Katten moeten buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leetjuhh

Re: Katten moeten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:18

Ik woon op de eerste verdieping en sinds kort (we hebben onze poes nu 6 maanden) mag de poes op het balkon. We hebben aan de achterkant een plank naar beneden voor haar gemaakt en haar beetje bij beetje laten wennen aan het buiten zijn.
Ze vind het heerlijk op het balkon en ziet dit ook echt als een voorrecht (kunnen baasjes lekker vaak deur open en dicht doen...), van de plank maakt ze nog steeds geen gebruik, ze is er te bang voor. Met een beetje tijd moet ze dat hopelijk wel door hebben, het is zo lekker voor haar! Binnen is ze af en toe echt hyper! Crost ze door heel het huis!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:26

Onze kat is ook meestal binnen, die wil niet vaak naar buiten en zeker niet in de winter, alleen als het lekker weer is.
Ze kan bij ons alleen in de tuin, niet verder.
We wonen bij een drukke weg en zijn zo al meer katten verloren en dit gebeurd ons niet weer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:58

sharir schreef:
griebels schreef:
Uhh ik heb mijn katten wel degelijk voor HUN plezier. Ik zal je ook uitleggen hoe dat zo...
Dikkie heb ik uit belgie gehaald, sterven na dood was ze. Ik weet dat ik ze niet daar moet halen maar kon haar niet laten liggen. Ik heb haar een beter leven belooft.
Mijn andere kat Bruto heeft zeer ernstige hartruis. Ik heb gekozen om haar zonder medicijnen door te laten leven. Waarom? Nou simpel, als ik elke dag die kat moet vangen, pilletje geven, de rest van de dag een kat in huis hebben die super gestresst is en alles onderkotst, en zeker niet meer bij mensen in de buurt komt, wat voor meerwaarde heeft dat dan aan haar leven???
Dan heb ik liever dat ze een wat korter leven heeft, maar wel een die dierwaardig is.

En tuurlijk heb je dieren ook voor je eigen plezier, maar je moet er niet egoistisch in worden. Sommige katten willen nu eenmaal naar buiten, en als je ze binnenhoudt om bovenstaande reden vind ik dat erg egoistisch en dieronvriendelijk...

wat wil je dan.
ze leren op de bel te drukken als ze naar binnen willen. of ze van het balkon af gooien.
ik heb mijn katten altijd binnen omdat het gewoon niet anders kan.

Ik heb ook op een flat gewoont en mijn kat stond beneden aan de deur te mauwen als die naar binnen wilde...
Verder heb ik het in mijn tekst alleen over katten die echt naar buiten willen. En ja, mijn kat is ook doodgereden voor de deur (meerdere zelfs) maar ze hebben een tevreden leven bij me gehad...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:00

En als de kat nou niet gewend is om naar buiten te gaan en er dus ook niet naar taalt, dan is het geen probleem om ze binnen te houden?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:02

Nee dat klopt, maar zoals je in mijn eerste bericht in dit topic hebt kunnen lezen zijn er ook katten die niet binnen te houden zijn, ook al zijn ze van jongs af aan gewent om binnen te blijven...
Bruto MOET naar buiten, Dikkie geeft er niets om

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:05

Onze kat is een echte binnenkat. We wonen in het centrum van Rotterdam dus naar buiten is geen optie, ook niet in de achtertuin aangezien mijn buren niet echt katvriendelijk zijn. Onze kat kan zich binnen ook prima uitleven: hij heeft veel speeltjes, een compleet krabklimtoestel ding en we spelen regelmatig met hem om hem actief te houden. Krijg niet echt de indruk dat hij ongelukkig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:08

maar wat als je nu merkte dat je kat wel perse naar buiten wil... Dat hij continue voor het raam en/of deur zit te mauwen, dan hij alles aangrijpt om maar te kunnen ontsnappen?
Zou je hem dan nog binnen houden??
Want zo ging het bij Bruto (en haar moeder en oma)

