Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Hij probeerde hem te redden, en het was z'n dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:05

superpony schreef:
Misschien een beetje grappig. Maar ik heb hier een keurig opgevoede border collie. Met beloning opgevoed en loopt altijd los. Aan de lijn lopen is inmiddels ietwat verwaarloosd, maar dat in het midden.

We hebben een erg klein hondje daarnaast. Die loopt wel lief mee op zich aan een bandje gewoon. Maar weet je hoe lastig het is dat beestje te belonen, helemaal daar beneden.......Bij mijn border collie kon je je hanf naadt je houden en de beloning geven, maar bij dat kleintje moet je dan echt gaan kruipen. Zonder dollen, het gaat wel goed hoor en ze kijkt omhoog als ze iets te enthousiast wordt en ik wat passen terug doe, dus ze let wel op. Maar ik vond dat met de opvoeding soms wel lastig.

Belonen hoeft niet met iets lekkers, als een hond in een roedel iets goeds doet, krijgt die toch ook niet een stukje vlees als beloning. Ik moet wel zegggen dat ik ze wel beloon maar alleen met mn stem. goed zo zo is hij braaf.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:17

Skitter schreef:
BrittKitt schreef:
Pubelia, hoe geef jij je hond op zn flikker als ie niet luisterd?
Ben ik wel benieuwd naar

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik voed mijn hond op op de gewone koekjes/clicker manier, en dit gaat goed. Ook werk ik met handsignalen (wat ze vaak bij dove honden doen) zo kan hij niet NIET luisteren. Dan kan hij ook 10 meter bij me weg staan als ik het signaal geef voor zit, doet hij het.

Maar ik ben toch benieuwd. Mijn hond loopt wel los op stal en in het bos, maar en meest van de tijd als ik hem roep komt hij, maar als hij niet komt kan ik moeilijk naar hem toe lopen om hem op zijn flikker te geven (op zijn honds dan Vork ) Blond Hond is natuurlijk slimmer dan gewoon te blijven staan..........

Of ligt dit nu aan mij?

Mijn hond weet donders goed als hij wat verkeert doet, en weet dan ook dat ik boos op hem wordt en hij gestraft wordt, maar dan komt hij eigenlijk JUIST niet. Wat opzich wel logisch is. Het enige wat bij hem helpt is gewoon negeren en weglopen, juist zonder hem te roepen. Ik loop weg zodat hij mij niet ziet, dan komt hij meestal, en dan beloon ik hem.

Maar goed, vertel wat meer over jou manier van trainen Pubelia, ik vind het heel intressant.

Trouwens hoezo zijn de gentle learders slecht? Ik vind ze juist goed, mijn hond kan zo gewoon niet trekken, klaar. Zo loopt hij rustiger, en naast mij. Maar ik moet zeggen ik ben ermee bezig om het trekken gewoon af te leren aan de riem, dit vind ik zelf ook fijner.
Jou hond komt niet als hij ziet dat je boos bent, want dan krijgt hij op de flikker. Je hoeft dan vaak nog niks gezegt te hebben. dit is dus de lichaamstaal van jou. En zeg nou zelf als bv je moeder kwaad op je is en je moet komen, dan kom jij toch ook niet graag naar je moeder toe, wil je het liefste toch ook de andere kant op. Als de hond niet komt als je hem roept. Roep hem dan eens heel erg enthousiast. wedden dat die dan wel komt? Dan is je hond er, erna negeer je hem weer. als je hem dan nml straft komt hij waarschijnlijk de volgende keer weer niet.

Gentle leaders zijn slecht omdat als ze juist gaan trekken dat de druk in de nek terecht komt en dus slecht voor de nek wervels is. Er kunnen dus na verloop van tijd beschadigingen van een nek wervel optreden.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:21

Conclusie, of je nu een halsband, slipketting, tuigje, honkbalknuppel, weidepaaltje of schrikapparaat gebruikt. Het gaat om de opvoeding, trekt de hond niet, dan krijgt ie ook geen schade. Mensen ga op cursus Haha!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:56

Bij ons op de cursus werd ons geleerd om een normale leren halsband te gebruiken en als de hond de lijn strak trok, een flinke ruk te geven. (Als hij dan naast ons liep, uitgebreid belonen.) Het hielp ontzettend want voordat wij onze hond kregen werd hij uitgelaten met een slipketting. Deze slipketting voelde hij totaal niet en hing zichzelf zowat op. Op de cursus vertelden ze ons dat een Stafford zoveel spieren in zijn nek heeft dat hij niks van die ketting voelt.
Sinds de cursus trekt onze hond niet meer, heel soms als hij een andere hond ziet maar dan hoef ik maar een klein rukje te geven en dan loopt hij gelijk mee.

