Benthe van de brokken af ---> foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re: Benthe van de brokken af ---> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:11

HatsikiDildo schreef:
Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Wel appart ik wist niet eens dat je honden ook vis kon geven door de graatjes en alles maar moet ze perse op dat tijdstip haar eten hebben dan en als je het nou een uurtje later doet is het dan ook erg.

Uh, je zin is niet helemaal kloppend, maar ik probeer te antwoorden op wat ik denk dat je probeert te zeggen Knipoog
Voordat je vers (zelf samenstellen) gaat geven, zou ik mij eerst beter verdiepen in dat 'fenomeen'.
Je kunt niet alles zomaar geven, sommige dingen moet je opbouwen.
Maar als je hond vers gewend is, kan die veel meer aan dan de meesten denken.
KVV geven zonder je er in te verdiepen is geen probleem, dat heeft de producent namelijk al voor je gedaan Knipoog

Dat niet op een vast tijdstip/moment te eten geven is altijd een goede overdenker, niet alleen als je vers geeft, maar ook als je hond op brok staat.
Als de hond nl gewend is om altijd op een vast tijdstip (of moment) eten te krijgen en door omstandigheden gebeurt dat eens een keertje niet, kan het zijn dat je hond zich naar gaat voelen (denk aan overgeven) en gedragen (slopen, janken, eten zoeken in bijv de prullenbak ed). Dit omdat hij en zijn lichaam gewend zijn om op dat moment eten te krijgen.
Daarom ben ik voor het niet op een vast tijdstip/moment voeren.
Als je hond het niet gewend is, ontstaan er dus ook geen problemen als het door omstandigheden nog wel eens later wil worden.
Is je hond het wel gewend en wil je er vanaf, kan je dit dan ook beter niet van het ene op het andere moment doen, maar rustig aan introduceren.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:58

er werd mij gevraagt dor iemand in het topic waarom wij de honden niet meerdere malen kvv voeren. Tja het is nog gemakkelijk om het eerst zo te doen. Gemakzucht om het zo maar te zeggen.

(menigeen suggereert dat dan de epilpesie wel over zal gaan ROFL ), dan gaan echt alle stekels uit staan bij mij.

En nee, ik ben NIET gefrustreerd Knipoog[/quote]

Ook wil ik nog even dit stukje qouten. Weet even niet meer van wie het precies is. Ik mag hopen dat dit niet specifiek op mijn verhaaltje wat ik eerder heb geschreven slaat???

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:26

Ellebel schreef:
En dat is dan meteen mijn probleem met BARF, veel mensen denken dat als ze maar gewoon vanalles wat geven en het rauw is, dat er dan wel alles in zal zitten. En dat is dus niet het geval. Ik heb Isa een tijdje op vers vlees gehad maar ik was elke dag druk aan het rekenen om uit te vinden wat er nou allemaal in ging, en het was echt lastig om haar alles binnen te laten krijgen. En dan nog varieert het per batch vlees wat er in zit, dus echt zekerheid heb je nooit.

Ben ik toch benieuwd of je ook voor je eigen eten elke dag druk aan het rekenen bent om te zien of je wel alles binnen krijgt?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:36

Wendel schreef:
er werd mij gevraagt dor iemand in het topic waarom wij de honden niet meerdere malen kvv voeren. Tja het is nog gemakkelijk om het eerst zo te doen. Gemakzucht om het zo maar te zeggen.

Volgens mij haakten meerderen er op in, waaronder ik Clown
Het werd in je eerste reactie niet duidelijk waarom je dit deed, daarom waarschijnlijk de opmerkingen.
Voor mijn gemakzucht heb ik juist KVV in huis naast de producten voor het zelf samenstellen Knipoog

Wendel schreef:
Citaat:
...(menigeen suggereert dat dan de epilpesie wel over zal gaan)...
Ook wil ik nog even dit stukje qouten. Weet even niet meer van wie het precies is. Ik mag hopen dat dit niet specifiek op mijn verhaaltje wat ik eerder heb geschreven slaat???

