raskatten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: raskatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:15

Langharigen... hm... weet je al of je vloerbedekking neemt, en draag je veel zwarte kleding Knipoog
Anders zou ik toch eens een sfinx in overweging nemen Haha!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:42

Wel leuk om hier veel over birmanen te lezen Haha! Wij hebben er 2 en wat ik hierboven las over stress past ook echt niet bij hen. Ze zijn super relaxt en bomproof. Eerder lui dan stressvol Bloos Onze coons zijn gevoeliger voor stress dan onze manen eigenlijk. Ook die van ons hebben weinig onderhoud nodig maar ze vinden kammen en borstelen heerlijk dus doe ik dat ieder avond even. Ze hebben 2 x per dag de dolle ren terwijl de coons altijd in zijn voor lol en ook zijn ze minder "stout" dan de coons.
We hebben ook een kruising birmaan x coon en dat is eigenlijk helemaal de perfecte kat. Super relaxt, vindt alles goed (ook stofzuigen en douchen), loopt mee aan de riem, is dol op kroelen en borstelen, wil graag spelen maar kan ook ontzettend lui zijn. Eigenlijk de gouden combinatie van beide rassen (alleen niet die mooie blauwe kijkers). En als ik nog reclame mag maken voor een cattery: die van onze komen van Os veer witte vuutjes nabij Eindhoven en die hechten veel waarde aan huiselijke opvoeding (maar dat zie je bij veel catteries).

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:31

Nog iets vergeten...

Vergeet niet dat een sphinx ook wel bewerkelijk kan zijn...Ze hebben een heel vettige huid waardoor ze regelmatig gewassen moeten worden...Ze laten overal waar ze gelegen hebben een vlek achter...van huidsmeer...Ook komt er veel HCM voor bij de sphinxen door hun kleine genenpoel...Laat je dan ook vooral goed voorlichten...Het lijkt me niet dat je met 2 jaar al afscheid wilt nemen van een kat als hij HCM blijkt te hebben...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:46

HCM komt ook voor bij de Birmanen/Noren/Coons en heel veel andere raskatten, daarom moet je ook naar testen vragen van de ouders en goed zoeken op internet.
Er zijn HCM databases (in ontwikkeling) waarin de uitslagen van geteste katten voorkomen maar men is niet altijd blij met de uitslag en het doen bekend maken ervan, dus helaas zijn die databases ook niet toereikend. Het is nl niet landelijk verplicht te melden dat je katten met HCM hebt.

Als je eenmaal je ras hebt gevonden moet je gewoon zoveel mogelijk fokkers vragen (of de rasvereniging) of de door jou uitgezochte kitten mogelijk HCM/PKD kan hebben. Zeker weten doe je het nooit, maar voorkomen is beter dan genezen en er zijn zat kittens te koop uit goede lijnen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 19:50

Ok dan snap ik niet waarom dat in dat boek stond maar t ligt denk ik inderdaad aan wat ze gewend zijn.

Ik neem geen vloerbedekking maar zeil Knipoog dus 'sochtends en savonds stofzuigen moet voldoende zijn. We hebben een nepleren bank al gaat die weg wnt ik wil een bredere maar ook de nieuwe wordt van ehm.. niet-stof Clown
Alleen mn viend moet ontzien want die draagt veel zwart Lachen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:18

Ik heb ook een Maine Coon gehad.
Beetje een geval apart aangezien de mijne uit het asiel kwam Lachen
Hij was als kitten van een oud vrouwtje, maar die vond 'm te speels en bracht hem naar het asiel waar mijn ouders hem zagen zitten en spontaan verliefd waren.
Het was een ontzettend leuke kat, als kitten ontzettend speels, toen kreeg hij een "luie" periode en kon hij uren op bed liggen slapen of in de voortuin in het zonnetje.
Ook kwam hij altijd gezellig bij me liggen als ik tv keek of aan het computeren was.
Hij was wel wat eenkennig, ik kon alles met hem, de rest van het gezin niet.
Hij is helaas afgelopen zondag overreden Verdrietig

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:31

Mijn vorige kattenstel was burmees. Dit zijn echt de meest geweldige katten die ik ooit gehad heb. Onafhankelijk en arrogant, maar ook heel aanhalig en lief, en alletwee een beetje gek.
Ik heb nu een HTK en een Bengaal, ook leuk maar ze kunnen niet aan mijn Burmeesjes tippen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:49

Stomme vraag misschien maar wat is HCM?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:53

Hypertrofische Cardiomyopathie
, hartafwijking

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:14

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:15

ik heb 3 heilige birmanen en hier thuis nemen we geen andere ras katten meer Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:36

Ik heb het gelezen.
Ga mn katten toch binnenkort eens laten checken denk ik.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:44

ik heb 2 britse kortharen, heel rustig van karakter en heel aanhankelijk, leuke katten hoor

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:04

Moosje, dat testen is ook maar betrekkelijk, heeft pas in als ze 3 jr of ouder zijn en zou je eigenlijk ieder jaar moeten herhalen. Het is wel degelijk noodzakelijk te doen bij fokdieren! want je wilt dat niet doorfokken...

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:06

Yuma is inmiddels gecastreerd...
En van Yamka willen we geen nestje.
Moet nog een paar jaar wachten dan om ze te laten testen, wel jammer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:07

Misschien kan je, als je de kosten te hoog vindt, een kruising raskat nemen?
mijn kat is een kruising maine coon-turkse angora. Ze komt wel bij een fokker vandaan, maar het was een ongelukje. Knipoog
Ik heb er dus 150 euro voor betaald, inclusief entingen en dergelijke.
Het is echt een prachtdier, voor de kenners vast te zien dat ze geen volledige maine coon is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:18

persoonlijk vind ik dat je raskatten raskatten moet laten en niet moet gaan kruisen, er is veel moeite voor gedaan door fokkers om het ras zuiver te laten en te houden. Zullen best prachtdieren zijn maar de asiels zitten al vol genoeg met kruisingen en andere prachtdieren.

