wie ook saarlooswolfhonden fan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: wie ook saarlooswolfhonden fan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:52

Foto's inscannen komt er niet van, maar gaat zeekr nog een keer komen Ja

Zag vandaag in Onze Hond een magazine dat bij de DA lag nog een advertentie van de Saarloos staan. Mijn moeder zag nog dat de secretaris/voorzitter nog steeds dezefde is van de Saarlooswolfshonden vereninging Nagelbijten / Gniffelen

Vroeger vond ze het echt fijne honden, maar met de vereniging wilden ze meer wolven trekken erin, voornamelijk de terughoudendheid. Probleem qua werkhond zijn ze nu wat minder geschikt en bij sommige honden is dit te ver teruggeslagen in soms richting angst.
Terwijl wolven helemaal niet angstig zijn

Dit was voor haar de reden om toen geen Saarlozen meer te nemen. Terwijl ze er in de jaren 70 en 80 veel mee heeft gefokt.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:21

ietepiet schreef:
ik was aan het rondsurfen op internet en kwam op deze site:
www.wolfsirius.com dat zag er goed uit en er was 'toevallig'net een nestje met een paar over! en we hadden geen zin om te wachten op pups van de rasvereniging... en dan allerlei vragen naar ons geslingerd te krijgen en bemoeienissen...
erg he, we zijn nogal eigenwijs volgens mij!
maar het was een gok natuurlijk, en volgens mij is die goed uitgepakt! we hebben tot nu toe helemaal geen klachten bij ze gehad.
we zijn eigenlijk wel benieuwd wat de rasvereniging vindt van onze honden. de ene kant denk ik dat ze het niet leuk vinden omdat ze niet uit de vereniging komen. maar ach, we gaan niet met ze fokken dus dan maakt het toch ook niet uit!
heb jij kontact met de vereniging?
groetjes!!

Wij hebben inderdaad best lang gewacht op een pup. Maar dat was niet zo'n probleem. We wilden thuis ook eerst een situatie hebben waarin een hond op zijn plaats is. Zo ben ik minder gaan werken (1 dag in de week thuis), werkt mijn vriend 2 dagen in de week thuis en mag de hond nog 2 dagen mee naar zijn werk. Luthor is dus in principe nooit standaard een dag alleen (hoewel dat natuurlijk wel ooit voorkomt).
Verder vind ik het wel goed dat je wat langer moet wachten. Dit is zeker geen ras voor iedereen en mensen die uit impuls een Saarloos aanschaffen kunnen bedrogen uitkomen. Je moet weten waar je aan begint en begrip krijgen voor een dergelijke hond.
De bemoeienissen en vragen van de rasvereniging vallen erg mee. Ze willen je vantevoren wel even zien om te kijken wie ze voor zich hebben en zodat je zelf kunt kennismaken met de Saarloos in een thuissituatie. Verder wordt je wel gevraagd om mee te werken aan de ontwikkeling van het ras. Het kan dus zijn dat je gevraagd wordt om je hond beschikbaar te stellen voor de fokkerij.
En ik vind het wel leuk om naar de, door de rasvereniging georganiseerde, activiteiten te gaan om andere Saarloosjes te zien en om vanuit interesse voor het ras op de hoogte te blijven van de dingen die spelen in de rasvereniging.
Tja, het blijft iets speciaals zo'n Saarloos Haha!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:36

Kinderen & Honden
Onderzoek heeft uitgewezen dat het erg goed is voor kinderen om met een of meerdere honden op te groeien. Zij leren door de omgang met honden al op jonge leeftijd wat het is om verantwoordelijkheid te dragen voor een levend wezen dat voorzijn verzorging en voeding van de mens afhankelijk is. Kinderen en honden kunnen een hele sterke band hebben met elkaar, die volwassene niet mogen onderschatten. Honden maken geen onderscheid, en in de perioden dat kinderen erg hard tegen elkaar kunnen zijn, kan de hond het kind net dat steuntje in de rug geven dat het nodig heeft. Zijn trouwe vriend zal hem nooit uitlachen omdat hij een beugel draagt of omdat hij niet kan meekomen met de rest. De hond is altijd blij als ``zijn`´ kind thuiskomt.

