rashond of een kruising?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scotty__

Re: rashond of een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:30

Het boeide mij echt niks toen ik een hond mocht, als 't maar een hond was, wou er zo graag één:)
Me moeder wou graag een kleintje, toen gingen we zoeken en zoeken, uiteindelijk veel leuke gezien, maar 't is toch een chihuahua geworden, en weetje, 't bevalt me prima rashond of kruizing, het gaat om het karakter

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:31

Ellebel schreef:
Ik heb juist erg veel ervaring met goede fokkers, die komen namelijk langs om hun honden te laten testen. aar zie jij mij zeggen dat ik geen ervaring heb met goede fokkers? Mijn eigen hond komt bij een van de allerbeste fokkers vandaan, en juist die mensen treffen zo'n nest. Die waren er echt kapot van, wilden ook niet meer fokken, dachten het altijd goed te doen en dan nog kun je zoiets niet altijd voorkomen. Gewoon een kwestie van twee slechte genen die elkaar treffen.

En dat kan iedereen overkomen die fokt, het zijn en blijven levende wezens.
Maar als je dan een echt goede fokker hebt krijg je een prima begeleiding en wordt deze lijn stopgezet.

Degene die kruisingen fokt zal het een rotzorg zijn. Dat zijn of de broodfokkers/handelaren en die laten het afweten zodra de euro's binnen zijn en fokken rustig door of mensen die een pretnestje fokken en vaak zelf niet weten waar ze mee bezig zijn laat staan dat ze een goede begeleiding kunnen geven.
Dat verschil bedoel ik nu juist.
Met kruisingen die dragers zijn wordt rustig doorgefokt omdat ze er vaak niet eens achter komen dat het dragers zijn of het interesseert ze geen barst.

Ik weet wel wat ik hondvriendelijker vind.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:32

Wij hebben een rashond... Lachen
Ik heb liever een echte rashond, en waarom...?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:33

Jukebox schreef:
Het boeide mij echt niks toen ik een hond mocht, als 't maar een hond was, wou er zo graag één:)
Me moeder wou graag een kleintje, toen gingen we zoeken en zoeken, uiteindelijk veel leuke gezien, maar 't is toch een chihuahua geworden, en weetje, 't bevalt me prima rashond of kruizing, het gaat om het karakter

En heb je toen de rasvereniging gebeld en van daaruit meerdere goede fokkers gebeld of heb je een pup van marktplaats gekocht?

De Chihuahua is op het moment een hype, vooral bij tieners die blijkbaar de barbiepoppen missen en als er ergens veel geld mee verdient wordt is het op het moment wel met de zogenaamde "Chihuahua's zonder stamboom" die in veel gevallen niet eens op een Chihuahua lijken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:34

Ieder zijn mening ThePast03, als jij je veiliger voelt bij een hond met papieren moet je dat vooral doen Lachen Ik voel me persoonlijk veiliger bij een kruising, op basis van wat ik mee heb gemaakt, waren vaak gelegenheidsnestjes maar wel beredeneerd, dat vind ik dan weer prettiger.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:38

Niet alleen barbiepoppen missen maar ook bekende mensen naapen.....
Gelegenheidsnestjes worden doorgaans niet geboren uit gecontroleerde ouderdieren...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:38

Ellebel schreef:
Ieder zijn mening [*olduser*], als jij je veiliger voelt bij een hond met papieren moet je dat vooral doen Lachen Ik voel me persoonlijk veiliger bij een kruising, op basis van wat ik mee heb gemaakt, waren vaak gelegenheidsnestjes maar wel beredeneerd, dat vind ik dan weer prettiger.

Hoe kun je een pretnestje beredeneren als je niets weet over de lijnen?
Het gaat er mij niet om waar ik mezelf prettiger bij voel maar wat het beste is voor de honden.
Kan me niet voorstellen dat een hond het prettig vindt om met een erfelijk gebrek door het leven te moeten, een extreem aangeboren angstig karakter of niet ouder dan een jaar te worden.

Als je niets weet over de lijnen is het risico altijd groter.
Of je moet echt totaal onherleidbare bastaarden hebben maar die worden helaas steeds schaarser.
Kruisingen van twee rashonden zijn op het moment in en daar lopen al weer heel wat dragers en lijders van rond want het is allang niet meer de eerste generatie.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:39

Nou degenen waar ik heb over heb dus wel. Gewoon mensen die een keer een nestje wouden van de hond van de buren, hondjes naar de dierenarts, hoppa klaar.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:39

Ik hou van honden. Punt.
Wij hebben sinds september 2006 onze eerste hond. Die kwam zomaar op ons pad en is een bastaard waarvan de vader niet eens bekend is. Een leuk uitgevallen ongelukje dus. Maar zijn moeder is hartstikke lief, en bij hem zit ook geen kwaad in.