Volgens mij heeft Ellebel dat geschreven en sloeg dat op haar eigen hond als ik het goed heb Clown
Denk trouwens ook niet dat epilepsie over zal gaan door de hond op vers over te zetten, maar minder triggers is altijd beter.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:50

Wendel schreef:
tja ik kan je geen ongelijk geven pam. Onze honden krijgen ook kvv. Ze doen het er erg goed op. In brok weten een heleboel mensen niet wat er 'precies' in zit. Daarom geven wij onze honden alleen nog maar carnibest. Daar zit alles in wat een hond moet krijgen aan voeding/ mineralen/ vitamines.
Tja en dan nog als een heleboel honden het goed doen op Rc of op de goedkope brok van de aldi, dat is voor hun hartstikke makkelijk.
Wij zijn met kvv begonnen omdat onze vorige hond leed aan epilepsie. Het was dus een hondmet een ziekte. Deze hond kon niet over alle afvalstoffen die in de brok was geperst. Daar kreeg die op het laatst verschrikkelijke aanvallen van.

Edit:
Ze krijgen s'morgens nog wel een beetje brok maar dit is van farmfood of van ecostyle. Dit doen we puur omdat de honden beide nog pup zijn en ze nog niet een hele dag op een maaltijd kunne leven. Maar als er 8 uur tussen de 2 maaltijden zit is er niks aan de hand. Dan heeft het maagzuur zich weer volledig aangepast op kvv te verteren

Hier ook, sinds de epilepsie van onze Rottweiler zit de pup, inmiddels jonge hond ook op kvv.
Samen met de medicijnen en alle veranderingen zijn de aanvallen niet weer terug gekomen, ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb destijds (hij wilde ook alleen nog maar versvlees eten, hoeveel meer kan je dier je duidelijk maken Knipoog).
Wil niet anders meer!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 02:29

Even een vraagje, aangezien hier veel hondenvoer kenners zitten.

Mijn hond Tosca heeft eiwit allergie, als mijn hond teveel eiwit binnen krijgt word z'n huid vuurrood, heet en het jeukt haar vreselijk, ze krapt en bijt alles tot flink bloedens toe open!
Wij hebben op advies van de DA eiwit arm voedsel in huis.
DIt gaat overigens prima hoor.
De DA zei dat er een kans bestaat dat ze erover heen groeit, maar ze is nu bijna 10 jaar en we hebben weleens weer ander voedsel geprobeert maar dan kreeg ze meteen weer last van de allergie.

Zou Kvv ook goed zijn voor een hond zoals Tosca

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 06:39

Nee Wendel, ik bedoelde jou niet. En ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel goed let op wat ik zelf eet, ja Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 06:45

polbo schreef:
Dat vraag ik me idd ook wel af. harde broeken zijn goed voor je hond.
Ik geef mijn honden nooit een harde broek,wel brok. Haha!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:52

oke dan mijn excuus ellebel. Was niet aanvallend bedoeld zo te lezen.
En daantjuh. Ik denk niet meer dat je hond er over heen groeit, hij is inmiddels al 10 jaar. Kan me sterk vergissen maar denk het niet. En ik denk dat kvv juist voor honden met een allergie heel goed is. Het voordeel van kvv en barfen dat er geen overtollig rotzooi in zit waar de honden niets mee doen.
Kijk als een van mijn honden een eiwit allergie zou hebben zou ik wel rpoberen of kvv wat voor haar is.
Je ziet het immers snel genoeg dat zoiets niet werkt en dan kun je hem/ haar natuurlijk altijd weer overzetten naar de eiwitloze brok die je nu hebt.
Ik heb nooit maar dan ook nooit negatieve verhalen gehoord over kvv of barf. Ik zou zeggen probeer het gewoon!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:56

Ik geef mijn hond ook vers.

Heel veel voedingsstoffen die in brokken zitten gaan verloren, omdat ze brokken verhit worden tot boven de 100 graden.

En het hoofdingredient van brok zijn granen.... honden eten van nature helemaal geen granen. Ook verhitten ze hun eten niet voordat ze het opeten.

Ik hield ook eerst mijn hart vast toen ze voor het eerst een kippenek kreeg. Maar de maag en slokdarm van een hond kan je niet vergelijken met die van een mens. die kunnen botten aan.

Ook krijgen ze van vers geen 'luie darmen' , die ze van brok wel krijgen.