Ik wist niet dat het zoveel schade kon veroorzaken ??!?!

Die rollijnen vind ik verschrikkelijk !!
Al zo vaak heb ik honden gezien die eerst braaf met compleet uitgerolde lijn over de stoep aan het wandelen waren totdat ze aan de overkant van de straat een andere hond zagen en daar ineens over de straat naar toe schoten. En die honden hadden verschrikkelijk veel geluk dat de auto net voorbij was gereden of er nog op genoeg afstand vandaan was ! Moet je de eigenaren dan eens spastisch die lijn op willen rollen.
Zelf heb ik ook een rollijn in de kast liggen (meegekregen van de vorige eigenaar van mijn hond) maar als ik die gebruik trekt mijn hond wel.

Al is een hond dominant, hij/ zij heeft naar de baas/ bazin te luisteren. Een hond kan gevaarlijk worden als de baas/ bazin niks over hem/ haar te zeggen heeft. En dan maakt het niet uit wat voor ras je hond is. Men zal verschillende methodes uit moeten proberen om te kijken welke het beste bij de hond en baas/ bazin past. Bij de een werkt het wel, de ander niet.

Maar om even terug op het onderwerp te komen: jeetje, ongelooflijk dat het zoveel schade kan veroorzaken !! Het moet verschrikkelijk zijn voor zijn baasje Verdrietig

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:11

roest schreef:
Conclusie, of je nu een halsband, slipketting, tuigje, honkbalknuppel, weidepaaltje of schrikapparaat gebruikt. Het gaat om de opvoeding, trekt de hond niet, dan krijgt ie ook geen schade. Mensen ga op cursus Haha!

Mensen, ik ga vanavond op cursus. Haha! Haha!
Dat mijn hond trekt wil niet zeggen dat hij niet goed is opgevoed. Ik moet eerlijk bekennen, op aanraden van een goede kennis van mij (die zelf overigens 2 enorm keurige brave witte herders heeft) een slipketting hebt gebruikt tegen het trekken. En het hielp wel degelijk omdat ik hem op de goede manier hebt gebruikt, maar toch is het niet mijn ding. Je leert je hond naast je lopen, want dan is de ketting niet strak. Ik heb daarna een Gentle Leader gekocht, (waarvan ik nu hoor die helemaal niet zo Gentle is Knipoog ) en die gebruik ik nu. Heb een tijdje goed met Slev getraind om gewoon op de riem te lopen maar vaak gaat hij toch trekken en dan doe ik de Gentle Leader om. Hij is wel zo opgevoed dat hij wel naast me wil lopen, maar als hij weer eens blij wordt om naar het bos te gaan, begint hij te trekken.

Wat wel scheelt bij mijn hond is hij nooit zo lang getrokken heeft dat hij eraan is gaan wennen, als hij nu echt belanchlijk loopt te trekken dan moet hij 'kotsen zonder kots'. Zijn broertje daarintegen heeft een hele tijd gigantisch aan de riem getrokken en heeft verder nergens last van, dus gaat vrolijk verder ondanks een harde ruk of een slipketting. Mijn moeders hond net zo. Mijn moeder ging met haar wandelen en vanaf het eerst stap stond de slipketting strak, werd niet meer losser omdat de hond ging trekken. Dan is er ook geen verschil voor het hond..
Ja dan heeft het ook geen zin, nee.

