de mechelse herder gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Re: de mechelse herder gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:08

Die van ons is echt fel, vooral aan de riem
Als pup is ze wel gebeten en verder heeft ze niet zo heel veel contact met andere honden gehad
Ik denk dat ze wel heel anders was geweest wanneer we naar allerlei cursussen waren gegaan Ach gut
Dan had ze veel meer contact met andere honden gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:10

ja idd, wij zijn ook in training geweest op een honden school waar ze gecosialiseerd is met andere honden Lachen

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:11

Dat vind ik van niet
Als je maar de juiste begeleider ernaast hebt.
Wij hebben al jaren mechelse herders die we africhten maar op de club doen ze de dingen die gedaan moeten worden, en thuis zijn het knuffelberen ook met de kinderen en de andere honden.

Denk dat elke hond wel iets heeft en waar iemand bang voor is of ze nu groot of klein zijn Tong uitsteken

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:14

ja dat denk ik ook, zo ben ik als de dood voor rotweilers..maar ik ben eens zomaar uit het niets gebeten door zo'n hond....maar ik ga niet alle rotweilers nou over 1 kam scheren..maar vind ze wel eng..alleen als de baas zegt het goed is en het kan zal ik misschien een vingertje durven uitsteken Haha!

ik merk wel dat als ik ergens ben waar ze rotweilers hebebn dat ze altijd naar me toe komen en zowat op schoot gaan zitten, gewoon omdat ze weten dat ik ze eng vind Haha!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:19

Ik vind die kleintjes vaak nog gevaarlijker
Op een of andere manier lijken ze minder voorspelbaar te zijn ofzo
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ze zo vanuit het niets bijten
Van te voren niks vreemd gezien of gemerkt aan de hond

(niet dat alle kleine hondjes zo zijn hoor, maar ik heb zelf toch liever met een grote hond te maken Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:19

ja vooral de jackrussel

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:23

Ja, precies die hebben er een handje van
En tekkels trouwens ook wel
Ik heb al zo vaak gezien dat ze zomaar ineens iemand in de kuiten bijten
Ik aai dan ook nooit zo maar een kleine hond, ook al komt ie zelf op me afrennen
Bij grotere honden durf ik dat wel op een of andere manier
Het vervelende is alleen dat een grote hond veel meer schade aan kan richten
Ik heb zelf een jack russel gehad en alle kinderen wouden 'm elke keer aaien
En die was dus echt niet te vertrouwen (angstbijter)
Iedereen loopt echter met een grote boog om onze mechelaar, terwijl die rustig geaaid kan worden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:24

ja haha idd dat zie ik ook wel eens ja,,,,grote boog om mijn herder...jack russel van stal vinden ze leuk terwijl die hyper is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:15

Zo is het bij ons ook. Iedereen vind onze kruising herder eng, en iedereen is gek van mijn dalmatier. Okee de kruising oogt groot en is stevig gebouwd. Is ook wel beschermend maar te lomp en doet geen vlieg kwaad.

Mijn dalmatier daar in tegen is een kreng tegen over andere honden en zeer een kennig. Ze heeft al eens iemand gebeten (te recht, anders liep ook zij bij de kennels rond en niet hier in huis)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:20

Het is niet de hond die gevaarlijk is, maar de baas die hem gevaarlijk maakt!

Zoals al vaker gezegd, moet je gewoon erg consequent zijn bij Mechelaars. Niet alleen bij Mechelaars trouwens, maar bij elke hond. Het verschil is alleen dat Mechelaars al snel zelf de leiding over nemen bij inconsequentie. En Dax komt ook uit werklijnen.
Toch zou ik iemand niet snel een Mechelaar 'aanraden', omdat er nog veel te veel mensen zijn die niet weten waar ze aan beginnen, zich niet verdiepen in de keuze voor een bepaald ras. Zelfde geldt overigens ook voor de Border Collie, die worden massaal gekocht en verkocht en na de film 101 Dalmatiërs belandden er ook massaal Dalmatiërs in het asiel.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:23

ik vind het ook grote onzin, het ligt er puur aan hoe je de hond opvoed,
ik heb ook golden retrievers gezien en labradors die half niet zo leuk waren als herders.
(okee nu ben ik helemaal herder fan, dus zal ik geen kwaad woord over ze spreken) maar ik vind het toch onzin. stond deze week in de krant over chi's(kan de hele naam niet typen ), die kleine hondjes. dat die zo populair waren omdat paris hilton ene heeft, nou ik kan je zeggen, die zijn vaak vrecher en gevaarlijker als een herder, dus vind het grote onzin.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:38

Wij hebben een kruising Dobermann x Mechelaar. Ze is een beetje een doetje met een imponerend uiterlijk. Ze wil wel graag de roedel beschermen als wij als gezin uit elkaar gaan bij een wandeling, pendelt zij heen en weer tussen de gezinsleden. Wat mij wel opvalt is dat zij maar één echte baas heeft en dat is mijn vader al gaat ze voor ons allemaal door het vuur. Ik vind het een hele fijne, lieve hond. Ze heeft wel een goede baas nodig anders wordt ze heel vervelend.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:42

