wat doen bij onnodig hondengeblaf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re: wat doen bij onnodig hondengeblaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:32

Hoe harder jouw vader `uh , foei, niet doen etc` (hebben jullie niet 1 commando?) roept, hoe harder en vaker je hond zal gaan blaffen.
Je hond ervaart het namelijk als terug/meeblaffen.
Als 1 hond blaft, blaft een ander mee.
Zo zien ze dan ook bij mensen, als mensen beginnen te brullen als de hond blaft, zal de hond vrolijk mee blijven blaffen. De leider blaft immers ook...

Als je zegt dat hij begint te blaffen voor hij uitgelaten wordt, dan ligt daar dus ook de oorzaak. De hond raakt opgewonden omdat hij weet dat het tijd is voor zn uitje. Mag het beest ook hond zijn ?

Het is heel moeilijk om af te leren. Je kan eventueel een blikje met steentjes vullen, of een kettingkje pakken, en deze NAAST de hond laten vallen als hij blaft.
Laat niet zien dat jij of je vader of wie dan ook het laat vallen.
De hond zal schrikken en heel even stil zijn, deze ene kleine stille seconde uitbundig belonen, eventueel d.m.v clickeren.
Elke keer als hij blaft, dingetje laten vallen, en elke stille seconde belonen met een feestje.
Mocht hij wel doorgaan met blaffen, zelf vooral niks zeggen, ook niet gaan slaan o.i.d (los je geen hol mee op, gaat waarschijnlijk alleen maar meer blaffen)
Negeer het blaffen en beloon het stil zijn, al is het in het begin maar 1 seconde.

Negatieve aandacht negeren, positieve aandacht belonen, that´s the way

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:04

Helaas ben ik wel genoodzaakt geweest tot het omdoen van een antiblafband bij mijn hond, en geloof mij, er zit behoorlijk wat tijd bij haar in.

We hebben de jongste van ons met 16 weken uit een gezin gehaald waar alles zo fout is gegaan als het maar kon. Kinderen die alles mochten, eten en water in de bench op gezette tijden (dus ook het water) en binnen een bepaalde tijd op en anders weg.

We hebben hier nu een hond met voernijd, verlatingsangst en angsthappen aan overgehouden. En geloof me, we hebben van alles geprobeerd om het op te losssen. Door de verlatingsangst gaat ze blaffen als ze alleen is (ik ben bijna altijd thuis), maar we hebben geprobeerd met 5 minuten en zo verder uitbouwen, de radio aan, via een andere weg naar buiten (door de achterdeur waar zij nooit door weggaat), in de bench, buiten de bench in een kleine kamer, gewoon in de huiskamer (waar ze overigens de bank toen gesloopt heeft). Uiteindelijk zijn we bij een antiblafband belandt die wij om hebben gedaan als we weggaan. Nu doen we het afwisselend met, de band, niets om en haar normale bandje om en het gaat eindelijk goed. Het is voor ons een tijdelijk hulpmiddel geweest en eigenlijk een laatste redmiddel. Ze mag best blaffen, maar niet constant als wij weg zijn.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:11

Het is al eerder genoemt, leer je hond op commando blaffen, en leer een commando klaar, stop genoeg aan.... Als je je hond kan laten blaffen, kan je hem ook stoppen namelijk

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:25

Helaas is niet iedereen even sterk in zn commando´s en het overkomen als leider somokkele. Als je je hond leert blaffen en hij vind vervolgens uit dat dat een leuk truukje is, en je bent niet sterk in je leider/zijn, dan is het commando ´klaar´ heel makkelijk voor een hond om te negeren, en dan zit je met een hond die lekker blaft op eigen tijden.
Uit de post van TS maak ik op dat de hond niet echt 1 leider met vaste commando´s heeft (vader die meerdere commando´s door elkaar brult, ts en mams die liever een tik geeft etc) dus dan lijkt mij het blaffen op commando niet erg geschikt voor deze mensen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:32

Ws heb je gelijk sanex..... Maar een blafband is de makkelijkste weg, en ik denk eerlijk gezegd niet dat deze zal helpen..... Of blijvend resultaat gaat opleveren...

Ts, misschien is het volgen van een cursus een goed idee. Ook oudere honden kunnen gewoon een gehoorzaamheidcursus lopen. Het grootste voordeel daarvan is dat jullie zelf ook meer inzicht in het gedrag van jullie hond krijgen (mits het een goede hondenschool is). Zodra je daar een beter inzicht in hebt, kunnen jullie ook beter handelen!!

Quest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:34

In het geval van TS kunnen de commando's de oplossing zijn, maar in mijn geval zou het dus anders liggen om te corrigeren. Een antiblafband gebruiken in het geval van TS ben ik het ook niet mee eens, dit moet anders op te lossen zijn!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:35

Je hoorde mij ook niks over een blafband zeggen Knipoog

Zie mijn post bovenaan dit topic, lijkt me beter voor de ts Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:39

Ow, ik zorg voor verwarring, sorry Sanex.... Jij hebt niets gezegd over een blafband, maar ik heb het wel veel in de antwoorden gelezen!!