Overigens is mijn hond wel degelijk goed opgevoed, ik hou hem best kort wat dat betreft. Maar op een vriendelijke manier Lachen
Ik kan rustig een bord eten op de koffietafel zetten, hij raakt het niet aan. Als ik en mijn vriend gaat eten gaat hij zelf in zijn bench zetten. Hij wacht netjes tot wij klaar zijn, dan krijgt hij zijn eten. Ik ben de baas en hij weet dat, er is ook geen vraag. Als ik het zo lees heb ik het gevoel dat ik wel goed bezig ben Bloos

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:22

de enige reden dat de hond gaat luisteren bij een slipketting of gentle leader is omdat het pijn doet. Ga na als ik een slipketting om jou nek doe en er een haard aan ga trekken. dan wil je wel luisteren. de vraag is als je je hond los hebt bv in de bossen luisterd je hond dan??

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:23

Skitter schreef:
Overigens is mijn hond wel degelijk goed opgevoed, ik hou hem best kort wat dat betreft. Maar op een vriendelijke manier Lachen
Ik kan rustig een bord eten op de koffietafel zetten, hij raakt het niet aan. Als ik en mijn vriend gaat eten gaat hij zelf in zijn bench zetten. Hij wacht netjes tot wij klaar zijn, dan krijgt hij zijn eten. Ik ben de baas en hij weet dat, er is ook geen vraag. Als ik het zo lees heb ik het gevoel dat ik wel goed bezig ben Bloos
Er zit btw nog een stuk tussen tussen een hond kort houden, wat wel goed is. en dat de hond opgevoed is. Ik kan mijn hond ook kort houden maar dat wil nog niet zeggen dat hij naar mij luisterd.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:25

pubelia schreef:
de enige reden dat de hond gaat luisteren bij een slipketting of gentle leader is omdat het pijn doet. Ga na als ik een slipketting om jou nek doe en er een haard aan ga trekken. dan wil je wel luisteren. de vraag is als je je hond los hebt bv in de bossen luisterd je hond dan??

Een gentle leader doet geen pijn hoor!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:26

Moosje schreef:
pubelia schreef:

Nee zeker niet. Dit is i.m.o juist een van de vriendelijker anti-trek methodes.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:29

Wij kregen onze hond toen ze een half jaar was. Ze was toen hele slecht opgevoed, maar we gingen met haar naar de hondencurses. Mijn vader was altijd heel streng voor onze hond en dat vond ik altijd heel zielig. (ik was toen ook jonger) Maar nu zie ik dat onze hond amper naar mijn moeder luisterd. Helmaal niet naar mijn broertje, mijn zus of naar mij. Maar super goed naar mijn vader. Als hij in de buurt is doet ze niks verkeerds. Is hij weg, luisterd ze nergens meer naar. En nu is haar gedrag moeilijk te veranderen. Zo zie je maar dat streng zijn en een goede opvoeding van jongs af aan heel belangerijk is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:30

pubelia schreef:
Skitter schreef:
Er zit btw nog een stuk tussen tussen een hond kort houden, wat wel goed is. en dat de hond opgevoed is. Ik kan mijn hond ook kort houden maar dat wil nog niet zeggen dat hij naar mij luisterd.

Mijn hond luisterd hoor! Ja Zeer goed zelfs. Maar ik hou van reactie. Als ik iets van hem vraag wil ik een reactie. Ik vraag misschien 2-3 keer and zorg ik ervoor dat het gebeurd. Zit. Zit. Zit! En dan druk ik zijn kont naar benenden. (overigens werk ik meer met handsignalen dan stem.) Vanaf het begin was ik erg duidelijk voor mijn hond, en dat is nu te zien. In huis is hij super, echt super. Buitenhuis moet hij zich nog leren inhouden, hij vindt alles zo spannend en leuk, soms is hij dus een beetje gek/blij. Mijn hond gaat trouwens elke week meet in het OV waar hij zich keurig gedraagt. Kun je ook niet van elke hond zeggen... Bloos

Maar goed, wij gaan op cursus, dus ik weet dat het goed gaat komen.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 14-03-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:31

Ach dit is wel heel zielig zeg Verdrietig

ik heb ook een franse bull dog gelukkig loopt ie altijd los op uitzonderingen na... maar bij ons werd er juist weer afgeraden als je hond erg trekkerig was om een tuigje te gebruiken omdat ze ze dan haast niet kon corrigeren.. en omdat bij de borst juist alle spieren zitten en breed van voren zijn lopen ze daar zo doorheen en luisteren ze ook niet... gelukkig heeft die van mij een goede curses gehad en heeft het niet nodig.. en anders heeft ie ook een iets bredere hals band om Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:50

Dat van dat tuigje wist ik niet!
Ik wist wel dat een slipketting of gentle leader zoveel schade konden aanrichten, maar ik dacht ook dat een tuigje de druk verdeelde, meer. Door een rollijn leren honden idd tegen de druk in te lopen en zo onrechtstreeks trekken.