Van lappen vuile pens krijgen ze hele schone tanden. Het is heel erg taai spul waar ze goed op moeten kauwen en schuren en dat is heel goed voor de tanden.

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:59

estebanlove schreef:
Ik weet niet waarom je hem vis geeft maar ik heb altijd gedacht dat je een hond NOOIT vis mag geven omdat dan al die graatjes in zijn keel en anderen ingewanden blijven hangen Knipoog Ik weet ook niet precies wat hier van waar is hoor. Maar leuke hond vind ik het in ieder geval wel Tong uitsteken

Dat dacht ik ook al!

Wel hele leuke hond! Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:54

waar halen jullie die vuile penslappen? Bij de slager gewoon?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:01

hmm even een vraagje over kvv omdat ik er zoveel goede verhalen over hoor..
vanaf welke leeftijd kun je beginnen met kvv en waar haal je het voeding schema vandaan'?

ik heb hier thuis een pup van nu 12 weken en wil het ook gaan voeren naar aanleiding van de goede berichten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:02

Debsey schreef:
vanaf welke leeftijd kun je beginnen met kvv en waar haal je het voeding schema vandaan'?

ik heb hier thuis een pup van nu 12 weken en wil het ook gaan voeren naar aanleiding van de goede berichten

Misschien heb je wat aan deze link, mijn pup heeft dit te eten.
http://www.ducknatuurvoeding.com/Duck%2 ... nFrame.htm

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:04

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:09

dank je voor de info... zal me er vandaag eens goed in gaan verdiepen!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 12:23

pens mag geloof ik niet meer bij de slager gehaald worden
mn moeder haalt t via een kennis bij een slachterij

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:43

Debsey schreef:

De fokkers die vers voeren, spenen vaak de pups ook af op vers.
Dus vanaf het moment dat pups vast voedsel mogen hebben, mogen ze ook vers hebben.

Op http://www.barfplaats.nl kun je er heel veel over lezen, een volwassen hond heeft 2 a 4% van zijn lichaamsgewicht aan voer nodig maar een pup heeft 4 a 5% nodig. Maar het is vooral kijken naar je eigen hond, doet hij/zij het er goed op, heeft hij meer nodig of juist minder.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:40

Ik heb inderdaad mijn vorige nest (dat was helaas maar 1 pup) afgespeend op kvv. Energique heeft speciale puppyvoeding bijvoorbeeld. Het komende nest ga ik op Carnibest afspenen. Ik voer er wel brok bij overigens, voor het geval dat de nieuwe eigenaren absoluut geen vers willen gaan voeren.

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:48

super dit echt heel gaaf om te zien !
hier krijgen ze nu bijna alleen nog barf,en ook wat kvv hoor Knipoog
kippennekken vinden ze ook heerlijk Haha!
ben je al lid op het barf forum?

en tja de 1 geeft liever brok,de ander blijft liever dicht bij de natuur Knipoog

@skitter,wist je al wat royal canin met de proeven op dieren doet,zodat jou hondje brokjes kan eten?
(niet aanvallend bedoeld hoor Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 23:06

ben lid van bijna alle forums Lachen

Kip gaat er niet in, benthe is allergisch voor kipproducten.
Ben nog op zoek naar een beginners alternatief.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:41

Pam schreef:
Nee hoor, graten blijven niet steken, als ze goed kauwen. Een vis is een hele NRV maaltijd (orgaan, bot, vlees en spiervlees)

Plus, een hond is van nature een karnivoor. In brokken zitten granen die een hond van nature niet eet. Om die te verteren maakt een maag bepaalde enzymen (weet niet meer hoe t heet, misschien niet eens enzymen) aan. Daarom word t sowieso afgeraden om je hond stipt op tijd brok te voeren, als je dat jaren lang doet, en je vergeet het of voert te laat, is t slecht voor de maag omdat die stoffen erin zitten maar niets hebben om te verteren.

