welk konijnenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: welk konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:13

In sla zit een bepaalde stof waar ze niet teveel van mogen binnen krijgen. Je kan dan ook andere groente geven en in ieder geval twee keer per dag het water nakijken! Of vier keer als je toch vier keer een blaadje sla zou moeten geven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:18

mij maakt het ook niet uit hoe vaak ik moet voeren of water moet geven, maar dit is me verteld.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:18

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:25

Heeey!
Leuke beestjes!
Wat niet waar is, dat ze geen komkommer mogen Knipoog door vocht gaan ze echt niet aan de diaree hoor! Waar ze wel aan de diaree van gaan is de combinatie biks met groente. Ook kool kan makkelijk gevoerd worden, als je het maar niet in combinatie doet met biks, want dan heb je inderdaad kans dat ze last krijgen van gas in hun darmen. Sla mag inderdaad niet al te veel, ik dacht dat er te veel Calcium inzit wat dan weer voor blaasstenen kan zorgen. Net zoals al die knaagstenen etc Knipoog. Kuil zou ik niet geven, hou het lekker bij hooi Lachen.
Gr.
Naatje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:33

Wat gebruiken jullie voor gaas bij jullie konijnenhokken/ rennen? Want geplastificeerd is slap en kunnen ze eraf halen, verzinkt is mooi en stevig maar zink is giftig?!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 23:34

ik heb in mijn hok dat verzinkte hokjes-gaas

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:44

Hmm maar zit je konijn er nooit aan dan? Zink is voor alle dieren giftig, niet direct, maar toch niet goed!

Lekkere vraag aan iemand die haar konijnen nog niet heeft Vork maar het is een tweedehands hok?

Iemand?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 23:46

het is een splinternieuw hok.
mijn zwager heeft al jaren konijnen (bijna 25 in totaal geloof ik) en heeft hetzelfde gaas als ik heb.
zijn nijnen worden stuk voor stuk oud of overlijden aan iets anders dan een lood/zink-vergiftiging.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:48

Oke! Ben namelijk op zoek naar iets wat ik er voor kan binden als ik een hok ga bouwen, maar was er nog niet van overtuigd! Iemand anders nog ervaring met zink gaas, of een andere optie?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:32

Mijn 2 konijnen eten supreme science selective, ik koop ze in 10 kg zakken en daar heb ik ca. 2 zakken per jaar van nodig. Het is inderdaad duurder dan ander konijnenvoer, maar de konijnen vinden het lekker en krijgen alles binnen wat ze nodig hebben. Ze krijgen van mij 2x per dag een beetje van die korrels. Verder altijd veel hooi (gewoon van de paarden Tong uitsteken ) en ze zitten op vlas (ook gewoon van de paarden Knipoog )
Verder krijgen ze regelmatig een stukje appel, witlof, worteltje (ook weer van de paarden), blad van bloemkool of oud brood ofzo. Af en toe koop ik wel eens zo'n knaagstangetje in de dierenwinkel.

Veel plezier met je nijntjes !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 11:36

@siggy; dan komt onze manier van voeren en 'stallen' aardig overeen!
heb net trouwens in een boekje gelezen dat kuil gewoon gegeven kan worden, als het maar niet bevuild is met ratten- of muizenpoep.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:30

Oke! Dat is handig!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:55

Ik geef mijn nijn ook gewone korrels, omdat ze niet tegen het gemengd voer kan (krijgt diarree) en ze staat in de zomer op stro buiten in een konijnenvilla van 2 verdiepingen, en in de winter staat ze op stro in een 1m bij 50cm. kooi!
Gaat al een aantal jaren goed zo Haha!
ik kan haar net geen wortels/appels/sla geven omdat ze daar ook niet tegen kan.
en ze krijgt onbeperkt hooi Vork

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 16:06

hooi hoeven ze dus niet. daar kijken ze niet naar. ze zijn gek op kuil en dat krijgen ze dan ook onbeperkt.
had als 'kraamcadeau' van die grote sticks met zaden gekregen, maar ook die hoeven ze niet.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:25

Nicky_ schreef:
Ik geef mijn nijn ook gewone korrels, omdat ze niet tegen het gemengd voer kan (krijgt diarree) en ze staat in de zomer op stro buiten in een konijnenvilla van 2 verdiepingen, en in de winter staat ze op stro in een 1m bij 50cm. kooi!
Gaat al een aantal jaren goed zo Haha!
ik kan haar net geen wortels/appels/sla geven omdat ze daar ook niet tegen kan.
en ze krijgt onbeperkt hooi Vork

Ik denk dat jou konijn niet tegen groente kan omdat haar maag al zo erg verpest is door de korrels dat ze overal met diaree op reageert Knipoog als je haar gewoon rustig laat wennen, telkens een klein stukje geeft etc, zou het wel moeten lukken Lachen. Je moet zowiezo nooit groente en korrels tegelijkertijd geven!