Ik ga ook mee , dat net zoals bij paarden, alle hulpmiddelen eigenlijk best afgeschaft kunnen worden als je de basis maar goed voor elkaar hebt. Jouw hond moet op jou letten, en niet op het vermijden van de ruk of schok. Als je dat voor mekaar krijgt, zit je goed!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:01

Moosje schreef:
pubelia schreef:

waarom zijn er dan zoveel honden waarvan door een gentle leader/ halti hun nek wervels naar de malle moere is gegaan???

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:03

pubelia schreef:
waarom zijn er dan zoveel honden waarvan door een gentle leader/ halti hun nek wervels naar de malle moere is gegaan???

Omdat mensen niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.
Er mag absoluut NIET!!! aan getrokken worden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:04

Wij zijn jaren geleden overgestapt op voor de een een brede leren halsband(kruising greyhound/border collie). En voor de russel en herder een combinatie van brede dubbele nylonhalsband met een slip functie. Hier kunnen ze zich bij paniek niet uitwurmen maar normaal werkt het als een gewone halsband. Meestel lopen ze los en als riem hebben we een lange nylon riem die ook korter gezet kan worden.

Tuigjes heben we geprobeert maar voor wat slankere honden of honden met een dun vel of een brede borstkast werkt dat niet op langere afstanden. Dan gaan de oksels echt helemaal open. Voor een hond met wat extra spek op zijn lijf zal het wel gaan maar dunne beesten liggen zo open.

Die uitrollijnen hebben we heel lang geleden een keer gebruikt maar ik vind het ondingen. Ze rolen nooit echt uit wanneer jij het wilt. Ze moeten behoorlijk trekken vind ik om hem te kunnen uitrollen. Zijn ze lekker op gang is het ruk einde lijn.

Verder is het inderdaad een kwestie van training om je hond niet te laten trekken en als hij niet loskan een normale lange lijn of desnoods een longeerlijn te gebruiken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:05

De gentle leader werkt op het principe van negatieve versterking. Komt de hond te ver, dan krijgt hij druk. De hond al deze druk vermijden en afremmen. Veel mensen gebruiken hem echter te kort en rukken er zelfs aan, dan gebeuren er ongelukken. De nekwervels zijn zeer gevoelig voor zo'n scherpe druk.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:14

Ik heb ook een franse bull maar die heeft wel een tuigje om.. Ik wil eigenlijk zon dikke leren halsband maar hij krijgt ze over zijn kop als die wil!
En ik heb een mopshond! die kan oook geen halsband aan want krijgt ze ook over zijn kop!

gelukkig luisteren die van mij wel en lopen ze maar kleine stukjes vast aan de riem (langs de weg enzow) de rest lopen ze los!

Ik vind wel dat je met een tuigje een hond niet echt kunt corrigeren omdat ze erin hangen.. Mijn honden trekken ook aan de riem vooral in het begin ze zijn altijd zo druk en blij als ze mee mogen (ja dat 4x op een dag zo blij) en dan laat ik ze maar ff is nog geen 2 min en dan lopen ze braaf mee en daarna mogen ze gewoon lekker los.

Ik werk in een dierenhotel en ik vind dat er echt heel veel maar dan ook heel veel mensen zijn die gewoon niet weten wat voor hond ze hebben aangeschaft. Ze weten niks van het ras zelf weten niet hoe ze de dieren op moeten voeden!
Maar ook mensen met langharige honden! Die houden ze niet bij en laten ze niet trimmen nou dat vind ik dus ook heel zielig!!!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:16

Ik heb een hele tijd een GL gebruikt voor mijn hond, maar wist idd. wel hoe ik hem moest gebruiken. Zodra ze hem om had, wist ze al dat ze niet moest trekken.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:17

qt_shetties schreef:
Ik zie zovaak mensen maar wat aan de hond staan " rukken" en wisten jullie dat whippets een speciale halsband hebben om dit te voorkomen!