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:12

Heeft iemand misschien een voorbeeld foto van een ren? Ik heb een kat die nu altijd binnen zit, of op het balkon (best groot balkon) waar hij niet vanaf kan, maar over een maand is mijn nieuwe huis klaar met grote tuin en ben nog aan het twijfelen of ik mijn kat mee neem daarheen, of dat ik hem bij mijn ouders laat omdat hij hier echt helemaal op zijn plek is en hun vinden het zelf juist fijner als hij hier blijft.
Zelf ben ik niet echt een voorstander van een kat los buiten te laten, op het platteland oke, maar in de stad of in een nieuwbouwwijk vind ik het toch best overlast veroorzaken bij andere mensen.
En ik heb nog een vraag, hoe krijgen jullie het voor elkaar om de kat niet naar buiten te laten gaan? Ik neem aan dat als het zomer is bij jullie ook wel eens de tuindeur oid openstaat, zetten jullie dan van tevoren de kat alvast in een ren, of weet de kat gewoon dat hij niet naar buiten mag?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:21

Drie van onze katten (we hebber er 4 Vork) gaan hooguit naar buiten om hun behoefte te doen (waarom zou je ook op de kattenbak gaan... Rolleyes ) en om zo af en toe eens een rondje te lopen. En die zou je prima binnen kunnen houden. Maar onze vierde kat daarentegen, is alleen binnen als het slecht weer is en zelfs dan nog het liefst in de schuur... Ik denk dat het zwaar kat afhankelijk is of het "zielig" is.

Een tuigje is denk ik geen ene kl**t aan voor een kat. De enige reden dat onze katten meelopen wanneer we 's avonds met de hond uit gaan, is omdat ze daarna eten krijgen. Haha! Wat kan een kat aan een tuigje nou meer doen dan wanneer hij in huis is?

Maar wij wonen dan ook in een zwaar kat vriendelijke buurt. Bijna al onze buren hebben katten, wij hebben een vrij grote tuin. Alleen de overbuurvrouw is er bang voor... Ach gut

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:18

Die van ons mogen niet naar buiten omdat er iemand hier in de buurt woont die een hekel heeft aan katten en al aardig wat katten te pakken heeft gekregen.
Ik ben er al één kwijt en we hebben er nu nog twee en de ene wil helemaal niet naar buiten en de andere probeert door de wcraam te klimmen dus dat kunnen we niet altijd tegen houden.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:20

als je kat binnen gewoon blij is waarom zou ie dan naar buiten moeten? verschilt per kat lijkt mij of ze naar buiten willen. een tuigje om buiten lijkt me niet leuk voor een kat.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:41

Onze kat zou binnen wegkwijnen, dat weet ik . Ik zou persoonlijk geen kat nemen als ze niet naar buiten kan/mag.
Het zit in hun aard om te rennen en te sluipen, en als de onze eens een dag binnen moet blijven, dan zul je het geweten hebben Lachen

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:32

Mijn kat loopt ook lekker buiten.
Ik heb geen kattenluik. Hij zal moeten wachten totdat ik thuis ben. Simba is net zo lief binnen als buiten. Soms ligt hij de hele dag languit binnen en speelt hij met de hond, de andere dag zie ik hem 10 uur niet en hoor ik hem weer voor de deur staan als hij honger heeft.

Zolang een kat geen overlast veroorzaakt vind ik wel dat je hem het beste naar buiten zou kunnen doen. Een tuigje ben ik niet zo`n voorstander van. Dan vind ik een ren nog beter, mits hij groot genoeg is natuurlijk.
Een luie kat die prima op de venterbank ligt en geniet van zijn huis en die niet zo perse naar buiten wil, zou ik dan ook lekker binnen laten.
Mis je natuurlijk wel de cadeautjes die voor je voordeur/ achterdeur of garage neer worden gelegd.....hihihi Knipoog Haha! Vork

Simba is overigens wel geholpen.
Het is een Britse korthaar. Ik woon in een nette buurt en Simba gaat nooit zo heel ver weg, dus ik vertrouw het wel. Ik geloof niet dat ze Simba bij ons meenemen. Als is het wel een knuffel van de eeuw. Maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen bang zijn dat hun dure kat wordt gestolen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:38

