Barf/NRV of brokken hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Re: Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:57

Pletje123 schreef:
Dat honden de hele dag honger zouden hebben als zij op kwaliteitbrok leven, is dus 1 van de vooroordelen en geruchten over brok die niet kloppen. Als zij voldoende van die brok binnenkrijgen dan is het lichaam voorzien van de benodigde brand- en bouwstoffen Lachen Ze hoeven dus niet meer te eten.

Gecastreerde honden hebben daarentegen wel honger, dat komt doordat de hormoonhuishouding verandert is na de castratie. Daardoor ontstaan zogenaamde vreetkicks! Aan de andere kant zorgt die verandering in de hormoonhuishouding er ook voor dat ze juist minder voer nodig hebben. Wat krijg je dan?

Een baas die meer eten geeft om de honger van de hond te stillen en een hond die aan obesitas oftewel vetzucht lijdt, wat weer alle gevolgen van dien heeft.

Mee eens Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:48

Mijn honden krijgen ook regelmatig varkensoren, nooit problemen mee gehad. Je hebt trouwens ook runderoren en lamsoortjes. Die zijn ook minder vettig. Ik geef ze ook wel mergpijpjes maar dan gekookt want die komen uit de soep.
Ach, ik blijf gewoon brok voeren maar dus afwisselend met pens, vlees en vis. Vanavond krijgen ze pens met rijst. En ze krijgen ook wel eens 's-morgens een bruine boterham met een plak beleg i.p.v. brok. Het zijn gezonde honden van 7 en 6 1/2. De vorige 2 zijn 15 en 16 geworden met mijn soort van voeren. En ze krijgen ook regelmatig kliekjes van mijn bord, vooral macaroni scoort hoog Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:59

Skitter schreef:
Gelukkig ga ik naar een lezing over honden voeding volgende week, ik heb echt een helebeol vragen.

Bedenk altijd wél wie degene is die de lezing geeft en waar die zijn/haar informatie vandaan heeft. Wanneer deze mensen een relatie hebben met brokkenfabrikanten doordat die het zaaltje sponsoren bijvoorbeeld zul je niet gauw te horen krijgen dat vers beter is. Bijvoorbeeld Knipoog. Maar wel leuk dat je naar een lezing gaat, dat toont je betrokkenheid. Misschien schrijf je voor ons een verslagje als je geweest bent?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:05

Pletje123 schreef:
Rosita schreef:
Van vers mag je inderdaad het dubbele voeren dan van brok. Ook dat is een voordeel omdat je om een hond op gewicht te houden op een zogenaamde kwaliteitsbrok je wel héél weinig moet voeren. Al die honden hebben dus de hele dag honger. Als mijn honden op hun pensdag een kilo ongemalen pens wegkauwen dan hebben ze daarna een voldaan gevoel en gaan heerlijk liggen uitbuiken.

Het plezier in het eten wat ze hebben is voor mij dus ook een reden om geen brok maar vers te voeren.

Dat honden de hele dag honger zouden hebben als zij op kwaliteitbrok leven, is dus 1 van de vooroordelen en geruchten over brok die niet kloppen. Als zij voldoende van die brok binnenkrijgen dan is het lichaam voorzien van de benodigde brand- en bouwstoffen Lachen Ze hoeven dus niet meer te eten.

Gecastreerde honden hebben daarentegen wel honger, dat komt doordat de hormoonhuishouding verandert is na de castratie. Daardoor ontstaan zogenaamde vreetkicks! Aan de andere kant zorgt die verandering in de hormoonhuishouding er ook voor dat ze juist minder voer nodig hebben. Wat krijg je dan?

Een baas die meer eten geeft om de honger van de hond te stillen en een hond die aan obesitas oftewel vetzucht lijdt, wat weer alle gevolgen van dien heeft.

Wat mij betreft geen vooroordeel of gerucht hoor. Gewoon eigen ervaring. Dus hongerige honden die keurig op gewicht waren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:19

Rosita schreef:
Bedenk altijd wél wie degene is die de lezing geeft en waar die zijn/haar informatie vandaan heeft. Wanneer deze mensen een relatie hebben met brokkenfabrikanten doordat die het zaaltje sponsoren bijvoorbeeld zul je niet gauw te horen krijgen dat vers beter is. Bijvoorbeeld Knipoog. Maar wel leuk dat je naar een lezing gaat, dat toont je betrokkenheid. Misschien schrijf je voor ons een verslagje als je geweest bent?