Wij hebben dus niet uitgebreid nagedacht of en wat voor een hond wij wilden, hij kwam er gewoon. Mij maakt het niks uit, zolang hij maar lief is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:40

Op veel genen kun je toch niet testen of ze die hebben, ja op die van mijn hond want dat gen hebben we bijna te pakken Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:43

Ellebel schreef:
Nou degenen waar ik heb over heb dus wel. Gewoon mensen die een keer een nestje wouden van de hond van de buren, hondjes naar de dierenarts, hoppa klaar.

Wat is daar beredeneerd aan? Helemaal niets dus.
De hond van de buren is niet per definite de beste partner voor de teef natuurlijk, wel erg makkelijk en goedkoop.
Wisten ze ook nog van de erfelijke problemen in de 6e generatie of was het gewoon maar een gok dat het goed uit zou pakken.

Een goede fokker weet heel goed wat voor een problemen er in de lijnen zitten waarmee ze fokken, o.a. dankzij met beleid inteelt te plegen. Sommige fokken al meer dan 40 jaar en weten je precies te vertellen welke erfelijke gebreken er in bepaalde lijnen hebben gezeten.
En bij sommige rashonden hebben ze nu zelfs al een Dna marker voor bepaalde erfelijke eigenschappen.
Het is in ieder geval heel wat meer dan de informatie die een leek met een gelegenheidsnestje heeft.

Iedereen moet inderdaad doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, maar dit soort pretnestjes zou ik dus echt nooit willen sponseren.
Dan ga ik tien keer zo lief naar het asiel waar al een hoop van dit soort honden verblijven.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:46

ThePast03 schreef:
Jukebox schreef:

En heb je toen de rasvereniging gebeld en van daaruit meerdere goede fokkers gebeld of heb je een pup van marktplaats gekocht?

De Chihuahua is op het moment een hype, vooral bij tieners die blijkbaar de barbiepoppen missen en als er ergens veel geld mee verdient wordt is het op het moment wel met de zogenaamde "Chihuahua's zonder stamboom" die in veel gevallen niet eens op een Chihuahua lijken.

Naja, ik wou dus absoluut geen kortharige, vreselijk!
( Sorry voor de mensen die die hebben )
Maar we vonden een advertentie op marktplaats, die hele leuke had en niet zo ver in de buurt..
er zit een stamboom bij, hij was gechiped en alles toen we hem kochten, compleet ontvlooit en alles, was niks mis met hem, hij is alleen buiten erg bang voor andere honden, maar dat begint steeds minder te worden..
Ik kan wel een foto plaatsen van hem?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:49

pupjes met vlooien heb ik nooit gezien eigenlijk.

Scotty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:51

Nestvlooien heten ze geloof ik, ik weet niet of 't écht bestaat, maar mijn hond had ze niet toen we hem kochten, heb er welles mensen over gehoord, Doopi was vlooivrij:D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:38

bij alle nesten waar ik geweest ben heb ik ze nooit gezien eigenlijk. Wel bij een kitten wat bij een broodfokker vandaan kwam.....oh mijn hemel,geen roze huid maar ZWART van de vlooien, diertje was al helemaal wit in de slijmvliezen...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:29

demodex misschien?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:26

Mlies schreef:
smurffie schreef:
rashonden worden meestal op uiterlijk gefokt waardoor andere dingen slechter worden .. ik heb liever een kruising! meestal zijn die sterker .. om te zeggen dat ik nu echt een kruising heb is ook niet zo .. engelse cocker x amirikaanse cocker .. maar toch het is een kruising Haha!

