kat blijft plassen in huis...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Re: kat blijft plassen in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:10

Moggsy schreef:
Nee, juist niet.
Als je mijn verhaal goed leest dan zie je dat 85 % alles te maken heeft met kattengedrag volgens instinct.
Een kat staat wat gedrag betreft veel dichter bij de natuur dan bv. een hond.
Ga wel snel naar de dierenarts wanneer de kat moeite heeft met plassen en dat tonen ze je duidelijk, dat is zeer opvallend en verschilt totaal met de rest van het maken van 'plasjes'.
Stress = proberen van Bach bloesem
Telkens een plashouding en dan druppelen = dierenarts
Bloed bij de urine = zeer snel naar de dierenarts
Verder veel aandacht geven, spullen vervangen als het verziekt is, schoonmaken met middelen die zo min mogelijk reuk hebben, en het gewoon accepteren.
Dit is normaal kattengedrag of het leuk is of niet.

Ik heb je verhaal goed gelezen en ik ben het er pertinent niet mee eens. Een kat is is niet onzindelijk om je te pesten, maar omdat er iets mis is. Dus lijkt het me niet meer dan logisch om eerst medisch alles uit te sluiten en daarna pas verder te kijken. Dat doe je met alle dieren. Zelf kun je niet voor Da spelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:12

Meestal is er niks medisch maar het is beter om het uit te sluiten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:31

Tja, wat moet ik als dierenarts daar nu op zeggen.
Je hebt het niet toch niet goed gelezen, want ik zeg juist dat het geen onzindelijkheid is.
Ik krijg te veel katten in de praktijk met eigenaren die persé een medisch uitsluitsel willen hebben.
Verdiep je iets meer in het gedrag van de kat en let je goed op of het dier niet ineens een plasgedrag vertoont zonder dat er aanwijsbare redenen zijn , zoals een nieuwe kat of kind erbij. Nieuwe spullen, nieuwe geuren, nieuwe kleding, nieuwe meubels, noem maar op.
Maar het is nooit verkeerd om een dier een controlecheck te geven, al is het maar voor de tandsteen, hartritme of niercheck.
Ik zeg niet dat je niet mag langs komen bij een d.a, oh nee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:49

bedankt voor de tips allemaal.
ik ga nu vanalles uitproberen

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:45

Moggsy schreef:
als dierenarts

Sorry maar dat zegt mij al genoeg. Jij zegt dus dat mensen maar lekker zelf moeten gaan aanklungelen ipv eerst even een paar testjes te laten doen. Heel verstandig advies van je, als dierenarts nog wel! Je moet er rekening mee houden dat veel mensen zich dus onvoldoende geinformeerd zijn over het gedrag van een kat. Maar laat ze maar lekker aanklungelen hoor! Die dierenspeciaalzaken varen er wel bij laten we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:51

@Moggsy: Ik vind jouw bericht ook erg veemd. Het is juist hartstikke belangrijk dat men eerst een medische oorzaak kan uitsluiten.

Wat wordt zo'n dier nou minder van zo'n test? Inderdaad, niks. Ik snap jou echt niet.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:54

jiehaaa schreef:
Loez,
Was het dan zo ernstig met je katten? Blaasgruis hoeft toch geen reden te zijn om ze in te laten slapen? Goede voeding scheelt al enorm veel!!

Bij die van ons was het zo dat als ze geopereerd werden, ze helemaal niet goed meer konden plassen. Weet niet precies hoe dat zat. Bij onze 2 katers en 1 poes die we nu hebben zijn ook bijde gecastereerd en gesteriliseerd en ze krijgen nu idd ook speciale voeding wat het geruis zo goed als tegengaat Knipoog

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:32

Een paar kippen zonder ervaring en misschien 1 katje in huis wil niet luisteren en niet lezen.
Jammer.
Nooit prullen, nooit zelf axperimenteren, maar verdiep je eens in het fenomeen kat, koop eens een boek en luister eens naar je d.a.
Een reactie hoeft niet naar mij, want ik zie het niet meer.
Voor alle katten een goed 2007 en hopen dat jullie baasjes gaan lezen en luisteren dan komt het helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:39

Ik kan uit je post niet helemaal opmaken wie je nu geen ervaring vindt hebben met katten. Misschien kun je je post verduidelijken (met name de eerste zin).

Er kan ook een psychisch én een medisch probleem zijn. Nogmaals ik snap niet waarom iemand zijn kat niet zou moeten laten onderzoeken maar eerst een gedragsprobleem moet uitsluiten. Andersom is logischer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 17:46

bedoel je mijn openingspost?
ik heb al jaren katten,en we hebben wel veel verschillende types gehad.
alleen dit is een probleem wat zich blijft doorzetten.
ze gaat komende week naar de dierenarts om medische problemen uit te sluiten.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:13

Ik blijf ook even meelezen. Mijn poes plast op de mat, en op het matje voor haar kattenbak. deze (de kattenbak) wordt elke dag verschoont. Al het medische is uitgesloten inmiddels. Ook de feliway die de dierenarts had aangegeven, werkt niet. Kattenbak staat naast de mat, andere kattenbak een eindje verderop (ja mevrouw heeft 2 kattenbakken op aanraden van de da, werkt ook niet helaas). Iemand nog andere ideetjes? Mat wordt iedere keer uitgewassen, azijn is ookal geprobeert, helpt ook niet..

babseflaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:18

wij hebben zelf ook een poes gehad en die had hetzelfde maar dan tegen de gordijnen die verschikkelijk zwaar en groot zijn moesten we ook steeds uitwassen het werd zo erg dat we naar de dierenarts zijn geweeste en heb wouden inslapen maar goed ook hij had namelijk een ziekte bij de nieren daar plaste hij zo.