Dat is inderdaad zo. Ze zijn toch altijd wel bevooroordeeld. eigen voer is altijd beter. farmfood is daarintegen heel eerlijk. die zegt gewoon eerlijk dat vlees het gezondst is en raad zelfs aan om een paar dagen per week de farmfood te vervangen door vlees.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:30

Rosita schreef:

Dit had ik zelf ook bedacht. Ik moet nog ff lezen wat er weer bij stond, maar volgens mij was het niet per se een vertegenwoordiger, maar een voedingdeskundige.

Ik ben van plan om te gaan, maar het is niet 100% zeker. Mocht ik toch gaan, schrijf ik inderdaad een verslagje Ja

EDIT: Dit staat op de uitnodiging:
De Lezing wordt gehouden door voedingsdeskundige Ursela De Bree. Onderwerpen die aan bod komen zij
- Waar moet een goede voeding aan voldoen?
- Waar kan je op letten?
- Welke voedings methoden zijn er?
- Hoe belangrijk is een gezond darmflora en hoe bouw je dat op?

Ursela De Bree is voedingsdeskundie en is al vijf jaar priofessioneel bezig met hondenvoeding.

Ik ben benieuwd! Haha! Haha!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:49

we kunnen d'r allemaal heen Knipoog

Citaat:
't Hondenhuus houdt lezing over hondenvoeding
2007-02-27 08:25
VRIEZENVEEN - Voeding voor honden is voor de meeste mensen niet iets waar ze over nadenken. Maar net zoals er over voeding voor ons mensen een hoop te vertellen is, geldt dat ook voor voeding voor honden. Je hond goede voeding geven is meer dan zomaar een hand met brokken in de bak gooien.
In de theorielessen van de cursus wordt aandacht besteed aan voeding, maar er valt nog veel meer over te vertellen. Om iedereen met een hond logisch te laten nadenken over wat ze hun huisdier voeren, houdt ’t Hondenhuus daarom op dinsdagavond 13 maart om 19.30 uur een lezing over voeding.

De lezing wordt gehouden door voedingsdeskundige Ursula de Bree. Onderwerpen die in de lezing aan bod komen zijn:
waar moet een goede voeding aan voldoen?
- Waar kan je allemaal op letten?
- Welke voedingsmethoden zijn er?
- Hoe belangrijk is een gezonde darmflora en hoe bouw je dat bij je hond op?

Ursula de Bree is voedingsdeskundige en is al vijf jaar professioneel bezig met hondenvoeding. Ze heeft Dierhouderij en Dierverzorging gestudeerd aan de HBO-opleiding HAS in Den Bosch. Zelf heeft ze 2 Ruwhaar Teckels, een Basset Artesien Normand, drie katten en een papegaai, dus meer dan voldoende praktijkervaring als het gaat om huisdieren en voeding.

Voor cursisten van ’t Hondenhuus is de lezing gratis. Introducé’s zijn welkom voor 2,50 euro. Graag wel even voor zaterdag 10 maart aanmelden in verband met het regelen van koffie, stoelen etc. Dat kan telefonisch via 06-12028141 of per email: info@hondenhuus.nl.

En hier nog een dergelijk persbericht http://www.twenterand.tctubantia.nl/twe ... voeding?h=

´t Klinkt wel hoopvol Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:14

Mijn honden krijgen vers, KVV en zelf samen gesteld.
Ik noem het vers, anderen BARF (nadat de naam is geclaimd heeft het een iets andere betekenis gekregen), anderen NRV (is niet over het algemeen, een forum heeft die naam bedacht) en zo zullen er vast nog wel wat namen zijn.
Brokken zijn hier de deur uitgebonjourd, komen er ook niet weer in.
Zonder dat ik het wist heb ik de invloed van brokken op een hond meegemaakt, de hond is alleen maar ten positieve veranderd toen hij op vers overging. Zou zelf samenstellen niet meer aan de orde zijn, blijft er altijd nog KVV over.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:18

mijn honden krijgen voornamelijk brok..voor de bullmastiff pup heb ik speciaal opfokbrok voor grote rassen van bouwmeester,hoofdzakelijk voor rassen zoal de BM,de jack krijgt gewone onderhoudsbrok
wel doe ik 1 eetlepel vlees gemalen door de brok om het eten lekkerder te maken.....
de honden doen het hier beide perfect op