Het feit is gewoon dat sommige hondenrassen eerder de kans lopen dat het fout gaat als er niet consequent mee omgegaan wordt dan andere hondenrassen.
Maar in principe kun je iedere hond verpesten...alleen heb je bij sommige rassen wat meer krediet door het aangeboren karakter van de hond.
Ik heb een kruising Rottweiler gehad en daar werd soms ook met een boog omheen gelopen. Terwijl het een schat van een hond was.
Hier op bokt staan sommige mensen nogal snel klaar met een oordeel over iemand. Kijk...het is goed om je de vraag te stellen of je er wel van bewust bent dat een Mechelse herder een iets consequentere opvoeding nodig heeft dan een Yorkshire..maar om direct de conclusie te trekken dat het dus wel fout zou gaan...dat gaat te ver...maar vind ik wel typerend voor Bokt.
Wij hebben nu een jonge Leonberger van 10 maanden, als nieuwe hond, toen de kruising Rottweiler was doodgegaan. Ons is ook gevraagd of we ons bewust waren van wat we in huis haalden. En dat vind ik alleen maar goed. Wij waren ons er terdege van bewust...en daarom valt het ook niet tegen. Integendeel, ze is precies wat we hadden verwacht. En ze is veel minder "sloperig" dan ons is voorspeld. Maar van de negen pups uit haar nest, zijn twee toch weer terug gegeven aan de fokker en hebben inmiddels een nieuw plekje. Ondanks de gesprekken die de fokker heeft gevoerd en de vragen die aan alle puppie kopers zijn gesteld, konden twee gezinnen toch niet uit de voeten met zo'n grote hond en liep de hond totaal over hen heen....

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:30

@Jeannaa: Wat is eigenlijk het verschil in karakter tussen een mechelaar en een dobermann? Beide zijn waak- verdedigings- en erfhonden, als ik het goed begrepen heb.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:34

polly2 schreef:
Wij hebben nu een jonge Leonberger van 10 maanden, als nieuwe hond, toen de kruising Rottweiler was doodgegaan. Ons is ook gevraagd of we ons bewust waren van wat we in huis haalden. En dat vind ik alleen maar goed. Wij waren ons er terdege van bewust...en daarom valt het ook niet tegen. Integendeel, ze is precies wat we hadden verwacht. En ze is veel minder "sloperig" dan ons is voorspeld. Maar van de negen pups uit haar nest, zijn twee toch weer terug gegeven aan de fokker en hebben inmiddels een nieuw plekje. Ondanks de gesprekken die de fokker heeft gevoerd en de vragen die aan alle puppie kopers zijn gesteld, konden twee gezinnen toch niet uit de voeten met zo'n grote hond en liep de hond totaal over hen heen....

Jeetje, dat had ik niet verwacht.
Wij hebben jarenlang Leonbergers gehad en ook 2 nesten gefokt.
De meesten leven nu niet meer, maar op 1 na zijn ze allemaal bij de eerste eigenaar gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:02

wat ik las over de bordercollie klopt idd...ze zijn zo leuk als je ze maar opvoed! wij hebben 14 jaar lang mogen genieten van onze Sita Lachen toen hebben we haar moeten laten gaan aan ouderdoms klachten, maar ik kende mensen kochten ook een border, nog geen 2 maanden later was het dier weg Boos!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:06

Wij hebben ook een mechelaar, Max komt ook uit werklijnen en is al 11 jaar!

Vanaf het begin hebben wij duidelijk gemaakt wie de baas is, wat wel en wat niet mag. Resultaat? De fijnste hond die ik ooit heb meegemaakt, Waaks, werkwillend erg sociaal en luistert als de beste!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:09

idd zo is mijn Nikita ook, heel gehoorzaam...echt een schat van een beest waar geen kwaad in zit

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:03

gabyfedde schreef:
polly2 schreef:

Jeetje, dat had ik niet verwacht.
Wij hebben jarenlang Leonbergers gehad en ook 2 nesten gefokt.
De meesten leven nu niet meer, maar op 1 na zijn ze allemaal bij de eerste eigenaar gebleven.

Tja...Leonbergers zijn op zich lieve, trouwe honden...maar als je vanaf het begin niet afleert dat ze niet tegen je op mogen springen en dat ze netjes aan de riem moeten lopen, dan kom je in de problemen als ze groter worden. Als een Jack russeltje dergelijke zaken niet heeft geleerd is het hooguit vervelend, maar als zo'n kolos zulke dingen niet leert, dan heb je een serieus probleem! En als je dan ook nog een dominante reu hebt die begint te grommen als je hem aan de kant wilt doen, omdat jij er langs wilt, dan zijn mensen die het vanaf het begin al niet kunnen handelen, natuurlijk helemaal niet meer in staat om dit terug te draaien. Dat vergt ervaring, tijd en geduld.
Die van ons is kuikenmak...maar daar heb ik vanaf het begin ook aan gewerkt!

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:12

mijn papa fokt mechelaars! het zijn echt schat van honden Lovers
Mijn papa deed eerst 11 jaar geleden obedience met een briard een heel groot verschil met mechelaar Lachen Hij heeft begonnen met zijn mechelaar in de ghp(of ipo Vork )zonder enige ervaring! maar hij heeft blijven doorzetten omdat de "grote mensen" zeiden dat hij het niet kon, En zie wat hij niet allemaal bereikt heeft! Mijn hond is in de IPO wereld toch best bekend en daar ben ik wel trots op. Het is een schat van een hond en hij is nu met pensioen een welverdiend pensioen! Lovers Het enige dat ontbreekt is een wereldtitel maar die had hij kunnen winnen maar door vriendjespolitiek enzo... Lachen
Wij hebben hier nog 7 zulke schatjes lopen en ik vind het gewoon schatten! Mijn vader heeft nu ook al veel meer ervaring en weet nu ook al hoe hij een hond moet opvoeden en trainen dus wij hebben ook geen slecht opgevoede honden, ze weten wat ze wel mogen en niet Lachen
www.van-de-utadreef.be Lovers

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:19

mechelaars zijn dus echt absoluut niet gevaarlijk. ken veel mechelaren en die doen geen vlieg kwaad. Zelf heb ik er ook een die super liep is Haha!
Bij alle honden kan het fout gaan, jong of oud. Het licht helemaal aan de baas ervan Lachen