Ja, van die windhondjes hebben een veel bredere halsband.
Onze honden lopen nooit aan de riem, hebben het probleem dus ook niet.
Wel sneu zeg Ach gut

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:27

ja dat zie je inderdaad heel vaak. Dat geruk aan zon halsband.
Onze kat ging altijd mee op vakantie naar duitsland enzo. Dan lieten we hem ook altijd uit aan een tuigje. Vind die halsbandjes maar niets
Arm diertje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:00

Pubelia, ik beloon haar ook met de stem en spelen, maar het blijft erg laag hoor!

Ik snap dat een bredere leren halsband de druk meer verdeelt en minder scherp inwerkt, mocht iemand eraan trekken of de hond stevig vasthouden. Maar hoeveel scheelt dat op zo een klein strottehoofdje dan? Je zou altijd nog de luchtpijp kunnen beschadigen toch? Maar dan op een groter oppervlak.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:02

Skitter schreef:
[
Mijn hond luisterd hoor! Ja Zeer goed zelfs. Maar ik hou van reactie. Als ik iets van hem vraag wil ik een reactie. Ik vraag misschien 2-3 keer and zorg ik ervoor dat het gebeurd. Zit. Zit. Zit! En dan druk ik zijn kont naar benenden. (overigens werk ik meer met handsignalen dan stem.) Vanaf het begin was ik erg duidelijk voor mijn hond, en dat is nu te zien. In huis is hij super, echt super. Buitenhuis moet hij zich nog leren inhouden, hij vindt alles zo spannend en leuk, soms is hij dus een beetje gek/blij. Mijn hond gaat trouwens elke week meet in het OV waar hij zich keurig gedraagt. Kun je ook niet van elke hond zeggen... Bloos

Maar goed, wij gaan op cursus, dus ik weet dat het goed gaat komen.

zit. zit. zit. ...??

Das toch niet een heel snelle reactie of wel?? 1 x zit, en dat moet hem gewoon zijn. niks kont naar beneden drukken... Scheve mond

ik wil je niet aanvallen ofzo, maar drie keer zit en dan nog moeten drukken op zijn kont, en dan zeggen dat je heel duidelijk bent voor je hond, en houdt van reactie... dat gaat bij mij niet heel erg samen. Maar goed dat je op cursus gaat! OK dan!

Ik zweer overigens bij clickertraining! doen mij honden echt super! Werken en zelf nadenken voor de click, ze vinden het gewoon leuk ook.
En over de gentle leader, bij een dominante hond die veel uitvalt is het mijns inziens een hele goede oplossing, omdat je het fixeren ook tegen kan gaan, en samen met een clicker kan je met dit hulpmidel je hond hartstikke goed trainen.
maar je moet dr niet aan gaan rukken natuurlijk.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:17

Een hondenschool die ik ken werkt ook met clicker, en ze leren daar supersnel van bij en blijven altijd gemotiveerd. Lachen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:51

Wij hebben gewone lijbanden voor onze twee borders. Nooit problemen mee gehad, meestal lopen ze ook wel los.. meters voor mij uit te snuffelen aan alles wat te besnuffelen valt. Als ze aan de lijband lopen, tijdens een gewone dagelijkse wandeling, heb ik er wel absoluut geen probleem mee dat ze een beetje trekken. Ik bedoel niet dat ze mij moeten voorttrekken, of dat ik pijn krijg in mijn armen.. Maar waar is het plezier van een wandeling voor een hond als hij de hele tijd braafjes langst je been moet lopen?
Als het moet (op training, in drukke straat, ergens waar veel mensen zijn) blijven ze wel zonder probleem mooi tegen mijn been plakken. En daar is zelf nooit "een ruk" voor nodig geweest. Met een hele hoop gezond enthousiasme (en heel af en toe eens een snoepje) kom je al heel ver als je je hond wil leren volgen, of wil leren apporteren, of wil leren terugkomen naar jou. En daarbovenop krijg je dan ook nog eens een hond die dolgraag aan de slag wil, die dolgraag wil luisteren.. Moeilijk toch? En er is niet meer voor nodig dat een GOEDE hondenschool en wat gezond verstand!