Maar hoe lief en zachtaardig sommige honden ook kunnen zijn, toch is enige reserve wel op zijn plaats. Laat een hond nooit alleen met al te jonge kinderen. Honden en kinderen mogen pas zonder toezicht samen op pad als het kind geestelijk en lichamelijk de hond de baas kan. Op welke leeftijd dat is, is niet alleen afhankelijk van het kind, maar ook van de grootte en het karakter van de hond. Als kinderen nog onvoldoende overwicht op de hond hebben of nog te weinig verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkeld hebben, zijn ongelukken op straat zeker niet denkbeeldig. Bovendien kunnen erg jonge kinderen in hun onderzoeksdrang ongewild de hond bezeren waardoor hij zich genoodzaakt zal voelen zich te verdedigen, met alle gevolgen van dien. Leer een kind altijd de hond naar zich toe te roepen en dus niet zelf naar de hond toe te lopen, aangezien het laatste in hondentaal betekent dat het kind ondergeschikt is aan de hond.

Laat een jong kind ook nooit stoeien met een hond die duidelijk sterker is en zorg ervoor dat het kind niet alleen geestelijk, maar ook letterlijk boven de hond staat. Wanneer een kind op de grond ligt, kan de hond het kind volgens de geldende regels van het hondengedrag corrigeren. Wanneer de hond al eerder in huis was dan het kind, moet u zien te voorkomen dat de hond de nieuwe wereldburger als een indringer gaat zien en zich jaloers gaat gedragen. U hoeft de hond echt niet aan de poepluiers te laten snuffelen of hem bij de geboorte aanwezig laten te zijn, zoals sommige mensen wel eens beweren, maar probeer hem wel even veel aandacht te geven als hij voorheen kreeg. Vraag aan de kraamvisite of ze iets voor de hond willen meebrengen als ze dit normaal ook wel eens deden. Zo leert de hond dat deze ingrijpende verandering in het gezin echt geen negatieve gevolgen voor hem zal hebben en accepteert hij de baby sneller.

Knipoog stond op zo'n saarlooswolfhond site Tong uitsteken

En nog een stukje over de geschiedenis van deze hond.

Leendert Saarloos
Rond 1925 begon Leendert Saarloos met het kruisen van hond en wolf. Hij gebruikte hiervoor de Duitse herderreu Gerard van Fransenum en de uit Diergaarde Blijdorp afkomstige Europese wolvin Fleur. Zijn doel was het verkrijgen van sterke nakomelingen en een "natuurlijker" dier dan de gedomesticeerde huishond. In de daarop volgende decennia wist Saarloos uit de nakomelingen van de Duitse Herder en de wolvin een nieuw honderas op te bouwen, dat hij later de Europese wolfhond noemde.

Een aantal wolfhonden bleek aanleg te hebben voor reddingswerk, een groter aantal bleek geschikt als blindengeleidehond. Saarloos wist door selectief te fokken de geschiktheid van de blindengeleider te verbeteren. In 1962 gebruikte Saarloos andermaal een wolvin Fleur 2,voor nieuw wolvenbloed. In 1969 overleed Leendert Saarloos. Zijn toen 17 jarige dochter Marijke zette samen met haar moeder het werk voort. Op 5 juli 1975 werd het ras officieel erkend door de Raad van Beheer en veranderde de naam van Europese wolfhond in Saarlooswolfhond.

Het zijn erg mooie honden alleen wij hebben een heel erg sociale speelse hond en misschien minder mooi maar wel hartstikke leuk om van alles mee te doen! Lachen

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 10:44

wat leuk bokkiej!!
mooi stuk. volgens mij is dat ook echt zo, ik weet nog heoveel plezier ik als kind aan onze stabij heb beleefd! en wandelen en kroelen en op haar passen!
wat voor hond hebben jullie? lekker sociaal naar iedereen dat is ook zeker wel een voordeel van een hoond die niet zo gereserveerd is als een saarloos... maar ja wat in je onderschrift al staat: elk voordeel heeft een nadeel..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:32

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:07

wooow wat een leuke hond!
hihi al dat haar...
ziet er inderdaad erg vrolijk uit.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:50

ooooh prachtige honden vind ik het!!! Jammer genoeg dat ik niet nog een hond mag van mn moeder, anders had ik het wel geweten Knipoog

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:54

Maar ik had laatst zo'n mooie hond in de stad gezien.
Volgens mij een huskyhond. die wil ik later. lijkt beetje op een saarlooswolfhond!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:29

Ze zijn zeker vet duur of niet? Haha!