Een goede fokker fokt GOEDE honden, gezond én goed uiterlijk..
[Volle cocker, kanker in staart? Nooit van gehoord, waar heb je dat vandaan?]

dierenartsen ( 4 maar liefst) wij hebben ook eigelijk de voorkeur gehad voor vol ras maar overal (dierenartsen) waar we dat zeiden werd dat afgeraden .. ook eigenervaring en van kennissen .. mijn moeder heeft 3 cockers gehad die hadden het allemaal en 2 van mn tante ook. Dus waar ik dat vandaan heb .. nou dierenarts die het echt wel weet

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:00

Ik heb geen voorkeur. Toen ik op zoek was naar een hond heb ik echt van alles bekeken. Die wat me meest aansprak was toevallig een krusing, maar wel een hele aparte! En nu, wordt ie uitgescholden voor Ridgeback Haha! Echter is deze krusing gebeurd door 2 familie honden, die ineens dachten van oh ja, we kunnen ook met z'n 2en babys maken Clown

Tja dat kruisingen 'niet horen' vind ik een beetje raar. Zelfs de natuur zorgt voor kruisingen, als de mensen er niet waren, waren er waarschijnlijk alleen kruizingen, aangezien een loopse teef echt niet alleen opzoek gaat naar een reu van eigen ras, wat kan het haar schelen denkt ze dan, de eerste de beste die wil, kom maar op Clown

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:00

Skitter schreef:
Ik heb geen voorkeur. Toen ik op zoek was naar een hond heb ik echt van alles bekeken. Die wat me meest aansprak was toevallig een krusing, maar wel een hele aparte! En nu, wordt ie uitgescholden voor Ridgeback Haha! Echter is deze krusing gebeurd door 2 familie honden, die ineens dachten van oh ja, we kunnen ook met z'n 2en babys maken Clown

Tja dat kruisingen 'niet horen' vind ik een beetje raar. Zelfs de natuur zorgt voor kruisingen, als de mensen er niet waren, waren er waarschijnlijk alleen kruizingen, aangezien een loopse teef echt niet alleen opzoek gaat naar een reu van eigen ras, wat kan het haar schelen denkt ze dan, de eerste de beste die wil, kom maar op Clown

Dat van die 2 familiehonden is niet alleen door de honden zelf bedacht, de eigenaren hebben er ook gewoon geen stokje voor gestoken;-).
Mijn ouders hebben een teefje zonder stamboom van 7 maanden en die wordt deze maand nog gesteriliseerd, gewoon om te voorkomen voor nu en later.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:50

Skitter schreef:
Zelfs de natuur zorgt voor kruisingen, als de mensen er niet waren, waren er waarschijnlijk alleen kruizingen, aangezien een loopse teef echt niet alleen opzoek gaat naar een reu van eigen ras, wat kan het haar schelen denkt ze dan, de eerste de beste die wil, kom maar op Clown

Juist niet. In de eerste plaats waren er, als de mens er niet was geweest, ook helemaal geen honden geweest. En er zouden ook geen dieren die hun oorsprong vinden in totaal andere windstreken de gelegenheid krijgen om met elkaar te paren. Nee, dan zouden alleen dieren die zich in hetzelfde gebied bevinden met elkaar paren en zo zou dus ook dan de genenpoel relatief klein blijven. In de natuur krijg je dus ook alleen maar streekgebonden types die je zou kunnen vergelijken met rassen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:56

Nou mij maakt het niet zo heel vee uit als ze maar lief zijn. ik heb zelf een ras hond en een vuilnisbak. Wat ik wel merk is dat de ras hond wat vaker kwaaltjes hebben omdat ze zo doorgefokt worden. dus dan een vuilnisbak.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:34

De natuur zorgt ook voor natuurlijke selectie; dat de zwakkere en minder goed gebouwde honden het niet halen of zich niet voortplanten. Door ingrijpen hierin zijn we ook verantwoorlijk voor verantwoord fokken geworden.
En vind ik niet dat je zomaar moet fokken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:29

juist dat doorfokken zou bij verantwoord fokken niet mogen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:35

Soprano schreef:
Ik haal mijn honden (later) zoiezo uit een asiel en als het klikt dan klikt het en dan maakt het mij echt niet uit of het een heerlijk mengelmoesje is of een rashond met stamboom..

Bij mij is dat zo.Mijn honden komen of uit het asiel of gekregen.We hebben twee kruisingen en één rashond.

Als alle honden goed gefokt werden zou ik een voorkeur voor een rashond hebben.Maar er is zoveel probleem fok en zo veel asielen puilen uit van de honden.Dus voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar een hond die een plekje zoekt en waarmee het klikt.Dat vind ik wel belangrijk.Een hond moet de weg naar je hart vinden.
Voorlopig ben ik even gek op de kruisingen als op de DH.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:01

Cheveyo schreef:
juist dat doorfokken zou bij verantwoord fokken niet mogen gebeuren.

Wat bedoel je met door fokken?