Wij hebben een binnen- en een buitenkat. De binnenkat is helemaal gewend om binnen blijven. Ze mag door haar twee hartafwijkingen niet naar buiten. Gelukkig wonen we ruim en vermaakt ze zich prima. Ze taalt er niet naar om naar buiten te gaan. Onze jongste kat gaat wel naar buiten, maar is ook vaak gezellig bij ons. Tuigjes, daar doen we niet aan (daar maak ik de katten niet gelukkiger mee Haha! ). Er lopen zoveel katten rond in ons dorp en ik ken geen mensen die erover klagen, hoor. Zeurpieten heb je trouwens overal, daar trek ik me niets van aan. Voor zover ik weet is iedereen dol op dat kleintje van ons.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:39

Onze kat gaat ook nooit zwerven, en steekt zelden de straat over, dus we laten ze elke dag buiten. Net als alle andere katten van de buren. S'avonds slaapt ze wel binnen, en als het regent Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:54

Een van onze katten die afgelopen zomer helaas overleden is, kwam wel altijd buiten (ondanks de weg voor ons huis). Hij wilde gewoon niet hele dagen binnen zitten. De andere katten maken er geen probleem van, en vinden het prima binnen...

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:05

Ik heb vier katten in de leeftijd van drie tot ca. acht jaar oud. En geloof me, binnen kunnen katten net zo goed rennen, sluipen en spelen als buiten. Bij mij hebben ze het hele huis tot de beschikking (ik woon op een woonboerderij) en het zijn alle vier erg actieve katten. Toch is er geen één kat die ontsnappingspogingen doet om naar buiten te komen. Via onze schuur kunnen de katten naar de ren en daar hebben ze het met een half uur vaak wel gezien. De schuur is interessanter.
Bij vrienden is de kat door de maishakselaar heen gegaan. Helaas heeft ze het versnipperen overleeft, waardoor ze daarna nog lang heeft moeten kreperen, omdat de betreffende boer het niet nodig vond om zich druk te maken om een kat i.p.v. uit haar lijden te verlossen. Ik heb hier regelmatig dode kittens in de tuin gehad van de boerderijkatten van mijn overburen. Geen prettige vondst als je thuis komt. Prima dat sommigen vinden dat hun katten een goed leven hebben gehad, als ze na drie maanden buiten worden doodgereden, maar ik heb voor mijn katten dan toch andere plannen...

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:07

Ik vind dat niet erg!
Ik weet niet hoe het met de gezondheid van de katten dan anders is dan van katten die wel buiten komen..
Maar als ik zelf een kat zou hebben zou die wss ook niet buiten komen..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:40

Tuurlijk kunnen ze buiten doodgereden worden, maar ik woon niet langs een drukke baan, dus dat risico neem ik wel ja. Al ruim 2 jaar inmiddels. Binnen kan je kat trouwens ook iets gebeuren... Mijn kat kan gewoon niet binnen zitten, dan ga ik ze ook niet zitten verplichten binnen heel de dag door het venstertje te kijken. Duivel
Als je natuurlijk een groot huis hebt, met veel speelruimtes ed... dan vind ik het nog ok. Maar ik ken er evenveel die op een kleine 1kamerflat ook een kat proppen, omdat katten 'binnen kunnen'.

Je moet wel een onderscheid maken tussen boerderijkatten, waar dikwijls niet naar gekeken worden, en gewone huis-tuin katten, die ook buiten mogen Bloos