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:41

Wauwww, ik vind het echt super mooie dieren!
ik zou er ook wel een willen hebben maar ik ben nu heel erg blij met mn duitse herder!
Maar alle foto's die ik van jullie honden heb gezien: Echt kwijlbeesten!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:32

hallo,hoe gaat het met jullie hondjes?

met die van mij gaat het steeds beter, ze zijn steeds socialer in de omgang met 'vreemde'mensen.

dit weekend heeft onze buurman(die is fotograaf) een paar mooie kiekjes genomen!

kijk hier maar eens, ze staan er wel tussen!
http://www.digit2u.nl/ANIMALS%2001/index.htm

ben benieuwd!!

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:09

ohh ik vindt ze echt geweldig.
je ziet ze niet zo vaak! op vakantie in zuid-frankrijk had ik er 2 in het echt gezien.
verder alleen op plaatsjes en foto's van jullie.
zou er later ook wel een willen, als ik veel ruimte heb.

en idd, dat van dat ze een kind niet alleen zouden laten met zo een hond, dat is bij elke ras zo. alleen de mensen worden denk ik banger als het een hele grote hond, is of een dobermann, of een saarloos idd. terwijl ik vindt dat het meer aan het karakter van de hond ligt en niet te snel moet vooroordelen over ze.
maar idd elke hond moet eigenlijks niet alleen met een kleine kind.
xxx

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:09

Ha,

Met die van ons gaat het erg goed! Hij wordt deze week een jaar oud!
Luthor wordt wel iets makkerlijker naar mensen, maar hij zal altijd een erg terughoudende hond blijven.
Mensen die hij vaker ziet, wil hij wel benaderen, maar dan nog pas nadat hij zeker weet dat ze het ook echt zijn Haha!). Een enkele persoon heeft volgens hem een streepje voor en daar is hij ook enthousiast tegen. Tegen ons is hij juist extreem enthousiast en dat is natuurlijk erg leuk! Ik vind dat terughoudende trouwens een mooie eigenschap, al is het niet altijd even makkelijk en is het moeilijk uitleggen aan andere mensen. Overigens heeft hij dat probleem bij andere honden niet, want die vind hij allemaal leuk! Haha!

Ietepiet, die foto's zijn erg leuk! Fijn dat het met jullie honden steeds beter gaat!

Hier ook nog een paar foto's van Luthor. De zwart/wit foto van dichtbij hebben we laten vergroten op canvas en dat ziet er erg gaaf uit!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met goede springtechniek Haha!
Afbeelding

Afbeelding

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:18

woooooooooow , wat een mooie foto's!
echt prachtig!

ik zie dat je een tuigje om hebt? ik zit er ook aan te denken, omdat ze nogal trekkerig zijn, is dat een wat fijner idee.

idd het uitleggen aan andere mensen waaromz e zo gereserveerd zijn valt niet mee. het lijkt wel of mensen dan een beetje beledigd zijn...
haha
hee leuk! lange leve bokt!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:26

Wauw... wat een mooie honden zeg..
Moet eerlijk zeggen dat ik het ras helemaal niet ken (er zijn ook zooooveel hondenrassen) maar ik vind het echt plaatjes.

Ik denk niet dat mijn moeder ze leuk vind, ze is wat angstig tegenover honden, en deze zien er wel indrukwekkend uit Knipoog

Ik krijg binnenkort thuis een puppy (husky x vuilnisbak) maar ik houd dit ras zeker in mijn achterhoofd voor wanneer ik op mezelf ga wonen!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:46

[quote="ietepiet"]ik zie dat je een tuigje om hebt? ik zit er ook aan te denken, omdat ze nogal trekkerig zijn, is dat een wat fijner idee.
idd het uitleggen aan andere mensen waaromz e zo gereserveerd zijn valt niet mee. het lijkt wel of mensen dan een beetje beledigd zijn...quote]