Ik denk dat het voor de ts verstandig is een cursus te volgen met de hond.... Als je nl niet 'sterk' genoeg bent de commando's aan te leren (wat puur met consequent zijn te maken heeft) kun je het ook niet afleren door er een negatieve prikkel aan te binden, want hiervoor moet je evenzo consequent zijn, zo niet dan bekrachtig je het gedrag alleen maar....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:43

Ja, commandos zijn toch de basis van je leiderschap over de hond. Daar begint het mee...

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 12:26

doossie schreef:
het zijn energieke beesten
1 keer op een dag is echt niet genoeg
des noods regel je iemand die hem kan uitlaten

Hij word niet 1x uitgelaten maar 4x per dag en dan ongeveer kwartier tot half uur per keer

AstraGirlie schreef:
Er is een verschil tussen in een tuintje lopen echt los in het bos of aan het strand crossen. Want dat hebben terriers, nodig, kunnen wroeten, graven, zich uitleven... Zo niet, dan worden gefrustreerd en gaan ze blaffen.

Alleen die van ons kan niet los lopen Dan loopt hij weg

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:27

Dan is dat het teken dat je die basis commandos nog niet helemaal beheerst...

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 13:19

en de hond heft nooit een puppycursus gehad Is niet altijd van ons geweest De vorige eigenaresse is er nooit mee naar pupptcursus geweest en de hond is nu 8

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:22

Goed opvoeden is het belangrijkste punt hier!

Een blafband heeft gewoon geen nut, je kan het ze ook zelf afleren of door een soort heropvoedcursus te volgen.

Ik denk heus wel dat het af te leren is, ook zonder blafband

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:22

Een hond op die leeftijd kan nog net zo goed iets leren als een jonge hond.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:00

Je kan ook naar een andere cursus, niet alleen pups hoeven op cursus...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 05:42

LiNdA1986 schreef:
Goed opvoeden is het belangrijkste punt hier!

Een blafband heeft gewoon geen nut, je kan het ze ook zelf afleren of door een soort heropvoedcursus te volgen.

Ik denk heus wel dat het af te leren is, ook zonder blafband

ik denk het dus niet...........

ik heb ook al 8 jaar een jack russel
zeer rustig,lief aanhankelijk en allerbelangrijkst: goed luisterend! op 1 punt na......het blaffen Verdrietig
de hond is in mijn vrije tijd bijna contineu bij mij,ze gaat overal mee naar toe waar mogelijk...

de hond is zeer goed opgevoed en dat is duidelijk aan haar af te zien,maar het blaffen heb ik er echt nooit uitgekregen en ik heb verschillende methodes geprobeert (maar geen blafbanden ofzo)
afleiding met beloning,straffen met boze stem,klein trekje met de riem...niks helpt

ze blaft zodra ze 1 stap naar buiten zet,iets hoort of als er mensen komen zowel bekenden als vreemden
gromt in de auto naar alles wat ze ziet...

ik heb het gewoon opgegeven en geaccepteert...ik weet gewoon dat is nou eenmaal [***]...
als ze te heftig wordt corrigeer ik haar wel met boze stem en ze dimt wel in maar houd niet volledig op..

ik denk dat je het gewoon moet accepteren......zoals anderen al zeiden het is en blijft een dier natuurlijk...

maar mocht er iemand een zeer diervriendelijke en goede oplossing hebben dan heb ik daar wel oor naar...

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:34

Mlies schreef:
INGEMUIS schreef:
Nou zo verschrikkelijk erg zijn ze niet hoor? Ze worden sowiezo vaak bij politie honden gebruikt, onze hond heeft last van verlatings angst en blaft zich het licht uit de ogen.. Niet fijn voor hem en ook niet voor de buren. Eerst hadden we een citronella band, telkens als de hond blafte spoot er een beetje citronella in zijn mond. Maar daar wendde hij na 1 jaar aan, daarna zijn we over gegaan op die schokbanden. Nouja schok het zijn lichte schokjes dus het is niet zo dat je je hond electroduceerd, bij onze hond werkte het heel goed. We kunnen hem nu zelf alleen thuis laten zonder de band. En het is echt niet zo dat ze te pas en on te pas een schok krijgen want het werkt zo: Als je band goed omdat zitten er staafjes tegen de nek van de hond, dus als de hond blaft nemen die staafjes dat waar en krijgt de hond een licht schokje.

Ik vind dit dus gewoon lui. Band om, weg gaan en hond krijgt nog op z'n donder ook. Verlatingsangst kan ook wel op een andere manier verholpen worden...

Geloof me, we waren alles behalve lui. Je wilt niet weten hoe vaak mijn ouders wel niet met de handen in het haar gezeten hebben, als de politie weer eens een keertje belde! Het had niet veel gescheeld of ze hadden hem ingenomen, en het is ook echt niet leuk om weg te gaan en je hond zo'n band om te doen wetende dat hij het niks vind. maar het is ook niet leuk om thuis te komen en je treft een hyperventilerende hond aan.