ik hoop niet dat bij jullie het geval is Ach gut

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:21

Wij hebben vier gecastreerde katers waarvan er voornamelijk 1 altijd over en nergens in huis sproeit.
Hebben vanalles geprobeerd, ook naar de DA. Die heeft me dik ander half jaar aan laten kloten met hormonen en oliebol omdat hij geen bloedonderzoek wilde doen want katten van vier jaar kunnen geen nierziekte hebben volgens hem.
Iets meer als een jaar geleden afspraak gemaakt bij de da voor het enten en een bloedonderzoek.
Hij deed het omdat ik het eiste maar vond het onzin.
Uitslag? Verhoogde ontstekingswaarde en nierwaarde van een kat van 12! En dat kon niet volgens hem....
Nu gaat alles een stuk beter door hulp van homeopatische medicijnen die hij om de zoveel tijd een kuur krijgt.
Zo zie je maar...eerst naar de da voor bloedonderzoek.
Hij sproeit helaas nog steeds Koe

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:50

barbaras schreef:
Wij hebben vier gecastreerde katers waarvan er voornamelijk 1 altijd over en nergens in huis sproeit.
Hebben vanalles geprobeerd, ook naar de DA. Die heeft me dik ander half jaar aan laten stinkmodder met hormonen en oliebol omdat hij geen bloedonderzoek wilde doen want katten van vier jaar kunnen geen nierziekte hebben volgens hem.
Iets meer als een jaar geleden afspraak gemaakt bij de da voor het enten en een bloedonderzoek.
Hij deed het omdat ik het eiste maar vond het onzin.
Uitslag? Verhoogde ontstekingswaarde en nierwaarde van een kat van 12! En dat kon niet volgens hem....
Nu gaat alles een stuk beter door hulp van homeopatische medicijnen die hij om de zoveel tijd een kuur krijgt.
Zo zie je maar...eerst naar de da voor bloedonderzoek.
Hij sproeit helaas nog steeds Koe

Dan had je allang naar een andere DA kunnen gaan voor een second opinion. Dat hij nu nog steeds sproeit is omdat hij dat gedrag nu aangeleerd heeft. Daar is weinig meer aan te doen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:14

Barbaras: Waarom ben je dan niet naar een ander gegaan als je zelf een bloedonderzoek wilde? Een goede DA zal je dit nooit weigeren in principe...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:26

Omdat ik er van uit ga dat een da wel weet wat hij doet maar dat was dus niet het geval...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:08

Mag je idd vanuit gaan, maar een DA mag je nooit een onderzoek weigeren, en helemaal zoiets simpels niet...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:43

Nee maar dat is altijd allemaal achteraf....helaas!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:18

Natuurlijk moet je een medisch probleem uitsluiten, maar ik denk dat het bij het overgrote deel van de katten toch iets anders is. Anders hadden al deze katten in dit topic een medisch probleem moeten hebben.
Ik heb zelf 3 katten, waarvan er twee nogal eens naast de bak piesen. Eentje sproeit en de ander plast echt. Wel op een vaste plek, maar dit is helaas niet de bak. Ik krijg het er niet uit, maar ben het zo langzamerhand wel gewoon dat katten dit doen....

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:27

onze kat heeft chronische blaasontsteking , plast ook in huis.
Daarom gaat ze op tijd weer naar buiten, even binnen maar niet te lang.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:31

Mijn ouders hebben 6 katten. Allemaal stumpers uit asielen en van de dierenambulance overgenomen als kittens etc.
1 er van is als heel verwilderd kitten bij ons gekomen en is uiteindelijk wel redelijk mak geworden maar hoofdzakelijk een buitenpoesje. Dit mormel heeft de vervelende gewoonte dat als ze buiten gepest is door onze eigen grote gecastreerde kater (de koning) ze vervolgens binnen over de theemuts op de theepot op het aanrecht ging zitten pissen.
Ik heb deze vakantie 3 weken op het spul gepast thuis en ben op wacht gaan zitten.
Heb het poesje 2 keer op heterdaad kunnen betrappen en kunnen vangen. Ze heeft een tijdje in de regenton gezwommen na haar acties. We hebben daarna nooit meer kattenpis over de theepot gehad...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 23:33

hmm vandaag is de post wat later als anders gekomen en die hebben we dus niet kunnen redden,ze heeft er alweer overheen geplast......

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:40

Ik heb ook een kat die in huis plaste, niet sproeien, nee echt plassen. Voor de koelkast, in een hoekje en in de hoek bij de deur. Ik heb nu een Feliway-stekker in het stopcontact en sindsdien geen plasje meer gevonden! Terwijl hij toch meerdere keren per dag ergens zat. Bij mijn kat werkt het dus wél!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:43

de katten van mn moeder deden het ook, dat kwam omdat ze het kattenbakvulling niet waardeerde.. toen mn moeder dit veranderde deden ze het beide weer op de bak.

ook willen sommige katten hun kattenbak niet delen, en doen ze het daarom in huis. ik las dat je 3 katten hebt en 2 kattenbakken.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:11

FlairS schreef:
Een van mijn katten haar geliefde plaats om te plassen zijn mijn computers.2 laptops zijn op dit moment ter reparatie(bijna € 900,-kosten) en van de week was mijn toetsenbord en het beeldscherm vam mijn noodcomputer aan de beurt.Ook piest ze,sinds wij een nieuwe keuken hebben met enige regelmaat op mijn aanrecht Misselijk .Ze kan gewoon in en uit lopen.Woon in buitengebied.

Ze heeft gelukkig een nieuwe plek gevonden om te plassen:Ik heb een nieuwe vuilnisbak gekocht voor in de keuken en ja hoor die is nu het doelwit Boos!