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:59

Dit is weer de vraag der vragen. Ik heb twee katten, die beiden van jongs af aan gewend zijn om binnen te zijn. Beestje 1 is een superschattige vuilnisbak-pers en beestje 2 is een britse korthaar met stamboom. Beestje 1 vindt iedereen leuk lief en aardig en zou zo meelopen met jan en alleman. Beestje 2 is niet zo'n mensenvriend en wat eenkennig uitgevallen, heeft ook een hartruis en krijgt daarvoor dagelijks een pilletje (gaat over zijn voer en hij eet 't altijd uit zichzelf netjes op). Ze komen onder begeleiding buiten, als ik of mijn man in de tuin ben/is mogen hun mee. Heel wat keren gaan ze uit zichzelf ook weer naar binnen! Verder wordt er dagelijks gespeeld en uitgebreid geknuffeld. Beestje 2 maakt er overigens geen drama van om aan een tuigje te lopen, het is echter wel lastig wandelen omdat een kat graag overal onder en in wil.
Nee, voor mij is het goed zo. Ik kan juist niet begrijpen dat mensen hun kat laten overrijden. Voor de mensen die ze overrijden is het ook niet fijn. Laatst kwamen we weer een overreden exemplaar tegen. Die mensen in de auto zaten hulpeloos bij dat beestje en hebben hem uiteindelijk meegenomen in de hoop dat de dierenarts hem kon redden.

Maar... nu komt de maar: ik denk dat als je een kat hebt die altijd al gewend was om buiten te zijn dan moet je hem niet opeens op gaan sluiten. Dat gaat wel fout, dan heb je een gestresste kat!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:06

Als je natuurlijk bij een super drukke baan woont, dan moet je ze ook niet gaan laten buiten spelen... Is net zoals met kinderen. Onze kat is gelukkig bang van auto's, en alleen s'avonds passeren er wel eens, maar nooit veel. Ze komt nooit verder dan de voortuin en is het gewend van kitten af, buiten te lopen in de achtertuin. Verder dan de buren gaat ze nooit. Dus waarom dan binnen laten zitten en ze zot laten worden (want dt doet ze binnen)?

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 19:08

Bergje schreef:
Maar... nu komt de maar: ik denk dat als je een kat hebt die altijd al gewend was om buiten te zijn dan moet je hem niet opeens op gaan sluiten. Dat gaat wel fout, dan heb je een gestresste kat!

We hebben ons lieve poezeltje vanaf dat ze 6 maanden was, haar geschiedenis weten we niet want ze zat in het asiel. We hebben haar altijd binnen gehouden, af en toe met tuigje naar buiten....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:58

Ik heb ook zo een exemplaar die niet de hele dag binnen te houden is, tenzij je wilt dat je huis geruineerd wordt.

Ik heb hem van kitten als aan en hoewel hij nog nooit buiten geweest was zat hij toen hij 10 weken oud was te mauwen voor de deur. Omdat ik hem toen te klein vond om alleen op stap te gaan heb ik het zolang mogelijk uitgesteld. Maar hij moest en hij zou naar buiten. Nu doe ik hem 's ochtend als ik naar mijn werk ga naar buiten en 's avond komt hij zodra hij mijn auto weer hoort naar binnen. Ik woon trouwens ook in een katvriendelijke buurt. Best veel katten en nooit klachten. Het is een gebruik van oudsher dat katten gewoon buiten lopen. In mijn ogen is het een teken van de toenemende intolerantie van de maatschappij als mensen daarover gaan klagen.

Ik ben absoluut een voorstander van katten buiten laten. Het zijn geen dieren om altijd binnen te zitten. Je kan je afvragen of alle katten die binnen zitten het echt wel zo prettig vinden? Waar aan kan je dat meten? Het is op de een of andere manier een beetje dezelfde discussie als je paard de gehele dag in een box zetten of niet. Mijn paard 24/7 op stal vind ik niet kunnen en mijn kat 24/7 in huis ook niet.

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:13

Ik ben het eens met fransje23, onze katten zijn ook vaak buiten en ik vind dat als je een kat neemt dat je er dan rekening mee moet houden dat ze ook wel eens naar buiten willen. Eerst hebben we ook geprobeerd om ze aan een tuigje te laten lopen, maar katten zijn nou eenmaal eigenzinnig en je kunt ze heel moeilijk dingen leren wat ze niet leuk vinden. Nu lopen ze gewoon buiten maar als je eventjes met de zak brokjes rammelt zijn ze in een mum van tijd weer binnen!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:15

Onze ook, vanaf ze de brokjesdoos hoort, stormt ze in volle galop naar binnen, wel handig Lachen