Ja, hij heeft inderdaad een tuigje. Reden daarvoor is dat we hem dan beter kunnen pakken in het bos als hij los is. Want 'hierkomen' is niet zijn sterkste punt. Dat gaat nu steeds beter. Met zo'n tuigje hoef je niet meteen naar zijn nek te grijpen (waardoor hij weer wegspringt), maar kun je hem rustig op zijn rug vastpakken.
Een tuigje helpt niet tegen het trekken, maar het is wel vriendelijker. Als hij dan trekt, dan krijgt hij niet meteen een ruk in zijn nek. En omdat de Saarloos bij iets engs sneller zal willen vluchten is zo'n tuigje dan wel heel hondvriendelijk. Overigens kan hij er wel heel gemakkelijk uitkomen (tenminste Luthor wel). Ik dacht altijd dat hij met een tuigje wel goed zou vastzitten, maar soms 'staakt' hij omdat hij iets eng vindt en als je dan niet oppast dan kan hij zich er in 1 beweging uitwringen. Tenzij je hem misschien heel strak doet, maar dat is natuurlijk ook niet prettig. Het merk Rogz for Dogz heeft fijne tuigjes (en halsbanden ook trouwens).

Mensen vinden dan de hond ineens niet meer leuk omdat hij niet naar hen toe komt (want het is natuurlijk beter voor je ego als de hond heel blij naar je toe komt lopen). Of ze vragen dan of hij ooit iets heeft meegemaakt. Maar als je dan uitlegt dat het echt een raskenmerk is, dan snappen ze het nog niet. Ach ja, volgens mij moet je ook een beetje gek zijn om de Saarloos te kunnen waarderen Haha!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:51

_Diesel schreef:
Wauw... wat een mooie honden zeg..
Moet eerlijk zeggen dat ik het ras helemaal niet ken (er zijn ook zooooveel hondenrassen) maar ik vind het echt plaatjes.
Ik denk niet dat mijn moeder ze leuk vind, ze is wat angstig tegenover honden, en deze zien er wel indrukwekkend uit Knipoog
Ik krijg binnenkort thuis een puppy (husky x vuilnisbak) maar ik houd dit ras zeker in mijn achterhoofd voor wanneer ik op mezelf ga wonen!

Laat je in ieder geval wel heel goed informeren over het ras voordat je eraan begint. Een Saarloos heeft een apart karakter en is zeker niet geschikt voor iedereen. Het is niet zo raar dat je het ras niet kent, er zijn er niet zo heel veel.
In ieder geval veel plezier met je puppy!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 17:17

haha en je moet conditie hebben... luna en roos waren ontsnapt zonet. roos die luistert wel, maar luna heeft schijt aan me.
valeria (ook bokker) en ik hebben bijn anderhalf uur geprobeert haar te pakken te krijgen. tot onze enkels in de blubber gerend, door sloten heen, sprintje op de mountainbike....pffff. op een geven moment rende ze naar de kippenschuur.44.000 kippen, gelukkig dat ie net leeg was! toen heb ik haar in een maisland verderop kunnen pakken.
ik kon wel huilen joh. het is nu ook lammertijd, en gelukkig dat er geen schapen daar in de buurt waren want ze had ze gepakt!
aangezien ze al 2 x een konijn bij de buren hebben gehaald...
pffffffff.
ik weet nu wel hoe ze eruit konden komen...ze hadden de deur open gemaakt(vanuit de kennel) en zijn door een raam gesprongen.(+- 30 cm!!)...
ondertussen een pak cavia voer kapot gevreten, een barbie , pluk wol, knuffel en een kussen mee naar buiten genomen en kapot gemaakt.
dusz, koppie erbij!
ik hoor nu eigenlijk relaxed binnen te zitten want heb buikgriep.hahah.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:54

Oh nee, wat erg dat ze ontsnapt was! Kan me voorstellen dat je even in paniek bent geweest. Is natuurlijk niet grappig als ze andere beesten pakt.