Dat in brok alle voedingstoffen zitten weet ik niet zo.. Het zijn voornamelijk graan en afvalstoffen. In nrv zit juist alles wat ze nodig hebben (zelfs de groenten maar die krijgen ze via pens)

@Skitter: Brokken vind ik troep, en t wordt afgeraden om brok en vlees te geven.
Een vastendag is een natuurlijk iets. Hebben ze in t wild ook, om de maag weer op gang te lkaten komen. Doen we pas als ze gewend is om 1 keer per dag te eten.
Jouw hond heeft het voer niet zo nodig, de enzymen oid waar ik t hier boven over heb, maakt dat ie zich slapper voelt als ie minder eten krijgt.

Ik hoop dat je heel goed weet waar je mee bezig bent. Een hond is geen echte karnivoor in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ze krijgen in het wild planten en groenten binnen doordat deze nog in de maag van het prooi zitten. Daarom is een maaltijd met alleen vlees ontzettend slecht voor de hond. Het is zaak een juiste balans te vinden. Je hebt gelijk dat veel brokken in verhouding teveel plantenproducten (zoals granen) bevatten, dit is immers goedkoper dan vlees. Maar er zijn veel goede brokken op de markt die wel de juiste samenstelling bevatten (hoeven nog niet eens de duurdere merken te zijn). Een vastendag kan inderdaad geen kwaad, maar of het goed doet is ook niet bewezen. Ik zou er zelf niet voor kiezen. En ik ben erg benieuwd waar jij op baseert dat ze groenten via pens binnen krijgen? Geef jij je hond soms pens met de complete maag-inhoud erbij? Nee toch? En wat betekenen al die vage afkortingen? Vis is trouwens niet goed voor een hond. Ze kunnen er zelfs door vergiftigd worden.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:20

Het liefst zou ik ook vers voeren, maar dat lukt me nooit met 2 grote honden en het samenstellen
Wel krijgen ze geperste brokken en pens van smuldier

Ze zien er heel erg goed uit

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:29

nikkigioa schreef:
Ik hoop dat je heel goed weet waar je mee bezig bent. Een hond is geen echte karnivoor in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ze krijgen in het wild planten en groenten binnen doordat deze nog in de maag van het prooi zitten. Daarom is een maaltijd met alleen vlees ontzettend slecht voor de hond. Het is zaak een juiste balans te vinden. Je hebt gelijk dat veel brokken in verhouding teveel plantenproducten (zoals granen) bevatten, dit is immers goedkoper dan vlees. Maar er zijn veel goede brokken op de markt die wel de juiste samenstelling bevatten (hoeven nog niet eens de duurdere merken te zijn). Een vastendag kan inderdaad geen kwaad, maar of het goed doet is ook niet bewezen. Ik zou er zelf niet voor kiezen. En ik ben erg benieuwd waar jij op baseert dat ze groenten via pens binnen krijgen? Geef jij je hond soms pens met de complete maag-inhoud erbij? Nee toch? En wat betekenen al die vage afkortingen? Vis is trouwens niet goed voor een hond. Ze kunnen er zelfs door vergiftigd worden.

O, kun jij dan eens een merk brokken noemen dat qua samenstelling de verhoudingen van het prooidier benadert? Ik heb er nog nooit één kunnen vinden, namelijk. De hoeveelheid plantaardig materiaal die wilde hondachtigen binnen krijgen is overigens echt maar heel klein. De maaginhoud is sowieso maar een klein percentage van het hele prooidier en daar komt nog eens bij dat in de meeste gevallen die maag zoveel mogelijk leeggeschud wordt. En wat zit er dan aan plantaardig materiaal in die maag? Dus niet de granen en rijst die je in brokken tegenkomt, want dat zijn gecultiveerde gewassen die door wilde prooidieren niet of nauwelijks gegeten worden. Die maaginhoud bestaat veelal dus uit grassen. In feite zouden brokkenfabrikanten dus half verteerd gras in hun brokken moeten stoppen. Haha!

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:30

Onze hond kreeg 's ochtends altijd brokken of 4 plakken brood met een soort
van leverpastij en 's avonds het eten wat over was van onze warme maaltijd.
(aardappels,groente en vlees) Wanneer hier niet voldoende van was kreeg ze er
wat brokken bij Tong uitsteken Ze heeft het prima gered en was volgens de dierenarts
een hele sterke hond en zat ook prima op gewicht. De dierenarts zei zelfs
dat hij wou dat er meer mensen waren die de hond 's avonds het overige
eten gaven.