Uiteraard weet ik dat er ook raskatten zijn die uit kruisingen zijn voortgekomen of genetische mutaties zijn, ook daar ben ik geen voorstander van. Vandaar dat ik natuurkatten heb Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:19

Ik heb zelf 2 Noorse Boskatten, mijn poes van bekende lijnen en ik weet dat haar fokkers gezond bezig zijn, zullen we maar zeggen. Niet met vermeerderen maar met verbeteren (ook op gezondheidsgebied).
Mijn poes heeft een super vacht, karakter en is helemaal gezond. Ouders zijn getest op alle ziektes, ook HCM, maar daar schijnt echt niet veel zinnigs over te zeggen te zijn...

Mijn kater daarentegen, is een super schat, super mooi, maar heeft een absolute K*T vacht, zit onder de klitten. Hij heeft een mega dikke dekvacht met een super ondervacht, je kan zijn huid gewoon niet zien! Het is geen porem in de winter, want kammen is onmogelijk, ik zit er serieus over te denken hem te scheren van de zomer.
Ik heb bij hem ook lang getwijfeld over de koop. Ik had vage verhalen gehoord over de fokkers van zijn ouders en familie, maar toen ik ging kijken werd dit uit mijn hoofd gepraat.
In ieder geval ben ik er wel van overtuigd dat zij niet om de vachten fokken, grrr Boos! Haha!

Verder vind ik Noren in hun karakter uniek, maar ja, dat is hetzelfde als dat ik waus ben van arabieren en een ander van een fjord... Smaken verschillen.
Ik zou zeggen: ga bij zoveel mogelijk kattenshows/fokkers kijken. vooral de shows zijn leuk omdat je meerdere katten op 1 dag kunt bekijken, meerdere fokkers en mensen ontmoet die niets liever doen dan over poezen praten!

Voor foto's: zie mijn profiel Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:34

De moeder van Ennio en Fuzzy is afgelopen jaar wereldkampioen chocolate point geworen

*trots Haha!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:41

cissy schreef:
persoonlijk vind ik dat je raskatten raskatten moet laten en niet moet gaan kruisen, er is veel moeite voor gedaan door fokkers om het ras zuiver te laten en te houden. Zullen best prachtdieren zijn maar de asiels zitten al vol genoeg met kruisingen en andere prachtdieren.

Ben ik met je eens, maar het is ook een ongelukje van de fokker geweest.
Normaal fokken ze alleen maine coons en turkse angora's.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:59

en waar komt jouw kater dan vandaan Corine1981?, nou komt het net over of die bij een fokker vandaan komt die niet goed bezig is...

Wat de vachten betreft, fokken blijft gokken, maar bepaalde kleuren hebben nou eenmaal een betere vachtstructuur.
Ik heb moeder en dochter en ze verschillen heel veel van vacht (zijn wel allebei black tabby tortie's) en zelfs per seizoen/jaar verschillen ze van zichzelf.... Knipoog Mylah is dit jaar wel extreem goed in dr vacht, enorme ondervacht en lijkt wel of ze ontploft is. Isami is alle kraag en broek al weer kwijt terwijl die in augustus ontploft leek. Daar is echt geen peil op te trekken, of heb ik nou aparte katten...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:23

Mijn kater komt bij SamBuzzSca's vandaan. Niets dan goeds over deze mensen, maar waar zij de vader van Tommes vandaan hebben (Feline Ilex) schijnt niet zo te zijn...

Het is raar dat Tommes geen goede vacht heeft, want die is rood (harde kleur) en Syrah is blauw (verdund) wat juist eerder voor problemen zorgt.

Ze hebben allebei een mega vacht, maar de vachtkwaliteit verschilt gewoon enorm en dat uit zich dus bij Tommes, helaas, helaas in klitten. Om de klitten heen zit echter een super super vacht (zie foto)
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:39

het is logisch dat ze klitten als de ondervacht loslaat en niet weg kan doordat de vacht te dik is, kwestie van bijhouden Lachen ben met je eens dat het per kat vreselijk kan verschillen.
Mooie kerel overigens!

Isami klit nauwelijks en Mylah is op dit moment een ramp, overal klitten, terwijl die nog nooit eerder zoveel klitten had. Maar ze heeft ook nog nooit zo'n enorme vacht gehad als nu....

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:41

Nou Cissy, kan je wel vertellen dat zelfs bij houden bij Tommes niet helpt. Dat hebben we vorig en dit jaar geprobeerd, maar je denkt alles gehad te hebben, de kam komt er dan moeiteloos doorheen (en geloof me, gebruik echt wel goede spullen) maar als je dan met je handen voelt, zitten er nog hele plakaten... Bijna geen doen dus.

Syrah, mijn poes, heeft nooit klitten, heel af en toe als Bikkel (kitten) weer eens aan haar vacht heeft lopen lurken, maar die pluk je er dan zo uit...

Fijns, scheren Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:47

scheren?! echt niet! zonde! blijft er bijna geen kat meer over!
(maar soms kun je niet anders als je alles al hebt geprobeerd)

Jammer dat ze geen cowboy magic/antiklit spray voor katten hebben uitgevonden..... Clown nadeel is dat katten zich wassen en dan kun je die rommel niet gebruiken... Misschien bestaat het al wel trouwens maar ik ken het in ieder geval (nog) niet.