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:21

niet gaan piepen als je BM groeipijnen krijgt hoor Knipoog Of misschien dan nog ff in dit topic kijken?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:21

Rosita schreef:
...
En hier nog een dergelijk persbericht http://www.twenterand.tctubantia.nl/twe ... voeding?h=

´t Klinkt wel hoopvol Knipoog

Heb mijn vraagtekens erbij.
Heb zowat interresse om het aan te horen (al is de inschrijftijd al voorbij), en als het ook daadwerkelijk over vers gaat, wil ik er ook wel 2,5 euro voor geven, maar als blijkt dat het toch over brok gaat vind ik 2,5 euro weggegooid geld.
Voor dat geld geef ik mijn honden liever een kippenpoot Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:23

ff bellen om te horen hoe of wat? Ik kan die Ursula verder niet traceren op google. Maar de gemiddelde Silverlinde student is wel pro-vers bijvoorbeeld.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:56

Blikvlees (of het nou uit een blik, een zakje of uit zo'n kuipje komt, zelfde noemer) is NIET hetzelfde als wat versvoerders vlees noemen.
Als versvoerders het woord vlees gebruiken, bedoelen ze daarmee vlees in de ware zin van het woord.
Vlees wat je ook bij de slager of de supermarkt kan verkrijgen, spiervlees en orgaanvlees dus.
Geen onnodige (en eventuele schadelijke) toevoegingen, geen blikvlees dus.

Blikvlees valt bij mij trouwens onder dezelfde noemer als brok, iets wat honden niet nodig hebben (met de eventuele gevolgen van dien), met teveel nadelen, maar dat was volgens mij al duidelijk Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 02:36

LimaGentle schreef:
alleen waar ik zelf niet tegen kan is dat sommige barfers zichzelf God vinden ofzo.. die zeiken je helemaal af als je je hond brok geeft...

Naar mijn mening doe ik dat niet (en zovelen met mij, er zitten vast wel een paar rotte appels tussen, maar die zitten er ook genoeg onder de brok-voerders), geef alleen wel duidelijk mijn mening wat ik het beste voer voor carnivoren vind en help graag de vooroordelen en fabels uit de wereld.
Dat zal ik hieronder dan ook proberen te doen Knipoog

BrittKitt schreef:
Maar bij barfen hoort ook vasten toch?

Neehoor, dat hoeft niet. Zelf zie ik de voordelen van een hond laten vasten wel en dat doen mijn honden dan ook regelmatig.

aerdenhout1 schreef:
Zo'n vastendag per week vind ik persoonlijk onzin! Een wolf of vos vind niet iedere dag een prooi maar onze moderne hond is dat natuurlijk niet gewend en snapt ook echt niet waarom hij dan ineens geen eten krijgt! Daarbij eten ze dan heel veel en onze portie's zijn toch een stuk kleiner.

Een wolf vangt idd niet iedere dag een prooi, deels doordat als ze volgegeten zijn van de vorige maaltijd, ze geen behoefte voelen om opnieuw een prooi te doden als ze toch geen honger hebben, daarbij dat ze zware inspanningen op de volle maag ook niet zo prefereren. Waar verschilt de moderne hond met de wolf qua voedingsbehoefte en verteringsgestel?
Wat is er zo anders geworden dat ze iedere dag (of meerdere keren per dag) eten moeten binnen krijgen? In welke optiek is dat gezonder?
Hoeveel per maaltijd je geeft, ligt aan jezelf, dus ook of die porties groot genoeg zijn voor daarna een vastendag.

Pletje123 schreef:
Heeft het dan nog wel wat met de kwaliteit van het brok te maken? Als je slecht voert, maakt het niet uit wat je voert.
Bij het voeren van vers vlees, maak je het wel ingewikkelder voor jezelf. Je moet veel dingen uitzoeken en echt verstand hebben van voeding, voordat je je hond op een verantwoorde wijze vers kunt voeren.