Heb je niet geprobeerd om de andere kant op te rennen? Omdat een Saarloos erg gericht is op de roedel vinden ze het meestal niet grappig als die niet meer in zicht is of niet meer te horen is. Bij die van ons werkt dat in ieder geval. Hij was een keer ergens van geschrokken en weggerend, en dat was vrij dicht bij een weg. Mijn vriend rende er eerste achteraan, maar dat werkte dus niet. Toen herrinnerde hij zich de tip om de andere kant op te rennen en dat werkte. Luthor liep toen weer achter hem aan. Het heeft toen nog wel even geduurd voordat hij hem weer kon pakken (want Luthor was wel een beetje over de stress), maar hij liep in ieder geval niet meer richting weg. Zo doen we dat in het bos ook als hij niet luistert. Gewoon andere kant oplopen en niet roepen. Als je hem roept dan weet hij nog precies waar je bent en is de noodzaak om naar je toe te komen niet zo groot. Als hij je niet meer hoort, dan maakt hij zich toch wel een beetje zorgen over waar zijn roedel is, dus besluit hij om je toch maar te gaan zoeken.

Maar misschien had Luna wel heel veel zin in een kippetje en had dit ook niet gewerkt Haha!

Wel mooie creatieve vandaaltjes heb jij Haha!

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:46

Hier nog een saarloos fan mojn vader heeft zoin hond en zelf wil ik ook graag zoin hond maar ik heb er nu nog niet de ruimte voor heb zeeen van tijd alleen die ruimte vind ik ook zeer belangrijk een hond moet zich wel goed kunnen bewegen.
die van mijn vader is er een van 2002 en zeer lief ze komt uit een canelupi nest.

groetjess

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:00

EmEm schreef:
Wij hebben inderdaad best lang gewacht op een pup. Maar dat was niet zo'n probleem. We wilden thuis ook eerst een situatie hebben waarin een hond op zijn plaats is. Zo ben ik minder gaan werken (1 dag in de week thuis), werkt mijn vriend 2 dagen in de week thuis en mag de hond nog 2 dagen mee naar zijn werk. Luthor is dus in principe nooit standaard een dag alleen (hoewel dat natuurlijk wel ooit voorkomt).
Verder vind ik het wel goed dat je wat langer moet wachten. Dit is zeker geen ras voor iedereen en mensen die uit impuls een Saarloos aanschaffen kunnen bedrogen uitkomen. Je moet weten waar je aan begint en begrip krijgen voor een dergelijke hond.
De bemoeienissen en vragen van de rasvereniging vallen erg mee. Ze willen je vantevoren wel even zien om te kijken wie ze voor zich hebben en zodat je zelf kunt kennismaken met de Saarloos in een thuissituatie. Verder wordt je wel gevraagd om mee te werken aan de ontwikkeling van het ras. Het kan dus zijn dat je gevraagd wordt om je hond beschikbaar te stellen voor de fokkerij.
En ik vind het wel leuk om naar de, door de rasvereniging georganiseerde, activiteiten te gaan om andere Saarloosjes te zien en om vanuit interesse voor het ras op de hoogte te blijven van de dingen die spelen in de rasvereniging.
Tja, het blijft iets speciaals zo'n Saarloos Haha!

zou voor mij ook niets zijn om via de vereniging aan een hond te moeten komen ...
ik neem een hond en een bepaald ras omdat ik dat wil , niet voor de vereniging, niet voor ontwikkeling van het ras ...(u ziet, ik ben gen verenigingsmens Clown ) en ik zou het idd ook echt als bemoeienissen zien en geirriteerd raken ... (ik snap het doel van de vragen en voorstellen van de vereniging wel ... maar ze hoeven er bij mij niet mee aan te komen .. )

maar ja het ras, ik vind het prachtige dieren , mochten we ooit nog in mijn ogen genoeg ruimte hebben dan is de kans ook groot dat er 1 a 2 in huis gehaald gaan worden ...

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:54

Ik ben overigens ook helemaal geen verenigingsmens. Maar ik heb er in dit geval wel begrip voor. Ik wil namelijk ook graag dat het ras blijft voortbestaan.

Jij weet misschien waar je aan begint bij zo'n hond, omdat je je goed hebt voorbereid en een echte liefde voor het beest voelt, maar er zijn ook mensen die een compleet verkeerd beeld hebben en dan vind ik het wel goed dat er een beetje 'gescreend' wordt.

Ik zou trouwens willen dat elke hond pas aan de koper wordt toegewezen na een beetje 'screening'. Dan zouden er een stuk minder honden in het asiel zitten.

