

Amersfoort, 4 april 2007

Olifantenbaby gedood na geboorte

Gisterenavond rond 11 uur werd in DierenPark Amersfoort het lang verwachte olifantje geboren. Een olifantengeboorte is vaak pijnlijk voor de moeder en hierdoor kan bij haar agressie ontstaan. In deze agressie kan de moeder het kalf doden. Dit is ook gebeurd in DierenPark Amersfoort. Ook de moeder van Indra, Khine War War was aanwezig om te ondersteunen bij de geboorte. Dit is de meest natuurlijke gang van zaken. Maar ook haar zorg sloeg echter om in agressie. Met helaas fatale afloop.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:54

agut, dus de kleine heeft het niet overleefd?
tjah.. we kunnen gaan speculeren,maar ook buiten of in het wild had dit kunnen gebeuren denk ik.
en misschien hadden de andere olifanten het jong beschermd, maar misschien ook niet.
wel erg sneu, het bayolifantje ziet er zo klein uit

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:02

Ik denk dat dit alleen te voorkomen was geweest als de moeder vast had gestaan zodat ze het kalf weg hadden kunnen halen, maar ja, wat doet de moeder dan met de agressie............

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:04

http://www.nu.nl/news/1031179/70/Moeder ... lling.html

Citaat:
Moeder olifant doodt kleintje na bevalling
Uitgegeven: 4 april 2007 09:52
Laatst gewijzigd: 4 april 2007 11:00

AMERSFOORT - Olifant Indra heeft woensdagavond in dierenpark Amersfoort na de bevalling haar eigen kalf gedood. Volgens het dierenpark is een olifantenbevalling vaak pijnlijk en kan daardoor bij de moeder agressie oproepen. Dit liet het park woensdag weten.

Ook bij de oma van het kalf, Khine War War, sloeg zorgzaamheid om in agressie. Zij steunde moeder Indra bij het doden van het olifantje. Het kleintje is vertrapt. Het dierenpark had de oma bewust toegelaten bij de bevalling, omdat dit de meest natuurlijke gang van zaken is.

De 8-jarige Indra beviel dinsdag voor het eerst. Volgens een woordvoerster van het park gaat het met moeder en oma goed.

"Het komt weleens vaker voor dat een olifant bij de eerste bevalling het kalf doodt, zeker als de moeder jong is zoals Indra. In de toekomst kan het echter zijn dat Indra gewoon een kleintje opvoedt".

(c) ANP

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:04

Ik denk dat een moeder vastzetten tijdens de bevalling niet echt diervriendelijk is. Ik zou zelf ook niet vast willen liggen als ik moest bevallen, lijkt me niet erg prettig. En dan nog, bij een agressieve olifant kun je echt niet in de buurt komen en het jong ligt dan toch onder/ bij de olifant, dus je zult er dan toch bij moeten en ook dan kan de moeder het olifantje al doodgetrapt hebben voor je erbij zou kunnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:08

Het wordt in veel gevallen in dierentuinen wel gedaan dat ze worden vast gezet. Overigens vond ik dit ook zeker niet diervriendelijk naar het jong toe. Maar feit is wel dat wanneer ze had vast gestaan, dat het jong het had kunnen overleven.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:11

Cayenne schreef:
Het wordt in veel gevallen in dierentuinen wel gedaan dat ze worden vast gezet. Overigens vond ik dit ook zeker niet diervriendelijk naar het jong toe. Maar feit is wel dat wanneer ze had vast gestaan, dat het jong het had kunnen overleven.

Maar het had net zo hard in de natuur kunnen gebeuren. Je spreekt jezelf wel tegen, het hok waar de dieren inzit is niet natuurlijk, geeft stress, maar je stelt wel voor om de dieren vast te zetten..Alsof dat niet stressvol zou zijn..

Natuur gaat nu eenmaal zo. Ik had het heel ONNATUURLIJK gevonden als ze de olifanten vast hadden gezet....

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:13

Erg sneu, maar zoals sommigen hier zeggen en ook op de site wordt vermeld "is het de natuur" hoe wreed die ook is.
Laten we hopen dan de volgende dracht van deze olifant beter uit zal pakken ( als deze olifant ook nog eens een kalf verwacht.)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 13:13

Een van de oppassers heeft constant tussen de spijlen door staan filmen. Denk dat het voor de kenners direct een goede les-video zal zijn over hoe in de toekomst met dergelijke incidenten omgegaan moet/kan worden.

Ik verwacht trouwens niet dat we dat filmpje op internet tegen zullen komen.

@Mirre: Wel degelijk worden vrouwen "vastgezet" tijdens een bevalling. Ga maar eens op de verloskamer kijken in het ziekenhuis. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:17

ik vind de hokken waar ze instaan trouwens erg klein

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:20

Ja ik had weinig kans om weg te rennen hoor Knipoog

overigens zijn bij de vrouwen de haatgevoelens meestal tegen de man hè ?! : "het is allemaal jouw schuld" Knipoog

maar goed heel sneu van het kleintje! ik vind het helemaal wat als het dan ook nog eens gefilmd word door zo'n oppasser....tuurlijk is het niet verstandig om je er als minimensje tussen te werpen maar denk toch dat ik persoonlijk niet had kunnen blijven kijken....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:21

Skitter schreef:
Cayenne schreef:

Maar het had net zo hard in de natuur kunnen gebeuren. Je spreekt jezelf wel tegen, het hok waar de dieren inzit is niet natuurlijk, geeft stress, maar je stelt wel voor om de dieren vast te zetten..Alsof dat niet stressvol zou zijn..

Natuur gaat nu eenmaal zo. Ik had het heel ONNATUURLIJK gevonden als ze de olifanten vast hadden gezet....

Al waren de hokken groter geweest, dan was ik ook niet voor vastzetten geweest, maar die beesten kunnen nu uberhaupt al hun kont niet keren. Dat brengt meer stress voor zich mee.

Nogmaals ik ben ook niet voor vast zetten, maar dan liever even vast staan dan dat zo'n kleintje te zien sterven Verdrietig In principe in zo'n kleine ruimte staan ze al muurvast.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-07 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:25

Zoals Cayenne zegt: ik heb ook al veel met olifanten gewerkt, en ik verschiet echt van de kleine ruimte voor twee olifanten. Olifanten zijn erg sociale slimme dieren en hebben erg veel ruimte nodig. Net zoals bij mensen in een klein hokje kunnen dingen verkeerd gaan

Zonde ben al geen fan van gewone dierentuinen Lachen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:27

Skitter schreef:

Het hok is niet natuurlijk en daar kun je niets aan veranderen, en ik denk niet dat je een natuurlijke situatie kunt creëren in een niet natuurlijke omgeving met zo'n beperkte omvang.
Als het moeder dier had vast gestaan en het kalf geschopt had (zoals vannacht) was het kalf buiten haar bereik gegleden en had men het kalf mogelijk weg kunnen krijgen.
Niet natuurlijk nee, en een boel stress voor mamma maar die heeft nu ook veel stress gehad en uiteindelijk voor niets......

Ik zeg niet dat dit de ideale oplossing is maar achteraf misschien meer kans van slagen gehad.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:05

Een van de oppassers die er bij is geweest vertelde net op de radio dat oma over het bewegende levende kalf ging staan en het vervolgens enkele dodelijk trappen gaf. Huilen