Met het dikgedrukte ben ik het helemaal eens, al zijn er volgens mij wel gradaties in slecht voeren.
Zo ingewikkeld is vers voeren niet hoor, als je maar van de basis uitgaat.
Enige voorbereiding (oftewel, je inlezen ed) voordat je begint is wel heel verstandig, anders weet je meestal de basis ook nog niet eens. En als je het toch niet vertrouwt, dan is er altijd nog KVV, kant en klaar, kun je het denken aan de producent overlaten.
De meeste mensen schakelen trouwens ook geen dietist in bij het samenstellen van hun eten, ook niet bij die van hun kinderen.
En nog minder mensen verdiepen zich in wat ze nu eigenlijk eten en waarom.

flicka schreef:
Ik ben geen voorstander van rauwe kip ivm salmonella en vroeger toen ik nog in het westen woonde kookte ik een pan vol kippennekken. Die kan ik hier niet krijgen, helaas. Ik durf geen kippenvleugels te geven vanwege de botjes. Maar misschien moet je ze breken?

Hebben honden geen last van, van dat salmonella, dus daar hoef je niet bang voor te zijn hoor.
Verhitte kippenbotjes kun je idd beter niet geven, dit omdat de structuur verandert is en het daardoor splintert.
Rauwe kippenbotjes zijn juist ideale beginnersbotjes, dit omdat het zachte botten zijn.
Is je hond niet gewend om botten te eten, kun je deze eerst ook kapot slaan en in je hand houden.

Skitter schreef:
Verder krijgt miijn hond van alles erbij, varkens oren, kluiven, verschillende botten (met 'spul' erop) buffelhuid botten.
En ja dit koop ik allemaal bij een dierenwinkel, waar moet ik het anders vandaan halen?

Bij de slager, slachterij, supermarkt, visboer, andere adresjes bijvoorbveeld.
Wat betreft het voer van mijn honden, haal alleen de KVV bij de dierenwinkel vandaan.

Skitter schreef:
Ik vind gevaarlijke ziekte van varkensoren een beetje vaag, en dan zo'n commentaar 'omdat het dierenwinkels zijn' slaat al helemaal nergens op.

Wb varkensonderdelen, ziekte van Aujeszky vind ik geen ziekte om vaag over te doen.
Sommige geven hun honden wel varkensonderdelen, moeten hun weten, ik doe dat niet.
Typerend, verkoopster in de dierenwinkel valt op dat ik daar alleen KVV haal, vraagt aan mij of de honden alleen dat krijgen of ook wel brok ernaast.
Nee, ze krijgen niet alleen KVV, ik stel voor hun ook zelf samen, maar nee, ze krijgen geen brok ernaast.
Waarom ook...

Pletje123 schreef:

Maar hebben ze dan een voldaan vol gevoel?
Kan er nog meer in de maag?
Oftewel, als je nog meer aan zou bieden, zouden ze dat dan weigeren omdat ze geen honger meer hebben?

flicka schreef:
Ik geef ze ook wel mergpijpjes maar dan gekookt want die komen uit de soep.

Maar dat zijn geen eetbare botten, ze zijn verhit en onderdeel van het dragende deel van koeien, oftewel, te hard dus.
Ze schrapen er misschien iets vanaf, maar eten ze niet op.
Pas je wel op dat die botten de juiste grootte hebben en zo niet vast komen te zitten?
De botten waar versvoerders over hebben zijn een onderdeel van de voeding naast tijdsbesteding en schoonmaakspul voor de tanden, net zoals een lap vlees dus, of het vlees wat nog aan het bot zit (uitgezonderd de 'recreatiebotten').

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:24

Rosita schreef:
niet gaan piepen als je BM groeipijnen krijgt hoor Knipoog Of misschien dan nog ff in dit topic kijken?

Groeipijnen/-spurten ontstaan i.m.o. niet zo zeer door brok in het algemeen maar wel door de speciale puppybrokken. In onze omgeving hebben we diverse honden van grotere rassen die op puppybrok stonden zo'n spurt zien krijgen. Advies van ons: meteen van de puppybrok over op een volwassen brok en dan zag je de verandering en verbetering.
Onze toekomstige pup gaat wat dat betreft ook maar heel kort op een puppybrok. Ga ik mijn ouders niet voor kunnen overtuigen. Helaas.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:37

Rosita schreef:

Natuurlijk kan iedereen heen, het is de vraag of je er helemaal naar Vrieznveen voor wil rijden. Haha!

@Chyrstal-gek: Op mijn uitnodiging staat dat cursisten en carni-Best klanten gratis mogen komen.