Maar leuk dat er nog meer Saarloosliefhebbers zijn! Haha!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:05

Ik vind de Saarloos echt het einde, mooier kunnen ze niet zijn heb ik het idee Lachen

Later komt er sowieso een hond in huis, en een Saarloos zou geweldig zijn hoewel ik ze ook wel veel nadelen vind hebben. Het liefst zou ik een hond willen hebben die erg makkelijk is in de omgang: achter wild aan gaan vind ik niet zo erg, maar als ze huisdieren pakken van buren gaat het mij te ver. Een Saarloos alleen in huis laten kan ook een ramp zijn, om maar niet te spreken van omweer. Wat ik wel erg fijn vind is dat ze zo eenkennig zijn. Met een goeie training (op tijd) kunnen het waarschijnlijk super honden zijn, maar er komt soms echt meer bij kijken dan bij bijvoorbeeld een dalmatier.
Toch zit ik er nog wel aan te denken om later zo'n prachtbeest te nemen Ja
(alleen al dat haar, al die herders of huskykruisingen hebben dat zo erg Nagelbijten / Gniffelen )

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:07

Myra schreef:
Ik vind de Saarloos echt het einde, mooier kunnen ze niet zijn heb ik het idee Lachen

Dat vind ik nu ook Haha!

Gemakkelijk in de omgang ligt ook wel een beetje aan de opvoeding denk ik. En wat versta je daar precies onder?
Wij hebben 2 katten en dat gaat prima. Ook als ik de hond meeneem naar stal, dan gaat dat goed met de katten daar. Hij jaagt er wel achteraan (doet hij overigens met alles wat wegrent). Hij heeft daarmee geen kwaad in zin. Maar dat kan soms wel vervelend zijn. Ik denk niet dat het alleen typisch Saarloos is om achter huisdieren van de buren te gaan (om jouw voorbeeld even te nemen), ik denk dat dat wel vaker voorkomt bij grote actieve rassen. Er blijft toch altijd iets van een jachtinstinct actief. Dus dat betekent dat je zelf erg moet opletten.

Onze Saarloos kunnen we prima alleen thuis laten. Jawel, gewoon in de huiskamer. Hij is niet heel veel alleen, maar kan het dus wel. Ook gewoon 8 uur achter elkaar als het moet. Maar dat verschilt inderdaad erg per hond.

Onze hond is erg terughoudend voor vreemde mensen. Maar voor dingen en geluiden is hij dan weer niet bang. Onweer doet hem echt helemaal niks. Dat vind ik altijd wel typisch. Dat die terughoudendheid voor mensen er zo ingebakken zit, maar dat hij dus wel een wei met 30 koeien inloopt, die allemaal om hem heen staan en dat hij dan de grootste lol heeft.

Ik vind het een fantastisch ras, maar volgens mij vind je het geweldig of vind je het helemaal niks. De meeste mensen vinden hem er geweldig uitzien, maar het terughoudende karakter zien ze meestal niet zitten.

Ik vind dat je trouwens erg mooie tekeningen maakt!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:06

@ EmEm: Ik vind toch juist dat terughoudende van de Saarloos wel erg aanspreken. Ik heb liever een hond die juist wat beschermender over mij 'waakt' dan dat ik een hond heb die achter man en alleman aanloopt. Ook wel zo'n prettig gevoel voor het uitlaten 's avonds.

Je Saarloos klinkt wel als een geweldige hond. Er zullen inderdaad zat Saarlozen zijn die ook voor weinig bang zijn, maar volgens mij moet je ook maar boffen als je zo'n Saarloos hebt.

Met gemakkelijk in de omgang bedoel ik vooral oplettendheid naar het baasje, contact dat er altijd wel is en dingen daadwerkelijk niet doet als het wordt verteld ook niet te doen. Dat heeft natuurlijk met opvoeding te maken, maar de Schapendoes heeft dit denk ik dan wel weer wat meer Knipoog

Hoe zit het trouwens met de haren bij jou thuis: moet je veel stofzuigen, verliest hij veel haar? Dit vind ik (helaas!) een erg groot nadeel weer omdat ik dit vaak hoor bij deze soort rassen. Mijn tante heeft dan ook een Akita Inu die ontzettend verhaart!

Dankje voor je complimentje Knipoog