Ik neem aan dat er ook uitgebreid over vers verteld wordt. Maar zoals je zei, de inschrijftijd is inderdaad al voorbij.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:50

BrankaZ schreef:
Rosita schreef:

Groeipijnen/-spurten ontstaan i.m.o. niet zo zeer door brok in het algemeen maar wel door de speciale puppybrokken. In onze omgeving hebben we diverse honden van grotere rassen die op puppybrok stonden zo'n spurt zien krijgen. Advies van ons: meteen van de puppybrok over op een volwassen brok en dan zag je de verandering en verbetering.
Onze toekomstige pup gaat wat dat betreft ook maar heel kort op een puppybrok. Ga ik mijn ouders niet voor kunnen overtuigen. Helaas.

Hoelang moeten ze dan puppybrok krijgen volgens jou?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:53

Rosita schreef:
Pletje123 schreef:

Wat mij betreft geen vooroordeel of gerucht hoor. Gewoon eigen ervaring. Dus hongerige honden die keurig op gewicht waren.

Hoe zie jij dat je hond honger heeft?
Omdat hij zo zielig kijkt?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:56

Skitter schreef:

Een paar maanden is lang genoeg. Zeker niet het jaar dat die brokkenfabrikanten adviseren.
En als je kijkt naar de natuurlijke voeding van honden (dus vers) zie je dan dat er speciale soorten voer zijn voor grote rassen of pups? Niet dus. M.i. iets wat een hype is die zich zo de afgelopen 15 a 20 jaar heeft ontwikkeld.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:49

Pletje123 schreef:

Omdat hij zo zielig kijkt?[/quote]

Sorry Pletje, je schat me verkeerd in Haha! . Ze hebben vast dezelfde verschijnselen als de gecastreerde honden die jij noemde die wél honger hebben.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 12:50

BrankaZ schreef:
Skitter schreef:

Een paar maanden is lang genoeg. Zeker niet het jaar dat die brokkenfabrikanten adviseren.
En als je kijkt naar de natuurlijke voeding van honden (dus vers) zie je dan dat er speciale soorten voer zijn voor grote rassen of pups? Niet dus. M.i. iets wat een hype is die zich zo de afgelopen 15 a 20 jaar heeft ontwikkeld.

Precies, en dat is dezelfde hype als de brokken an sich. Die hebben we ook nog maar sinds 1960 ter onze beschikking.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:49

Rosita schreef:
Pletje123 schreef:

Omdat hij zo zielig kijkt?

Sorry Pletje, je schat me verkeerd in Haha! . Ze hebben vast dezelfde verschijnselen als de gecastreerde honden die jij noemde die wél honger hebben.[/quote]

Geef dan eens antwoord op mijn vraag Clown

Hoe zie jij dat ze honger hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:48

flicka schreef:
Mijn honden krijgen ook regelmatig varkensoren, nooit problemen mee gehad. Je hebt trouwens ook runderoren en lamsoortjes. Die zijn ook minder vettig. Ik geef ze ook wel mergpijpjes maar dan gekookt want die komen uit de soep.
Ach, ik blijf gewoon brok voeren maar dus afwisselend met pens, vlees en vis. Vanavond krijgen ze pens met rijst. En ze krijgen ook wel eens 's-morgens een bruine boterham met een plak beleg i.p.v. brok. Het zijn gezonde honden van 7 en 6 1/2. De vorige 2 zijn 15 en 16 geworden met mijn soort van voeren. En ze krijgen ook regelmatig kliekjes van mijn bord, vooral macaroni scoort hoog Haha!

Iemand die rookt kan ook 90 worden. Daarmee is nog niet gezegd dat roken gezond is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:24

BrankaZ schreef:
Skitter schreef:

Mijn moeders hond kreeg als pup ook volwassenhond brokken en is kleiner/ieler gebleven. Veel vragen of ze nog een pup is, terwijl ze al 3 is.
De volle broer van mijn hond krijgt een minder kwaliteit brok en die oogt i.m.o ook erg puppyachtig nog terwijl hij ook 8 maand is. Terwijl mijn hond mooi gegroeid is, en ontzettend gespiered aan het worden is, hij vult echt mooi uit Haha!

Puppybrok is niet hetzelfde als volwassenenbrok, er zit wel ingrdienten in die een pup nodig heeft.
Waarom denk je dat een veulen veulenbrok krijgt, en geen sportbrok?

Dit zou echt niet goed komen volgens mij........

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:24

Wuis schreef:
flicka schreef:

Iemand die rookt kan ook 90 worden. Daarmee is nog niet gezegd dat roken gezond is.

Wil je nu hiermee zeggen dat brokken ongezond zijn?